Fernie: verplichte stop bij een roadtrip door BC

Fernie: verplichte stop bij een roadtrip door BC
Downtown Fernie (c) Henry Georgi
Downtown Fernie © Henry Georgi

Het is een uur of 5, het eind van de middag, we hebben een lange vlucht achter de rug en zitten in de auto op een kaarsrechte weg. Onderweg van Calgary naar Fernie om een dagje te genieten van al het moois dat de Canadese Rockies te bieden hebben. In de schemering zie ik de silhouetten van de bergen opdoemen, temidden van de grote leegte van het platteland van Alberta. Wat een groots gezicht. Dit is eigenlijk nu al de moeite waard.

Pure vibe

Een uurtje later komen we aan en duiken we meteen Fernie in om een hapje te eten. En dat is eigenlijk waar Fernie haar charme voor het eerst laat zien. Ondanks de aantrekkingskracht van het skigebied heeft Fernie haar authenticiteit gehouden. Een typisch Canadees bergstadje dat ooit gesticht is door avonturiers op zoek naar kolen om de spoorweg te ondersteunen. Een stadje waar mensen wonen, werken en wanneer het eens goed dumpt massaal hun weg weten te vinden naar de verschillende bowls die boven het stadje uit torenen. De vibe komt je al tegemoet wanneer je Fernie binnen rijdt. Die avond genieten van een voedzame Canadese hamburger en geven we toe aan de vermoeidheid van de lange reis.

Ontbijten bij Freshies
Ontbijten bij Freshies

Verse sneeuw

De ochtend erop ben ik, deels door jetlag en deels door die spanning die ik altijd heb op de eerste dag van een skitrip, vroeg wakker. Ik kijk naar buiten en zie een vers laagje sneeuw dat de parkeerplaats buiten mijn raam bedekt. Dit wordt een goede dag! Eerst nog even ontbijten in een koffietentje vol locals in Fernie zelf (het is immers pas een uur of 7 in de ochtend), maar daarna gaat de skigear aan. Nog even langs de verhuur voor ski’s en binnen no-time zitten we in de Timber Bowl express quad, hiken we nog een paar meten omhoog en duiken we de Siberia Bowl in.

Stukje hiken voor betere pow
Stukje hiken voor betere pow

Overgeven aan de berg

De eerste bochten in een Fernie zijn een feit, en ondanks dat er maar zo’n 5 cm is gevallen ligt de sneeuw er waanzinnig bij. Het terrein is ook op zijn zachtst gezegd spectaculair te noemen, met steile treeruns, alpine bowls en nauwe couloirs. Ook wel overzichtelijk dat je door het boundary systeem niet echt na hoeft te denken over wat je wel en niet kunt rijden en je daarom des te meer kunt overgeven aan de berg.

Timber Chair
Timber Chair
Bovenaan Timber Chair
Bovenaan Timber Chair

Meer skills

We nemen de Timber Bowl Express nogmaals en pakken nu de Timber Bowl zelf, om met de White Pass Quad richting Currie Bowl te gaan, gevuld met nog meer steile treeruns. Terwijl we in de lift zitten valt het ons op dat iedereen hier op poederbakken rijdt en het niveau echt een goede stap hoger lijkt te liggen dan in Europa. Niet gek als je het terrein ziet waar men in rijdt, hier skiën is echt wat anders dan carven op die geprepareerde Oostenrijkse racebaan. Als je hier je runs blijft maken komen die skills vanzelf lijkt het wel.

Fernie Alpine Resort (c) Kimberley Vlasic
Fernie Alpine Resort © Kimberley Vlasic

Curry opens

Wanneer we aankomen bovenaan Currie bowl blijkt dat we geluk hebben; na de sneeuw van die ochtend is de bowl zojuist veiliggesteld en gaat precies voor ons open. Plek genoeg voor iedereen, we vinden alleemaal een eigen avontuurlijke lijn tussen de bomen door en vervolgen onze weg naar het compacte maar gezellige dorpje dat onderaan de liften is gebouwd – snel een kop koffie en door, want dat smaakte naar meer!

Daaf en Morris in Cedar Bowl
Daaf en Morris in Cedar Bowl
Morris spot een mooie lijn
Morris spot een mooie lijn

The old side

Nu maar eens de andere kant van het gebied. We gaan omhoog met de Great Bear Express Quad, waar we op het bergstation de lifties hard bezig zien om zo’n tweeëneenhalve meter sneeuw van het dak te scheppen. Niet slecht voor begin januari. We duiken de Lizard bowl in, die uitnodigt om eens lekker dalgericht door het terrein te knallen, met op de achtergrond een paar hele lekkere couloirs die te bereiken zijn vanaf Polar Peak. Oh hadden we maar meer tijd! Ons alternatief is overigens ook niet verkeerd: we duiken Cedar Bowl in, en tot onze grote verrassing vinden we hier echt nog hele mooie sneeuw waar nog geen ski of snowboard doorheen heeft geploegd.

Cedar Bowl
Cedar Bowl
Fernie vanaf Snake Ridge
Fernie vanaf Snake Ridge
3-2-1-Dropping!
3-2-1-Dropping!

Snake Ridge

Wanneer we voor de volgende run nog een hike zetten naar Snake ridge is de dag compleet. Serieus steil terrein met niets minder dan verse poeder – de Fernie Factor heeft toegeslagen- om een paar hele lekker sprays weg te zetten. Dat beviel zo goed dat we zonder discussie de hike herhaalden om nog een paar verscholen lijnen te vinden, nóg lekkerder dan de eerdere.

Klein portie nachos
Klein portie nachos

Deel van iedere roadtrip door de Rockies

Een biertje en het grootste bord nacho’s dat ik ooit in mijn leven heb gezien geven deze dag de afsluiting die ze verdient. Van tevoren wist ik eigenlijk niet zo goed wat ik moest verwachten, maar deze dag in Fernie was veel meer dan ik had kunnen bedenken. Een plek die precies belichaamd waar je aan denkt als je denkt aan skiën in Canada. En ook eens gewoon een extreem lekker gebied! Eigenlijk zou Fernie onderdeel moeten zijn van elke roadtrip door de Rockies. Deze wil je niet missen!

Emmel

Reacties

Beginner
patrickAuteur28 januari 2019 · 16:57

Ziet er goed uit!!! Enkele jaren geleden was ik ook in Fernie en het is daar echt top…Daar zijn we ook een dag gaan catskien en het was prachtig met zeer toffe gidsen…nadien waren rond banff gaan skien en heliboarden,dat was ook zeer leuk maar fernie vonden we toch nog iets beter

Expert
meteomorrisAuteur28 januari 2019 · 20:40

@@Emmel, je was deze foto vergeten die ik ergens in een bos van je schoot. Was weer mooi! https://cdn.wepowder.com/site/forum/14/63f499f2e276d30485c25910fff29e0e_d6c50045_015a_4b8d_9592_8933159371a2.jpeg?width=800

powfinder.com
Gevorderd
EmmelAuteur29 januari 2019 · 11:24

@@Emmel, je was deze foto vergeten die ik ergens in een bos van je schoot. Was weer mooi!

meteomorris op 28 jan 2019 20:40

Thanks @@meteomorris, ik vroeg me al af waar die foto was gebleven. Leuk bos was dat!

Skiing combines outdoor fun with knocking down trees with your face.
Beginner
MTVAuteur29 januari 2019 · 13:01

@@Emmel Leuke foto is dat! Er klopt heel veel aan. Ben benieuwd naar de landing.

Gevorderd
EmmelAuteur29 januari 2019 · 13:16

@@MTV hehe thanks! De landing was in dit geval fluffy en zacht, weinig issues voor zover ik me kan herinneren - als je echt heel benieuwd ben kan ik kijken of er nog een beeldje is van moment van neerkomen. Maar om eerlijk te zijn, de sneeuw zoals in dit bos maakt elke landing een stuk simpeler.

Skiing combines outdoor fun with knocking down trees with your face.
Beginner
MTVAuteur29 januari 2019 · 13:52

Nee joh, geen andere foto’s nodig. Laat maar aan de verbeelding over. Deze foto heeft mij iig ff verplaatst naar de bossen rond Fernie. Bedankt!

Beginner
DaafAuteur29 januari 2019 · 14:56
Gevorderd
Arnie777Auteur29 januari 2019 · 21:16

Supergaaf! Wanneer waren jullie hier? Ik zit voor het seizoen in Fernie en het gebied is inderdaad super! Helaas de laatste tijd niet zo veel seeuw gehad, iedereen smacht naar een dump. Laatste paar dagen leek het wel april, lekker slush rijden in de dalen en creamy snow op polar peak. Super leuk om al dit te lezen wetende waar jullie zijn geweest en hoe goed het kan zijn! Veel plezier met de rest van jullie roadtrip :)

Freeride = Life
Gevorderd
JuulskiAuteur1 februari 2019 · 11:11

Ahh leuk Fernie, een van mijn favo gebiedjes in BC waar ik in 2008 mijn eerste seizoen in de sneeuw gezeten heb… tijd vliegt! Leuk om even weer terug te zijn!

Gevorderd
DutchessAuteur1 februari 2019 · 13:59

Lekker! Volgend seizoen staat-ie in de planning!

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Beginner
JordyAuteur3 februari 2019 · 18:01

Mooie recap van Fernie!

Ik heb in 2016/2017 een seizoen in Fernie meegepakt, zo een mooie tijd! 35 poeder dagen van +15cm dumps over het hele seizoen. Buiten de drukke weekenden en vakanties is Fernie een soort van prive gebied voor locals en medewerkers. Je kunt dagen na een dikke dump altijd nog wel een plekje vinden om frist tracks te rijden! Niet te vergelijken met de alpen, qua hoeveelheid mensen en terrein. Hoogtepunt van het seizoen was de Lizard Headwall meepakken! Uiteraard alleen mogelijk als de condities er naar staan; neem polar peak omhoog (of even skinnen), dan traverseren over de lizard kam en vervolgens afdalen nadat het resort is gesloten voor de dag. Met de juiste condities, ziet de ski-patrol het door de vingers ;)

Nog steeds een van mijn favoriete resorts! Absolute aanrader!

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!