Ode to Muir: de transformatie van Jeremy Jones van big mountain rider naar activist

Ode to Muir: de transformatie van Jeremy Jones van big mountain rider naar activist

Door O’Neill (snow is only frozen water weet je nog?!) werd ik een paar weken terug uitgenodigd om samen met een groep andere redacteurs / journalisten en Jeremy Jones zelf, zijn nieuwe film ‘Ode to Muir’ te komen kijken. Begin november draaide deze rolprent al tijdens het wePowder Freeride Film Festival maar daar kon Jeremy toen niet bij zijn. Daarnaast was ik tijdens het Fiim Festival zo druk met het geven van snow safety lezingen en de presentatie van de Powfnder boards dat ik geen tijd had om de film te kunnen bekijken. Een mooie herkansing dus.

Ode to Muir is een film die in schril contrast staat met de TGR films zoals ik die van Jeremy ken. Waar in het drieluik Deeper, Further, Higher het big mountain snowboarden nog centraal stond, daar ademt Ode to Muir een compleet andere sfeer. Er wordt gesplitboard in de Amerikaanse Sierra Nevada. Het tempo van de film ligt laag, de gereden lijnen zijn mellow en de nadruk ligt meer op de fotografie dan op extreem rijden. Met een kleine crew beperkt budget en slechts de benenwagen om omhoog te komen slaat Jones definitief een andere cinematografische weg in. Jones gebruikt het witte doek voor een duidelijke en politieke boodschap aan de wereld; ‘Stop climate change now’.

In Ode to Muir wordt een ode gebracht aan John Muir

John Muir was een Schots-Amerikaans natuurvorser, schrijver en natuurbeschermer. (1838-1914) Hij was een van de eerste bepleiters van de bescherming van natuurgebieden in de Amerikaanse wildernis, vooral in de Sierra Nevada. Zijn brieven, boeken en essays over de natuur in deze bergen zijn inmiddels gelezen door een miljoenenpubliek. (bron wikipedia)

Tijdens een prachtige 9 daagse tour, diep in de Sierra Nevada leest Jones regelmatig passages voor uit de geschriften die John Muir naliet. Steeds weer vindt Jeremy dan het luisterende oor van Amerikaanse tweevoudig olympisch halfpipe snowboardster Elena Hight, die door Jones gevraagd is hem tijdens deze tour te vergezellen. Dat hij juist voor deze jonge succesvolle meid heeft gekozen lijkt geen toeval. Jones probeert het jonge Amerikaanse publiek aan te spreken en te mobiliseren tegen de climate change. De liefde voor de natuur en het zien van de noodzaak deze te beschermen worden op inspirerende wijze door Hight en Jones voor het voetlicht gebracht. Naast de citaten van Muir zit de film vol met statistische voorbeelden en cijfermatige bewijzen dat het met onze planeet en vooral de winters in de US de verkeerde kant op gaat.

In een gesprek dat ik na afloop van de film met Jeremy heb, weet hij me met zijn ‘lets save the planet’ bevlogenheid te raken. Moeiteloos somt hij een reeks wetten en wijzigingen in beleid ten aanzien van de US broeikasgassen uitstoot op, die onder het bewind van Trump zijn genomen. Als ik hem vraag of hij het voor mogelijk houdt dat Trump een tweede keer gekozen zou kunnen worden zie ik angst in zijn ogen. Tegenwoordig hebben staatslieden geen oog meer voor de natuur, aldus Jeremy. Vroeger had je presidenten die zich in de natuur van de nationale parken terugtrokken. Maar Trump maalt niet om de natuur en omgeeft zich liever met luxegoederen in z’n penthouse. We moeten samen proberen effectief te zijn tegen global warming… is de boodschap van Jeremy Jones in zijn film Ode to Muir.

Één treffende quote uit de film zal me altijd bij blijven… the last descent… Er lag ooit sneeuw op bergen waar nu naar verwachting nooit meer sneeuw zal liggen. Who had the last descent? Een mooie tegenpool van de oh… zo felbegeerde first descents…

Tijdens het drinken van een biertje met @Erwin Heeres (Jones teamrider) hebben we het kort over de film maar nog lang over the message. Rijden we samen een keer een roadtrip op de fiets met splitboard? Proberen we ook anderen te bewegen beter om te springen met onze aardkloot? Worden we vegetariërs net zoals Morris? Nippend aan een lokaal brouwsel komen ook de wereldleiders ter sprake. Zouden Merkel en Macron de natuur liefhebben? Over één illuster figuur zijn we het snel eens… Vladimir Putin… Dat is een natuurliefhebber pur sang. Met de regelmaat van de klok laat hij zich immers fotograferen met een werphengel langs een rivier, op een paard in de toendra en ja, ook op ski’s in de bergen.

Waarom focust Jeremy jones zich uitsluitend op de US en op Trump is onze vraag… het gaat immers over global warming. We meimeren verder… In de lijn van Ode to Muir zou er een mooie splitboardtour onder leiding van @Erwin georganiseerd kunnen worden! Om zo ook aandacht te vragen voor de climate change. En mensen tot actie te bewegen. De deelnemers zijn al bekend; Jeremy Jones, Vladimir Putin, Angela Merkel, Emmanuel Macron, Meteo Morris en Haas. Wie slaapt bij wie in het tentje?

Haas

Reacties

Gevorderd
robbertAuteur16 december 2018 · 17:47

kom maar door met die splitboardtour, I’m in

Elite
kanskiAuteur16 december 2018 · 21:01

Mooi beschreven Haas! Misschien moeten we de heli meer laten staan in de toekomst… denk niet dat iedereen het daar mee eens is, maar we moeten toch ergens beginnen!

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Expert
HaasAuteur16 december 2018 · 21:06

Mooi beschreven Haas! Misschien moeten we de heli meer laten staan in de toekomst… denk niet dat iedereen het daar mee eens is, maar we moeten toch ergens beginnen!

kanski op 16 dec 2018 21:01


Ik laat 'm staan tenzij die me komt redden…

There are no secrets, only information you don't yet have...!!
Beginner
Raymond Auteur16 december 2018 · 22:17

In!

Raymond Witvoet
Elite
ErwinAuteur17 december 2018 · 12:09

Goed verhaal @@Haas! Ik hoop dat Jeremy met deze “eerlijke” beelden veel mensen weet te inspireren en bewegen. Dit vind ik ook een mooie quote uit de film: “The older I get, the older I like my snow”

Gevorderd
DaSpikeAuteur22 december 2018 · 15:39

Splitfest doet al enkele jaren een Ode to Muir. Lekker lopen en als kers op de taart een mooie afdaling.

Echter de vraag die hier nu net niet langskomt maar wel gesteld moet worden denk ik; Zijn we met het powderchasen wel zo goed bezig voor het klimaat?
Zelfs de Nederlandse ski vereniging had het over duurzaamheid in een van de bladen. Waar het niet op wintersport gaan eigenlijk niet echt ter sprake kwam.

Of het antwoord leuk is dat weet ik niet. Ben ik dan volledig duurzaam? Ik denk het ook niet. Maar het geeft toch te denken.

##ik lees net het enorme topic van jeremy en het klimaat. Er wordt dus wel goed over gedacht door de community. Nu de multinationals nog en jan met de korte achternaam.

Vliegen doet geen pijn...
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!