Simulatie van een lawine

• timothy
    Tourist
    timothy op 14 december 2018 · 17:17
    Ik zat gister op Reddit en zag daar op de subreddit /r/simulated een gifje van een gesimuleerde plaat lawine die wordt getriggered aan de onderzijde.

Vandaag ff op gegoogled en kwam dit informatieve filmpje tegen over die lawine.

die stond in dit artikel https://actu.epfl.ch/news/the-subtle-mechanics-of-an-avalanche-as-seen...
    "The mathematicians were able to increase the accuracy of their snow simulation thanks to Gaume’s in-depth knowledge and the data and field observations collected and analyzed by Alec Van Herwijnen, Gaume’s SLF colleague and co-author of the study."

Vond het nog mooier toen ik er achter kwam dat er een Nederlandse bijdrage aan zit. Alec is een Nederlander die onderzoek doet voor het SFL in Zwitserland.

Ik wil ook lawine onderzoek doen :sadface :cryface

bericht aangepast door timothy op 14 dec 2018 17:23
  • bertjebertje
    Advanced
    bertjebertje op 14 december 2018 · 19:44

Ik wil ook lawine onderzoek doen :sadface :cryface
    timothy op 14 dec 2018 17:17

Overrated 😋

het is overigens vooral Johan's werk. Hij heeft ook net een professorship gekregen aan de EPFL, dus zal de komende tijd op zoek gaan naar PhD studenten om zijn eigen onderzoeksgroep op te zetten. Als je numeriek sterk bent.....
    Leuk detail is dat voor de simulaties en visualisatie is samengewerkt met Disney, en de methode (wellicht) inde nieuwe Frozen film wordt toegepast.
  • costijn
    Expert
    costijn op 15 december 2018 · 10:58
    Indrukwekkend!
  • KRovers
    Advanced
    KRovers op 15 december 2018 · 11:43
    @costijn Zeker indrukwekkend. Ik ben benieuwd of je door deze simulaties dan ook kunt voorspellen waar je ski terecht is gekomen... 😉...
    Avalensemble!
  • timothy
    Tourist
    timothy op 18 december 2018 · 12:33
    @costijn Zeker indrukwekkend. Ik ben benieuwd of je door deze simulaties dan ook kunt voorspellen waar je ski terecht is gekomen... 😉...KRovers op 15 dec 2018 11:43

Het mooie van een realistische simulatie opstellen is dat je er vervolgens heel veel onderzoek mee kan doen. Denk bijvoorbeeld aan het simuleren van een skiër die in deze lawine is gekomen. Door de Simulatie kan je vaststellen wat de meest waarschijnlijke locatie van de onder de sneeuw bedolven skiër is en daarmee sneller redding geven (of je ski terug vinden).
    Ook kan je de verschillende technieken om boven de sneeuw te blijven of om aan de zijkant uit een lawine te geraken simuleren. Hieruit kunnen dan weer verbeterde of nieuwe technieken onstaan.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro