Een quattro stagioni week voor de boeg

Een quattro stagioni week voor de boeg

Voor het eerst deze winter een heuse ‘quattro stagioni week’. Zo’n week met sneeuw en wind uit alle richtingen en temperaturen die alle kanten op schieten. Zo’n week waarin de ene ochtend je het noordpoolgevoel geeft, terwijl de andere ochtend een warme föhn je dwingt wat laagjes uit te doen. Het is voor het eerst deze winter dat we een quattro stagioni geserveerd krijgen. Met een beetje mazzel of pech (het is maar hoe je in de wedstrijd zit) passeren er voor je gevoel 4 seizoenen in een week tijd. Typisch een week waarin je de werking van de je hanschoenen, goggles, jas en broek tot de max kunt testen.

Een straffe westelijke straalstroom stuurt de komende 8 dagen namelijk tenminste 3 stormen richting de Alpen.

  • De eerste storm passeert nu de Alpen en zorgde zondag al voor 20-50 cm verse sneeuw in de Franse Noordalpen. Hoger op de berg zelfs duidelijk meer. Deze storm trekt nu naar het oosten weg, maar zorgt ook vandaag (maandag) nog voor verse sneeuw in het noordwesten en noorden van de Alpen. Met name in de nacht naar dinsdag vallen er substantiele hoeveelheden in de Zwitserse Alpennoordhang en het Oostenrijkse Vorarlberg (10-40 cm verse sneeuw erbij). De dinsdag start overal met opklaringen, maar in de loop van de avond volgt een nieuwe storm vanuit het westen.
  • De tweede storm trekt dinsdagmiddag/avond de Alpen in. Deze is voornamelijk gefocust op de Franse Noordalpen. Tussen dinsdagavond en woensdagochtend valt de meeste sneeuw, maar tot en met donderdagochtend is er een vlokje mogelijk. Er valt nog eens 10-35 cm verse sneeuw.
Sneeuwverwachting dinsdag naar woensdag
Sneeuwverwachting dinsdag naar woensdag
  • De derde storm marginaliseert de twee stormpjes hierboven tot proefbommetjes, want tussen donderdagnacht en zaterdag staat alles in het teken van een immense stormdepressie boven Frankrijk die met een zuidwestelijke tot zuidelijke stroming de Franse Zuidalpen en de zuidkant van de Alpen onderdompelt in de sneeuw. Sinds snowvember is er geen sneeuw meer van betekenis gevallen in het zuiden. Het eerste poederalert van winter 18-19 was voor het zuiden en daarna ging de sneeuwkraan er dicht. Jammer, want het zag er zo goed uit. Nu dus pas de 1e storm met sneeuw voor de zuidalpen in 2019 en pas het tweede poederalert voor de Zuidalpen.
Immense storm
Immense storm

Tussen donderdag en zaterdag gaat er een gigantische hoeveelheid sneeuw vallen in de Franse Zuidalpen en de Zuidalpen. Tegelijkertijd steekt er dan een felle zuidföhn op met stormachtige winden aan de noordkant van de Alpen en een nulgradenniveau dat tijdelijk flink omhoog gaat.

Als het laag eenmaal de Alpen is gepasseerd volgt er later weer sneeuw voor de Noordalpen, met mogelijk na het weekend nog een stormpje. Dat zouden dan 4 stormen zijn, hoewel die laatste nog zeker geen zekerheid is. Als al het stormgeweld gepasseerd is lijkt de rust terug te keren. Alle belangrijke modellen voorzien hogedruk vanaf 8 februari, maar dat is nog zover in de toekomst, daar zou ik me niet op vast willen pinnen.

De chase de komende week

Goed, waarheen de komende week te gaan? Er komt sneeuw voor de noordwest, west en zuid, het gaat van tijd tot tijd steving waaien en de temperatuur op vrijdag in het noorden flink in de plus. Wie de komende week iedere dag poeder wil rijden volgt dit recept.

PA#10 Dinsdag

In de nacht naar dinsdag sneeuwt het nog eens in het noordwesten. De meeste sneeuw in de Zwitserse Alpennordhang en het Oostenrijkse Vorarlberg waar nog eens 20-40 cm vers kan vallen. Dinsdag komt de zon er door en dan is het aan in:

Verder is er nog prima poeder te vinden in:

PA#11 Woensdag en donderdag

Een nieuw stormpje zorgt in de nacht naar woensdag voor opnieuw wat verse sneeuw in de Franse Noordalpen, Reken op 10-35 cm verse sneeuw. Voldoende om de sporen die vandaag en dinsdag worden getrokken weer te doen verdwijnen. Omdat de zon er weer door komt is het prima rijden in:

Maar natuurlijk is er ook nog steeds prima poeder te vinden in de gebieden van Zwitserland en Oostenrijk die ik hierboven heb genoemd. Wie een beetje gaat hiken zal zeker poeder vinden. Daarnaast kan er op woensdag nog een vlokje vallen.

Vrijdag benen strekken, zaterdag poeder in het zuiden (PA#12)

In de nacht naar vrijdag trekt een enorme storm de Franse Zuidalpen en de Zuidalpen in. Omdat het sneeuwdek tussen de bomen op veel plaatsen te dun is (enkele skigebieden in het noorden van de Franse Hautes Alpes daargelaten, net als de hooggelegen treeruns van Sestriere) zitten treeruns er niet echt in. Een mooie dag om de benen te strekken, vanuit het noordwesten naar het zuiden te rijden en/of te genieten van de beste Espresso van de wereld in bella Italia.

Je kunt vrijdag ook in de Noordalpen gaan rijden, maar let op. Er staat dan een straffe zuidföhn, het is mild en er ontstaan a la minute lawinegevaarlijke situaties. Met name in de buurt van kammen en graten gaan flinke verse stormslabs ontstaan. Let daar op. Ook als je gaat touren en de wind in het dal juist lijkt mee te vallen. Daarnaast zullen hier en daar liften gaan sluiten.

Maar goed, zaterdag is het front voorbij, draait de stroming naar noordwest en komt de zon erdoor. Zaterdag en zondag worden prima poeder rijden in het zuiden, maar let op: 1. het is pas de tweede periode met sneeuw en onder de 2000 meter is het sneeuwdek vak dun (echte early season condities), 2. boven de boomgrens steekt zaterdag alweer een noordfohn op waardoor de verse sneeuw snel in de buurt van kammen en graten tot stormslabs zal transformeren (= lawinegevaar) en 3. het huidige sneeuwdek is oud en de nieuwe sneeuw hecht er slecht op (= acuut lawinegevaar).

Maar desondanks eindelijk de eerste sneeuw voor het zuiden en zeker wel een poederalert. Later deze week scherp ik mijn advies waarheen te gaan aan. Het zal in ieder geval niet de Dolomieten worden, daar is het sneeuwdek nog steeds te dun. Ook in het hooggebergte.

Lange termijn nog een stormpje en daarna hogedruk??

Als de zuidstorm eenmaal gepasseerd is volgt er in het weekend weer wat sneeuw voor de noordwest, maar belangrijker: er stroomt weer koele lucht de Alpen in. Mogelijk dat na het weekend nog een 4e stormpje volgt, maar de modellen zijn nog in dubio. Het zou nog eens sneeuw voor de noordalpen beteken zodat na een week alle delen van de Alpen sneeuw, zon, wind en wisselende temperaturen hebben gezien. Als de modellen gelijk krijgen volgt er na 8 februari hoge druk en langdurig zon voor de Alpen. Maar dat is nog zover, heb geduld.

Kortom, een week met van alles voor de boeg

  • dinsdag zon en verse poeder
  • woensdag en donderdag sneeuw voor de Franse noordalpen
  • vrijdag sneeuwstorm in het zuiden, dikke föhn en mild in het noorden
  • zaterdag poeder in het zuiden, inkomende sneeuw in noordwest
  • na het weekend nog een 4e stormpje?
  • na 7 februari zon en rustig weer?

