Fact of fabel: telefoon uit bij pieper zoeken?

• VinVanTheMan
    Beginner
    VinVanTheMan op 21 januari 2019 · 18:09
    Gister op de bergsportdag van de NKBV tijdens een workshop pieper zoeken werd verteld dat je telefoon (en zelfs smartwatch) uit moet bij het pieper zoeken. Naderhand vroeg ik me af of dit eigenlijk wel zo is? Hebben piepers niet gewoon een eigen frequentie die niet verstoord wordt door het signaal van een mobiel?
    bericht aangepast door VinVanTheMan op 21 jan 2019 18:18
    Powder to the people!
  • Folkert
    Advanced
    Folkert op 21 januari 2019 · 23:10
    Pieperfabrikanten bevelen aan minstens 20cm afstand in zendmodus, 50cm in zoekmodus. Maar heb ook wel eens gehoord dat uit praktijktests blijkt dat de invloed marginaal is.

Als je in een noodsituatie moet gaan zoeken lijkt me dat je niet ook nog eens met je telefoon/smartwatch bezig wil zijn, dat zijn kostbare seconden. Zou die zelf die niet uit gaan zetten.

Technisch gezien: telefoons werken inderdaad op andere frequenties, maar bij het oude 2g worden flinke vermogens verzonden die ook andere frequentiebanden verstoren. Je kent vast nog wel het tikgeluid als je een sms kreeg terwijl de mobiel naast een audioversterker/radio lag. Kan me zeker voorstellen dat zoiets ook een pieper zou kunnen verstoren. En zeker in afgelegen bergdalletjes werkt 3g/4g lang niet altijd, 2g soms wel. Maar je moet maar net zelf gebeld worden wil het piepszoeken verstoord worden.
  • ieism
    Tourist
    ieism op 22 januari 2019 · 08:39
    Fact. Wel groot verschil per pieper, check het zelf een keer met een buddy of bij een freeride checkpoint. Wij zagen tussen de 20 meter verschil en tot 180graden in richting bij sommige piepers met een telefoon die aan het bellen is ernaast. Enkele piepers hadden nauwelijks een afwijking.
    splitfest.nl
  • robbert
    Advanced
    robbert op 22 januari 2019 · 08:58
    Vrij gemakkelijk te testen door een piep in zoek modus te zetten en bij de laptop/telefoon te houden. Je zal merken dat je een signaal kan oppikken. Alle elektronische apparaten kunnen effect hebben op de juiste werking van een piep.
    Zeker in een nood situatie is het heel vervelend als je een signaal oppikt van een telefoon, gopro of wat dan ook. Hier moet je dus rekening mee houden zoals beschreven in de handleiding van de piep en gemeld wordt op cursussen.
  • Flant
    Advanced
    Flant op 22 januari 2019 · 10:25
    Fact. de mate van storing en de beste afstand weet ik niet. Maar ik denk dat het uitzetten van de elektronica voor het zoeken uit heel goed besteden seconden zijn. En je telefoon niet in de jaszak thv je pieper doen. Ik word liever snel gevonden dan snel de laatste insta's te kunnen lezen..
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 22 januari 2019 · 13:48
    Vliegtuigmodus tijdens t skien...
    Stuk sneller dan uitschakelen, en t spaart een batterij zodat je als t moet nog kunt bellen in de kou...
  • Poedertijn
    Beginner
    Poedertijn op 22 januari 2019 · 14:54
    Stuk sneller dan uitschakelen, en t spaart een batterij zodat je als t moet nog kunt bellen in de kou...JaapvR op 22 jan 2019 13:48

Ik heb bij SSC theorie gedemonstreerd gekregen dat er dan nog steeds interferentie is...

Your cell, particularly if it’s a smartphone, gives off a significant amount of competing noise when it’s on and the screen is illuminated. If you think that setting your phone to airplane mode is enough to cut noise, think again. Airplane mode does not significantly alter the amount of electronic noise the phone gives off. Hold a phone set to airplane mode too close to a searching beacon, and your numbers will be affected as much as if the phone were fully “on.”

Active interference to avalanche transceivers is caused by electronics that emit radio frequency noise intentionally or unintentionally. Sources include GPS devices, iPods, radios, point-and-shoot cameras, video cameras (like GoPros), snowmobiles, snowbikes, the keyless entry fob on your keychain, and, believe it or not, headlamps. A good rule of thumb to follow is to assume that anything you are carrying that is powered by electricity i is potential source of radio frequency noise.

Source: https://backcountryaccess.com/electronic-noise-and-what-it-means-for-y...

😉
    bericht aangepast door Poedertijn op 22 jan 2019 14:56 (4% bewerkt)
    My drug is white powder. Deep, white powder.
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 22 januari 2019 · 14:58
    Stuk sneller dan uitschakelen, en t spaart een batterij zodat je als t moet nog kunt bellen in de kou...JaapvR op 22 jan 2019 13:48

Plus dat je nog makkelijk wat plaatjes kan schieten.
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 22 januari 2019 · 17:39
    Inderdaad, wat @kanski zegt klopt als een bus. Natuurlijk kun je alles uitzetten, maar dan nog kunnen metalen objecten invloed hebben op het functioneren je lawinepieper. Ik demonstreer het ook wel eens met mijn metalen thermosfles terwijl mijn pieper op zoeken staat.

Pieps heeft de volgende richtlijnen mbt. apparaten die kunnen storen:

“How strong is the disturbing influence of my cellphone?
    Cellphones, especially smartphones, as well as other electronic devices (e.g. cameras), can influence the functionality of your avalanche transceiver in the close range. This applies for all avalanche transceivers!
    Possible effects on send function:
    Reduction in signal strength and therefore range reduction for faulty transmitter.
    Possible effects on search function:
    • Reduction of receiving range
    • Wrong direction and/or distance indication
    • Display of additional, non-existent transmitter
    For all electronic devices, as well as metals and magnets, a minimum distance should be observed: 20 cm in SEND mode, 50 cm in SEARCH mode.
    PIEPS DSP PRO/DSP SPORT is equipped with an auto-antenna switch. It detects external negative influencing sources and reacts with an automatic switching of the sending antenna. This ensures that the device is always sending with the maximum possible signal strength.“
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 22 januari 2019 · 17:48
    Zijn nu 2 actieve topics, bovenstaande is post van mij uit andere topic. Ik zou niet zomaar zeggen dat telefoon uit een “fact” is. Kijk daarvoor wat de fabrikant van jouw pieper aanraadt. En houd er rekening mee dat ook andere objecten de zoekfunctie beïnvloeden...
  • BMT
    Advanced
    BMT op 22 januari 2019 · 17:51

Zelf zou ik niet zo snel mijn telefoon uitschakelen tijdens het skieen, als één van mijn poedermaatjes me belt als die tegen een boom aangeplakt zit ben ik iig bereikbaar 😃
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 22 januari 2019 · 18:41
    Verstoren van je lawinepieper kan ook eenvoudig met een metalen thermosfles, dus niet alleen met je GSM of andere electronica:
  • ieism
    Tourist
    ieism op 22 januari 2019 · 19:54

Zelf zou ik niet zo snel mijn telefoon uitschakelen tijdens het skieen, als één van mijn poedermaatjes me belt als die tegen een boom aangeplakt zit ben ik iig bereikbaar 😃BMT op 22 jan 2019 17:51

Er staat tijdens het zoeken. Tijdens het skiën zoals gezegd niet te dicht op elkaar is prima.
    Mijn pieper gaat zichtbaar van 70 naar 20 meter range als er een telefoon in de buurt is.
    bericht aangepast door ieism op 22 jan 2019 19:57 (8% bewerkt)
    splitfest.nl
  • woutervdb
    Beginner
    woutervdb op 27 januari 2019 · 12:00
    Vanuit mijn perspectief als student Industrieel Ingenieur Elektronica/ICT wil ik graag volgende theoretische principes over draadloze communicatie met jullie delen. Hopelijk brengt het meer inzicht over het "waarom" je een telefoon best uit de buurt houdt bij het zoeken met een lawinepieper.

De signalen die je lawinepieper uitzendt zijn elektromagnetische golven, net zoals het signaal van de Wi-Fi router die je thuis hebt staan, afstandsbediening van je televisie maar ook het "licht" dat uit een lamp komt. (Laat ik elektromagnetische golven even afkorten tot "emw" voor de leesbaarheid 😉) Het deel dat wij als mensen visueel kunnen waarnemen noemen we licht en is maar een klein deel van het totale spectrum (prentje: https://bit.ly/2CMBVpO). Een EMW heeft een zekere frequentie en wordt uitgezonden met een zekere sterkte.

Nu is het zo dat élk toestel (ongewenste) EMW's produceert wanneer het actief is. Die ongewenste EMW's noemen we ruis en is zeer hinderlijk. Zenden 2 toestellen hun EMW's op dezelfde frequentie uit, dan overlappen ze (=interferentie). Wanneer het ene toestel veel sterker uitzendt dan het andere, kan je het zwakkere signaal niet meer correct ontvangen. Voorbeeld: zo gebruikt(e) Wi-Fi dezelfde frequentie als magnetrons. Met je smartphone proberen surfen naast de magnetron terwijl je eten opwarmt, zal weinig succesvol zijn.

Om het hele verhaal terug te koppelen naar lawinepiepers: het deel van het spectrum waarin een lawinepieper opereert, wordt gelukkig niet gedeeld met Wi-Fi, mobiele telefonie, tv, ... Helaas wel vatbaar voor ruis komende van vnml. je smartphone of GoPro. (even aannemen dat er weinig andere nabije, voldoende krachtige stoorzenders zijn)

Graag wil ik ook nog even terugkomen op o.a. het filmpje met de thermosfles hierboven. Elke EMW is onderhevig aan verschijnselen als reflectie en refractie. Reflectie is het terugkaatsen van je signaal op een object, refractie is het doordringen van een object. De mate van reflectie en refractie is voor elk type materiaal verschillend. Zo is het vanzelfsprekend dat een bakstenen muur matig reflecteert maar een spiegel of metalen thermos veel harder reflecteert. Dat sneeuw hard reflecteert, merken we vooral op zonnige dagen.. 😉

Gelukkig heeft sneeuw ook een goede doordringbaarheid. De EMW's die de lawinepieper uitzendt worden daardoor niet volledig gereflecteerd maar ook gerefracteerd. Ze dringen in het sneeuwdek door. Metaal is veel minder doordringbaar. De signalen op de thermos botsen, worden dus voornamelijk gereflecteerd. Vandaar dat de lawinepieper vreemd gedrag vertoont. Idealiter hebben een zender en ontvanger geen enkel obstakel tussen zich staan. We spreken dan van een "line of sight", zender & ontvanger kunnen elkaar rechtstreeks "zien". Ontvangers hebben dan het meeste kans om signalen op te vangen, zenders hebben de meeste zekerheid dat hun signalen in een rechte lijn aankomen zonder reflecties/refracties die de ontvanger in de war kunnen brengen. Vandaar dat het verstandig is om andere voorwerpen uit de buurt te houden.

Extra sidenote om correct te zijn: reflectie kan in feite ook helpen om net beter te ontvangen (vb: je autosleutel tegen je voorhoofd houden om vanop een grotere afstand alsnog je auto te sluiten. Of het principe van een schotelantenne). Hiervoor moet je echter wel aannames hebben van waar er wordt gezonden (vandaar dat je een schotelantenne moet richten). En laat dat nu net hetgene zijn dat we bij een lawineslachtoffer proberen te achterhalen..

bericht aangepast door woutervdb op 27 jan 2019 12:07

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro