Advies gevraagd: Geen lengteflexibiliteit in mijn bindingen

• Frex
    Tourist
    Frex op 10 januari 2019 · 19:20
    Goedenavond allemaal,

Ik heb een vraag betreffende mijn skibindingen, eerst wat informatie. Deze zijn op mijn ski's gemonteerd voor een 29 maat schoen, zelf ski ik met 27 maat schoen. Volgens de skishop is er geen lengteflexibiliteit (zo noemde hij het?), omdat de bindingen net te ver uit elkaar zijn geplaatst en dus op het randje van de afstel mogelijkheden zitten, waardoor de DIN waarde niet op 7 maar op 9 moet om de juiste uitbreek waarden te krijgen bij hun test.
    De shop heeft me laten weten dat de bindingen niet veilig zijn, dus ze adviseren om ze opnieuw te boren. Ik ga één week skiën in Frankrijk, wordt een vrij rustige vakantie (skien met de vriendin), en daarna laat ik sowieso tourbindingen op mijn ski's zetten voor een andere trip.

De meneer van de shop kon mij niet heel duidelijk uitleggen wat nou precies de reden is dat dit mis gaat en wat de nadelen kunnen zijn.
    Mijn vraag is nu: wat is het nadeel van het gebrek aan 'lengteflexibiliteit' en hoe groot is dit nadeel? Voor de duidelijkheid; ik ben niet van plan onveilig te skiën en zou de tourbindingen er ook nu al op kunnen zetten, ook al gebruik ik ze dan puur voor alpine doeleinden.
    Wijze en relevante tekst.
  • Ottoski
    Ottoski op 11 januari 2019 · 00:24
    Beste Frex, als ik het goed begrijp dan is je schoenzoollengte te klein voor de kleinste stand van jouw skibinding. Als de skibinding qua lengte niet passend kan worden afgesteld dan drukt de achterbak de skischoen niet voldoende in de voorbak van de skibinding (voorspanning/anpressdruck). Het gevolg is dat je dan te snel/ongewenst uit de skibinding schiet. De dinwaarde heeft er niet iets mee te maken en daarmee moet je het niet proberen te compenseren. Hoe groot het nadeel is, is afhankelijk van de afwijking, maar ga er maar vanuit dat het niet verstandig is als de skishop heeft aangegeven dat het geen match is.
  • evr66
    Beginner
    evr66 op 11 januari 2019 · 07:55
    Zou dan gewoon nu al de Tour ondingen monteren. Beter nu als Alpine binding gebruiken en juist gemonteerd/afgesteld. Als ze nu te groot gemonteerd zijn voor jouw schoenen is dit alleen op te lossen met een paar extra gaten voor juiste montage. Ook geen ramp, kunnen de ski's wel hebben zolang het geen gatenkaas is. Zeker niet gaan compenseren met te hoge dinwaarde!

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro