PA#8: nog meer sneeuw voor de Noordalpen

PA#8: nog meer sneeuw voor de Noordalpen

Bizarre hoeveelheden sneeuw zijn er al gevallen in Oostenrijk (Karinthië en Ost-Tirol uitgezonderd) en ook het oosten van Zwitserland doet mee. Gevolg is dat vele wegen inmiddels zijn afgesloten, dat dorpen niet bereikbaar zijn en dat we te maken hebben met een unieke situatie met betrekking tot het lawinegevaar. Onderstaand kaartje laat dit zien:

Alle gebieden in Oostenrijk in of en ten noorden van de Alpenhoofdkam hebben te maken met GROOT lawinegevaar. 4 op een schaal van 5. Dit is echt uniek en komt maar zeer zelden voor. Met de sneeuw die nu vanuit het noorden de Alpen inbeukt is het lawinegevaar in het Oosten van Zwisterland ook gestegen naar GROOT.

Maar er liggen dan ook bizarre hoeveelheden sneeuw voor begin januari in grote delen van Oostenrijk en het einde is nog niet in zicht. Maar wie verder naar de Alpen kijkt ziet dat alleen het oosten van Zwitserland meer sneeuw heeft dan normaal. In de rest van de Alpen (westen van Zwisterland, Franse Alpen en Italië) is het sneeuwdek juist dunner dan normaal voor de tijd van het jaar.

De reden dat Oostenrijk zoveel sneeuw heeft op dit moment is allemaal te wijten aan hogedrukgebied Angela. Deze ligt al sinds de kerstdagen boven de Alpen en dwingt stormen een omweg naar de Alpen te zoeken. Omdat Angela contiue boven de Franse Alpen ligt is de aanvoer van stormen uit het westen en zuiden geblokkeerd.

Tegelijkertijd lukt het stormen wel met een noord- tot noordwestelijke stroming de Alpen te bereiken. Het gevolg is een aaneenschakeling va stormen die continue voor nieuwe aanvoer van sneeuw zorgt. De komende week komt Angela iets verder naar het westen te liggen waardoor de sneeuw zich vanaf dinsdag niet enkel meer op Oostenrijk en het oosten van Zwisterland concentreert en er ook sneeuw gaat vallen in het westen van Zwisterland en de Franse Noordalpen. De gehele noordalpen, inclusief de Franse Noordalpen zien de komende week verse sneeuw. De Franse zuidalpen en Italie, net als de zuidelijke gebieden van Oostenrijk en Zwitserland blijven de komende week daarentegen droog en vooral ook zonnig. En dat terwijl sneeuw hier meer dan welkom is.

Zo zie je maar weer, poeder is een keuze. Nu de kerstvakantie er op zit keert de rust weer terug in de Alpen. Vroeg boeken is niet meer nodig. Tot en met begin februari is het rustig in de Alpen en met deze tips scoor je zeker overspoorde poeder de komende weken. Geduld is daarbij een schone zaak, maar wie dit 10 stappenplan volgt vindt zeker de weg naar het witte goud.

PA#7 nog steeds van kracht

Tot en met dindag is PA#7 van kracht. Vandaag (zondag) sneeuwt het nog intens, maar maandag neemt de intensiteit af en kan de zon er zowaar doorkomen. Het is lekker koud en de sneeuw van goede kwaliteit.

Het lawinegevaar is groot, sommige wegen gesloten en een aantal dorpen afgesloten van de buitenwereld. Desondanks kan er poeder worden gereden. Maar vermijd de gebieden met voornamelijk terrein boven de boomgrens. Blijf weg boven de boomgrensm, veel te tricky! Rijd poeder tussen de bomen en vermijd grote open en steile stukken. Ook steile open stukken boven een bos zijn gevaarlijk omdat lawines tot ver in de bossen kunnen komen. Zoek en vind je bestemming in een van onderstaande regio’s:

GROOT lawinegevaar

We hebben te maken met een zeer kritische lawinesituatie. Kennis is daarbij je vriend. Arjen en ik wensen jullie het allerbeste toe voor 2019. Diepe poeder, mooie avonturen en onvergetelijke rides met vrienden. Dat 2019 diep mag zijn, maar dat 2019 je ook voldoende wijsheid mag brengen om nog jaren poeder te kunnen rijden. En om dat concreet te maken kun je tot en met zondag 14 januari Module 2 nu met 40% korting aanschaffen.

Met de code DEEPER2019 betaal je nu slechts 35 eurootjes in plaats van 60 euro als je nu direct met module 2 start. Je kunt hier direct starten, de code inwisselen, je korting scoren en je kennis verdiepen. De 25 euro die je bespaart kun je mooi gebruiken om nog ergens een extra dagpasje te scoren. Lees hier meer.