:nopro:
Wil je nog meer details? Als wePowder pro krijg je toegang tot 14 daagse sneeuw- en weerkaarten en de 14 daagse voorspelling per gebied zodat je geen dump meer mist. Daarnaast hebben we ook nog eens duizend+ freerideroutes voor je ingetekend in de mooiste freeride gebieden van de Alpen. Word vandaag nog wePowder pro, krijg toegang tot onze 14 daagse sneeuw- en weerkaarten en natuurlijk die duizend+ routes. Oh ja, je support ons er ook nog eens poederonderzoek mee! Dank!
:nopro:

Stay stoked
Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
3zelAuteur28 januari 2019 · 14:35

@@meteomorris: zou Courmayeur een mooi plekje kunnen zijn om vrijdag de benen te strekken?

knowledge is powder
Expert
meteomorrisAuteur28 januari 2019 · 15:12

@@3zel, wellicht nog ietsje zuidelijker… aan de voet van een pas genaamd naar een heilige

powfinder.com
Gevorderd
3zelAuteur28 januari 2019 · 16:27

@@3zel, wellicht nog ietsje zuidelijker… aan de voet van een pas genaamd naar een heilige

meteomorris op 28 jan 2019 15:12

@@meteomorris thx! lekker biertje ook van die Heilige ;)

knowledge is powder
Beginner
eskimo1973proAuteur28 januari 2019 · 17:28

@@3zel, wellicht nog ietsje zuidelijker… aan de voet van een pas genaamd naar een heilige

meteomorris op 28 jan 2019 15:12

@@meteomorris thx! lekker biertje ook van die Heilige ;)

3zel op 28 jan 2019 16:27


Schol
https://cdn.wepowder.com/site/forum/14/e7f3201ca9fb1940758213ceff7a2016_st_20bernardus.jpg?width=800

Toerist
AnoniemAuteur28 januari 2019 · 22:10

@@meteomorris
ik zie dat er ook wel wat gaat vallen in madesimo, ben er al vaker naar toe willen gaan maar het wordt altijd courmayeur.
Hoe denkt u over Madesimo vanaf 4 feb?

Expert
meteomorrisAuteur28 januari 2019 · 23:03

@@lauretje, de base is er nu nog veel te dun

powfinder.com
Gevorderd
Belg_KoenproAuteur29 januari 2019 · 15:16

Ik vertrek vrijdag om 15u30 vanuit Dendermonde (BE) naat St-Foy en Tarentaise, en daarna nog 2 dagen La Grave. Ik vertrek maandag terug naar huis rond 15u. Ik zit nu nog alleen in de bus (Transporter 4motion) , als er kandidaten (liefst met rijbewijs) zijn om mee te rijden, altijd welkom!
En wees gerust, ter plekke zijn er poedermaten.

It's better to be "Off Piste" than to be "Pissed Off"
Gevorderd
SamSamAuteur29 januari 2019 · 21:58
Beginner
DiederiktBAuteur30 januari 2019 · 09:47

Ik zit in La Tzoumaz, Quatre Vallees (Zwitserland west) en dit is een goede plek om te zijn op dit moment. Er ligt een goede, stabiele basis met daarop 40cm vers. Er is weinig wind met niet overmatig sneeuw, waardoor de sneeuwlaag optimaal is. Het westen van Zwitserland is daarmee een echte aanrader voor de komende week.

Beginner
DiederiktBAuteur30 januari 2019 · 09:50

De weermodellen doen het de afgelopen tijd erg slecht trouwens, ook vandaag stond er geen sneeuw in de voorspelling maar ligt er 10cm vers vannacht.

Expert
meteomorrisAuteur30 januari 2019 · 10:51

@@DiederiktB, dank voor je report.
Je tweede opmerking begrijp ik niet helemaal. Ik neem aan dat het over La Tzoumaz gaat.

De meestations in de buurt geven 2 tot 3 cm aan.

https://cdn.wepowder.com/site/forum/14/8992e77a061c9de58e23c11df85cce5a_schermafbeelding_202019_01_30_20om_2010_47_08.png?width=800

https://cdn.wepowder.com/site/forum/14/840043c123ff1effaa86f85e5a3d95e1_schermafbeelding_202019_01_30_20om_2010_47_45.png?width=800

Welk weermodel presteert er niet goed? Ons weermodel?

powfinder.com
Gevorderd
SamSamAuteur30 januari 2019 · 13:02

https://cdn.wepowder.com/site/forum/14/b5e44e2c35cf3e6e1aa58beea46adf91_20190129_154501.jpg?width=800\
https://cdn.wepowder.com/site/forum/14/e92844c95fe98a812518fcea8399bd8e_kuhtali_20toe_8_66.jpg?width=800

Schitterende condities gisteren zoals voorspeld! Dank @@atlasemiel en ronald voor de gedeelde stoke en compagnie! Dat deze winter zo mag blijven door gaan!

Gevorderd
PistenbulckyAuteur30 januari 2019 · 20:45

https://cdn.wepowder.com/site/forum/14/40a3f827b3a31ddded8f59f9cb88ec16_langen_20station.jpg?width=800

De sporen in Langen waren alvast weer dicht gesneeuwd

SamSam op 29 jan 2019 21:58

Eentje om tussen de ‘lijnen’ te lezen :-D
Heerlijk dat je er weer bent geraakt. Succesvol powderchasen met de trein, da’s het echte werk!
Sonnenkopf delivered zag ik…(richting Langen…)

Toerist
MichvielAuteur30 januari 2019 · 22:45

@@meteomorris hoe legit zijn deze accounts? (DiederiktB) Lijkt me wat op een bot.

Beauty is in the eye of the beholder.
Expert
ieismAuteur31 januari 2019 · 06:42

Sneeuwrobots, het moet niet gekker worden…

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
NickyAuteur31 januari 2019 · 11:03

Vanmiddag rijden…wellicht iets te vroeg gekozen (basecamp in Landeck) en vanaf zaterdag 2 dagen een gids. What to do op vrijdag? @@meteomorris heb jij nog een tip? De wind is erg ongunstig helaas. Ik had eerst de hoop dat Arlberg/Sonnenkopf nog wat zou kunnen zijn maar met windkracht 6/7 lijkt dat niet echt een plan. Vanuit Landeck naar de zuidalpen voor alleen de vrijdag kan, maar heb het idee dat je dan veel meer naar het westen/zuid moet zitten. Thnx!

Gevorderd
SamSamAuteur31 januari 2019 · 11:07

https://cdn.wepowder.com/site/forum/14/40a3f827b3a31ddded8f59f9cb88ec16_langen_20station.jpg?width=800

De sporen in Langen waren alvast weer dicht gesneeuwd

SamSam op 29 jan 2019 21:58

Eentje om tussen de ‘lijnen’ te lezen :-D
Heerlijk dat je er weer bent geraakt. Succesvol powderchasen met de trein, da’s het echte werk!
Sonnenkopf delivered zag ik…(richting Langen…)

Pistenbulcky op 30 jan 2019 20:45

Ja super mooi dat Nenzingstal! Alsook het bos! Het was wel weer spannend in de heenrit, een aantal van de geplande treinen had vertraging waardoor ik uiteindelijk via Munchen en Innsbruck ben gegaan ipv Stuttgart en Lindau/Bregenz.

Expert
meteomorrisAuteur31 januari 2019 · 13:15

@@Nicky, het front voor de zuidalpen komt pas vrijdag er in geknald. Dat levert pas einde middag iets op. Daar heb je weinig aan. Kiezen voor laaggelegen gebied met bomen zou ik zeggen. Nu weet ik dat er bij landeck iets leuks zit met bomen: Zams. Helaas al een paar dagen geen vers gehad, maar wie weet nog lekker genoeg tussen de bomen. Anders kun je nog altijd Vorarlberg inrijden. Zaterdag begint lastig, zondag sneeuw. In het Otztal veel sneeuw, maar tricky (nog weinig zicht en wind), ook Vorarlberg wordt zondag weer prima tussen de bomen.

powfinder.com
Gevorderd
NickyAuteur31 januari 2019 · 13:48

@@meteomorris: thnx voor je info! Zams ken ik en is zeker heel leuk en overzichtelijk terrein. Wie weet is er nog lekkere sneeuw te vinden. Ik ga Zams even in de groep gooien!

Expert
ollieAuteur31 januari 2019 · 14:40

@@meteomorris: thnx voor je info! Zams ken ik en is zeker heel leuk en overzichtelijk terrein. Wie weet is er nog lekkere sneeuw te vinden. Ik ga Zams even in de groep gooien!

Nicky op 31 jan 2019 13:48

Zams wordt wel heel warm! 5 a 6 graden in het dal. Klinkt eerder als vloeibaar beton.

Iets zuidelijker, net voorbij de Reschenpas lijkt het iets koeler te blijven en minder hard te gaan waaien…

...more friends on a powder day: http://www.mountainmadness.org
Expert
meteomorrisAuteur31 januari 2019 · 15:21

@@ollie, 5 a 6 graden op noordhellingen bij een föhn uit het zuiden en relatief minder vocht in de lucht hoeft niet direct voor vloeibaar beton te zorgen. Het wordt zeker mild, maar zolang de wolken wegblijven zal de sneeuw in de bossen nog prima zijn.

De Reschenpas, de naam ‘pas’ zegt het al is een pas door een hoger gedeelte van de Alpen. In dit geval door de Alpenhoofdkam. Het is een inneralpine gebied. Omdat de vraag van @@Nicky over de vrijdag gaat (en niet de zaterdag, want dan zou ik haar richting St. Moritz of Livigno sturen) lijkt het mij niet de moeite om richting het zuiden te rijden. Je kunt veel moeite doen, maar de Reschenpas staat open van noord naar zuid en dus zal het er flink waaien vanwege de ligging in de Alpenhoofdkam. Daarnaast is de grote sneeuwval er dan nog niet gearriveerd en dan maak je kans op veel wind, minder zicht (front dringt zich aan) en kaalgeblazen off-piste.

Ik wil @@Nicky niet teveel kilometers laten maken voor omstandigheden die niet beter zijn. @@ollie, helpt je dit bij je analyse?
Als ik ergens naartoe zou rijden op de vrijdag dan zijn het de Franse Ecrins. Zie ook: https://wepowder.com/nl/forum/topic/264474

powfinder.com
Gevorderd
NickyAuteur31 januari 2019 · 17:17

Heej Morris @@meteomorris, dank nogmaals! En inderdaad: het zou zonde zijn om extra kilometers te maken die niet meer poeder opleveren. En vrijdag is gelukkig “maar” warming-up day. Mochten we het vrijdag niet helemaal vinden dan hopelijk zaterdag en zondag! Grtz!

Expert
ollieAuteur31 januari 2019 · 17:17

Thanks @@morris !

Ik zit bij Nicky in dezelfde auto dus we kunnen nog lekker kissebissen. Onze standplaats is sowieso Landeck ivm afspraken met een gids. Hoe denk jij over Samnaun of St. Christoph? Iets hoger, oost-west georiënteerd maar weet niet hoe met de bossen zit.

...more friends on a powder day: http://www.mountainmadness.org
Expert
ieismAuteur31 januari 2019 · 19:12

Samnaun heeft vrijwel geen boom. Op de kaart lijkt het beschut te liggen , maar het waait er vaak flink.

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!