Klimaat en wintersport: 2018 warmste jaar in de meetgeschiedenis

• kirsten_dl
    Tourist
    kirsten_dl op 7 januari 2019 路 15:53
    @meteomorris hoezo verwijzingen naar de 2de WO?

Klimaatnazi's is dat wat u bedoeld? Dat is gewoon een term die je wel vaker tegenkomt op het internet,
    niks bijzonders en een benaming voor klimaat alarmisten. 馃槈

Wanneer zulks niet door de beugel kan dan haak ik af.
    http://kdlfotografie.net ** Ski Heil!!
  • meteomorris
    Expert
    meteomorris op 7 januari 2019 路 16:11
    @meteomorris hoezo verwijzingen naar de 2de WO?

Klimaatnazi's is dat wat u bedoeld? Dat is gewoon een term die je wel vaker tegenkomt op het internet,
    niks bijzonders en een benaming voor klimaat alarmisten. 馃槈

Wanneer zulks niet door de beugel kan dan haak ik af. kirsten_dl op 7 jan 2019 15:53

Ja, dat bedoel ik. Ik vind die term wel bijzonder. Dat dit op de rest van het internet als normaal wordt beschouwd wil nog niet zeggen dat we dit hier normaal moeten vinden. Ik vind het prima dat je sceptisch bent maar dergelijke termen vind ik hier ongepast. Zou zonde zijn als je daarom afhaakt.
    May the powder be with you.
  • ieism
    Tourist
    ieism op 7 januari 2019 路 16:12
    Dat zou jammer zijn. 馃槂
    splitfest.nl
  • kirsten_dl
    Tourist
    kirsten_dl op 7 januari 2019 路 16:25
    Dan zal ik maar beter de tekst onder mijn bijdragen ook aanpassen?

Ski heil is wellicht ook aanstootgevend voor bepaalde doelgroepen terwijl het in Oostenrijk heel vaak geroepen wordt bij aanvang of einde van de skiles(sen).
    http://kdlfotografie.net ** Ski Heil!!
  • 49
    Advanced
    49 op 7 januari 2019 路 16:37
    @ieism, zou mooi zijn als die Flat Earthers serieus gelijk hebben, kan de zeespiegel ineens maar 45m stijgen. Dan laten we de Scheveningers gewoon het hele jaar door torens bouwen en zitten we eeuwig droog. Top plan, niet doodchecken.

Wel jammer als je afhaakt omdat meningen worden geuit die radicaal anders zijn dan wat jij denkt, ook als je vindt dat die andere meningen wat ongepolijst worden geuit. Ik denk dat de lijn van wat ok is door @meteomorris nu weer helder gesteld is.

@kirsten_dl volgens mij mogen er hier best radicale meningen worden geuit en vraagt @meteomorris alleen om te proberen begrip voor elkaar te blijven houden en daarom geen al te zware kwalificaties te gebruiken. Dan kunnen we met elkaar in gesprek blijven, ook al zijn we het niet op voorhand met elkaar eens. Ik denk dat je niet al te veel kwaad hebt gedaan, maar ook dat @meteomorris er goed aan heeft gedaan om iedereen er weer even aan te herinneren dat we beter kunnen blijven argumenteren dan dat we elkaar gaan diskwalificeren.
    montagna bianca, ti amo
  • ieism
    Tourist
    ieism op 7 januari 2019 路 16:47
    @49 Zoveel geduld heb ik gewoon niet. Het is vrijwel onmogelijk om ontkenners te overtuigen. Als er een Jehova aanbelt zeg ik ook netjes bedankt en doe ik de deur dicht, anderen gaan misschien in discussie over het bestaan van een god of welke het leukste is. Ik moet nog waxen enzo, dus ik heb daar ff geen tijd voor.

En nu blijken mijn vrienden ook nog klimaat@#&*s te zijn, dat hoeft van mij niet zo nodig. Niet hier, nergens.

splitfest.nl
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 7 januari 2019 路 16:53
    Ik heb deze week louter ski-schroef-plannen, en geen ski-plannen, daarom neem ik @ieism 's stokje wel even over:

@kirsten_dl , ik zou je nog steeds willen vragen: Wil je me alsjeblieft helpen overtuigen van mijn eigen ongelijk/vergissing?
    Ik leer er graag wat nieuws van. De meningen/opmerkingen van @evan en @49 hier verder boven bijvoorbeeld, leren mij ook een boel, alhoewel ik het niet met alles eens ben. Kom daarom alstjeblieft met feiten of een redelijke onderbouwing en vertel me (alsjeblieft...):
    - Waarom heeft de mens ... een kleinere invloed op het klimaat dan ik nu denk dat we hebben?
    - Waarom kan het handelen van de mens, geen wezenlijke, ... invloed hebben op die grote blauwe/koude aardbol in de ruimte ...?

Misschien een gekke vraag, maar ik zou (je/iedereen) dankbaar zijn als je me iets nieuws kan leren wat ik tot nu toe heb gemist.
    bericht aangepast door EmileHendrix op 7 jan 2019 16:56
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • 49
    Advanced
    49 op 7 januari 2019 路 17:10
    @ieism als hier alleen ontkenners en alarmisten meelezen, dan zou je gelijk hebben. Die zullen niet snel overtuigd raken van elkaars ideeen of gemeenschappelijke opvattingen vinden. Ik denk (hoop?) dat de meeste wepowderaars gematigde geesten zijn die zich er bewust van zijn dat ze ook niet alles weten. Juist die grote groep wordt wijzer van een open uitwisseling van gedachten. Het zou jammer zijn als je die groep overgeleverd laat aan de grillen van irrationele extremisten.
    montagna bianca, ti amo
  • ieism
    Tourist
    ieism op 7 januari 2019 路 17:42
    Jaja. Nou voor degenen die het niet zeker weten; doe maar even alsof je in climate change gelooft de komende generatie dat kan in het algemeen helemaal geen kwaad. Wat heb je te verliezen?

Andersom is lastiger. Vooral voor de generaties na ons dan. Of zie ik dat verkeerd?
    splitfest.nl
  • 49
    Advanced
    49 op 7 januari 2019 路 17:52
    @ieism en dan? Wat moeten we dan doen? En waarom juist dat?
    montagna bianca, ti amo
  • ieism
    Tourist
    ieism op 7 januari 2019 路 18:03
    Je hebt gelijk, ik zou niks doen en nog een paar honderd jaar afwachten tot we het echt zeker weten. Trump is een slimme vent, die zal het weten toch? I'm out.
    bericht aangepast door ieism op 7 jan 2019 18:03 (19% bewerkt)
    splitfest.nl
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 7 januari 2019 路 18:11
    Hebben we het nog steeds over de vraag of (een significant deel van) de waargenomen temperatuurstijging aan de mens te wijten is?

Die lijkt me vrij complex, en vrij wetenschappelijk. Ik durf, ook na minstens 3+ jaar universitair onderzoek aan oa klimaatgerelateerde issues, m'n vingers iig niet te branden aan een mening die ingaat tegen het gros van de experts op dit gebied. Ik luister graag mee als wetenschappers hierover met elkaar in discussie gaan, maar wantrouw de meeste 'leken' (with all due respect) die zelf met feiten en analyses komen (of selectief herkauwen).

Ter illustratie een vergelijking met de rooklobby: jarenlang zijn beleid en gedragsverandering uitgestled door twijfel, al dan niet bewust gezaaid. Er was heel veel onderzoek dat aantoonde dat roken ongezond was, maar ook altijd minstens 1 rapport dat een deel van de bevindingen in twijfel trok. Daardoor leek het alsof er een gelijkwaardige 'discussie' was, waar het ene standpunt net zoveel gewicht verdiende als het ander. Of dat 'de experts' er nog niet uit waren, terwijl 99% van de experts iets 99% zeker wist, tegenover 1 expert die claimde dat sommige details wel 50% onzeker konden zijn.

Onze rol als leek, in de stembus, of voor mijn part als beleidsmaker, zou niet over de feiten moeten gaan, maar over hoe we ons tot de verschillende scenario's (lees: risico's) verhouden. Lees die boeken die Morris aanraadt nou eens, en beantwoord dan de volgende vragen:
    - Stel dat de experts gelijk hebben, doen we er dan verstandig aan om maatregelen te treffen? Zoja, welke? En voor wie (onszelf, of ook voor andere getroffenen?)?
    - Stel dat de experts geen gelijk hebben, wat is dan de 'schade' die we ondervinden door onnodig maatregelen te treffen?

We hoeven het niet beter te snappen om alvast iets doen. Van economie begrijpen wetenschappers nog veel minder dan van het klimaat, en daar plegen we wel de hele tijd forse ingrepen in de markt, uit voorzorg of om een in goede banen te leiden...

• evan
    Advanced
    evan op 7 januari 2019 路 18:51
    Juist, dus (ondermeer) uit de grafiek leid jij af dat de Milankovic-cycli de drijvende kracht zijn van mondiale temperatuurverandering en de balans tussen co2 in de atmosfeer en de oceaan deze verandering slechts versnelt en/ of vertraagt? Zoals de wind een catamaran aandrijft, maar een draagvleugel voor versnelling kan zorgen.@49, nee, dat de Milankovic-cycli de drijvende kracht achter de schommelingen van het klimaat tussen ijstijden en warmere periodes is algemeen geaccepteerd. Dat CO2 de overgang naar een warme periode slechts versnelt heb ik niet geschreven. Zonder dat tijdens opwarming de CO2-concentratie in de atmosfeer zou toenemen, zou de temperatuur een veel lager maximum bereiken. Anders zou ik het broeikaseffect ontkennen.
    Mijn geduld met deze discussie is nu wel op, dus om bij andere bijdragen aan te sluiten: als je niet accepteert dat CO2-uitstoot opwarming van de aarde tot gevolg heeft, probeer dan je CO2-voetafdruk te verminderen om de verzuring van de oceaan en daarmee de vernietiging van koraal af te remmen.
    bericht aangepast door evan op 7 jan 2019 18:52 (1% bewerkt)
  • brakkeman
    Tourist
    brakkeman op 7 januari 2019 路 20:05
    @ieism, heb toch door jouw toedoen voor groene stroom gekozen, hoewel ik het niet met al je punten eens ben. Er zijn mensen die hier ook gewoon lezen, dus bijdragen aan de discussie helpt altijd, al is het indirect.

Ik ben sceptisch over de maatregelen die gepresenteerd worden (ben wel belg, dus niet volledig hetzelfde, hoewel de temperatuur niet veranderd als je de grens oversteekt), over het feit dat we in actie moeten schieten, daar twijfel ik niet aan.
  • evan
    Advanced
    evan op 7 januari 2019 路 20:55
    Er zijn mensen die hier ook gewoon lezen, dus bijdragen aan de discussie helpt altijd, al is het indirect.Fijn dat ten minste 茅茅n lezer zich meldt. Ik heb sterk de indruk gekregen dat mijn poging om de processen die klimaatverandering veroorzaken (volgens de huidige stand van de wetenschap) begrijpelijk te maken vooral mijzelf wijzer heeft gemaakt (iets proberen uit te leggen blijft de beste manier om iets te leren).
    Ik had al niet de illusie dat er veel mensen zijn die echt ge茂nteresseerd zijn in hoe het klimaat werkt, maar mijn idee dat sceptici vooral willen vasthouden aan hun eigen mening is er na het lezen van de bijdragen hier alleen maar sterker op geworden.
  • Pistenbulcky
    Advanced
    Pistenbulcky op 7 januari 2019 路 22:15

JaapvR op 7 jan 2019 18:11

Wat een fantastische cartoon 馃榾
    Deze illustreert ook heel mooi de discussie die hier gevoerd wordt. En ja hoor er zijn zeker wel meer bezoekers (zoals ik) die met verwondering en soms bewondering meelezen.

Om eerlijk te zijn ben ik zelf helemaal niet wetenschappelijk onderlegd, laat staan in de complexe materie van klimaat en weer.
    Wat ik wel kan waarnemen is dat er duidelijk een opwarming bezig is, dat kan je volgens mij gewoon niet ontkennen (en daar zijn ook al heel wat artikels en stellingen over verschenen). Dit echter door gewoon te observeren. Waar ik als kind nog bijna elke winter op de grote vijver bij ons in de buurt kon gaan schaatsen is dat sinds mijn puberteit bij mijn weten nooit meer gebeurd. Toen ik leerde ski毛n/snowboarden (in de jaren 80) gingen we steeds in de paasvakantie naar de bergen...altijd nog goede sneeuw te vinden. Dat durf ik het laatste decennium niet meer doen (al zijn er ook uitzonderingen geweest natuurlijk...)
    De opwarming is dus wel degelijk een feit. Of deze wordt be茂nvloed door de mens kan ik echter niet staven met voorbeelden of wetenschappelijke bevindingen maar als ik naar m'n buikgevoel luister dan denk ik dat we zeker een rol spelen.
    Of het een onomkeerbaar proces is? Geen idee, al ben ik van mening dat we inderdaad (zoals @ieism al zegt) ons steentje kunnen bijdragen om een betere wereld te cre毛ren en ook al blijkt dit de opwarming niet tegen te gaan, het zal ons wel een gezonder en rijker leven bieden.
    Zelf probeer ik op mijn manier zoveel mogelijk bij te dragen maar 'niemand is heiliger dan de paus' dus even geen selfie-schouderklopjes.

Wat ik heel mooi vind is dat in deze discussie niemand onbewogen laat en dat er met veel emotie gereageerd wordt. Dit toont alleen maar hoezeer we er allen mee zijn begaan, in welke stelling je ook gelooft.
    Het blijft wel heel belangrijk om, zoals @meteomorris al zegt, met respect naar elkaar te blijven luisteren en de discussie vanuit liefde aan te gaan, niet vanuit woede...

Misschien wordt het wat filosofisch maar ik denk dat we onszelf als mens(heid) zeker in vraag mogen stellen. Gewoon blind verder doen zoals we bezig zijn en geen consequenties (willen) zien lijkt me sowieso geen goed plan. En dan heb ik het niet enkel op de impact naar de opwarming toe want deze discussie gaat volgens mij verder dan enkel het klimaat. Stel dat de opwarming van de aarde inderdaad niet wordt be茂nvloed door de mens, dan zijn er nog genoeg andere redenen om ons gedrag aan te passen. @meteomorris had in 茅茅n van z'n vorige posts een mooi grafiekje dat ik er even wil bijhalen. Het ging toen over de verborgen CO2 impact:

Bekijk het nog eens goed...
    Het gaat dus niet alleen over CO2 maar over een veel grotere impact die onze planeet vervuilt, ongezonder maakt, ontbost...in s茅 dus minder leefbaar maakt. We zijn zo'n enorm slachtoffer van de consumptiemaatschappij dat we helemaal blind zijn geworden. Alles moet steeds sneller, steeds meer, steeds nieuwer...persoonlijk denk ik dat we zo niet verder kunnen. Dus een verandering in levensstijl komt ons altijd ten goede lijkt mij. Of de economie daar ook blij van wordt is een andere zaak en daar wil het schoentje (zeker naar de politiek toe) wel eens wringen...maar dat is dan weer een andere discussie.

Om met een absurde en humoristische maar pijnlijk re毛le noot te eindigen, nog even dit filmpje van de Neveneffecten van een paar jaar geleden...nog steeds actueel vrees ik...

bericht aangepast door Pistenbulcky op 7 jan 2019 22:43
  • fanneige
    Tourist
    fanneige op 8 januari 2019 路 11:40
    "Stel er valt steeds minder sneeuw? Is dat dan een ramp? En zo ja, voor wie? Op wePowder hebben we jarenlang de klimaatdiscussie gemeden. Onder het motto: wij zijn freeriders, wij doen niemand kwaad hebben we ons jarenlang stil gehouden (ik althans). Wij houden van de outdoors, wat voor een kwaad doen wij dan? Een beetje na茂ef natuurlijk. Want wat als de opwarming aan ons mensen te wijten is? Wat kan ik dan als freerider nog? Moet ik dan stoppen met de sport om de opwarming te stoppen? Ik ga er nu van uit dat opwarming een realistisch risico is EN dat wij mensen er iets in kunnen doen. Better safe than sorry."

Eens terug naar deze vraag:

Minder sneeuw.... voor mij persoonlijk geen ramp. Wel enorm vervelend.
    Geen sneeuw = niet ski毛n = #%$#.

Geen sneeuw鈥 wat heeft dat nog meer te beteken? Ik denk dat op termijn de inkomsten voor alpen bewoners minder gaan worden. Minder toerisme, minder inkomsten. Er zal daar dus naar andere inkomsten gezocht gaan worden en een verschuiving van het seizoen. Van winter nog veel meer naar zomer toerisme. Een bevolkingstrek weg uit de alpen gebieden, want geen geld meer te verdienen.

Maar minder sneeuw betekent ook een verandering in de waterhuishouding van bijna heel West Europa. Minder seizoensgebonden en trage afgifte van smeltwater. Reken er dan maar op dat de Rijn, Po, Maas, Rh么ne, Garonne enz beduidend lagere waterstanden zullen hebben. Drinkwater problemen, transportproblemen鈥.

Zit ik te doemdenken? Ik hoop het wel maar om terug te komen op de vraag van Morris鈥. Ja minder sneeuw geeft veel problemen die op andere manieren opgelost moeten worden. Kan dat ook?

Wat kan ik dan doen? Ik kan kritisch kijken naar mijn eigen consumptie gedrag en dat aanpassen. Doe ik naar beste kunnen. Dan komt de lastige afweging. Wat ik verder nog be茂nvloeden? Eens in de vier jaar via het stemhokje? Dat is een stap maar ook weer een lastige. Altijd een compromis eigenlijk.

Waar doe ik dan goed aan? ik denk dat ik regelmatig de zelfde gedachten heb als Morris en het ook verder niet weet.
    Knowledge is limited. Imagination encircles the world
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 8 januari 2019 路 11:54
    Dank aan @JaapvR voor het posten van de cartoon die ik een paar antwoorden geleden had willen posten maar er niet toe kwam. Wat ik toen ook al wilde zeggen: in veel posts lees ik variaties op dezelfde boodschap: ja we moeten veranderen en of het werkt of niet, ik kan vast zelf nog iets doen. Dus op dat punt vinden velen hier elkaar. Ik heb met interesse de posts van @evan en @49 gelezen en ik vind dat @fanneige een paar hele goede opmerkingen maakte.

Sta me toe nog een vergelijking te maken. (Ja, met emotie!) we zijn allemaal freeriders. Vanuit het gezichtspunt van half Nederland en Belgi毛 zijn wij daarmee al extremisten (Aan Zwitserse vrienden op donderdag avond uitleggen dat er nu nederlanders, vers uit hun werk, op de autobahn onderweg zijn om drie dagen poeder te rijden om daarna snachts weer terug te karren zodat ze meteen hun kantoorstoel weer in kunnen rollen, levert altijd erg komische reacties op) We zijn allemaal als freeriders bezig met lawines. Een onderwerp waar veel wetenschap bij komt kijken maar tegelijkertijd vooral over probabilities gaat (NL woord ff kwijt, sorry) en waar wij leken dan met een paar kursussen een beetje grip op proberen te krijgen.

De klimaatdiscussie komt op mij over als een gesprek over of er wel lawines gaan komen of niet en zo ja, hoe groot die gaan zijn. Er zijn de 'extremisten' die zeggen: er komen helemaal geen lawines! Aan de ene kant en die, die zeggen: er komen zekersteweten lawines en ze gaan fakking groot worden ook nog! Aan de andere kant. Daartussenin zit volgens mij de meerderheid van ons: we hebben inmiddels allemaal door dat we in lawinegevaarlijk terrein staan.

Maar inplaats van een discussie te voeren over wat de veilige lijnen nou zouden kunnen zijn die we kunnen rijden verzandt de discussie -telkens weer!- in debatten voeren over het feit of deze of gene wel door heeft dat de sneeuwvlokjes aan deze zijde van de rollover zus en zo ge(ver)vormd zijn en als je dat niet weet, dat je dan ook niet kan weten hoe de rest van de helling in elkaar zit en dus niet kan zeggen dat er een lawine wel/niet zal afgaan.

Zo'n sneeuwvlokjes discussie is heel waardevol voor de wetenschappers van het lawineinstituut, net zoals de discussie over het verloop van afkoeling, opwarming en CO2 waardevol is voor klimaatwetenschappers, maar wij freeriders hebben daar in het terrein net zo weinig aan als klimaatveranderings-leken die een beslissing moeten maken over hoe nu verder.

Wie weet er nou echt wat er op sneeuwkristal niveau wat er over een hele berg genomen aan de hand is? Niemand. Maar waarom wordt er dan toch altijd maar weer geschermd met : we kunnen het niet weten dus het is niet waar? Sta je zo ook zonder pieper, schep, sonde (en buddies en abs) in het terrein omdat de wetenschappers "toch geen uitsluitsel kunnen geven"? (Ik denk dat ze die wel geven overigens, maar oke, laat ik nou niet emotioneel worden...)

Wij freeriders taan daar toch wel met al dat veiligheidsmateriaal omdat we weten dat er gevaar dreigt. De wetenschappers vertellen ons hoe hoog dat gevaar is (het lawinebericht) en we bedisvussi毛ren vooraf intens hoe hoog dat dan kan zijn en wat we dan misschien wel of misschien niet kunnen rijden. Het is niet exact, we weten het niet zeker. Maar we bagatelliseren het gevaar niet en doen ook niet alsof het niet bestaat. Maar als we dan na een glorieuze poederafdaling veilig beneden staan, zeggen we dan, omdat er niets gebeurt is, dat het gevaar niet bestond? Dat de wetenschappers ongelijk hadden? Dat we al die euros niet aan veiligheidsmateriaal hadden hoeven uitgeven?

Nee toch?

Zo zie ik het ook met het klimaat. Ik geloof dat er lawines gaan komen. Ik geloof de wetenschappers. We kunnen erover discussi毛ren of het LB3 is of 4 (5? 2?) maar mijns inziens moeten we niet meer discussi毛ren over of er lawines gaan komen en of mensen die veroorzaken. Echt, hou op. Nodeloze moedeloze recalcitrante rotdiscussie. Die discussie is nu voorbij. We staan in lawinegevaarlijk terrein. We moeten een pieper hebben en ermee oefenen, schep en sonde kopen en iets als een abs gaan bedenken. En vooral uitvogelen:. Wat wordt onze route?

Daar moet de discussie over gaan.
    bericht aangepast door Dutchess op 8 jan 2019 11:55 (1% bewerkt)
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 8 januari 2019 路 12:08
    Ik snap overigens niet waarom het zo moeilijk is ons voor te stellen dat de mens invloed kan hebben op het klimaat. Kijk nou hoe klein het laagje lucht is wat om deze planeet heen hangt. En daar zouden wij, 8 miljard mensen, met al die scheepvaart en al dat luchtverleer en al die fabrieken (ik heb vier jaar in Beijing gewoond en ik weet dus wat luchtvervuiling is!) geen invloed op hebben? Wat dat betreft is de opmerking van @meteomorris een hele goede: bewijs maar eens dat het niet zo is.

(Maar daar moet wat mij betreft de discussie niet meer over gaan)
    bericht aangepast door Dutchess op 8 jan 2019 12:15
  • Neorej
    Tourist
    Neorej op 8 januari 2019 路 18:10
    Ik snap overigens niet waarom het zo moeilijk is ons voor te stellen dat de mens invloed kan hebben op het klimaat. Kijk nou hoe klein het laagje lucht is wat om deze planeet heen hangt. En daar zouden wij, 8 miljard mensen, met al die scheepvaart en al dat luchtverleer en al die fabrieken (ik heb vier jaar in Beijing gewoond en ik weet dus wat luchtvervuiling is!) geen invloed op hebben? Wat dat betreft is de opmerking van @meteomorris een hele goede: bewijs maar eens dat het niet zo is.

(Maar daar moet wat mij betreft de discussie niet meer over gaan)Dutchess op 8 jan 2019 12:08

Het is niet perse moeilijk en het zeker aannemelijk. Ik denk overigens dat wij als mens wel iets moeten veranderen. Maar of het daadwerkelijk zo is dat de mens echt iets hier aan toedraagt (hele co2 verhaal blabla) dat is nog maar de vraag. Het blijkt wel weer dat niemand hier een duidelijk antwoord op heeft.
    KA KAAAAA
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 8 januari 2019 路 19:16
    Hoe duidelijk wil je het hebben om in actie te komen? We zien toch onderhand welke impact bijna 8 miljard mensen hebben op deze kleine planeet? Ik wilde zeggen kleine kwetsbare planeet, maar mogelijk is de planeet niet zo kwetsbaar. Deze heeft per slot van rekening al grotere rampen overleefd. Wij en vele andere dieren en planten zijn echter wel kwetsbaar en de eco-systemen waar wij van afhankelijk zijn ook.
    Beter het zekere voor het onzekere nemen?
    Hoe hebben die religie's het ooit voor elkaar gekregen om met onduidelijke, dubbel- en onzinnige informatie hele volksstammen tot gedwee毛 aanbidding en waanzinnige acties aan te zetten? Niet dat de wetenschappers of beleidsmakers dit voorbeeld moeten volgen, maar mogelijk valt er nog iets te leren hier over de menselijke psyche waardoor men wel de medemens kan overtuigen dat we niet op de goede weg zijn.
    bericht aangepast door Aryen op 8 jan 2019 19:57
  • Jor_SB
    Jor_SB op 8 januari 2019 路 19:17
    Ben benieuwd hoe kritisch de klimaatverandering-sceptici bij hun arts zijn, of de apotheker. Ik zie het al voor mij... 鈥濨este Mevrouw de apotheker, u denk toch niet dat ik deze anti-biotica zomaar ga slikken - ik heb op internet gelezen dat je er dood aan kunt gaan!鈥

Het is tragisch om te zien hoe onwillig mensen zijn om te geloven wat wetenschappers zeggen. Vergeet niet dat wetenschappers hun hele carriere niks anders doen dan hun eigen onderzoek en dat van anderen in twijfel te trekken. En als zij (99%) zeggen dat de opwarming van de aarde komt door de menselijke uitstoot van CO2, dan kan je niet anders dan aannemen dat dat waar is.

Als je dat niet gelooft, dan raad ik je een omscholing tot wetenschapper aan en om dan zelf de experimenten uit te voeren en het tegendeel te bewijzen.
  • meteomorris
    Expert
    meteomorris op 31 januari 2019 路 21:00
    Interessant onderzoek: http://nos.nl/l/2269941
  • 49
    Advanced
    49 op 1 februari 2019 路 09:35
    https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0277379118307261...

Heel interessant artikel inderdaad. Ook weer een goed voorbeeld hoe kritisch we nieuwsberichten moeten lezen en hoe zorgvuldig we met wetenschappelijke publicaties moeten omgaan als we echt begrip willen krijgen.

Het wetenschappelijke artikel gaat over een mondiale temperatuurdaling van 0.15 graden Kelvin/Celsius en hoe die deels verklaard zou kunnen worden door natuurlijke herbebossing in de Amerikaas na decimering van de inheemse bevolking. Het nieuwsartikel plaatst dit in het kader van de Europese (Noord-Atlantische) kleine ijstijd, die veel langer duurde met een veel grotere temperatuurdaling.

Maar goed, het artikel van @meteomorris geeft ons wel een handvat om de vraag "Wat kunnen wij als freeriders doen?" te beantwoorden:
    plant een boom! 馃槂 馃槈

(Ook leuk om eens de uitzending van Rambam https://www.npostart.nl/rambam/24-01-2019/BV_101391615... over de corrumpeerbaarheid van "wetenschappers" te bekijken. Al zou ik dat niet meteen willen generaliseren, het leert mij wel weer om alles kritisch te beschouwen, juist ook wetenschappelijke publicaties en afgeleiden daarvan.)

bericht aangepast door 49 op 1 feb 2019 09:42
    montagna bianca, ti amo
  • meteomorris
    Expert
    meteomorris op 1 februari 2019 路 11:13
    @49, mooi scherp. Het wordt tijd dat ik eens bij je aan de stoof in Alagna kom zitten om wat avonden te bomen over bomen.
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 1 februari 2019 路 13:57
    kan je nagaan, de mens had dus toen al een -beperkte, hoe beperkt is discussieerbaar- invloed op wat er met de temperatuur gebeurde, en dan hebben we het nog niet eens over industrialisatie, maar over een stuk land zo groot als Frankrijk dat een paar eeuwen de tijd krijgt om in bos terug te veranderen. Dus inderdaad: Bomen planten! En die de tijd geven te groeien (een eeuwtje of twee...)

Dank voor het delen van die links @49
    (Op die manier wordt zelfs de directe democratie van CH gestuurd. Maar dat is dan weer een andere enorme, enorme discussie..)
  • 49
    Advanced
    49 op 7 februari 2019 路 12:13
    @meteomorris, welkom vanaf medio maart!
    montagna bianca, ti amo
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 28 februari 2019 路 22:24 We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • thomas
    Tourist
    thomas op 1 april 2019 路 21:10
    Ik woon ik zwitserland en heb het afgelopen jaar bijna 5000 liter stookolie verbruikt om mn huis warm te houden (18c)
    Grappig trouwens, dat zodra de winter echt inzet, de commentaren op dit Topic verdwijnen.
    Waaaaaar heb je het over ? worden de winters kouder als er minder co2 uitstoot is?
    Gaat het de wereld beter af als er minder poeder gereden word?( minder poeder betekend Meer poeder?)
    1 van de redenen dat ik uit Nederland ben vertrokken is om afstand te nemen van alle aannames van de Nederlanders.
    De oordelen, de Meningen. Waarom geloven zo veel mensen dat ze het recht hebben om invloed uit te oefenen op het priveleven van anderen?

En waarom volgen zo veel mensen (die claimen dat ze weldenkende mensen zijn) simpelweg de mening van iemand anders?

Mijn eerste zoon is afgelopen zomer geboren, ik laat het bij 1, omdat er anders geen poeder Meer over blijft.?

• meteomorris
    Expert
    meteomorris op 20 juni 2019 路 08:29 May the powder be with you.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro