Freeriden met de familie

Freeriden met de familie
Poeder op de piste is natuurlijk best of both worlds
Poeder op de piste is natuurlijk best of both worlds

Er zijn weinig dingen zo leuk als freeriden en op poederjacht gaan, maar skiën of boarden met je eigen kids komt er minimaal bij in de buurt. Het is fantastisch om met die kleintjes een gebied te ontdekken, ze de kneepjes van het vak te leren en ze eigenlijk met net zoveel liefde naar de bergen te laten kijken als je zelf altijd doet. Er is echter een maar: kleine kids gaan simpelweg nog niet off-piste. Dus wat doe je als er sneeuw is gevallen en het gaat kriebelen.

Tja, freeriden met de familie kent nou eenmaal een andere dynamiek. Dat begint al bij het boeken van de reis. Waar we als freeriders normaal gesproken pas een week van te voren bedenken waar we heen gaan om goede sneeuw te scoren, ligt dat bij een wintersport met de hele familie toch anders. En ja Morris, ik weet dat jij ook dan pas op het laatste moment boekt, maar goed, dat is met meerdere gezinnen en opa’s en oma’s wat lastiger. Dus moet je al in een vrij vroeg stadium iets vast leggen, want je bent ook nog eens gebonden aan de schoolvakanties.

Zelf leg ik me er tijdens deze weken vooraf bij neer dat er geen poeder gereden wordt. Dat is immers ook niet wat het primaire doel van deze vakantie is. Nope, dit is een gezellig samenzijn met de hele familie. Maar wat als er dan onverhoopt dan toch een halve meter vers naar beneden komt zetten? Bij mij begint het dan toch te kriebelen. De afgelopen jaren ben ik op dat gebied door schade en schande wijs geworden, dus bij deze een paar tips om poeder te rijden tijdens de wintersport met de familie.

De keuze voor het gebied en dorp

Wil je je mogelijkheid op het rijden van poeder vergroten dan is het aan te raden een gebied te kiezen waar je de weg al goed kent. Op deze manier maximaliseer je de tijd in de poeder wanneer je weg bent van je gezin omdat er nou eenmaal veel sneeuw gevallen is. Met de kinderen ben ik de afgelopen jaren in de Zugspitz Arena, Bad Kleinkirchheim, Gargellen en nog een keer de Zugspitz Arena geweest. Misschien niet direct de pure worldclass freeride gebieden, maar zeker genoeg opties om je fix te halen.

De keuze voor een accommodatie (1) - niet aan de piste

Deze is misschien nog wel crucialer dan de keuze voor het gebied of dorp. Toen de kinderen nog vrij klein waren kozen we ervoor om niet direct aan het skigebied te verblijven. Het gevolg was dat de logistiek een klein drama werd omdat je eigenlijk heen en weer bleef rijden. Op zich niet erg, maar wel wanneer er een dikke laag gevallen is en je eerst vrouw en kinderen naar het appartement moet brengen.

De keuze voor een accommodatie (2) - wel aan de piste

Toch maar een keer een appartement aan de piste proberen dus. Hoewel me dat als freerider echt helemaal niets interesseert (want: duurder en niet nodig) is het met kids toch wel heel erg makkelijk. Neem alleen de tijdswinst in de ochtend al, want het duurt altijd langer dan verwacht voordat iedereen buiten staat. En wanneer dochterlief er om een uurtje of 13.00 toch echt wel klaar mee is, dan loop je snel terug. In Gargellen en Bad Kleinkirchheim sliepen we in een Landal park (dus direct aan de piste) en Bollo is dan in de middag een absolute uitkomst.

De keuze voor reisgezelschap

In mijn familie zitten verder weinig freeriders, maar als er sneeuw valt dan zijn ze ook niet te beroerd om mee te gaan de poeder in. Zoals je in wel meer ziet tijdens de vakantieperiodes hebben zij alleen niet de drie-eenheid. Daarom neem ik op deze vakanties altijd een extra pieper, sonde en schep mee. De eerste dag doen we een update/training om weer aan het materiaal te wennen en ook dat is geregeld. En nee, tuurlijk rijd je geen steile couloirs, maar dat hoeft ook niet. Een lekker mellow poederveld is ook goed, maar dan wel op de veilige manier.

Dit seizoen gaat de reis naar Les Portes du Soleil. En ja, weer van te voren geboekt. Maar ja, met 16 man is het toch lastig om last-minute wat te vinden in die voorjaarsvakantie. Ik heb in ieder geval mijn routes al uitgetekend, zodat er swift, silent en deep gehandeld kan worden op het moment dat de sneeuw valt. Wat is jullie ervaring met dikke sneeuwval als je met familie met (kleine) kids onderweg bent?

Arjen
was born with maps of ski areas in the cradle and has visited almost all of them. His great passion is freeriding.

Reacties

Beginner
SlimAuteur17 december 2018 · 15:53

Wat noem je “kleine” kinderen? <5jaar? <10jaar?

Eerste tip: Skiles, dan kunnen de ouders op pad.

Verder:

Mijn ervaring is dat de kinderen tot zeker een jaar of 6 heel veel moeite hebben met poeder skien. Zowel techniek, maar vooral ook de kracht, ontbreekt ze dan nog.

Als ze echt klein zijn (<5jaar) dan is ski-in/ski-out wel heel fijn: makkelijk in het appartement lunchen, droge kleren, eerder stoppen, enzovoorts, allemaal veel makkelijker.

Vanaf een jaar of 7 houden ze het meestal wel een hele dag vol, en is eten/pauzeren op de berg ook makkelijker, dus dan wordt het weer makkelijker om verder weg te zitten. Toch blijft ski-in fijn, zeker met een groep, dan hoeft niet iedereen tegelijk klaar te zijn om in de auto te stappen.

Vanaf een jaar of 6, iedereen walkie-talkies mee. Het is opvallend hoe snel een kind dat net achter of naast je zat, ineens weg kan zijn.

Dagje op pad met een berg gids met z’n allen? Ik zou wel heel lang nadenken voordat ik vrienden meeneem in onbeveiligd terrein. Zelfs als jij alles goed inschat, zijn ze dan wel bereid om te luisteren en doen wat jij zegt?

Laatste tip: kom in Noord Amerika rijden. Dan kunnen je kinderen veilig oefenen met skien in ongeprepaarede sneeuw, zonder (significant) lawine risico. Leren ze bomen, en met enig geluk en planning poeder, te skien.
Steamboat inbouwde terrein met meiden van 7, 10 en 12 jaar oud:
https://cdn.wepowder.com/site/forum/14/e75e4289918baaf011c3c3bf8241057c_ff2bec6e_a588_433a_9818_b6456ccf3d4c.jpeg?width=800

Expert
ieismAuteur17 december 2018 · 16:14

Oplossing 1: s’nachts touren.

Oplossing 2: noboarden in lekker vlak terrein, dit gaat prima vanaf 5 jaar.

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Toerist
sannoAuteur17 december 2018 · 17:54

Nog een voordeel van aan de piste met de fam. Als er dan 's nachts een halve meter is gevallen. Kan je makkelijk een (opwarm) rondje of 2 doen voordat de rest aansluit.

Lawine piepers, je wilt er niet dood mee gevonden worden.
Beginner
GerritAAuteur17 december 2018 · 19:26

Ik zou zeggen jong aan kinderen beginnen zodat je later alle vrijheid hebt om leuke poedertripjes te maken. Met of zonder je (al wat oudere) kinderen… :);)

And snow it is.....
Gevorderd
evr66proAuteur18 december 2018 · 17:06

Nergens op rekenen, dan dienen zich altijd wel een paar mogelijkheden aan. Eventueel halverwege de dag even 1of 2 uurtjes splitsen en dan lekker samen op de piste de dag afsluiten werkt ook prima. De pistetijgers onder ons hebben vaak toch al behoefte aan een iets langere pauze :). Hiernaast routes zoeken die niet te gek verafgelegen liggen, dan komt iedereen prima aan zijn trekken.

Gevorderd
KoppelbaasAuteur18 december 2018 · 17:32

Deze uitdaging heb ik ook ieder jaar weer. Accomodatie op de piste is het devies. Saint Foy is aanrader. Prima offpiste en zo klein dat je elkaar regelmatig tegen komt.

Gevorderd
evr66proAuteur18 december 2018 · 18:47

St foy zeker ook top hiervoor! Klein maar met voldoende en snel bereikbare mogelijkheden

Gevorderd
skiesterAuteur19 december 2018 · 07:57

https://cdn.wepowder.com/site/forum/14/0ba61b1e616ba782c24ddfabcda3cc71_f4c9f978_6ba5_4c87_8258_bc59d3f4be78.jpeg?width=800\
Zie hier de poeder collectie van zoon. 120,130 en 143cm. Zijn overigens te koop.

Kwestie van gewoon doen. Hij had n pieper va 9 jaar en een volledige set met 11 jaar. En diepe sneeuw valt veeel zachter. Er zijn echt wel plekjes waar je veilig naast de piste kunt.

Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
Gevorderd
evr66proAuteur19 december 2018 · 09:37

@@skiester: zo is dat, hier ongeveer hetzelfde patroon. Nu nog een keer lawine 1 praktijk binnen een schoolvakantie ;)

Gevorderd
lsd67Auteur28 december 2018 · 08:32

In sommige gebieden (bv La Clusaz) biedt de skischool Freeride lessen aan voor kinderen (die van ons ging mee vanaf 7/8 jaar. Afhankelijk van het weer in het bos of in open terrein. Kun je daarna zelf met je kinderen en leer je alle lussen, doorsteekpaden en jumps van ze kennen. Mijn ervaring is dat het boeken van die klassen online pas vanaf 12 jaar (soms 10 is) maar dat de realiteit vloeibaar wordt als je naar de skischool zelf gaat en vertelt vanaf welke leeftijd je kinderen skieen / snowboarden, hoeveel weken per jaar en wat ze allemaal kunnen (dan ben je oppeens geen toerist meer, maar een local, en local kids nemen ze mee en leren ze alles :-)

Je nieuwe signature
Beginner
JapserAuteur28 december 2018 · 21:44

Zit nu in Voss Noorwegen met familie en weer was dramatisch we hebben 48 uur nonstop regen gehad en er is maar 1 lift open Zoon lief van 9 staat voor het eerst op eigen skies en heeft de hele dag een vette greins op zijn gezicht en jeetje wat is dit goed voor onze techniek en wat geeft het een binding om nat tot op je onderbroek na een warme douche samen bij de haard aan te schuiven En dan warme chocomel van je oma te krijgen die eindeloos naar je stoere verhalen wil luisteren.
Dan maar keertje geen poeder!

Expert
BSSKI.chAuteur29 december 2018 · 07:29

Ik begin pas aan kinderen als het freeriden verboden wordt…

Toerist
MagicEdAuteur29 december 2018 · 10:28

Het voordeel van kinderen is dan wel weer dat je meer geniet van de simpelere afdalingen. Rustig genieten ipv doorraggen.

Beginner
JimzaneAuteur29 december 2018 · 11:18

Zit nu in Voss Noorwegen met familie en weer was dramatisch we hebben 48 uur nonstop regen gehad en er is maar 1 lift open Zoon lief van 9 staat voor het eerst op eigen skies en heeft de hele dag een vette greins op zijn gezicht en jeetje wat is dit goed voor onze techniek en wat geeft het een binding om nat tot op je onderbroek na een warme douche samen bij de haard aan te schuiven En dan warme chocomel van je oma te krijgen die eindeloos naar je stoere verhalen wil luisteren.
Dan maar keertje geen poeder!

Japser op 28 dec 2018 21:44


Ben op dit moment onderweg naar Voss met de familie. De grijns van je kinderen vergoed een hoop. Ben wel voornemens om te kijken of er nog een dagje ergens wat poeder gescoord kan worden. Mocht je willen contacten dan herken je me aan de WePowder sticker op de skikoffer.

Beginner
eskimo1973proAuteur7 januari 2019 · 17:21

Niet dat het echt bijdraagt tot de discussie maar vond het wel leuk om hier te posten…
Jong geleerd is oud gedaan :-)

Gevorderd
lsd67Auteur7 januari 2019 · 18:20

PS. als aanvulling op mijn bericht. Net weer langs de skischool van LaClusaz gegaan. Freeride groep is nu zelfs vanaf 9 jaar, incl. les in gebruik van off piste materialen.

Je nieuwe signature
Gevorderd
YvesAuteur7 januari 2019 · 19:37

+1 voor Ste Foy

Expert
BSSKI.chAuteur7 januari 2019 · 22:46
Expert
Thijs HorbachAuteur8 januari 2019 · 10:08

Vakantie met gezin is in het begin natuurlijk anders dan je eigen sneeuwtripjes maar na een paar jaar gaan ze gewoon mee en deel je je passie met je kids.
Mijn advies volg gewoon je poederhart, en neem je kids hier geleidelijk in mee, jou enthousiasme is besmettelijk en voor je het weet gaan ze je hierin voorbij… jong geleerd is oud gedaan. Gewoon doen en maak er een spelletje van. Ik ben zelf geen van een skischool. Ik breng liever zelf het enthousiasme over…
Het is een paar jaar investeren maar dan heb je ook wat!
Vanaf 2 jaar eerste ervaring van glijden, op de skies 3 tussen de benen en aan tuigje, bij goede condities eerste powderface laten ervaren:-) 4 jaar freeride doorsteekjes, 5 jaar earn your turns, lekker met de vellen omhoog (contour adapter + oude ingekorte vellen) korte tourtjes 300-400 Hm , vanaf 6 jaar kunnen ze ook al met de zoekfunctie van de piep overweg, vanaf 7 eigen rugzakje met sonde en schep, met 9 jaar hou je ze niet meer bij…
https://cdn.wepowder.com/site/forum/14/8113c3d50f20ca53c90aa899afa81e82_12711061_733360563432453_619917335667364643_o.jpg?width=800\
https://cdn.wepowder.com/site/forum/14/c88d038f7c8a6176e3448b08f41b93ab_17309576_987831837985323_6297078349538714530_n.jpg?width=800\
https://cdn.wepowder.com/site/forum/14/68ca6f11fbe1e066c46f4cf7213aede4_12742352_733361186765724_4208792390369152569_n.jpg?width=800

Thijs
Gevorderd
petertavAuteur8 januari 2019 · 11:44

PS. als aanvulling op mijn bericht. Net weer langs de skischool van LaClusaz gegaan. Freeride groep is nu zelfs vanaf 9 jaar, incl. les in gebruik van off piste materialen.

lsd67 op 7 jan 2019 18:20

La Clusaz/Merdassier is idd een goed gebied voor kids en ‘freeride’. Zat er nu juist ook tijdens tweede week v kerstvakantie. T was echter vooral ijskrassen… Vorig jaar echter leuk met de kids de bospadjes naast de blauwe pistes en derg in diepsneeuw, leuke inleiding (althans voor toen 5 en 7 jarige).

De skischool Evolution2 van Seb Michaud bied veel mogelijkheden, zelf nog niet gedaan met de kids.

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!