PA#2: wanneer en waarheen te gaan?

PA#2: wanneer en waarheen te gaan?

De set aan stormen die sinds zaterdag de Alpen in de greep hebben verliezen hun grip. Door een oprukkend hogedrukgebied worden ze richting het oosten gedirigeerd. Enkel in het verre oosten van Oostenrijk valt op woensdag nog wat sneeuw. Tot en met zaterdag blijft het koud, waarbij vrijdag en zaterdag mooie dagen gaan worden. Daarna dient een nieuwe stormcyclus zich aan.

Wanneer, waarheen te gaan?

In de noordalpen viel de afgelopen dagen een flink pas sneeuw. Wie in het westen (Franse Noordalpen en westen van Zwitserland) boven de 1800 komt en in het oosten (Tirol, Salzburgerland en Steiermark) boven de 1200 meter komt stuit al snel op zo’n 80-150 cm aan verse sneeuw die er de afgelopen dagen is gevallen. Die sneeuw is nu aan het zetten waardoor het sneeuwdek dunner wordt (lees ook dit artikel) en waarbij maar zeer gestaag het lawingevaar afneemt. Nog steeds is er sprake van een kritische situatie. De combinatie van veel verse sneeuw, wind en een zwakke oude basislaag is hier de veroorzaker van. Buiten de pistes is de juiste kennis meer dan nuttig. Check daarom altijd je lokale lawinebericht en pas je plannen daarop aan. (Tip: op wepowder vind je bij ieder dorp een link naar het lokale lawinebericht, maar je kunt ook op deze pagina terecht).

Sneeuwval afgelopen 3 dagen
Sneeuwval afgelopen 3 dagen

De komende dagen openen steeds meer gebieden in het noordwesten en noorden voor het eerst hun liften. Dit betekent zoveel dat er nog geen sporen zijn getrokken en dat een first chair dus ook first tracks oplevert. Daarentegen wordt op dit moment in de grote skigebieden (de usual suspects) alle poeder fijnmazig afgekrast. Duik kortom onze eindeloze lijst met skigebieden (klik op de forecast map en kijk eens goed rond. Er zijn nog zoveel gebieden te ontdekken) in en zoek die gebieden die minder bezocht worden en de komende dagen voor het eerst openen. Ik zou daarbij in het westen kiezen voor gebieden met subtantieel terrein boven de 1800 meter en in het oosten voor gebieden met substantieel terrein boven de 1400 meter.

Touren rond de Oberalppas
Touren rond de Oberalppas

Je kunt natuurlijk ook gaan touren. Vrijdag en zaterdag worden fantastische dagen om je eigen bochten te verdienen. Vellen onder je ski’s of splitboard en go with the flow. Bovenstaand het terrein dat relatief makkelijk vanaf de Oberalppas te bereiken is. Oh ja… de foto is van vandaag.

Vanaf zondag warmer

Het mooie weer komt in de nacht naar zondag tot een eind. Een nieuwe stormcyclus komt op gang. Mildere lucht stroomt de Alpen in waarna de sneeuwgrens gaat stijgen richting de 1900 meter. Maandag weer een dalende sneeuwgrens en zoals het er nu naar uitziet gaan we volgende week een paar dagen kwakkelen. Warmte- en koufronten wisselen elkaar af. De wind komt uit richting tussen zuid en noordwest en de sneeuwgrens schommelt tussen de 1000 en 2000 meter naar gelang de richting van het front, de dag in de week en de ligging in de Alpen.

GFS wijst op kwakkelen
GFS wijst op kwakkelen

Ik hoop je later meer te kunnen vertellen, maar ga uit van een dynamische opmaat naar de kerst.

:nopro:
Wil je nog meer details? Als wePowder pro krijg je toegang tot 14 daagse sneeuw- en weerkaarten en de 14 daagse voorspelling per gebied zodat je geen dump meer mist. Daarnaast hebben we ook nog eens duizend+ freerideroutes voor je ingetekend in de mooiste freeride gebieden van de Alpen. Word vandaag nog wePowder pro, krijg toegang tot onze 14 daagse sneeuw- en weerkaarten en natuurlijk die duizend+ routes. Oh ja, je support ons er ook nog eens mee! Dank!
:nopro:

Stay stoked
Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
tnijveldtAuteur12 december 2018 · 16:14

ela Morris! Dank voor het bericht weer, wat is er mis met Arlberg??

Gevorderd
DutchessAuteur12 december 2018 · 16:44
We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Expert
meteomorrisAuteur12 december 2018 · 17:59

ela Morris! Dank voor het bericht weer, wat is er mis met Arlberg??

tnijveldt op 12 dec 2018 16:14

@@tnijveldt, help me even. Ik begrijp je vraag niet.

powfinder.com
Gevorderd
tnijveldtAuteur12 december 2018 · 19:52

ela Morris! Dank voor het bericht weer, wat is er mis met Arlberg??

tnijveldt op 12 dec 2018 16:14

@@tnijveldt, help me even. Ik begrijp je vraag niet.

meteomorris op 12 dec 2018 17:59


ow sorry!! ik vroeg me af waarom je (in Oostenrijk) Vorarlberg niet adviseert maar deze wel:
(Tirol, Salzburgerland en Steiermark)
\

  • arlberg had vorarlberg moeten zijn…
Beginner
powderpedroAuteur12 december 2018 · 20:12

@@Dutchess. Da’s Andermatt, helemaal linksboven het Felsental. Moest je 1u15 aanschuiven beneden?

PP
Expert
meteomorrisAuteur12 december 2018 · 20:51

@@tnijveldt met de passage ‘Wie in het westen (Franse Noordalpen en westen van Zwitserland) boven de 1800 komt en in het oosten (Tirol, Salzburgerland en Steiermark) boven de 1200 meter komt stuit al snel op zo’n 80-150 cm aan verse sneeuw die er de afgelopen dagen is gevallen.’ bedoel ik dat je in het westen hoger moet zijn dan in het oosten voor een dik pak sneeuw. Het oosten van Zwitserland en Vorarlberg liggen hier precies tussen in. Is dus geen advies, maar een constatering. Is het zo wat helderder wat ik bedoel?

powfinder.com
Gevorderd
DutchessAuteur12 december 2018 · 23:26

@@Dutchess. Da’s Andermatt, helemaal linksboven het Felsental. Moest je 1u15 aanschuiven beneden?

powderpedro op 12 dec 2018 20:12

Veel mensen hadden hun skikaartje op zo’n swisspass geladen, maar dat werkte dus bij een derde van de mensen niet. Zo ook bij mijn poedermaatje. Hij moest terug naar de rij voor de kassa om zijn kaartje omgezet te krijgen. Ze probeerden ook nog twee keer de computer van de poortjes te laten herstarten, hopend dat dat zou helpen, maar niet dus. Het was chaos. Gelukkig maakten de poederafdalingen het allemaal weer goed.

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Gevorderd
tnijveldtAuteur13 december 2018 · 09:15

@@tnijveldt met de passage ‘Wie in het westen (Franse Noordalpen en westen van Zwitserland) boven de 1800 komt en in het oosten (Tirol, Salzburgerland en Steiermark) boven de 1200 meter komt stuit al snel op zo’n 80-150 cm aan verse sneeuw die er de afgelopen dagen is gevallen.’ bedoel ik dat je in het westen hoger moet zijn dan in het oosten voor een dik pak sneeuw. Het oosten van Zwitserland en Vorarlberg liggen hier precies tussen in. Is dus geen advies, maar een constatering. Is het zo wat helderder wat ik bedoel?

meteomorris op 12 dec 2018 20:51


Ah vet!! Nu snap ik hem.

Ik dacht dat je met de gebieden tussen haakjes advies gaf over gunstige locaties!

Super!! Dank!

Ik vertrek vanavond richting St Anton! ?

Gevorderd
Ee1coproAuteur13 december 2018 · 09:38

Gisteren 7 skiërs in verschillende lawines in Frankrijk zoals @@Rogier meldt op wintersporters.nl: https://www.wintersport.nl/forum/topic/438953


In totaal zijn er gisteren, de eerste dag mooi weer na een stormachtige sneeuwdag, 7 mensen in lawines terecht gekomen, althans de gemelde lawines. Waarschijnlijk ligt het aantal door skiërs/boarders getriggerde lawines hoger.
Door de vele wind en vele sneeuw zijn de condities moeilijk. Zoals een bevriende berggids gisteren zei: het bladerdeeg-achtige-sneeuwdek is momenteel erg lastig te lezen. Voor iedereen die graag off-piste gaat. \

Enjoy but stay safe.

Gevorderd
ebboproAuteur13 december 2018 · 14:44

Ook 3 mensen bedolven in Hoch-Fügen (Tirol). Gelukkig geen dodelijke slachtoffers te betreuren…

https://www.tt.com/panorama/unfall/15118242/drei-verschuettete-nach-lawinenabgang-in-hochfuegen-geborgen

Beginner
Raymond Auteur13 december 2018 · 18:20

@@Dutchess. Da’s Andermatt, helemaal linksboven het Felsental. Moest je 1u15 aanschuiven beneden?

powderpedro op 12 dec 2018 20:12

Veel mensen hadden hun skikaartje op zo’n swisspass geladen, maar dat werkte dus bij een derde van de mensen niet. Zo ook bij mijn poedermaatje. Hij moest terug naar de rij voor de kassa om zijn kaartje omgezet te krijgen. Ze probeerden ook nog twee keer de computer van de poortjes te laten herstarten, hopend dat dat zou helpen, maar niet dus. Het was chaos. Gelukkig maakten de poederafdalingen het allemaal weer goed.

Dutchess op 12 dec 2018 23:26

Hospental liftje? Erg leuk

Raymond Witvoet
Elite
ErwinAuteur13 december 2018 · 21:55

Ik moet eerlijk zeggen dat bij ons in Salzburg de base echt nog niet helemaal super is. Er was al veel gereden in het lagere deel op de Kitzsteinhorn vandaag, maar ik heb nog aardig wat steentjes gevoeld. Mocht je nog een oud boardje hebben of een oud paar ski’s, dan zou ik lekker daarop gaan rijden.

Bovenin heeft het heerlijk gewaaid en er waren dan ook meerdere verse lawines te zien, waaronder deze. Goed te zien hoeveel ingeblazen sneeuw er ligt. Een paar dagen geleden was na iedere run ons bootpack weg (nee, we waren niet hier aan het bootpacken). https://cdn.wepowder.com/site/forum/14/8e201488de7933652bca45e1cf94f5dd_dsc00663_mod_1024p.jpg?width=800

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!