Lawinegevaar 5 in delen van Oostenrijk

Lawinegevaar 5 in delen van Oostenrijk

Een nieuw zeer actief sneeuwfront stuwt het lawinegevaar in delen van Steiermark en Niederösterreich naar het allerhoogste niveau. 5 op een schaal van 5, wat zeer extreem is. Ofwel ZEER GROOT lawinegevaar.

Bij lawinegevaar 5 is het sneeuwdek dermate instabiel dat spontane grote lawines mogelijk zijn met mogelijk catastrofale gevolgen. Wegen, treinsporen, gebouwen of zelfs (delen van) dorpen kunnen bij een dergelijke situatie door spontane lawines bedolven worden. Gelukkig hebben de experts sinds de jaren 80 van de vorige eeuw veel geleerd en wordt er al jaren (als het goed is) niet meer gebouwd op die delen van de berg waar de kans op catastrofale lawines aanwezig is. Daarnaast worden wegen preventief gesloten om te voorkomen dat passerende auto’s door een lawine gegrepen worden. Hetzelfde geldt voor veel skigebieden indien (delen van) het skigebied het risico loopt door grote spontane lawines geraakt te worden.

De huidige extreme situatie is het gevolg van een episode van inmiddels 14 dagen waarin het bijna onafgebroken sneeuwt. Het sneeuwdek is daardoor in delen van Oostenrijk al meer dan 400 cm dik en veel gebieden hebben in deze eerste 9 dagen van januari al meer sneeuw ontvangen dan ze normaal in de gehele maand januari te verwerken krijgen.

In het noorden van Steiermark (klik klik voor het lawinebericht) en het zuiden van (klik klik voor het lawinebericht) hebben de lokale lawinediensten lawinegevaar 5 afgekondigd. Het actuele lokale lawinegevaar wordt in de wintermaanden dagelijks gecommuniceerd middels het lawinebeircht. Het lawinebericht is daarmee een onmisbare tool als je off-piste wilt gaan. Het bevat naast het actuele lawinegevaar in de vorm van een cijfer een scala aan gegevens die nuttig zijn voor je. Voor een toelichting op de lawineschaal, klik hier.

ZEER GROOT lawinegevaar is NO GO!

Steeds meer skigebieden sluiten nu tijdelijk hun liften. Zo is Hochkar inmiddels helemaal gesloten. Bij lawinegevaar 5 heeft het geen nut meer om in bovenstaande regio’s te gaan stormchasen. Poeder ligt er te veel en het risico dat wegen worden afgesloten is gewoon te groot. Wil je alsnog gaan stormchasen, kies dan voor andere gebieden in de Alpen waar het lawinegevaar lager is.

Wie uitwijkt naar andere gebieden moet weten dat het lawinegevaar in grote delen van de Noordalpen GROOT is. 4 op een schaal van 5. Alleen met de juiste kennis en ernaar te handelen kan er dan enigszins verantwoord poeder worden gereden.

Arjen en ik wensen jullie het allerbeste toe voor 2019. Diepe poeder, mooie avonturen en onvergetelijke rides met vrienden. Dat 2019 diep mag zijn, maar dat 2019 je ook voldoende wijsheid mag brengen om nog jaren poeder te kunnen rijden. En om dat concreet te maken kun je tot en met zondag 14 januari Module 2 nu met 40% korting aanschaffen.

Met de code DEEPER2019 betaal je nu slechts 35 eurootjes in plaats van 60 euro als je nu direct met module 2 start. Je kunt hier direct starten, de code inwisselen, je korting scoren en je kennis verdiepen. De 25 euro die je bespaart kun je mooi gebruiken om nog ergens een extra dagpasje te scoren. Lees hier meer.

Het bijbehorende boek
Het bijbehorende boek
meteomorris

Reacties

Gevorderd
DutchessAuteur9 januari 2019 · 08:01

…en een 4 in grote delen van Zwitserland, mijn telefoon wordt gek. Erg tricky dus. Ouderwetse kinderpret met een plank zonder bindingen op een weilandje ergens ver verwijderd van enge hellingen is geen gek idee. (Of een drie meter plank op een lage lauwe alm?)

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Elite
ErwinAuteur9 januari 2019 · 09:38

In de regio Nordalpen in het Salzburgerland is het vanmiddag ook Gefahrenstufe 5

Expert
HaasAuteur14 januari 2019 · 12:30

In Amsterdam tussen de neerslag door nu ff een Bluebird!

There are no secrets, only information you don't yet have...!!
Gevorderd
KRoversAuteur14 januari 2019 · 12:37

@@Haas weet je dan nog een leuke helling met pow in de stad? Dan pak ik mijn gear… ;-)…

Avalensemble!
Gevorderd
49Auteur14 januari 2019 · 12:54

Op zich lijkt poeder scoren in damsko mij niet zo’n groot probleem @@KRovers

montagna bianca, ti amo
Gevorderd
evr66proAuteur14 januari 2019 · 13:49
Gevorderd
martijnuiterwijkAuteur14 januari 2019 · 14:11

hier in Saalbach een dikke 4. slecht zicht en veel sneeuw. Ook flink wat gleitschnee gezien. Ik blijf lekker in mn skiwinkel zitten met n kop koffie ;)

was naar beneden maar net zo makkelijk als naar boven
Gevorderd
evr66proAuteur14 januari 2019 · 14:31

Goede keuze, maar koffie rijmt niet op 4 ;)

Gevorderd
martijnuiterwijkAuteur14 januari 2019 · 15:10

Goede keuze, maar koffie rijmt niet op 4 ;)\

evr66 op 14 jan 2019 14:31

eens, maar om nu weer n biertje te drinken in de winkel is ook niet ideaal

was naar beneden maar net zo makkelijk als naar boven
Gevorderd
djmjAuteur14 januari 2019 · 15:13

Goede keuze, maar koffie rijmt niet op 4 ;)\

evr66 op 14 jan 2019 14:31

eens, maar om nu weer n biertje te drinken in de winkel is ook niet ideaal

martijnuiterwijk op 14 jan 2019 15:10

Iets met een rode stier?

Gevorderd
martijnuiterwijkAuteur14 januari 2019 · 15:16

Goede keuze, maar koffie rijmt niet op 4 ;)\

evr66 op 14 jan 2019 14:31

eens, maar om nu weer n biertje te drinken in de winkel is ook niet ideaal

martijnuiterwijk op 14 jan 2019 15:10

Iets met een rode stier?

djmj op 14 jan 2019 15:13

wtf hoe weet jij dat ik hier met n redbull zit https://cdn.wepowder.com/site/forum/14/8ea58e2279b5864869d039c379db5d2b_1547475363596584161654493480621.jpg?width=800

was naar beneden maar net zo makkelijk als naar boven
Gevorderd
evr66proAuteur14 januari 2019 · 15:35

Toffe kop boven dat weerbericht. Kan nog wat worden komende dagen ;(

Gevorderd
Haas™Auteur14 januari 2019 · 17:22
Rex Monte - Amor Nix
Gevorderd
dennzAuteur14 januari 2019 · 21:50

Vandaag hier in st Christoph am arlberg ook stufe 5, dorp is aan alle kanten afgesloten. Ligt een muur van sneeuw voor de tunnel. Morgen wellicht iets afname
https://cdn.wepowder.com/site/forum/14/80ebb4af556caf7e6b2e4c21287968ff_img_0713.png?width=800

Ik ski het wel zitten
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!