PA#5: go east of ga skitoeren en splitboarden

PA#5: go east of ga skitoeren en splitboarden

Het aftellen naar 2019 is begonnen. In grote delen van de Alpen eindigt het jaar zonnig en relatief mild. Uitzondering is het oosten van Oostenrijk waar zondag en maandag een pakje sneeuw gaat vallen. Onderstaand mijn laatste video weerbericht van 2018.

Ik heb lang getwijfeld of het poederalert waardig is maar uiteindelijk toch besloten er een van te maken. Verwachte maximale sneeuwaccumulaties schommelen tussen de 30 en 50 cm, afhankelijk van het gekozen weermodel. En dat is precies genoeg om het jaar met verse poeder uit te gaan. Uitdagingen zijn er ook. De wind wordt sterk en de verse sneeuw valt op een regen crust. Reken dus op tricky lawine omstandigheden.

Geen kennis van de backcountry? Vanwege het acute lawinegevaar hebben we een mooie aanbieding voor je. Met de code DEEPXMAS krijg je nu 25% korting op de Safety Academy. De Safety Academy is het ideale startpunt om meer te leren over de backcountry. Niet alleen leer je hoe je uit de problemen blijft, je leert ook nog eens hoe je meer en vaker betere poeder scoort. Een mooi kerstcadeau aan jezelf of voor een ander. Je kunt direct online starten en later in de week sturen we je dan ook het bijbehorende boek toe.

Where to go?

Tot eind 2018 zijn er voor poeder dus twee opties:

  • Westen, zuidwesten en noordwesten van de Alpen: skitoeren op splitboarden, want op noordhellingen boven de 2000-2200 meter is ondanks het koude weer nog genoeg koude poeder te vinden.
  • Go East: het noordoosten van Oostenrijk krijgt een pakje vers. Denk aan het noorden van Steiermark, het noorden van het Salzburgerland en Oberosterreich en Niederosterreich

:nopro:
Wil je nog meer details? Als wePowder pro krijg je toegang tot 14 daagse sneeuw- en weerkaarten en de 14 daagse voorspelling per gebied zodat je geen dump meer mist. Daarnaast hebben we ook nog eens duizend+ freerideroutes voor je ingetekend in de mooiste freeride gebieden van de Alpen. Word vandaag nog wePowder pro, krijg toegang tot onze 14 daagse sneeuw- en weerkaarten en natuurlijk die duizend+ routes. Oh ja, je support ons er ook nog eens mee! Dank!
:nopro:

Geniet van de laatste dagen van 2018. Ik verkies vanwege de vakantiedrukte het water en ga de komende dagen wat surfsessies aan elkaar rijgen.

Stay stoked
Morris

meteomorris

Reacties

Beginner
ReinoudproAuteur28 december 2018 · 17:54

Hoe zie je de toekomst verder voor je? Weinig sneeuw tot diep in het nieuwe jaar, lijkt het nu te worden? Zeker in het westen (ik zit in Valais tot 5 januari)

Beginner
powderforceAuteur29 december 2018 · 17:00

@@meteomorris Er komen steeds mooiere kleuren op de kaarten te staan. Zijn dit “uitschieters” van de modellen of is het aannemelijk dat dit doorzet? (Qua temp&neerslag, ook laag)

In het kader van educatie: ik probeer mezelf wel eens wegwijs te maken tussen de verschillende kaarten, waar op te letten, indicatoren etc. Maar dat lukt nog niet altijd van harte. Heb jij als Meteo-orakel tips voor hoe ik mij het beste kan verdiepen in deze stof?

Alvast dank!

Beginner
AvdLAuteur29 december 2018 · 17:34

@@powderforce Lees eens een boek. Bijv. https://www.bol.com/nl/p/het-weer-in-kaart/9200000051781073/ Ik weet niet of het iets is, maar aangezien het op zeilen gericht is zal het iets verder gaan als weer voor dummies. Na zo’n boek zou ik gaan zoeken op oude PA’s voor de toepassing naar de bergen…

It's all about the turns duuuuuude!
Expert
meteomorrisAuteur29 december 2018 · 21:31

@@Reinoud, westen krijgt voorlopig niets
@@powderforce, goed voornemen voor 2019: het boek afronden waar ik mee bezig ben

powfinder.com
Gevorderd
snelle_henkieAuteur29 december 2018 · 21:48

Oosten krijgt misschien wel meer; lokalen die in omgeving Leogang wonen kregen vanochtend waarschuwings sms van verzekering dat er veel sneeuw in korte tijd kan vallen! Hopelijk hebben de verzekeringsexperts gelijk

Alleen ga je sneller. Samen kom je verder.
Expert
meteomorrisAuteur29 december 2018 · 22:32

@@snelle_henkie oosten krijgt zeker meer!! Front intensiveert zich rap. Powderalert#5 wordt een mooie. Alleen die wind!

powfinder.com
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!