Beginnend freeriden

• gillescarlier
    gillescarlier op 5 januari 2019 路 16:43
    Iemand wat tips voor beginnende freeriders?

Ben 20 jaar en ski al heel men leven met veel aandacht aan mijn techniek, ik wil toch meer en meer mijn vrijheid opzoeken weg van de piste.
    Ik heb mezelf freeride ski's en tour-benodigdheden aangeschaft, ook de nodige veiligheid uitrusting (zelfs ABS) en kan niet wachten allerlei gekke dingen te doen. Toch ben ik zeer bewust van alle gevaren en heb ik niet direct vrienden die dezelfde passie delen en houd het daarom vrij rustig. Ik heb wel enkele reizen van organisaties zien passeren die een mooie veelbelovende reis met Touren en freeriden aanbieden maar deze zijn naar mijn smaak te prijzig en ik vrees dat deze me een beetje gaan teleurstellen voor al dat geld. Iemand die hier ervaring mee heeft en me iets kan aanraden?
    Kost is een drempeltje omdat ik student ben maar heb er veel voor over.
    -Zijn er freeridegroepen? tourgroepen?
    -Ervaren mensen die me mee de bergen in willen nemen?
    -tips om fraaie dingen te doen zonder elke keer (alleen) een dure gids te moeten huren?

Groeten Gilles

Klein filmpje van mezelf馃懟鉁岋笍

• markindealpen
    Advanced
    markindealpen op 5 januari 2019 路 17:39
    Ik zou als ik jou was beginnen met een cursus van Snowsafety center, je leert veel (combinatie theorie en praktijk). En wellicht doen je nieuwe ski-maten op. Vul ook je paspoort even in ( in je profiel).
  • tellie-G
    Expert
    tellie-G op 5 januari 2019 路 18:41
    als je student bent check dan ook de NSAC en evt je locale studenten alpen club, die begrijpen het budget probleem en organiseren ook leuke dingen 馃槈
    (gravity) I fought the law but the law won...
  • AvdL
    Beginner
    AvdL op 5 januari 2019 路 21:22
    Mark z'n tip is al een hele goede qua safety betreft. Je kan natuurlijk al online beginnen met de Academy.
    Verder zijn er ook genoeg Nederlandse ski- en berggidsen die week/weekend trips aanbieden om naar verse pow te zoeken of om aan de techniek te werken. Waar kom je vandaan overigens?
    It's all about the turns duuuuuude!
  • sven
    Beginner
    sven op 6 januari 2019 路 09:41
    Er worden door verschillende organisaties ook freeride trip georganiseerd, zie bijvoorbeeld https://ripstar.nl/snow/off-piste/powderhunt-poeder-ski-snowboard.html...
    Hier leer je ook andere freeriders kennen en omgaan met pieper enzo
  • jorisvanbrug
    Advanced
    jorisvanbrug op 6 januari 2019 路 10:24
    Seizoenen doen! Dat is het antwoord op al je bulletpoints
  • elisa.tmc
    Tourist
    elisa.tmc op 6 januari 2019 路 12:17
    Er worden door verschillende organisaties ook freeride trip georganiseerd, zie bijvoorbeeld https://ripstar.nl/snow/off-piste/powderhunt-poeder-ski-snowboard.html...
    Hier leer je ook andere freeriders kennen en omgaan met pieper enzosven op 6 jan 2019 09:41

Ook mijn eerste off piste trip met Ripstar gedaan. Leuke groep, goede gidsen en wordt goed rekening gehouden met niveaus.
  • meteomorris
    Expert
    meteomorris op 6 januari 2019 路 13:45
    @gillescarlier Kennis, alles begint met kennis. Stap twee is er naar (leren) handelen.

Kortom online direct starten met de Safety Academy zou ik zeggen: https://wepowder.com/nl/forum/topic/262701

May the powder be with you.
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 6 januari 2019 路 14:03
    Verschillende goede mogelijkheden dus...
    Ripstar/Epique (en seizoen ook, op een andere manier) scoren op ervaring. Heerlijk om achter een gids aan te vliegen die ook nog met tips komt.
    Lawine 1 is niet de goedkoopste, maar scoort op kennis. Het heeft als voordeel dat je er na, zelf op pad een plan kan slaan en knopen door kan hakken.
    Zeker met jouw pracht-ski-cv hierboven, ga je daar op de lange termijn denk ik het meeste uit halen.
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • Slim
    Tourist
    Slim op 6 januari 2019 路 15:16
    Inderdaad, eerst de theorie modules doen hier op wepowder (let op, dat is een stevige SOA 馃槈 ) en daaaarna ontkom je niet aan een cursus.

Waarom zou die teleurstellen? Ja, de meest voordelige zullen wat meer deelnemers/gids hebben maar als je goed probeert te leren dan moet je er toch echt wel wat van op kunnen steken?

Ik zie hier bijvoorbeeld hele voordelige mogelijkheden:
    https://ucpa.nl/wintersport/off-piste/
  • Folkert
    Advanced
    Folkert op 6 januari 2019 路 22:01
    Zou zeker aanraden eens te kijken naar het NSAC winterprogramma. De NSAC (Nederlandse Studenten Alpen Club) biedt goed betaalbare cursussen aan waar het accent echt op leren is. Zowel Freeriden in skigebieden als Tourski毛n zijn daarbij mogelijk, die laatste is natuurlijk wat goedkoper daar je geen skipas nodig hebt.
    Check https://nsac.alpenclub.nl/wp/
  • Berber Ski & Smile
    Expert
    Berber Ski & Smile op 7 januari 2019 路 13:07
    Je mag me graag schrijven dan organiseer ik een offpiste Techniek camp! Www.skiandsmile.com
    鈥業t鈥檚 about the memories we create鈥 www.skiandsmile.com
  • Lenny
    Tourist
    Lenny op 14 januari 2019 路 21:21
    Ik zit een klein beetje met hetzelfde probleem. Ben 25 jaar en studeer in Delft. Ik weet niet waar in Nederland jij woont, maar mocht je het leuk vinden om een keer samen een cursus te doen of een keer ergens een gids delen om de kosten te delen dan kan je me altijd een berichtje sturen!
  • ronaldophuis
    Advanced

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro