Enorme lawines in de Alpen, lawinegevaar nog steeds kritisch!

Enorme lawines in de Alpen, lawinegevaar nog steeds kritisch!

Sinds 29 december heeft het zo’n beetje onafgebroken gesneeuw in Oostenrijk en afgelopen weekend sneeuwde het voor het eerst sinds de kerst intens in het noordwesten van de Alpen. Nu de zon er door komt in de Alpen. Dat dit het lawinegevaar tot de max heeft gestuwd moge duidelijk zijn. De komende dagen zal het lawinegevaar ‘dalen’ maar dat wil niet zeggen dat het voor ons freeriders minder gevaarlijk wordt. Het gevaar mag dan de afgelopen 48 uur gedaald zijn van 5 naar 4 of zelfs 3. Het wil niet zeggen dat je minder alert moet zijn.

De afgelopen 24 uur is er hard gewerkt om actief lawines op te wekken en de resultaten waren soms gigantisch. Met behulp van explosieven knalden hele bergwanden er uit in Wallis.

Het zakken van het lawinegevaar zorgt er bij velen voor dat de alertheid en scherpte voor de risico’s afneemt. Dat is dus NIET de bedoeling. Lawingevaar 3 wordt door velen als gemiddeld ingeschat en geeft daarmee een vals gevoel van veiligheid. Maar wie zich verder verdiept in de lawineschaal (klik-klik) ziet al direct vrij heftige termen staan. Bij lawinegevaar 3 geldt er namelijk een aanzienlijk lawinegevaar. Het sneeuwdek is dan op veel hellingen die steiler zijn dan 30 graden matig tot zwak gezet. Spontane lawines van middelgrote omvang zijn mogelijk. De belasting van het sneeuwdek door een enkele skiër of snowboarder kan voldoende zijn om een lawine te veroorzaken. Dat klinkt toch een stuk heftiger dan 3 op een schaal van 5. Toch?

TIP: lees ook even het artikel 'Lawinegevaar 3, veel gevaarlijker dan je denkt!"

Gister (dinsdag) donderden er vele lawines naar beneden in de Alpen en dat zal vandaag niet anders zijn. Het feit dat de zon er door komt en de bovenlucht verder opwarmt zijn normaal gesproken alarmsignalen. Gillie deelde onderstaande foto met me vanuit het Kleinwalsertal.

Kleinwalsertal
Kleinwalsertal

Vanuit Wallis werd ik door Sander Kan op de hoogte gehouden van de actuele ontwikkelingen. Diverse lawines raasden naar beneden met mensen er in. Een Zweedse van 20 jaar overleed daarbij aan haar verwondingen. (bron)

De komende dagen blijft het lawinegevaar kritisch omdat:

  • Het lawinegevaar gaat dalen en we psychologisch denken dat de grootste druk er dan wel van af is
  • Bijna alle liften en pistes open zijn en we op meer plekken de backcountry in kunnen duiken. Ook boven de boomgrens.
  • Meer terrein betekent meer opties betekent meer hotspots die je kunt raken
  • De zon gaat schijnen en we bij goed zicht nu eenmaal geneigd zijn om meer risico’s te nemen
  • Er bij goed zicht ook de neiging ontstaat om boven de boomgrens massaal het terrein in te duiken
  • Het lawinegevaar rond en boven de boomgrens vaak hoger ligt
  • Er in het noordwesten van de Alpen (Frankrijk en Zwisterland) een zeer gevaarlijke oude ingesneeuwde laag ietsje dieper in het sneeuwdek ligt (lees ook dit artikel over het Altschnee probleem)
  • Er zware sneeuw op koudere sneeuw is gevallen welke op maandag weer afgetopt is met koude sneeuw
  • Het vandaag (woensdag) snel warmer wordt door een warme luchtlaag die de Alpen inschuift. Die opwarming zal opnieuw het sneeuwdek op scherp zetten.

Check daarom altijd je lokale lawinebericht (hier of op de bestemmingenpagina’s op wePowder) en stem er je plannen op af. Gezond verstand en de juiste kennis zijn de sleutel tot mooie poederdagen. Vermijd de gebieden met voornamelijk terrein boven de boomgrens. Blijf weg rond en boven de boomgrens, nog steeds veel te tricky! Rijd poeder lager op de berg tussen de bomen en vermijd grote open en steile stukken. Ook steile open stukken boven een bos zijn gevaarlijk omdat lawines tot ver in de bossen kunnen komen. Dat bewijst onderstaand filmpje.

En met rijden tussen de bomen bedoel ik dus niet wat spaarzame bomen op een helling. Onderstaande foto is de plek des onheils waar de Zweedse om het leven kwam.

(c) Plice Cantonale
© Plice Cantonale

Met bomen bedoelen we een dicht bos zonder open plekken. De bomen werken hier als ankers om het sneeuwdek vast te houden. Kennis is de sleutel, poederstress daarentegen niet. Snap je niets van hetgeen ik hierboven schrijf? Blijf dan nu op de pistes en investeer rapidemento in je kennis. De Safety Academy is de ideale start van je zoektocht naar de juiste kennis. Je kunt hier direct starten, en we sturen je deze week nog het bijbehorende boek toe.

Heb je wel de kennis: vergeet niet om plezier te hebben, maar blijf nadenken! Of zoals Sander Kan me meldde: ‘Ik heb vandaag overigens prachtige poederafdalingen geskied zonder whoomps, scheuren in het sneeuwdek of lawines gezien te hebben.’

Kennis is key!

meteomorris

Reacties

Gevorderd
BoarderbuisAuteur16 januari 2019 · 11:02

Goed verhaal! Bedenk ook dat een ABS/Airbag niet 100% zekerheid biedt bij een evt. lawine. In St. Anton zijn vorige week nog 3 (of 4) mensen begraven geraakt en omgekomen, waarbij de rugzak was geactiveerd :-(.
Have fun, stay safe!

Gevorderd
barttoorn2Auteur16 januari 2019 · 11:08

##ridesaferidesmart dank voort het delen, die eerste video uit Wallis, damn wat een geweld

Gevorderd
martijnuiterwijkAuteur16 januari 2019 · 12:06
was naar beneden maar net zo makkelijk als naar boven
Expert
HaasAuteur16 januari 2019 · 13:10

https://cdn.wepowder.com/site/forum/14/efaf937424a19a546626d38dd658f045_img_20190116_wa0056.jpg?width=800 niet steil is ook geil. groetjes uit Saalbach

martijnuiterwijk op 16 jan 2019 12:06


Naar beneden touren? ;-)

There are no secrets, only information you don't yet have...!!
Gevorderd
evr66proAuteur16 januari 2019 · 13:12

Waarschijnlijk gewoon te lui om zijn vellen er onder vandaan te halen ;). Veel plezier Martijn!

Gevorderd
martijnuiterwijkAuteur16 januari 2019 · 13:48

https://cdn.wepowder.com/site/forum/14/efaf937424a19a546626d38dd658f045_img_20190116_wa0056.jpg?width=800 niet steil is ook geil. groetjes uit Saalbach

martijnuiterwijk op 16 jan 2019 12:06


Naar beneden touren? ;-)

Haas op 16 jan 2019 13:10

eerste 100 meter is eigenlijk meer langlaufen. Daarna stijl genoeg om te skieen. Maar relatief flach

was naar beneden maar net zo makkelijk als naar boven
Gevorderd
ArjenproadminAuteur16 januari 2019 · 14:03

Ik probeer wel altijd met steil naar beneden te komen.

One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
Gevorderd
martijnuiterwijkAuteur16 januari 2019 · 14:17

Ik probeer wel altijd met steil naar beneden te komen.

Arjen op 16 jan 2019 14:03

sorry te druk met poederen ipv mijn nederlandse spelling

was naar beneden maar net zo makkelijk als naar boven
Gevorderd
rutgerbergeAuteur16 januari 2019 · 19:12

bij niet al te steil wil verspoord nog weleens helpen :P

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!