Het bijbehorende boek
Het bijbehorende boek

PA#8 Vanaf dinsdag/woensdag

Dinsdag volgt er een nieuwe sneeuwpulse. Omdat het hogedrukgebied nu wat westelijker ligt bereikt de sneeuw ook het noordwesten van de Alpen. Hierdoor zullen de omstandigheden hier verbeteren maar niet direct episch worden. De nieuwe sneeuw valt op een oude laag (let op voor stijging lawinegevaar) en er ligt maar weinig sneeuw tussen de bomen.

Wat ik persoonlijk zou doen? Gewoon weer vanaf dinsdag naar de gebieden waar het tijdens PA#7 al aan is. Het is hier diep, epische treeruns zijn er te rijden en de grote drukte is naar huis. Het lijstje voor PA#8 is daarmee bijna identiek aan die van PA#7. Ofwel kies een klein maar fijn poedergebied in:

:nopro:
Wil je nog meer details? Als wePowder pro krijg je toegang tot 14 daagse sneeuw- en weerkaarten en de 14 daagse voorspelling per gebied zodat je geen dump meer mist. Daarnaast hebben we ook nog eens duizend+ freerideroutes voor je ingetekend in de mooiste freeride gebieden van de Alpen. Word vandaag nog wePowder pro, krijg toegang tot onze 14 daagse sneeuw- en weerkaarten en natuurlijk die duizend+ routes. Oh ja, je support ons er ook nog eens poederonderzoek mee! Dank!
:nopro:

Stay stoked
Morris

meteomorris

Reacties

Beginner
Geert-JanAuteur6 januari 2019 · 19:04

Mensen kijk uit deze week, mij hebben ze namelijk vandaag uit moeten graven. Drie gasten boven me trapten wat los en ik lag eronder. Hand stak nog uit de sneeuw dus mijn collega (die skifuhrer is) kon me er snel uithalen. Enkel ski kwijt gelukkig, verder ok.
Stay safe!

Beginner
Peter SchrierAuteur6 januari 2019 · 19:10

Phew!

Toerist
AnoniemAuteur6 januari 2019 · 19:18

Geen sneeuw is niet oké maar een teveel is ook niet echt fijn. Een aantal skigebieden zijn reeds gesloten omdat er gewoonweg teveel sneeuw valt/ligt.
Benieuwd wat het komende dagen gaat brengen maar ik las ergens dat er lokaal tot 6 meter sneeuw zou kunnen vallen. :o

Beginner
Geert-JanAuteur6 januari 2019 · 19:24

Ik heb waar ik zit (zugspitz arena) nog nooit zoveel gezien in zo een korte tijd. En dan moet de rest nog komen deze week.

Gevorderd
rutgerbergeAuteur6 januari 2019 · 19:33

Als je goed nadenkt en je een beetje inleest in alle info die hier te vinden is en de safety academy dan kan je prima poeder vinden.
Ook kan je bepaalde gebieden gewoon goed bereiken.
Waarom het gevaar boven de boomgrens op gaan zoeken als er zoveel te halen is.
Een aantal mensen vergroot naar mijn idee de angst teveel. Niet specifiek op deze site hoor maar ook in nl bijvoorbeeld.
Anwb bijv. zit er nl al regelmatig naast omdat ze te voorzichtig zijn, laat je dan ook niet beïnvloeden door dat soort berichten.
Denk na. Vermijd eventueel een gebied waarbij je door een smalle pas moet. Etc. Etc. Deze info is tegenwoordig zelf goed te verzamelen.
Enjoy

Beginner
Tim3Auteur6 januari 2019 · 20:43

@@Geert-jan dat moet schrikken zijn geweest zeg! Mooi dat je zelf nog heel bent!

'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
Beginner
Geert-JanAuteur6 januari 2019 · 22:05

@@rutgerberge je hebt het niet altijd in de hand, wij hielden afstan maar 100 meter boven ons duiken ze met drie tegelijk het couloir in. Vervolgens ben ik bijna de lul door een stel mongolen. Ik wil niemand angst aanjagen maar wel waarschuwen dat het nu echt tricky is en je niet altijd alles in de hand hebt.

Gevorderd
rutgerbergeAuteur6 januari 2019 · 22:33

@@geert-jan. Ik doel niet op jou hoor. Merk in den lande gewoon een beetje zo een stemming.
Waar was je precies aan het skiën?
Kan je jou situatie misschien iets beter omschrijven zodat we er lering uit kunnen trekken.

Beginner
Geert-JanAuteur6 januari 2019 · 23:18

@@rutgerberge ah op die manier, ik denk dat iedereen zich hier ergert aan berichtgeving op die wijze inderdaad.

Ik was aan met collega’s onderweg 2 landes leraren en 1 skifuhrer op de issentalkopf in skigebied ehrwalder alm. Onder 1800 meter couloir op west. Wij hielden netjes afstand van elkaar (30 meter) en skieden van safespot tot safespot. Er groeien daar veel van die lage dennenstruiken, mijn ski blijft haken achter een verstopte tak en de binding opent. De ski was niet te vinden, dus ik besluit op 1 ski af te dalen. Dat ging op zich redelijk gezien de nogal diepe omstandigheden. Echter terwijl ik daar mee bezig ben skiën 100 meter hoger 3 jonge honden tegelijk het couloir in en trappen een plaat los (zie foto). Gelukkig werd alleen ik bedekt en kon mn collega me vrij snel bevrijden. Wel extreem geschrokken natuurlijk. Foto is genomen door een collega die ging checken of er niemand anders in lag. https://cdn.wepowder.com/site/forum/14/2138d9a7df3a719470efcba71eb4c826_e8a4a769_b2e7_4bba_a421_6b94641f8796.jpeg?width=800

Gevorderd
rdrckAuteur7 januari 2019 · 08:12

@@Geert-Jan, kan me voorstellen dat het erg schrikken was. Zo zie je maar dat we mede afhankelijk zijn van andere berggebruikers. Helaas is niet iedereen bekend met de risico’s. Wat @@rutgerberge zegt: heb je ook een kaartje van de specifieke plek, om daar ook van te leren?

Gevorderd
snelle_henkieAuteur7 januari 2019 · 08:33

@@Geert-Jan, heftig zeg! Ik heb me ook verbaasd hoe ongelooflijk veel mensen met lawinestufe 4 off-piste gingen. In een klein familiegebiedje notabene. Ouders met kinderen, zelfs skileraren met een groepje en allemaal zonder materiaal. Ok, het was niet steil, het waren veel ‘vielbefahren’ stukken, maar toch…

Zelf zaterdag klein lawine (slechts 20cm dik) veroorzaakt doordat we met slecht zicht niet helemaal lekker uitkwamen bij een steiler stuk. En gisteren min of meer vast komen te zitten in een veel te vlak stuk, okseldiep, de route die 30min zou duren, duurde bijna 4 uur!! We wilden nog “effe wat laatste poeder scoren voor we naar huis reden” - right ? check de foto - ik had kunnen weten dat het te diep zou zijn.

Ja, met lawinestufe 4 kun je nog poeder scoren, en ‘relatief veilig’ freeriden, maar één foutje (van jezelf of een ander) kan je echt duur komen te staan… ik weet nog niet wat ik de volgende keer doe bij stuur 4, misshien uit zelfbescherming maar een dag je uitrusten of op de piste blijven. Makkelijk typen vanuit NL nu… anyways, be careful! https://cdn.wepowder.com/site/forum/14/85dd6f9609906d14834c06c9e49630f3_27a16332_c39d_49a6_8628_44b4a494178c.jpeg?width=800

Alleen ga je sneller. Samen kom je verder.
Gevorderd
PoedertijnAuteur7 januari 2019 · 13:17

Da’s zeker schrikken @@Geert-Jan
Wij hebben echt te gekke dagen gehad, met op vrijdag/zaterdag cold smoke blower pow condities. Ook zonder bochten draaien stoven de wolken om ons heen. Maar we hebben bewust de kleine, laag gelegen gebiedjes opgezocht. Allen onder de boomgrens (boven de boomgrens had je sowieso niks te zoeken), aan de loefzijde en onder de 30 graden gebleven (ook niet té vlak, want dan liepen we direct vast). Goed op tekenen gelet, maar de sneeuw nog nooit zo los gezien. Zo konden we ons dagen vermaken, de sporen waren de volgende dag toch weer deels weg. Maar begin klein, krijg gevoel bij het gebied en schaal dan eventueel voorzichtig op. Gisterochtend begonnen het warmer te worden, dan kan de situatie rap veranderen. Be safe everyone!

My drug is white powder. Deep, white powder.
Gevorderd
dejongarnoAuteur7 januari 2019 · 18:43

is het doable en waard om tussen 10-14 Jan Oostenrijk aan te doen voor poeder tripje? Of TE diep deze week en teveel problemen?
Een maatje van me wil die kant op omdat hier (Haute Savoie) helemaal niks te doen is.
Hij focust op noord oost Oostenrijk.

Iemand advies om te gaan en welk gebied??

Toerist
MarsAuteur7 januari 2019 · 19:59

https://cdn.wepowder.com/site/forum/14/669aba1529cfea2cef27db8f4d652c3c_750467d0_f014_477c_b1cd_8e077febcccf.jpeg

Geert-Jan op 7 jan 2019 16:53

Dat terrein ken ik; je zit daar inderdaad op 1800 meter. Het haalt op sommige plaatsen de 40 graden. Orientatie NO. Het is niet fielbehahren.

Lawine bericht:

https://cdn.wepowder.com/site/forum/14/3ab554e0909f699c217799bc3c8fb352_lawine_20berich_206_1.jpg?width=800

Hoeveel punten haal je daar op de bierdeckel en hoeveel heb je er nodig…

Edit: ik zie net dat rutgerberge al foto’s en een platte grond heeft gepost. Het is inderdaad dat terrein.

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!