Fact of fabel: telefoon uit bij pieper zoeken?

• VinVanTheMan
    Beginner
    VinVanTheMan op 21 januari 2019 · 18:09
    Gister op de bergsportdag van de NKBV tijdens een workshop pieper zoeken werd verteld dat je telefoon (en zelfs smartwatch) uit moet bij het pieper zoeken. Naderhand vroeg ik me af of dit eigenlijk wel zo is? Hebben piepers niet gewoon een eigen frequentie die niet verstoord wordt door het signaal van een mobiel?
    Powder to the people!
  • kanski
    Elite
    kanski op 21 januari 2019 · 20:00
    Inderdaad dit is geen fake news! Het magnetische veld van de batterij van telefoon of je watch of je verwarmde handschoenen beïnvloed het zoeken van je LVS. Het ene apparaat is gevoeliger dan het andere, maar probeer maar eens wat je transceiver doet als die op zoeken staat als je er een telefoon ophoud. Kan je ook eens proberen wat het effect is met vliegtuigstand etc..
    Never ski faster than your guardian Angel can fly!
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 21 januari 2019 · 20:15
    Inderdaad, wat @kanski zegt klopt als een bus. Natuurlijk kun je alles uitzetten, maar dan nog kunnen metalen objecten invloed hebben op het functioneren je lawinepieper. Ik demonstreer het ook wel eens met mijn metalen thermosfles terwijl mijn pieper op zoeken staat.

Pieps heeft de volgende richtlijnen mbt. apparaten die kunnen storen:

“How strong is the disturbing influence of my cellphone?
    Cellphones, especially smartphones, as well as other electronic devices (e.g. cameras), can influence the functionality of your avalanche transceiver in the close range. This applies for all avalanche transceivers!
    Possible effects on send function:
    Reduction in signal strength and therefore range reduction for faulty transmitter.
    Possible effects on search function:
    • Reduction of receiving range
    • Wrong direction and/or distance indication
    • Display of additional, non-existent transmitter
    For all electronic devices, as well as metals and magnets, a minimum distance should be observed: 20 cm in SEND mode, 50 cm in SEARCH mode.
    PIEPS DSP PRO/DSP SPORT is equipped with an auto-antenna switch. It detects external negative influencing sources and reacts with an automatic switching of the sending antenna. This ensures that the device is always sending with the maximum possible signal strength.“

• VinVanTheMan
    Beginner
    VinVanTheMan op 21 januari 2019 · 20:23
    Dank, overtuigend 😃 !
    Powder to the people!

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro