Nieuwe regels toegang Saas-Fee Hohlaubgletscher

• Rens
    Advanced
    Rens op 29 december 2018 · 18:27
    Vanochtend kregen ik en een aantal andere tourskiërs bij de Metro Alpin te horen dat het niet langer toegestaan is bij het middenstation (Stollenloch, Metrofenster) uit te stappen om op de Hohlaubgletscher te komen tenzij je met een berggids op stap bent.

Voorheen was de regel, voor zover ik weet, dat dit wel mocht mits het lawinegevaar maximaal 2 was.

Ik had hier nog nergens iets over gehoord of gelezen, dus bij deze een heads up voor de mensen die hier nog tour- of freerideplannen hebben.

Uiteraard kun je nog vanaf Felskinn via het Egginerjoch naar de Brittaniahut vellen en zo alsnog op de gletscher komen, het kost nu alleen net ietsje meer moeite.
  • kanski
    Elite
    kanski op 29 december 2018 · 19:28
    Die berggidsen in Zwitserland krijgen het wel erg hoog in de kop!
    Dacht dat het Zwitserse hooggebergte nog vrij toegankelijk was voor tourskiërs, alpinisten en Snow pro's of skiführer mits deze niet met betalende gasten onderweg zijn. Vind het heel vreemd, maar goed om te weten...
    Never ski faster than your guardian Angel can fly!
  • ieism
    Tourist
    ieism op 30 december 2018 · 01:04
    Ik heb beneden wel eens een papiertje moeten ondertekenen dat je zelf verantwoordelijk was, maar dat mag de berggids nu alleen doen? Wel jammer, ben benieuwd of er recent problemen waren of dat het preventief is.
    splitfest.nl
  • Rens
    Advanced
    Rens op 30 december 2018 · 07:02
    @ieism klopt, zo werkte het dit voorjaar ook nog.
  • Rens
    Advanced
    Rens op 30 december 2018 · 16:13
    Ik heb inmiddels antwoord gekregen van een van de lokale gidsen:

Hi Rens!
    Ich habe deinen facebook Beitrag und auch die diversen Kommentare gelesen. Ich weiss, dass viele Locals und Freerider enttäuscht sind über die jetzige Situation. Ich kann nur sagen, es ist nicht so wie du geschrieben hast. Es hat nichts mit unserem Business zu tun... Momentan findet vom Bundesamt für Verkehr (BAV) schweizweit eine Überprüfung der Luftseilbahnen auf Sicherheit statt aufgrund neuer SKUS -Richtlinien für Personenbeförderung. Der Ausstieg Hohlaub war schon immer tief in der Grauzone der Legalität/Ilegalität. Bis die Angelegenheit offiziell juristisch abgeklärt ist drohte eine komplette Schliessung für alle. Wir, Bergführer der Saasfeeguides haben reagiert und den Bergbahnen angeboten sich um den sicheren Ausstieg zu kümmern, damit wenigstens die Gruppen mit Bergführern aussteigen können. Der juristische Abklärungsprozess dauert noch an und vielleicht ändert sich alles wieder. Wir sind überall am verhandeln Bis dahin dürfen nur Bergführer mit Gästen raus.
    Ich hoffe, ich konnte dir ein wenig weiterhelfen ...
  • ieism
    Tourist
    ieism op 30 december 2018 · 16:42
    Duidelijk verhaal, klasse dat iemand zo vlot reageert ook.
    splitfest.nl

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro