PA#10: maandag en dinsdag is AAN in allereerst noordwest en later ook noord

PA#10: maandag en dinsdag is AAN in allereerst noordwest en later ook noord

Komend weekend weet wat sneeuw, poeder alert#10 komt er aan en de lange termijn laat zelfs sneeuw zien voor de Franse Alpen en de Zuidalpen. Check bovenstaande video voor alle details.

zondagochtend first tracks in het noordoosten

Zaterdag sneeuw, zondag wat zon. Aandachtspunt is wel de warmte. Het nulgradenniveau zal in de vrije atmosfeer ergens rond de 1200-1400 meter gaan schommelen. Dit betekent in de regel een sneeuwgrens rond de 1000 meter. Maar in de valleien waar de koude lucht blijft hangen sneeuwt het gewoon tot diep in het dal. Regen of sneeuw is daardoor zeer lokaal bepaald en zeer lastig te voorspellen. In ieder geval mag je ervan uitgaan dat de sneeuw die valt een stuk vochtiger en zwaarder is. Deze valt op een koud sneeuwdek met daarin wat ingesneeuwde rijp. Het lawinegevaar gaat in Oostenrijk rap omhoog richting 3. Desondanks kan er zondag een vers lijntje getrokken worden. Verwacht geen cold smoke blower pow, maar ouderwets vochtige Alpen sneeuw met een vleugje wind. Ja, want die wind moet ik zeker niet vergeten. Boven de boomgrens gaat deze voor verse stormslabs zorgen. De regio’s voor zondagochtend:

Rens de Wild ((c) Roy Mosterd)
Rens de Wild (© Roy Mosterd)

Maandag vervolg alert met veel koudere sneeuw

Zondagmiddag stroomt vanuit het noordwesten een koufront de Alpen in. Het zwaartepunt ligt daarbij allereerst in de Franse Noordalpen en het westen van Zwitserland. In de loop van de maandag breidt de sneeuw zich dan uit naar de gehele noordalpen. Het wordt daarbij gevoelig kouder. Omdat er op zondag nog best wel wat relatief mildere lucht de Alpen in stroomt is er genoeg vocht voorhanden om van zondag naar maandag en op de maandag zelf voor significante hoeveelheden verse sneeuw te zorgen.

Maandag is het aan in de bossen van:

Dinsdag begint overal zonnig. Koude poeder en zon. De meeste sneeuw in het noordwesten, wat koude poeder on top of de zwaardere sneeuw van zaterdag in Oostenrijk. Dit zijn de regio’s:

Lawinegevaar wordt in al deze regio’s een aandachtspunt. Er is oppervlakterijp voorhanden. Daarop valt eerste zwaardere sneeuw en latere lichte sneeuw. Ook zal de wind van tijd tot tijd stevig zijn boven de boomgrens. Genoeg facetten die het lawinegevaar gaan aanscherpen de komende dagen. En dan is er altijd nog het altschnee probleem in het westen van Zwisterland en de Franse Noordalpen.

Tot en met woensdag wordt het zeker goed rijden. Daarna staat er weer een storm op het programma die voor sneeuw gaat zorgen. Allerhande scenario’s doen nu de ronde en het is lastig daar chocola van te maken. Dat doe ik daarom ook maar even nog niet.

Lange termijn sneeuw voor het westen en zuiden??

Depressies vinden steeds vaker hun weg richting Frankrijk en de Middellandse zee. De jetstream is duidelijk een andere koers aan het kiezen, maar of dit voor heel veel sneeuw gaat zorgen zal de toekomst ons leren. Zondag een nieuwe update met meer nieuws hierover.

:nopro:
Wil je nog meer details? Als wePowder pro krijg je toegang tot 14 daagse sneeuw- en weerkaarten en de 14 daagse voorspelling per gebied zodat je geen dump meer mist. Daarnaast hebben we ook nog eens duizend+ freerideroutes voor je ingetekend in de mooiste freeride gebieden van de Alpen. Word vandaag nog wePowder pro, krijg toegang tot onze 14 daagse sneeuw- en weerkaarten en natuurlijk die duizend+ routes. Oh ja, je support ons er ook nog eens poederonderzoek mee! Dank!
:nopro:

Stay stoked
Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
atlasemielAuteur25 januari 2019 · 14:08

Bedankt weer voor je weerbericht. Ik me dus ook af. Wat is de beste plek om maan dins woensdag neer te strijken. Ergens tussen westen en oosten in? Westen is niet echt goede basis toch? Voralberg regio? Vanaf waar is de basis richting oosten voldoende in het noorden?

Watch out where the huskies go, and don't you eat that yellow snow
Expert
meteomorrisAuteur25 januari 2019 · 15:02

@@atlasemiel, Vorarlberg is zeker een goede plek om heen te gaan. Maandag verse sneeuw en dinsdag topcondities. Ook het noorden van de Franse Alpen en het noorden en westen van Zwitserland zijn inmiddels prima. De base is daar wel wat aangegroeid.

powfinder.com
Gevorderd
petertavAuteur26 januari 2019 · 03:56

De klassieke routes in La Clusaz zitten nu al zo lang te “wachten op mijn komst”, ik denk dat de tijd rijp is:-))) al is de altschnee een probleem. Ik was er tweede week vd kerstvakantie en oh boy… harde ijspistes en schroeiharde base… Het stemt tot denken. De combinatie, mag het al, kan het al…

Beginner
ivy-vAuteur26 januari 2019 · 10:30

Iemand zin en tijd om komend weekend (vrijdag middag weg en maandag avond terug) een tripje te maken?

Gevorderd
atlasemielAuteur26 januari 2019 · 21:02

Hoi,

Wij willen maandag naar Silvretta Montafon gebied. Kennen wel de treeruns op de WNW flank van de Hochjoch maar zijn er nog andere tips voor treeruns aldaar … Maandag zal het zicht slecht zijn…cheers.

Watch out where the huskies go, and don't you eat that yellow snow
Beginner
Patrick1973Auteur27 januari 2019 · 12:49

@@meteomorris, Dinsdag zien de kaarten er goed uit voor Engelberg, maar heb je een tip voor woensdag ?

Gevorderd
SamSamAuteur27 januari 2019 · 21:32

Ik spring terug op de trein naar Vorarlberg morgen, als er iemand in de buurt is, shoot! Powderbuddies gezocht (dinsdag)!

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!