skischoenen met een laag volume

• GuyF
    Advanced
    GuyF op 7 december 2018 路 11:30
    Om de juiste skibotten (skischoenen op zijn Vlaams 馃槂) te vinden, moet je natuurlijk passen, passen en nog eens passen.
    Maar omdat ik echt wel dunne onderbenen en enkels/voeten heb met weinig volume (mijn voeten zijn wel niet heel smal, maar eerder plat), wil ik toch hier eerst informeren.
    Wie heeft dit probleem ook, maar heeft toch de juiste schoen gevonden en welk model is het? Een shop heeft natuurlijk ook niet alle mogelijke schoenen op voorraad om te passen.

Ik zoek een freeride schoen met goede toureigenschappen, een model zoals atomic hawx ultra XTD spreekt me wel aan.
    Momenteel heb ik K2 pinnacle 130. Alhoewel mijn bootfitter een zeer goede naam heeft, heeft hij me niet het LV model verkocht (de 100 ipv 97).
    De afgelopen jaren heb ik al 3 keer de powerstrap overgetrokken en meerder buckles naar de vaantjes geholpen omdat ik alles zo strak moet aantrekken om toch maar vast te zitten.
    Mijn bootfitter heeft de standaard buckles al vervangen door stijvere racemodellen. De powerstrap is ook vervangen door een buckle.

Nog een vraag ivm de flex.
    Afgelopen winter was ik jump turns aan het oefenen, maar vlot ging het niet.
    Ik had het gevoel dat ik zeer weinig flex in mijn schoenen had om de opwaarste beweging te kunnen maken.
    Als je filmpjes op youtube bekijkt, valt toch op dat de schoenen toch ver voorwaarts flexen voordat er gesprongen wordt.
    Is dit een teken dat mijn schoenen te stijf zijn?

bericht aangepast door GuyF op 7 dec 2018 11:31 (1% bewerkt)
  • ieism
    Tourist
    ieism op 7 december 2018 路 12:05
    Dit is een teken dat je benen te stijf zijn, een bekend probleem bij skiers.
    splitfest.nl
  • KappuhH
    KappuhH op 7 december 2018 路 13:34
    Wat betreft je forward flex zou je voor een schoen met cabrio design (3 piece shell) kunnen kiezen. Deze hebben een meer lineaire flex. De stijfheid neemt dus niet toe als je verder naar voren buigt, wat bij een 2 piece shell wel het geval is. Dalbello is een bekend merk wat dat betreft.
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 7 december 2018 路 13:39
    Je moet inderdaad wel wat kunnen buigen voor een jump-turn, voor de afzet en de landing. Zie bv:

Wat betreft je schoenvolume kan ik je geen schoen aanraden. Ik ga zelf meestal voor een 102-104 leest, namelijk. Maar zou binnenschoenen laten schuimen een oplossing kunnen zijn?
  • GuyF
    Advanced
    GuyF op 7 december 2018 路 14:16
    @aryen, het zijn idd deze filmpjes van Warren Smitch die ik bekeken heb waardoor het nut van de buiging me duidelijk werd.

Ga ik met schuimen nog wel voldoende beweging hebben om te touren?
    Misschien dat een zipfit liner een oplossing is, maar die zijn bijna zo duur als de schoenen in zijn geheel. Het voordeel is blijkbaar wel dat je die kan overzetten naar een nieuwe schoen door de hoeveelheid kurk in de liner aan te passen.
  • Slim
    Tourist
    Slim op 7 december 2018 路 16:07
    @GuyF, ik zou mijn voeten ongeveer hetzelfde omschrijven. Ik heb de Technica Cochise 120. Is dat te veel 鈥渇reeride鈥 en niet genoeg 鈥渢oer鈥 voor je, dan is (1 van de) de Technica Zero G misschien een optie.

Persoonlijk vond ik de Lange Freetour LV wat losser in de hiel dan de Cochise, misschien vooral door de dunne binnenschoen. De Salomon QST Pro was voor mij te los in de hiel. Ik had tegelijk nog een andere schoen gepast, ik geloof een Dalbello, maar die was gewoon overal te klein.

De Hawx XTD en Salomon Mtn modellen claimen alllemaal 98mm leest, maar zoals we allemaal weten, dat zegt niet altijd zoveel. Vooral als het vooral om de hiel, enkel en kuiten gaat. Toch wel de moeite van het passen waard.

Heb je fijne inlegzolen? Dat helpt zowel om volume op te nemen, als voor een betere respons.
    Bij mijn Maestrale鈥檚 heb ik wel Intution Powerwrap binnenschoenen gebruikt, om rond de enkel en kuit meer volume op te vullen, maar dat toert niet fijn.
    Als de standaard binnenschoen erg dun is dan kan een dikkere binnenschoen inderdaad wat helpen, maar ik zou het wel bij een toer model met 鈥渟charnierenden鈥 houden. Ik heb in mijn winterlaarzen Palau Liners met tong maar zonder 鈥渟charnier鈥 en die lopen toch wel minder fijn dan mijn Scarpa/Intuition toer liners.

Als het de extra ruimte maar op een paar plaatsen is dan kun ook daar pads plakken:
    Tong-pads om scheenbeen ruimte op te vullen en C-pads boven de enkel-botten (l+r malleolus).
    bericht aangepast door Slim op 7 dec 2018 16:08
  • GuyF
    Advanced
    GuyF op 7 december 2018 路 16:33
    @slim, het mag zeker een freeride gerichte schoen zijn, maar de toureigenschappen moeten wel in orde zijn. Dus de Zero G is zeker een optie. Zoveel tourervaring heb ik nog niet, maar ik wil het zeker meer gaan doen zonder de noodzaak om dan nieuwe schoenen te moeten aanschaffen.

Ik heb op maat gemaakte zooltjes van sidas.
    De grootste probleemzone bij mij is enkel/hiel.

bericht aangepast door GuyF op 7 dec 2018 16:34 (1% bewerkt)
  • skiester
    Advanced
    skiester op 7 december 2018 路 17:07
    Lange freetour LV toch wel... Hier ook weinig volume en ik heb nu al mijn derde paar... Je kunt altijd bij bootfitter nog extra opvulling bij enkel hiel laten toevoegen als nodig.

Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
  • Slim
    Tourist
    Slim op 7 december 2018 路 17:10
    @slim, het mag zeker een freeride gerichte schoen zijn, maar de toureigenschappen moeten wel in orde zijn. Dus de Zero G is zeker een optie... maar ik wil het zeker meer gaan doen zonder de noodzaak om dan nieuwe schoenen te moeten aanschaffen.
    GuyF op 7 dec 2018 16:33

Let op dat je bij de huidige ZeroG serie de zolen niet kan vervangen, je hebt dus een binding nodig die compatibel is met Toerskizool norm ISO 9523.
    Zelfs dan zijn rubber tooerskizolen minder betrouwbaar in release dan alpine zolen:
    Uit het onderzoek van Jeff Campbell* blijkt dat de combinatie van tech-inserts en 鈥渧ibram鈥(rubber tour) zolen in bindingen met een bewegende AFD en rollers in de voorbak grotere kans op slechte release geeft.

Als je geen zin hebt om het artikel te lezen, hier de samenvatting:

De ISO norm voor ski bindingen test de zijwaartse release zonder voorwaartse druk.
    Als je die voorwaartse druk wel aanbrengt, blijkt dat de veel toerski schoenen 鈥渂lijven haken鈥 achter de tech-inserts en met de zool op de AFD als die maximaal opzij is geschoven.
    Dit lijkt het meest voor te komen bij bindingen met een schuivende AFD en rollers in de voorbak.
    NB: een shop-test zal dit niet aan het licht brengen!

In dit licht bekeken, is, als je zulke toerski schoenen wilt gebruiken, de Fritschi Tecton of Marker Kingpin misschien wel veiliger. Helaaas is dat niet te testen.

*https://digital.lib.washington.edu/researchworks/bitstream/handle/1773......

De Cohise loopt best aardig op vellen, ik zou zeggen, het is eenfreeride schoen waar je ook mee kunt toeren. De dikkere binneschoen helpt misschien ook wel vergeleken met de ZeroG met de pasvorm.
  • Bros
    Advanced
    Bros op 7 december 2018 路 22:13
    Je kunt een zipfit liner overwegen en extra laten vullen.
    Bros

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro