PA#7: 100 cm vers, maar waarheen te gaan?

PA#7: 100 cm vers, maar waarheen te gaan?

Een nieuw zeer actief front is op weg naar Oostenrijk. De vrijdag start met wat opklaringen in het meest oostelijke deel van Oostenrijk, maar al snel volgt er opnieuw sneeuw vanuit het noorden. Stormdepressie Andre stuurt vochtige lucht vanuit het noorden richting de noordkant van Oostenrijk met komend weekend als zwaartepunt het gebied tussen Kitzbühl in het westen en de Dachsteinregio in het oosten. Tussen vrijdag en zondag valt er zo’n 50-100 cm verse sneeuw tot diep in de dalen met lokaal uitschieters die ver over de 100 cm heen gaan.

Storm Andre
Storm Andre
Sneeuwverwachting tot en met zondag
Sneeuwverwachting tot en met zondag

De sneeuwval gaat gepaard met stormwinden en in de nacht van vrijdag naar zaterdag ook even een kortdurende stijging van de temperatuur. De sneeuwval in de dalen kan daarbij tijdelijk overgaan naar regen, maar hoger op de berg blijft het dan gewoon sneeuwen. De tijdelijke opwarming zorgt voor de aanvoer van veel vocht, want warmere lucht kan meer vocht bevatten. Deze vochtige lucht komt zaterdag klem te liggen tussen de Alpenhoofdkam en een koufront dat vanuit het noorden nadert.

Koufront op zaterdag
Koufront op zaterdag

Omdat de isobaarlijnen dicht bij elkaar liggen waait het stevig, waardoor de vochtige lucht met volle kracht tegen de Alpen aanbotst en tussen zaterdag en zondag helemaal leegsneeuwt. Maandag volgt er dan zon en vanaf midden volgende week is als de kaarten ons niet bedriegen het noordwesten (en later ook weer de noordalpen) aan de beurt voor sneeuw. In dit bericht:

  • sneeuwrijk weekend
  • stormwinden en verse sneeuw zorgen voor GROOT lawinegevaar
  • PA#7: waarheen te gaan?
  • maandag zonnig en verse sneeuw
  • vanaf dinsdag eindelijk wat sneeuw voor de Noordwest?
Hinterthal
Hinterthal

Sneeuwrijk weekend

Sinds zaterdag sneeuwt het vanaf het oosten van Zwitserland tot ver in het oosten van Oostenrijk. Gemiddeld is er al zo’n 40-80 cm verse sneeuw gevallen en lokaal ook al meer. Vanuit veel plekken uit Oostenrijk komen waanzinnige beelden binnen en Eva Walkner heeft het zo te zien naar haar zin in haar achtertuin. Deze dump wil je niet missen. En dan te bedenken dat er nog eens tot een meter of meer bij komt.

Vrijdag volgt de eerste sneeuwpuls met zeer lage temperaturen. Vrijdagmiddag wordt daarom voor je gevoel misschien wel de diepste dag. De sneeuw is namelijk ijskoud en zeer fluffy. Ofwel veel lucht tussen de sneeuwvlokken. Uit een mm water wordt dan opeens tot wel 2 cm+ aan zeer luchtige sneeuw geperst. Faceshot galore in het oosten van Tirol, het Salzburgerland en het noordwesten van Steiermark. Ook omdat de wind zich nog wat ‘koest’ houdt. Relatief gezien dan, want op de toppen waait het dan al stevig. De meeste sneeuw vrijdag tussen Kitzbühl en de Dachstein regio.

In de nacht naar zaterdag stroomt er dan warmere lucht de Alpen in. In de lagere dalen leidt tot regen of in ieder geval natte sneeuw. Ook hoger op de berg valt er dan wat zwaardere sneeuw. Daarbij waait er een stormachtige wind. De stijging van de temperatuur, de wind en de relatief ietwat zwaardere sneeuwen zal het lawinegevaar op superscherp zetten! De zaterdag gaat een uitdaging worden. Hoger op de berg stormwinden, lager op de berg eventjes wat dooi. Zaterdag sneeuwt het vanaf centraal Zwisterland tot ver in het oosten van Oostenrijk. Waarbij de sneeuwgrens in het westen het hoogste ligt. Zwaartepunt van de sneeuwval wederom het oosten van Tirol, het Salzburgerland en het noordwesten van Steiermark.

Zondag volgt er dan weer koudere lucht. De sneeuwgrens daalt, een nieuwe sneeuwpuls trekt de noordalpen in. Wederom sneeuw vanaf centraal Zwisterland tot ver in het oosten van Oostenrijk. De sneeuwgrens daalt, de sneeuw wordt lichter en tussen de bomen wordt het wederom knallen.

Stormwinden en verse sneeuw zorgen voor GROOT lawinegevaar

De situatie gaar kritisch worden. Zeer kritisch. Van centraal Zwisterland tot ver in het oosten van Oostenrijk gaat het lawinegevaar omhoog. In het oosten van Tirol, het Salzburgerland en het noordwesten van Steiermark verwacht ik minimaal een stijging naar GROOT en wie weet op zaterdag zelfs nog verder aangescherpt.

Arjen en ik wensen jullie het allerbeste toe voor 2019. Diepe poeder, mooie avonturen en onvergetelijke rides met vrienden. Dat 2019 diep mag zijn, maar dat 2019 je ook voldoende wijsheid mag brengen om nog jaren poeder te kunnen rijden. En om dat concreet te maken kun je tot en met zondag 14 januari Module 2 nu met 40% korting aanschaffen.

Met de code DEEPER2019 betaal je nu slechts 35 eurootjes in plaats van 60 euro als je nu direct met module 2 start. Je kunt hier direct starten, de code inwisselen, je korting scoren en je kennis verdiepen. De 25 euro die je bespaart kun je mooi gebruiken om nog ergens een extra dagpasje te scoren. Lees hier meer.

Het bijbehorende boek
Het bijbehorende boek

PA#7: waarheen te gaan?

Veel sneeuw, enorm veel sneeuw. Maar ook stijgend lawinegevaar, het einde van de nieuwjaarsvakantie, veel freeriders die vanuit de west- en zuidalpen onderweg zijn. Waarheen dan te gaan? Vermijd in ieder geval de gebieden met voornamelijk terrein boven de boomgrens. Weinig zicht, veel sneew, veel wind, super tricky condities. Blijf weg boven de boomgrens. Gebieden als Kaprun, Sportgastein, de gletsjergebieden verrmijd ze komend weekend. Ten tweede zijn er de freeride gebieden die op de kaart staan. Denk aan Fieberbrunn, het Kleinwalsertal, de Nordkette, Arlberg of de Kripp (nog te dun het sneeuwdek daar voor de Dolinen). Allemaal gebieden die nu freeriders aanzuigen. En freeriders, veel sneeuw en lawinegevaar zorgen voor poederstress met het zwaard van Damocles loerend. Ook niet ideaal dus. Nee, voor komend weekend zoek je familiegebieden en de gebieden die bekend staan om hun ‘zuip’ vertier. Families en feetsvierders houden niet van slecht weer waardoor het er best wel rustig kan zijn. Met name de kleine familiegebiedjes bieden komend weekend veel vertier. Rijd poeder tussen de bomen en vermijd grote open en steile stukken. Ook steile open stukken boven een bos zijn gevaarlijk omdat lawines tot ver in de bossen kunnen komen. Maar een geoefend freerider snapt wat ik hierboven schrijf: tree runs, familiegebied, niet te steil boven je. Succes met zoeken! PA#7 wordt heel mooi. Zoek en vind je bestemming in een van onderstaande regio’s:

Maandag zonnig en verse sneeuw

Maandag is de nieuwjaarsvakantie en de weekenddrukte voorbij. De zon komt er door, het klaart op, de wind gaat liggen, maar het lawinegevaar nog steeds present. Gelukkig zal de poederstress minder zijn omdat velen weer aan het werk zijn. Bestudeer goed je lokale lawinebericht en geniet van de überdiepe poeder, de rust en de zon. Het gaat mooi worden. Magisch zelfs.
In bovenstaande regio’s ga je magische momenten beleven.

Vanaf dinsdag sneeuw voor de Noordwest?

Vier computerruns wijzen inmiddels op sneeuw voor de Noordwest. Gaan de Franse Noordalpen en het westen van Zwitserland dan eindelijk weer verse sneeuw zien? Na de regen tot grote hoogte van de kerst zijn ze er wel aan toe. De grote modellen wijzen nu in die richting en dus ook ons weermodel. Meer daarover later deze week.

Vrijdagmiddag sluiten we voor een weekje wePowder HQ. Arjen en ik gaan samen op poederonderzoek. Hard zwaar werk…
Maar we moeten naar buiten om van al het witte lekkers te proeven. Dit betekent dat we soms wat trager reageren dan gewend of dat updates wat langer op zich laten wachten. Wees niet bang, ik blijf je van nieuws voorzien, maar soms met enige vertraging.

:nopro:
Wil je nog meer details? Als wePowder pro krijg je toegang tot 14 daagse sneeuw- en weerkaarten en de 14 daagse voorspelling per gebied zodat je geen dump meer mist. Daarnaast hebben we ook nog eens duizend+ freerideroutes voor je ingetekend in de mooiste freeride gebieden van de Alpen. Word vandaag nog wePowder pro, krijg toegang tot onze 14 daagse sneeuw- en weerkaarten en natuurlijk die duizend+ routes. Oh ja, je support ons er ook nog eens poederonderzoek mee! Dank!
:nopro:

Stay stoked
Morris

meteomorris

Reacties

Beginner
RobinaAuteur3 januari 2019 · 22:51

Zojuist voor €32,- vliegticket Rotterdam - Salzburg geboekt voor morgen avond. Met Transavia, waar dan nog wel €29,- bij komt voor je skisetje (<15kg).

Ben benieuwd of ik maandag weer braaf op kantoor ga/kan zijn. ?

Toerist
AnoniemAuteur4 januari 2019 · 07:38

hier live uit het SBG land. We hebben nu hier Japan condities… 50-100 cm sneeuw. Helaas veel wind. Erg oppassen dus.

maar blooowerrrrr pow niet normaal

Beginner
Beginner
RutgerAuteur4 januari 2019 · 10:08

Wrs woensdagmidding richting alpen (PA8) voor paar dagen, gaan er nog meer mensen de 2 helft van komende week en waarheen

The object in life is not to be on the side of the majority,
Toerist
Adm SAuteur4 januari 2019 · 13:42

Donderdag naar Anton! Valt genoeg komende dagen maar niet de scherpe randjes van midden oostenrijk. En vanaf di een dump op de planning?!

Beginner
KendoAuteur4 januari 2019 · 13:47

@@meteomorris. Lijkt het dat het forecastmodel geen update heeft gehad vandaag? Meestal is die toch smorgens vroeg weer bijgewerkt? Ik zie nu zelfde data als gister lijkt?

“Ein Brett macht Spaß. Zwei Bretter machen doppelt so viel Spaß”
Toerist
AnoniemAuteur4 januari 2019 · 14:47

Wij zijn van plan volgende week (11-14 januari) een lang weekend op pad te gaan. Ik ben benieuwd of Kleinwalsertal in jullie ogen een aanrader is of kan je dan beter nog wat kilometers doorrijden voor het echte werk?

Gevorderd
Elliot VinoisAuteur4 januari 2019 · 15:48

Hello!
Ik ben op zoek naar een poeder buddy of buddys die zondag en maandag willen gaan skiën in Laterns of een ander gebied in de buurt!
Zin om poeder te gaan rijden?
Pls comment !!
Groeten Elliot Vinois

Beginner
RutgerAuteur4 januari 2019 · 16:01

Wij zijn van plan volgende week (11-14 januari) een lang weekend op pad te gaan. Ik ben benieuwd of Kleinwalsertal in jullie ogen een aanrader is of kan je dan beter nog wat kilometers doorrijden voor het echte werk?

Ewout1990 op 4 jan 2019 14:47

doorrijden alleen ifen is de moeite bij poeder … )en nog rustig… rest van KWT is mega druk in het weekend

The object in life is not to be on the side of the majority,
Gevorderd
razAuteur4 januari 2019 · 16:23

@@bodo en ik rijden! Zo maar eens rustig in de wepowder gids bladeren waar heen te gaan… Ken het eigenlijk nauwelijks dat oostelijke deel van Oostenrijk… Iedereen veel spass en blijf veilig! Thanks maar weer @@meteomorris voor het uitgebreide bericht!

Beginner
RutgerAuteur4 januari 2019 · 16:35

Dit weekend in centraal oosternrijk Kan je vergeten. het is nu al lawinestuffe 4 en dat gaat 5 worden morgen.
ik zou naar west gaan!
Het leger is ook al paraat gesteld !

https://orf.at/stories/3106471/

The object in life is not to be on the side of the majority,
Beginner
RutgerAuteur4 januari 2019 · 16:46

NW-Sturm lagert seit Mittwoch den Schnee extrem um und bildet massive und untypische Verwehungen, teilweise bis in den Waldbereich, Wechten wachsen an. Die Störanfälligkeit variiert durch den starken Windeinfluss auf engem Raum sehr und ist zum Teil hoch. Mögliche Bruchflächen für Schneebretter liegen primär innerhalb des mit Graupel durchsetzten frischen Triebschnees und an der Grenzfläche zur Schneeoberfläche vom Dienstag (“kalt auf warm”), sekundär jedoch auch an kantigen Kristallen rund um eine Regeneisschicht tief in der Altschneedecke im Höhenbereich von 1500 bis 2400 m. Teilweise gleitet die Schneedecke auf sehr steilen Grashängen auch vom Boden weg.

Das ist eine Schnee- und Lawinenwarnung für weite Teile des Berglandes!

Von Norden her wird heute Nachmittag und am Wochenende sehr feuchte Luft gegen die Alpen gestaut und damit schneit es in den Nord- und Zentralalpen verbreitet, ohne längere Pausen und zeitweise sehr intensiv. Zum oft schon ergiebigen Schneefall der letzten Tage kommen bis Sonntag Abend noch einmal 40 bis 100cm Neuschnee dazu, vom Kaisergebirge über den Hochkönig und das Ausseerland bis zum Hochkar sind vereinzelt sogar bis zu eineinhalb Meter Neuschnee möglich. Dazu weht immer wieder stürmischer Wind aus West bis Nord der für umfangreiche Schneeverwehungen sorgt. Damit droht eine äußerst heikle Lawinensituation! Es sind große Lawinen möglich die von selbst abgehen können. Durch die großen Neuschneemengen ist auch mit massiven Beeinträchtigungen im Verkehr zu rechnen, Straßensperren und Evakuierungen können notwendig werden.

Tendenz
Intensive Schneefälle bei leicht ansteigenden Temperaturen sorgen am Wochenende für eine weitere Verschärfung der Lawinensituation. Die Gefahr auch sehr großer Spontanlawinen, die exponierte Verkehrswege bedrohen können, steigt an.

The object in life is not to be on the side of the majority,
Toerist
AnoniemAuteur4 januari 2019 · 16:49

@@Rutger, bedankt voor de info. Ik was er al een beetje bang voor, waarschijnlijk rijden we volgende week vrijdag naar Montafon (sankt gallenkirchen). Ik denk een betere keuze

Beginner
RutgerAuteur4 januari 2019 · 17:29

@@Rutger, bedankt voor de info. Ik was er al een beetje bang voor, waarschijnlijk rijden we volgende week vrijdag naar Montafon (sankt gallenkirchen). Ik denk een betere keuze

Ewout1990 op 4 jan 2019 16:49

leuk gebied… als je de kans hebt ook een dagje gargellen meepakken. daar zijn een paar mooie varianten

The object in life is not to be on the side of the majority,
Gevorderd
snelle_henkieAuteur4 januari 2019 · 20:16

Dit weekend in centraal oosternrijk Kan je vergeten. het is nu al lawinestuffe 4 en dat gaat 5 worden morgen.
ik zou naar west gaan!
Het leger is ook al paraat gesteld !

https://orf.at/stories/3106471/

Rutger op 4 jan 2019 16:35

Niet overal 4, deel van Salzburg had vandaag nog lawinestufe 3; zoek gebieden die genoeg mogelijkheden hebben onder de boomgrens en waar je genoeg mogelijkheden hebt met terrein dat niet te steil is (ook ‘om je heen’ en vooral ‘boven je’).
Gisteren was top, vandaag ook. Of morgen wat wordt moet ik nog zien, lijkt sowieso 4 te worden, zie http://www.lawine.salzburg.at/start.html, maar anders kan je sowieso first tracks op menig piste scoren ;-)

Alleen ga je sneller. Samen kom je verder.
Gevorderd
Sjoerd_Auteur4 januari 2019 · 22:09

Dit weekend in centraal oosternrijk Kan je vergeten. het is nu al lawinestuffe 4 en dat gaat 5 worden morgen.\

ik zou naar west gaan!
Het leger is ook al paraat gesteld !

https://orf.at/stories/3106471/

Rutger op 4 jan 2019 16:35

Niet overal 4, deel van Salzburg had vandaag nog lawinestufe 3; zoek gebieden die genoeg mogelijkheden hebben onder de boomgrens en waar je genoeg mogelijkheden hebt met terrein dat niet te steil is (ook ‘om je heen’ en vooral ‘boven je’).
Gisteren was top, vandaag ook. Of morgen wat wordt moet ik nog zien, lijkt sowieso 4 te worden, zie http://www.lawine.salzburg.at/start.html, maar anders kan je sowieso first tracks op menig piste scoren ;-)

snelle_henkie op 4 jan 2019 20:16

Vergeet niet rekening tehouden met het dagverloop. Maar dat zal morgen zeker in de berichten staan.

Toerist
AnoniemAuteur4 januari 2019 · 23:04

https://cdn.wepowder.com/site/forum/14/f921273fd2bfb3f72bc22636f946d0fb_fullsizerender_206.jpg https://cdn.wepowder.com/site/forum/14/f5018097f082f34d50a5de6ca7c53843_fullsizerender_205.jpg https://cdn.wepowder.com/site/forum/14/75e30ab3a3037300fb4e5ab149927c2f_fullsizerender_204.jpg?width=800

Ik zou ook niet naar het salzburgerland gaan ;). Lekker thuis blijven, wachten op betere omstandigheden.
Nee maar even serieus. Het is best gevaarlijk. Goed oppassen en zeker niet rijden als je het terrein niet kent. Wij shredden zauchensee kapot sinds 3 dagen. Erg leuk

Elite
kanskiAuteur5 januari 2019 · 09:47

JaPOW in Oostenrijk! Mooi om al die blije berichten te zien. Wij krassen nog ff door op hardpack en ijs hier in het de west Alpen.

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Beginner
ardtAuteur5 januari 2019 · 09:53


Ik zou ook niet naar het salzburgerland gaan ;). Lekker thuis blijven, wachten op betere omstandigheden.
Nee maar even serieus. Het is best gevaarlijk. Goed oppassen en zeker niet rijden als je het terrein niet kent. Wij shredden zauchensee kapot sinds 3 dagen. Erg leuk

Neorej op 4 jan 2019 23:04

Idem in Snow Space Salzburg. Epic treeruns. Wel vaart houden. Tot je middel in de sneeuw loopt zo zwaar. Volgende keer laat ik m’n vriendin een helicopter bellen ?

Gevorderd
rutgerbergeAuteur5 januari 2019 · 14:29

Sladming sneeuw het lekker door. Begint wel aardig te waaien dus ben benieuwd of alles open blijft

Toerist
AnoniemAuteur5 januari 2019 · 14:55

ik ben onderweg voor 3 dag Oberstdorf area. Kon maandag wel eens een schot in de roos zijn

Gevorderd
rutgerbergeAuteur5 januari 2019 · 15:17

Sladming sneeuw het lekker door. Begint wel aardig te waaien dus ben benieuwd of alles open blijft. Ja dubbel :-)

Beginner
RobinaAuteur5 januari 2019 · 16:48

Zauchensee was vandaag ook weer lekker!
Twijfelen waar morgen heen te gaan…

https://cdn.wepowder.com/site/forum/14/aa9ec3f547885c7c780b6cc448b2a55d_img_20190105_133157_921.jpg?width=800

Gevorderd
razAuteur5 januari 2019 · 22:29

@@bodo en ik gaan morgen de bossen van Saalbach checken… heeft er iemand plannen op maandag of dinsdag een gids te huren die we kunnen delen?

Beginner
Raymond Auteur5 januari 2019 · 22:47

@@Raz, even goed kijken. Momenteel is het dal gesloten ivm lawinegevaar… je kan er niet in of zoals wij uit…

Raymond Witvoet
Gevorderd
SamSamAuteur6 januari 2019 · 09:41

Onderweg richting Bregenzerwald! Als er iemand in de buurt is, shoot!

Beginner
eskimo1973proAuteur6 januari 2019 · 10:27

Onderweg richting Bregenzerwald! Als er iemand in de buurt is, shoot!

SamSam op 6 jan 2019 09:41


benieuwd naar de verkeers situatie!! een updateje bij aankomst zou geweldig zijn.

Gevorderd
SamSamAuteur6 januari 2019 · 11:07

Onderweg richting Bregenzerwald! Als er iemand in de buurt is, shoot!

SamSam op 6 jan 2019 09:41


benieuwd naar de verkeers situatie!! een updateje bij aankomst zou geweldig zijn.\

eskimo1973 op 6 jan 2019 10:27

Onder het motto #savetheplanet (of was het mijn vriendin die de auto nodig heeft) ben ik met de trein onderweg. Vanaf Bregenz met de bus, ik laat iets weten hoe dat verloopt qua verkeers situatie!

Toerist
AnoniemAuteur6 januari 2019 · 13:02

Goedemiddag, 10 januari wil ik met een aantal maten een week gaan poeder trippen.
iemand een idee hoe de wegen nu zijn richting Oostenrijk?

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!