Er zijn weinig dingen zo leuk als freeriden en op poederjacht gaan, maar skiën of boarden met je eigen kids komt er minimaal bij in de buurt. Het is fantastisch om met die kleintjes een gebied te ontdekken, ze de kneepjes van het vak te leren en ze eigenlijk met net zoveel liefde naar de bergen te laten kijken als je zelf altijd doet. Er is echter een maar: kleine kids gaan simpelweg nog niet off-piste. Dus wat doe je als er sneeuw is gevallen en het gaat kriebelen.
Tja, freeriden met de familie kent nou eenmaal een andere dynamiek. Dat begint al bij het boeken van de reis. Waar we als freeriders normaal gesproken pas een week van te voren bedenken waar we heen gaan om goede sneeuw te scoren, ligt dat bij een wintersport met de hele familie toch anders. En ja Morris, ik weet dat jij ook dan pas op het laatste moment boekt, maar goed, dat is met meerdere gezinnen en opa's en oma's wat lastiger. Dus moet je al in een vrij vroeg stadium iets vast leggen, want je bent ook nog eens gebonden aan de schoolvakanties.
Zelf leg ik me er tijdens deze weken vooraf bij neer dat er geen poeder gereden wordt. Dat is immers ook niet wat het primaire doel van deze vakantie is. Nope, dit is een gezellig samenzijn met de hele familie. Maar wat als er dan onverhoopt dan toch een halve meter vers naar beneden komt zetten? Bij mij begint het dan toch te kriebelen. De afgelopen jaren ben ik op dat gebied door schade en schande wijs geworden, dus bij deze een paar tips om poeder te rijden tijdens de wintersport met de familie.
Wil je je mogelijkheid op het rijden van poeder vergroten dan is het aan te raden een gebied te kiezen waar je de weg al goed kent. Op deze manier maximaliseer je de tijd in de poeder wanneer je weg bent van je gezin omdat er nou eenmaal veel sneeuw gevallen is. Met de kinderen ben ik de afgelopen jaren in de Zugspitz Arena, Bad Kleinkirchheim, Gargellen en nog een keer de Zugspitz Arena geweest. Misschien niet direct de pure worldclass freeride gebieden, maar zeker genoeg opties om je fix te halen.
Deze is misschien nog wel crucialer dan de keuze voor het gebied of dorp. Toen de kinderen nog vrij klein waren kozen we ervoor om niet direct aan het skigebied te verblijven. Het gevolg was dat de logistiek een klein drama werd omdat je eigenlijk heen en weer bleef rijden. Op zich niet erg, maar wel wanneer er een dikke laag gevallen is en je eerst vrouw en kinderen naar het appartement moet brengen.
Toch maar een keer een appartement aan de piste proberen dus. Hoewel me dat als freerider echt helemaal niets interesseert (want: duurder en niet nodig) is het met kids toch wel heel erg makkelijk. Neem alleen de tijdswinst in de ochtend al, want het duurt altijd langer dan verwacht voordat iedereen buiten staat. En wanneer dochterlief er om een uurtje of 13.00 toch echt wel klaar mee is, dan loop je snel terug. In Gargellen en Bad Kleinkirchheim sliepen we in een Landal park (dus direct aan de piste) en Bollo is dan in de middag een absolute uitkomst.
In mijn familie zitten verder weinig freeriders, maar als er sneeuw valt dan zijn ze ook niet te beroerd om mee te gaan de poeder in. Zoals je in wel meer ziet tijdens de vakantieperiodes hebben zij alleen niet de drie-eenheid. Daarom neem ik op deze vakanties altijd een extra pieper, sonde en schep mee. De eerste dag doen we een update/training om weer aan het materiaal te wennen en ook dat is geregeld. En nee, tuurlijk rijd je geen steile couloirs, maar dat hoeft ook niet. Een lekker mellow poederveld is ook goed, maar dan wel op de veilige manier.
Dit seizoen gaat de reis naar Les Portes du Soleil. En ja, weer van te voren geboekt. Maar ja, met 16 man is het toch lastig om last-minute wat te vinden in die voorjaarsvakantie. Ik heb in ieder geval mijn routes al uitgetekend, zodat er swift, silent en deep gehandeld kan worden op het moment dat de sneeuw valt. Wat is jullie ervaring met dikke sneeuwval als je met familie met (kleine) kids onderweg bent?