Livigno: klein Tibet met geweldige freeride

Livigno: klein Tibet met geweldige freeride
(c) Fabio Borga
© Fabio Borga

Al jaren is Livigno een van onze favoriete gebieden in de Alpen. Soms is het lastig uitleggen waarom iets je favoriet is, maar in dit geval is het veel makkelijker te onderbouwen dan alleen het gevoel dat goed is wanneer je in Livigno bent om te skiën of boarden.

Geïsoleerde ligging

Livigno ligt behoorlijk geïsoleerd op een hoogte van zo’n 1800 meter. Het leverde het dorp in het begin van de 19e eeuw een belastingvrije status op dat het tot op heden nog altijd heeft gehouden. De combinatie van de afgelegen ligging en het feit dat men freeriders zo goed mogelijk wil informeren over de huidige condities in het skigebied heeft ervoor gezorgd dat er in Livigno een eigen lawinebericht door Fabiano en zijn team gepubliceerd wordt.

(c) Fabio Borga
© Fabio Borga

Freeride Project

Het Freeride Project van Livigno geniet inmiddels internationale bekendheid. Het is nog altijd hét voorbeeld voor skigebieden hoe ze het freeriden moeten benaderen. Fabiano Monti is de drijvende kracht achter het Freeride Project van Livigno. Na jarenlang als onderzoeker bij het SLF gewerkt te hebben keerde hij terug in Livigno om het op de kaart te zetten als freeride bestemming.

Mooie routes in Livigno

Laten we even een paar routes pakken waar wij heel blij van werden: de Calcheira Bassa, Crocifisso en de Madonnone. De eerste is een heerlijke treerun. Nou hebben Morris en ik al aardig wat hoogtemeters met de heli in Canada erop zitten en dat is dan ongeveer het terrein dat je rijdt op een dag met sneeuwval. Tourlijk, in Canada is de afdaling langer, ben je de enige op de helling en is het wat steiler, maar verder komt de Calcheira toch wel goed in de buurt.

Morris op weg naar een mooie afdaling
Morris op weg naar een mooie afdaling

De Crocifisso start net als de Calcheira met een open veld, maar ook hier duik je snel de bossen in. De bomen staan op de Crocifisso wat dichter op elkaar en de helling is wat steiler. Deze wordt ook iets minder snel verspoord dan de Calcheira (hoewel er daar ook niet zo bijster veel poederstress is). Dit is niet bepaald een afdaling die je als beginnende freerider moet nemen.

Met dit als resultaat
Met dit als resultaat
Arjen
was born with maps of ski areas in the cradle and has visited almost all of them. His great passion is freeriding.

Reacties

Beginner
GerritAAuteur27 januari 2019 · 12:54

Hi @@arjen ik ben nog nooit in livigno geweest maar wel in Prali, is daar beetje mee te vergelijken (behalve dat veel groter is)?

And snow it is.....
Expert
meteomorrisAuteur27 januari 2019 · 13:41

@@GerritA, nee

powfinder.com
Gevorderd
Lenaerts JanproAuteur27 januari 2019 · 16:50

Toevallig vorig seizoen in beide gebieden geweest.
De enige gelijkenis is dat het voor beide gebieden een gedoe is om er te geraken. :-)
Prali blijft voor ons de top bestemming.

Had natuurlijk wel met de condities te maken die wij vorig jaar in beide gebieden hadden.
Prali: 3 dagen met de camper op de liftparking gestaan, (weekdagen=extreem rustig)
eerste nacht 30 cm sneeuw gevallen.

Livigno: extreem koud 's nachts -33°c, al een week geen verse sneeuw gevallen.
We moesten er naartoe, hadden een helidrop geboekt, gelukkig hierdoor toch nog twee mooie afdalingen gedaan.

Maar naar Livigno gaan we zeker nog wel terug.(als de condities beter zijn)
Ik denk dat daar ook wel heel veel mogelijk is.
Er zijn ook verschillende camper staanplaatsen.
En door de taxfree is alles toch iets goedkoper.(maar nog niet zo goedkoop als in Prali :-))
In Livigno nog getankt aan 85 cent/l.
Helaas moet je wel die betalende tunnel nog door, en dan ben je de winst van het goedkoop tanken ineens terug kwijt.

Beginner
GerritAAuteur28 januari 2019 · 21:15

@@lenaerts_jan Dank je wel voor de info. Ik hoor het al, ik moet ook een keer met de camper naar Livigno. Vorig jaar 4 dagen in Prali gestaan op de parkeerplaats bij de lift. Na de 4 dagen de camper helemaal uit moeten graven uit een meter sneeuw.

And snow it is.....
Beginner
GerritAAuteur28 januari 2019 · 21:15

@@GerritA, nee

meteomorris op 27 jan 2019 13:41


Duidelijk

And snow it is.....
Gevorderd
BodoAuteur28 januari 2019 · 22:46

Het is al weer een paar jaartjes terug maar @@raz en ik hebben mooie herinneringen aan Livigno! Gortdroge, ijskoude champagne poffer.

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!