PA#2: waar en waarheen te gaan

PA#2: waar en waarheen te gaan

We staan aan de vooravond van een intense stormcyclus. Snowmageddon is in de maak met heel veel sneeuw* en* wind. Komend weekend wordt een uitdaging. In het noordwesten en noorden van de Alpen ligt quasi nog geen base onder de 1800-2300 meter zodat, terwijl de twee stormen die dit weekend de Alpen in trekken voor slecht zich en stormwinden gaan zorgen. Wie nog wil genieten van verse sneeuw en zon kan het beste vrijdag nog even het hooggebergte in gaan. Het sneeuwt op het moment van schrijven (donderdag) in het hooggebergte van het noordwesten, vrijdag start zonnig en tegen de avond klapt de storm er in. Daarna volgen 48 tot 96 uur van storm, regen en veel sneeuw. Allereerst mijn weerbericht voor de komende dagen en dan daaronder mijn tips voor de komende 6 dagen.

De tips voor poederalert#2

  1. Vrijdag: solid base in het hooggebergte, verse sneeuw in het noordwesten en een zonnige start van de dag. Dit zijn de gebieden waar je wat poederbochten kunt trekken (en waar liften draaien):

Naast bovenstaande gebieden kun je natuurlijk ook gaan touren. Met de auto een pas oprijden, vellen onder en zorgen dat je voor de storm weer binnen bent. Er zijn genoeg opties te vinden. Houd er wel rekening mee dat ten opzichte van vorig weekend er best wel wat windslabs zijn ontstaan.

Sneeuwval tot vrijdagochtend
Sneeuwval tot vrijdagochtend

Het weekend wordt er een van ‘op hoop van zegen’. Zaterdag sneeuw, wind en weinig zicht, maar geen base in veel gebieden tussen de bomen. Het zal lastig worden, maar het kan. Episch? Nee. Zondag begint warm en in de loop van de (mid)dag knalt het koufront er in. Orkaanachtige winden, een sneeuwgrens die van 1400 daalt richting dalniveau en grote hoeveelheden sneeuw. Houd rekening met liften die dicht blijven of in de loop van de dag dicht gaan. Er zullen zaterdag en zondag zeker poederbochten worden gedraaid, maar ik bewaar mijn euros voor na het weekend. Teveel gedoe, te weinig base onder de 2000 meter, teveel wind boven de boomgrens, geen zicht, begin seizoen. Touren in het weekend is helemaal een dingetje. In het noordwesten en noorden is het zicht belabberd, aan de zuidkant van de Alpen waar de zon (er zeker op zondag) er door komt zorgt de wind voor kritische omstandigheden. De snoeiharde wind zorgt in het hooggebergte voor heel veel verse stormslabs. Ofwel een rap stijgend lawinegevaar.

Sneeuwval tot en met zondag
Sneeuwval tot en met zondag
  1. Maandag: maandag passeert de storm en is de stroming naar noord gedraaid. In het noordwesten van de Alpen (Franse Noordalpen, uiterste zuidwesten Zwitserland) neemt de neerslag af en steeds vaker is er ruimte voor de zon. Zeker einde middag kan het episch worden. Heel veel verse sneeuw, de zon komt er door en de wind die langzaam gaat liggen. Oh ja… het weekend is ook voorbij. Mooi moment om je meeting met je collega’s in Salle Tignes of Meeting room Verbier te plannen. Tips voor maandag zijn (de gebieden waar je wat poederbochten kunt trekken en waar liften draaien):
Sneeuwval tot en met dinsdag
Sneeuwval tot en met dinsdag

:nopro:
Regelmatig lees je in het weerbericht een tekst over wePowder Pro. Wist je dat je die alleen ziet als je geen Pro bent? Stoort de tekst je? Word dan gewoon wePowder pro. Dan krijg je toegang tot 14 daagse sneeuw- en weerkaarten en de 14 daagse voorspelling per gebied zodat je geen dump meer mist. Daarnaast hebben we al 1000+ freerider routes voor je beschikbaar gemaakt.
:nopro:

  1. Dinsdag/woensdag: de storm is naar verwachting verder naar het oosten getrokken. De stroming is volgens de laatste berekeningen pal noord. De noordstau draait maandag op vollen toeren maar zou dinsdag kunnen gaan afnemen. De exacte timing deel ik later dit weekend met jullie. Maar vanaf dinsdag/woensdag is het aan in de volgende gebieden waar al liften draaien. Daarnaast zal ik onderstaand lijstje de komende uren nog verder aanvullen.

En natuurlijk de gebieden van maandag:

Lawinegevaar!

Veel sneeuw, schommelende sneeuwgrens en veel wind. Houd er rekening mee dat het lawinegevaar komend weekend zal toenemen. Wellicht worden liften en misschien lokaal de hogere wegen gesloten. Touren wordt lastig en ook buiten de pistes is de juiste kennis meer dan nuttig. Check daarom altijd je lokale lawinebericht en check je plannen daarop aan.

(Tip: op wepowder vind je bij ieder dorp een link naar het lokale lawinebericht, maar je kunt ook op deze pagina terecht).

Komend weekend kun je regelmatig updates van me verwachten. Natuurlijk op wePowder en de social media kanalen van wePowder op Facebook en Instagram. Daarnaast post ik ook regelmatig wat op mijn eigen Facebook account en als meteo.morris op Instagram. Volg deze kanalen en je mist geen enkel vlokje. Wil je iets met ons delen? Graag! We delen het graag met onze andere lezers.

Stay stoked. Dit weekend meer.
Morris

meteomorris

Reacties

Beginner
BASCAuteur6 december 2018 · 23:06

“start your quest, in the north west”

www.firsttours.nl & www.mountainwatch.travel
Gevorderd
kristalklearAuteur7 december 2018 · 05:26

Dat wordt St Anton van dinsdag tot vrijdag.
Nu nog even kijken hoe het zich zal materialiseren en wat het lawinebericht ons zal mede kunnen delen.
Anyhow, Stoked!

Elite
kanskiAuteur7 december 2018 · 19:55

De storm steekt nu op dit moment de kop op in Valais! Nog geen sneeuw maar de wind is al aanzienlijk!

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Toerist
TezeAuteur7 december 2018 · 21:09

@@kanski

Inderdaad. Hier ook veel wind. Wel nog steeds 10gr op 450m hoogte. Vlug nog even in de tuin gaan kijken dat trampoline nog goed vast staat. Anders kan ik ze morgen (weer) eens 10m verder gaan zoeken.

Gevorderd
RaoultnAuteur9 december 2018 · 13:25

Ondanks dat t in t dal bij Ischgl erg rustig lijkt geen draaiende liften vandaag (na 9.40) onder vermelding van “storm”. Voor morgen denk ik niet veel beters. In het dal (galtur) verder niks open en zover wij begrepen ook in st anton zeer beperkt open. Het sneeuwt in t dal licht en een beetje nattig. Een cm of 1-2 hier in Mathon.

Mocht iemand plekken binnen een uur of ander half rijden weten waar wellicht wel liften draaien (of waar ze vandaag draaide) is die info zeker welkom!

Gevorderd
skiesterAuteur9 december 2018 · 15:41

@@morris nog update over morgen en dinsdag? Of post je je updates ergens anders? :)

Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
Toerist
jarinvergeerAuteur9 december 2018 · 16:01

Ik was eerlijk gezegd ook al elk uur aan het kijken ?

Toerist
MennoBoermansAuteur9 december 2018 · 16:29

In het Mattertal en Saastal (Wallis, Zwitserland) de hele nacht en dag sneeuw. Maar ook kneiterharde wind. Op de Seetalhorn werden stoten van 164 km/h gemeten. Als het briesje niet snel gaat liggen, blijven er slechts kaalgeblazen hellingen achter… En een zeer precaire lawinesituatie…

https://cdn.wepowder.com/site/forum/14/36bebe55a67fb1dc48df9052484c6391_bildschirmfoto_202018_12_09_20um_2016_28_36.png?width=800Findelen, Zermatt. De kale bomen zeggen alles…

Poeder, Kiekjes en Pleisters
Expert
meteomorrisAuteur9 december 2018 · 18:16

@@skiester, update is in de maak. Front knalt er nu goed in. @@MennoBoermans zal het met de wind moeten doen. In de noordstaulagen is het AAN.

powfinder.com
Gevorderd
skiesterAuteur9 december 2018 · 18:19
Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
Expert
meteomorrisAuteur9 december 2018 · 18:51

@@skiester, morgen de bergen op? Let op… onder de 2000-2400 meter lag er bijna geen base!

powfinder.com
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!