Tripreport PA#12. Chamonix - Flaine - La Grave

• Belg_Koen
    Advanced
    Belg_Koen op 5 februari 2019 · 10:01
    Een weekje of 2 gelden na lang zeuren toch nog eens een go gekregen van de eega, de zorg van 2 kleine koters overnemen is dan ook niet niets, zeker als er ééntje ziek wordt. Maar kom, het lag vast, 2-3-4 februari ging ik naar de alpen, Oostenrijk was altijd goed, met de hoeveelheid die daar ligt kan je nog een maand poeder vinden.
    Enige probleem was een poedermaat vinden die ook vrij was. Er zaten er een paar in de Franse alpen, dat was dus plan B.

Tot Morris PA10 - 11 - 12 uit zijn hoed toverde. Plotsklaps stonden er 2 maten (YannickDb en Sam Van Brempt) stoked klaar om te vertrekken, de vraag was enkel nog naar waar, aangezien we in PA#12 zaten en dat geen simpel bericht was, hebben we even wat getwijfeld maar uiteindelijk viel de keuze op Flaine.
    Ik vertrok vrijdag rond 15u30, Sam en Yannick volgen in een andere bus 3u later. Toen ik aankwam in Flaine bleek de keuze niet verkeerd, het zelfs een hele opgave om de pas op te rijden door 60cm sneeuw. Aangekomen rond 1u had ik het geluk nog een pistier tegen te komen die blijkbaar de zeer late shift had gewerkt, hij wist mij te melden dat het gebied zeker tot de middag gesloten ging blijven, lawinegevaar 5!
    Shit, na een kort overleg met het achteliggende busje besloten om naar Chamonix te rijden, daar is altijd wel iets open dachten we. Mijn helletocht uit Flaine werd nog bemoeilijkt door een omgevallen boom, maar met de hulp van een 20-tal chauffeurs hebben we ook die uit de weg gekregen.

Chamonix dan maar... uiteindelijk kwamen we ongeveer samen aan rond 03u, snel bus ombouwen en slapen...
    Groot was onze verbazing toen we zaterdagmorgen zowaar de zon zagen! Le Brévent bleef dicht dus viel de keuze op La Flégère, deze zuidflank lag al in de zon toen we boven kwamen en onmiddellijk konden we een paar mooie lijnen skiën tussen de bomen, en toen ook de toplift open ging was het hek van de dam, diepe sneeuw (+/- 70cm vers) die lager op de berg toch wel zwaarder aanvoelde, je wist dat dit in de namiddag te zwaar ging zijn om nog door te gaan, dus knallen tot je niet meer kan. Voor de middag nog 2x Combe Lachenal en Couloir La Flégère gedaan en dan richting Le Tour en Valorcine, de sneeuw werd te zwaar op de zuidflank.
    Daar nog een paar routes op de Croix de Fer afgeskied, met een kleine vergissing tijdens de voorlaatste afdaling waardoor we 100m te laag uitkwamen. Een uurtje trappenpas naar boven was er voor de benen te veel aan, om 15u was onze dag goed geweest.

Voor de zondag kozen we om terug naar Flaine te rijden, dat gebied was een halve dag dicht geweest, er lag 1m vers en tijdens de nacht ging er nog bijvallen. We stonden op met 25cm op de bussen, en waren klaar om het gebied te verkennen, door het mindere zicht boven zijn we niet in de Combe de Gers geraakt (de lift was dicht en de bussen reden ook niet). Maar verder hebben we ons meer dan vermaakt in de bossen en tussen de pistes door, mooi gebied en massa's sneeuw, en zeer weinig concurrentie. Wel oppassen want sommige stukken bos komen uit boven een kleine afgrond van een metertje of 10... beter safe than sorry. Stijl is het niet, maar met de lawinecondities die er waren en het weer was dit best een mooi gebied.

's Avonds moesten Yannick en Sam terug naar België en zoch ik een andere maat op in La Grave, ze gaven immers op maandag Bluebird, en dat na een dump en een dag white-out moest wel episch worden. De bluebird was er, de stoke ook, en het lawinegevaar was gedaald naar 3, maar nog maar eens bleek dat in La Grave zelfs een white-out de locals niet tegen houdt om alles naar beneden te skiën. Gelukkig is het daar zo groot dat we nog een paar maagdelijke stukken hebben kunnen aansnijden, en ook het getraceerde deel was nog zacht genoeg, (het voordeel van de kou op hoogte). Al bij al was het toch een topdag met 3 knallende afdalingen van 3200 naar 1600m. De benen waren nu volledig naar de Filistijnen en dinsdag wachtte het werk alweer, ik heb afscheid genomen en ben om 14u30 terug richting BE geknald met een mega smile op mijn gezicht.

It's better to be "Off Piste" than to be "Pissed Off"
  • Ee1co
    Advanced
    Ee1co op 5 februari 2019 · 10:09
    Lekkerrrrrr
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 7 februari 2019 · 07:29
    Mooie trip!
    Snowboarding without friends is not snowboarding.
  • koen_djfistel
    Advanced
    koen_djfistel op 9 februari 2019 · 13:58
    TOP !! 't Zal plezant geweest zijn op je werk 😃
    sbs roelz

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro