Salomon Shift; de test!

• Luukie25
    Advanced
    Luukie25 op 6 januari 2019 · 16:59
    Na een snel telefoontje 30 dec. kon ik afgelopen maandag vervroegd de Salomon Q99 met Shift bindingen ophalen bij MK. Ik had de set gereserveerd voor februari, maar daar er nu toch wat meer sneeuw ging vallen heb ik de reservering vervroegd. Na wat stelwerk ging de set mee richting Oostenrijk. Door lawinegevaar helaas iets minder spectaculaire tests kunnen doen en vooral veel getourd. Desalniettemin even kort mijn bevindingen.

De eerste dag begint om 7 uur in het Lechtal. Er staan zo'n 1200hm op de planning. Normaal tour ik op 85mm en een setje Kingpins, nu dus eens op 99mm. Het inklikken in de Shift is even wennen. Er zit een grote bek op de voorkant die naar beneden gedrukt dient te worden. Dan worden de pins zichtbaar en kan ingeklikt worden. Tijdens het inklikken moet de voorbak van de binding worden ingedrukt. Dat is even wennen daar de kingpin vastgezet kan worden in de 'OPEN' stand. Maar, na enkele keren best prettig omdat voorkomen wordt dat je verkeerd in de binding stapt.

Bij de achterbak klikken we de stopper in en trek je een hendel naar achteren. Dit is wel even een dingetje, want net als de voorbak gaat dat best zwaar en moet dat met twee handen. Aan het begin van de tour echter geen probleem natuurlijk. In het algemeen is het ombouwen een stuk meer werk dan met een andere binding, maar daar is aan te wennen. Het lopen gaat lekker. Er zit veel ruimte in de voorbak, waardoor de schoen goed schuin naar voren kan. Het loopt lichter dan ik had verwacht met het gewicht van zowel de ski als de binding.

Tijdens het lopen geeft de binding een zeer solide indruk. Bij de Kingpin is dat niet altijd het geval. Het voelt alsof de ski precies meegaat met de skischoen. Bij de kingpin heb ik weleens het gevoel een graadje of wat speling te hebben. Wat opvalt is dat de binding zonder stijghulp niet helemaal vlak is. Ik sta redelijk hoog op de skis voor mijn gevoel en de schoen maakt een kleine hoek tov de ski. Bij andere tech bindingen sta je vlakker. Doorgaans is dit overigens geen punt, daar het terrein ook niet vlak is. Is dit wel het geval voor een langer stuk is het even vervelend.

Eenmaal boven moet er worden opgebouwd. Dit is een probleem. Er stond harde wind, het was erg koud en ik moest onverwachts eerder stoppen ivm opkomende storm. Dan is het prettig om snel om te kunnen bouwen en af te zakken naar een veiligere plek.

Op de voorbak moet je 'bek' weer omhoog om in de alpiene / ski stand te komen. Dit moet met twee handen en gaat zwaar. Vervolgens schiet de bak omhoog en met koude handen doet dat pijn aan de vingers. Maar voordeel: je krijg het gevoel dat alles erg stevig in elkaar zit. De veer moet vastgezet worden (de blauwe hendel voorop naar beneden) en ook dat is even een probleem. Met twee handen moet ik ferm op de handel drukken om deze naar beneden te krijgen. De achterbak moet ook in ski stand gezet worden. Hier was gelijk mijn grootste minpunt van de binding. De hendel was vastgevroren.

Met geen mogelijkheid kreeg ik de achterbak terug in ski stand. Met de Kingpin heb ik een dergelijk probleem nog nooit gehad. Met mijn mond tussen de stoppers ben ik zeker twee minuten aan het blazen geweest met warme lucht om het ijs weg te krijgen. Daarna komen de stoppers los en is het ombouw feest klaar.

Het inklikken in ski modus voelt dan vertrouwd. Een zware klik is te horen en de schoen zit echt vast zoals je dat mag verwachten bij een normale frame / alpiene binding. Dat is uiteraard ook een van de grootste voordelen van de binding. Tijdens de afdaling voelt alles zeer direct en stevig. Je staat laag genoeg op de ski om veel controle te hebben. Dit ondanks dat ik met mijn tourbotten onderweg was (met dikke Virbam zolen eronder).

Na een hoop treeruns en klimmen valt de balans op te maken. Een prima binding maar voor mij niet overtuigend genoeg om over te stappen vanaf de Kingpin. Ik baalde dat ik in harde wind boven erg lang bezig was om om te bouwen naar ski modus door het bevriezen van de achterbak. Het skien gaat erg prettig. Het lopen is prima. Er is één stijghulp, maar dat is eigenlijk genoeg.

Een koper moet zich afvragen welk type skier hij / zij is. Voor een tech binding heeft deze ski uiteraard (zeer) goede afdaal kwaliteiten. Voor het touren is deze binding prima. Echter blinkt hij daar niet in uit. Simpelweg door het gewicht. Zeker tijdens afgelopen tocht, maar vaak ben ik 80% aan het stijgen en 20% aan het dalen. Ik ben zelf dan bereid een concessie te doen in de afdaal kwaliteiten voor het gewicht. Ben je echter veel meer aan het afdalen, is deze binding erg goed. Ook voor het type skier dat slechts af en toe klimt is de binding zeer goed. Al met al een prima binding, zeker voor de afdaal georiënteerde (tour)skier. Een hoop veiligheid die niet echt ten koste gaat van de klimkwaliteit op wat gewicht na. In een verbetering moet echter nog wel eens gekeken worden naar het ombouwen van de achterbak.

Ik ben 3.5 dagen onderweg geweest met deze set. Graag had ik hem nog wat meer uitgeprobeerd in echt steil terrein, maar daar was geen mogelijkheid meer voor. Na een hoop geld voor een beurtje (dat is dan wel erg jammer, 45 euro voor een ski die 3 dagen lang op vellen heeft gelopen) staat hij weer bij MK te wachten voor de volgende, die het steilere terrein mag opzoeken!

P.S. I.v.m. de vele sneeuwval heb ik minder foto's kunnen maken dan gewild. Waarvoor excuses.

bericht aangepast door Luukie25 op 6 jan 2019 17:01 (1% bewerkt)
  • Tasmodeus
    Advanced
    Tasmodeus op 11 januari 2019 · 20:40
    Fijn deze review, ik werd een beetje gek van al dat lyrische gedoe over de nieuwe functionaliteit. Dat ondanks dat ik de innovatie op prijs stel, dit wel duidelijk afbreuk doet aan de reviews.
    Ik ben benieuwd wat jij van een mix en match zou vinden van de shift voorbak en de kingpin achterbak.
    Be safe out there
  • rutgerberge
    Advanced
    rutgerberge op 12 januari 2019 · 10:33
    Goede eerlijke review!
    Bedankt. Ik blijf nog even bij de inmiddels good old beast
  • Slim
    Tourist
    Slim op 23 januari 2019 · 17:08
    Mijn vouw had van het weekend problemen met de voorbak. Speling in de ene binding in ski stand. Ik dacht dat het mischien ijs was, waardoor de voorkant niet helemaal terug in skistand klapte. Maar na een nacht binnen, en niet meer switchen tussen skien en lopen, was het volgende piste dag toch weer raak. Moet eens goed kijken wat er aan de hand is. Zal updaten als ik het uit kan vogelen.
    bericht aangepast door Slim op 23 jan 2019 17:08 (3% bewerkt)
  • Slim
    Tourist
    Slim op 23 januari 2019 · 23:30
    Ontdekt wat het probleem was:

Met alpine zolen:
    De AFD stond niet hoog genoeg. (Ik vermoed dat dit) door de shop verkeerd was ingesteld.
    De lip van de skischoenen bleef vervolgens hangen onder de zwarte plastic “toe bumper”. Hierdoor leek het alsof de AFD hoog genoeg (0.5mm onder zool) afgesteld was.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro