Ervaringen freeriden Deux Alps/La Grave of Serre Chevelier Feb/Maart

• VeeT
    Advanced
    VeeT op 13 december 2018 · 11:30
    Hoi.
    We willen met een stel vrienden een freeride trip doen met UCPA. We kijken naar de expert-trips, dus week lang flink knallen met gids in principe.
    We overwegen de trip naar Serre Chevelier of naar Deux Alps wat dan hopelijk ook inclusief oversteken naar La Grave is die week. timing mid februari of laatste week van maart.
    Zijn er wepowderaars met freeride ervaring in beide gebieden?
    Mid feb lijkt me voor Serre Chevelier wat beter dan eind Maart gezien het niet extreem hoog ligt en er ook mooie Lariks bossen zijn te verkennen.
    Aangezien Deux Alps / La Grave tot 3600m gaat en gletsjergebied ook is, wellicht eind maart weer beter. Wat zijn jullie ideeën hierover?
    Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen. Thanks!
  • Polhovsky
    Expert
    Polhovsky op 13 december 2018 · 12:24
    Hi @VeeT,

Ik ben in alledrie de gebieden meerdere keren geweest. Les Deux Alpes zou ik direct vergeten maar Serre Chevalier is zeker niet verkeerd. Ik ben daar ooit eens een groep van UCPA in een couloir tegen gekomen. Heel leuk terrein met best veel mogelijkheden. Het meeste freeride terrein bevindt zich daar trouwens ook boven 2000 m. maar als je perse de bossen in wilt, dan is eind maart wellicht aan de late kant. Nou heb je daar ook niet echt een gids nodig om het terrein te vinden maar qua veiligheid is het natuurlijk je eigen keuze. Bedenk wel dat je bij UCPA ook geen berggidsen krijgt maar skileraren.

La Grave blijft altijd een gok, of je nu in februari of in maart gaat. Ik dacht ook altijd dat het eind maart beter zou zijn om de couloirs te skien maar dat is niet perse zo. Wel kun je in la Grave t/m eind april de couloirs boven P2400 skien (Trifide, couloirs des Lac, Cote Fine, Pan de Rideau etc.). Maar de andere couloirs blijven een gok. Ik wil la Voute nog steeds graag skien maar ben er altijd op het verkeerde moment...

Kortom, ik zou m.b.t. Serre Chevalier in ieder geval de Britse schoolvakanties vermijden maar verder is het om het even.
    'Skiing is the best way in the world to waste time' - Glenn Plake
  • mark75
    Beginner
    mark75 op 13 december 2018 · 12:34
    my two cents,
    persoonlijk vind ik deux alpes weinig bieden alhoewel je daarvandaan coulair rama en olympique wel kan bereiken dacht ik. vanaf la grave richting italie wordt het uitdagender voor zowel toeren als offpiste. st vincent heeft mooie mogelijkheden. Vertrouw vooral op je gids en bespreek met hem de mogelijkheden als je daar bent. ben je mobiel dan is alles goed aan te rijden, maar vanuit les deux moet je altijd weer terug om op de pas te komen. dus ik zou wat centraler gaan overnachten.
    Onequiver
  • Anouk
    Beginner
    Anouk op 13 december 2018 · 13:01
    Serre Che zonder twijfel. Maar je kan gerust ook later in het seizoen gaan, hoor. Ik ga al meer dan 10 jaar naar de Zuidalpen eind maart of begin april, met meestal nog een paar mooie poederdagen en altijd prima tourcondities. Als je voor Serre Che kiest, dan zou ik wel opteren om in Le Mônetier-les-Bains te logeren, waar het meest uitdagende terrein te vinden is. En bovendien ook het meest authentieke dorp van het hele gebied?
  • Bros
    Advanced
    Bros op 13 december 2018 · 21:44
    En Monetier naar la Grave is goed te rijden in een half uur. Ook kan je vanuit Monetier goed naar Montgenevre of Queyras... En de Lautaret is toch zeker 360 dagen per jaar open; als er veel sneeuw valt kan je in Monetier of Montgenevre prima uit de voeten.
    Bros
  • sanno
    Tourist
    sanno op 14 december 2018 · 09:16
    Zeker Serre, hoewel ik sterke twijfels heb of de Lautaret 360 dagen pj open is kloppen. Maar ja zelfs als het klopt en je zit er precies als de pas toch gesloten is dan is het balen.
    Toerisski
  • VeeT
    Advanced
    VeeT op 14 december 2018 · 12:36
    Allen bedankt voor de info, kan ik wel wat mee!
  • JurgenB1
    Advanced
    JurgenB1 op 26 december 2018 · 11:16
    De lautaret word wel eens een dag of nacht gesloten na hevige sneeuwval. maar is dan vaak de volgende dag weer open.
    maar als je pech hebt dus uren omrijden via gap.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro