Eerste splitboard ervaring

• Lexy86
    Beginner
    Lexy86 op 14 augustus 2019 · 15:43
    Klopt, een "gps" hoogtemeter is afhankelijk van het ontvangen van satellieten en bepaalt zo je positie. Eigenlijk net zoals google maps op je telefoon. Nadeel is dat het niet heel nauwkeurig is, je zit er zo maar eens 100 meter naast hemelsbreed. Dat lijkt weinig maar als je over een kam loopt en je kijkt 100 meter naar rechts kan dat zomaar eens meer dan honderd hoogtemeters verschil zijn. Om een beetje te kijken hoeveel je in een dag kan doen is het prima, dat kan met iedere willekeurige app lijkt me op een gewone telefoon.

Als je echt wil navigeren is een barometrische hoogtemeter de enige optie. Als je die netjes ijkt aan het begin van de dag zit je er nooit veel meer dan een tiental meters naast in de praktijk. Behalve als het weer drastisch veranderd en dus ook de luchtdruk, maar dat is juist wel handig om te weten dan.
    Een mooie combi is een modern gps horloge als een Garmin Fenix. Die heeft zowel barometer als gps, en die hoef je vrijwel niet meer te ijken omdat hij dat automatisch met gps kan en hij is pretty much altijd redelijk nauwkeurig zonder grote afwijkingen. Kost wel net zoveel als twee poedertrips, dat is wel jammer..
    ieism op 13 aug 2019 17:26

Thnx @ieism voor je reactie! Oef! Wel een heel stevig prijskaartje inderdaad!! Dan denk ik dat ik voor een iets goedkopere barometrische ga 😉
  • willemien_w
    Beginner
    willemien_w op 15 augustus 2019 · 13:46
    Maat en gewicht zijn ook nog wel factoren. Ik vind de meeste van die outdoor horloges te groot en zwaar om om m'n pols te dragen en veel van m'n mouwen passen er niet overheen.

Nu blijkt de Samsung Galaxy (zowel de Gear als de Active) ook een barometrische hoogtemeter te hebben. Stukken kleiner en lichter en ook prima te gebruiken als dagelijks horloge. Een flink stuk voordeliger ook, alleen de kwaliteit van de baro/altimeter kon ik uit de recensies niet echt opmaken dus die ga ik in september zelf testen.

Heel groot nadeel van deze ten opzichte van zo'n sport horloge is trouwens de batterijduur. Ik moet deze om de dag opladen.
  • Brakkeman
    Beginner
    Brakkeman op 20 augustus 2019 · 09:15
    Vergelijk een samsung watch aub niet met een Garmin of Suunto, en goed dat je dit gaat testen.

Samsung maakt smartwatches met outdoor functionaliteiten, Garmin maakt outdoorwatches met smartwatch functies erbovenop.

Hoewel ze grotendeels dezelfde dingen kunnen, zal een outdoorhorloge veel accurater zijn op GPS/HR/Hoogtemeter data.

Begin je te spelen met de hoogte aangegeven op een lawinebericht, dan zou ik niet op een smartwatch vertrouwen. (ook niet op een ongeijkt outdoorwatch trouwens.) Niets is beter dan een kaart, mijns inziens.

Dat je Samsungwatch na een dag plat is, heeft te maken met de constante verbindingen die het maakt met BT, GPS en HR.

Mijn Fenix 3 gaat een dikke week mee zonder de BT functie.

Als je puur voor het outdoorgedeelte een horloge zoekt, ben je beter af met een Garmin/Suunto, eventueel een ouder model.

P.S.: voor de vrouwen/mannen met kleine polsen: Vanaf Fenix 5 heeft Garmin ook horloges van 42mm ipv 47mm wat aanzienlijk kleiner is. (normale vrouwenhorloges zijn 35-38mm in diameter, ter info)
  • Lexy86
    Beginner
    Lexy86 op 28 augustus 2019 · 10:47
    @willemien_w @Brakkeman

Thnx voor jullie reacties!

Na veel zoeken heb ik mijn oog laten vallen op de Suunto core all black https://www.bever.nl/p/suunto-core-all-black-horloge-NCCDXX2004.html.... Mooi afgeprijsd, zonder smartfuncties maar dat is voor mij ook niet een vereiste 😃

Na de hittegolf kan ik niet wachten tot de winter!!

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro