Nu veel poeder, daarna langdurig droog en zonnig.

Nu veel poeder, daarna langdurig droog en zonnig.

Snel, snel, snel… Er is nu sneeuw gevallen, het is fris en de condities zijn fantastisch. Maar beter ben je er snel bij… Ik ben namelijk hogedruk gebied Dorit en ga de boel op slot gooien. Stormen vanuit de Atlantische Oceaan ga ik met een hele grote boog via de Britse Eilanden, Noorwegen en Polen om de Alpen heen leiden. Sneeuw van betekenis zul je de komende dagen zeker niet meer zien. Wel zon, zon en nog eens zon. In de westalpen stuw ik de temperatuur omhoog en ook in de oostalpen ga ik het opwarmen. Van nieuwe poeder alerts is voorlopig geen sprake. Getekend Dorit.

Dorit, je angstgegner
Dorit, je angstgegner

Hogedrukgebied Dorit maakt een einde aan een maand vol van sneeuw. Maar niet getreurd, er is maandag nog een bak met sneeuw gevallen in het noordwesten en noorden van de Alpen. Daarnaast blijven de nachten fris en zal de sneeuw op de noordhellingen goed blijven. Door goed na te denken kun je de komende periode zeker nog poeder gaan scoren. De afgelopen 48 uur viel er verse sneeuw in:

Sneeuwval afgelopen drie dagen
Sneeuwval afgelopen drie dagen

Vandaag klaart het op vanuit het westen en sneeuwt het nog in het noordoosten, maar woensdag schijnt overal de zon en die blijft dominant tot zeker na het weekend.

Sneeuwval vandaag
Sneeuwval vandaag

Het hoogseizoen voor de Alpen komt er aan. In Frankrijk is een deel van de scholen al met vakantie en de komende weken leidt dat tot steeds meer drukte. Lees ook even dit artikel 'Hoogseizoen: tips om toch poeder te scoren.’

Het wordt drukker, de zon dominant en wil je dan toch poeder scoren dan ziet het recept er de komende dagen als volgt uit:

  • dinsdag: poeder in de usual suspects in bovengenoemde regio’s
  • woensdag: poeder in de kleinere familiegebieden en de vergeten skigebieden in Zwitserland in bovengenoemde regio’s
  • donderdag tot en met zondag: warme lucht trekt de Alpen in. Gebieden met noordhellingen en nog liever gebieden in inneralpine valleitjes staan garant voor poeder. Wie zijn splitboard of toerski’s erbij neemt gaat zeker een mooie tijd tegemoet. Duik de onverspoorde bossen in of earn your turns. Niets heerlijker om met het overschot aan zon wat mooie toertjes te maken. De sneeuwmachine mag dan tijdelijk uitgezet zijn, wie goed nadenkt en bereidt is te lopen vindt zeker nog poeder. Ofwel veel noordhellingen + inneralpine gebieden. Succes!

:nopro:
Wil je weten of de lange termijn wel poeder brengt? Als wePowder pro krijg je toegang tot 14 daagse sneeuw- en weerkaarten en de 14 daagse voorspelling per gebied zodat je geen dump meer mist. Word vandaag nog wePowder pro, krijg toegang tot onze 14 daagse sneeuw- en weerkaarten en natuurlijk die duizend+ routes. Oh ja, je support ons er ook nog eens poederonderzoek mee! Dank!
:nopro:

Stay stoked
Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
VinnieAuteur12 februari 2019 · 14:36

Ha Morris, qua inneralpiene gebieden en het weekend: wordt het later warm in het Oosten.
Of is er geen verschil tussen zeg een Grens CH/Vorarlberg en verder richting het Oosten?

Sharing Secrets, Sharing freedom!
Gevorderd
EmielRenseAuteur12 februari 2019 · 15:07

Met tim3 heb ik vrijdag een gids gehuurd ten zuidoosten van salzburg, richting tauplitz. Wie zin heeft en in de buurt is kan aanhaken!

Gevorderd
BMTAuteur12 februari 2019 · 15:26

Jammer ik zit in Ladis…

Gevorderd
EmileHendrixAuteur12 februari 2019 · 17:58

Een jaar of 7 geleden ving ik tussen @@meteomorris en @@sportgillie iets op over een noordstau-super-sprookjesbos in 't Salzburgerland tijdens de seizoensopening.
Op splitfest heb ik Gillie het geheim weten te ontfutselen en vandaag klopte alles:
Sneeuw, snelheid, buddy @@tuurkillaars die de afgelopen jaren heeft geoefend met de academy en vandaag zijn powfinder de staart gaf.
Dat sprookjesbos extatisch door kunnen blaffen. Zonder probleem 3 meter springen en hier rechtopstaand na een ander sprongetje met iets te weinig snelheid:
https://cdn.wepowder.com/site/forum/14/173d524492806092ffacd065072c6563_img_20190212_wa0019.jpg?width=800\
Wepowder bedankt!

Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
Gevorderd
SportGillieproAuteur12 februari 2019 · 19:10

Sharing is caring… Graag gedaan @EmileHendrix!!!

Live to ride, ride to live
Expert
meteomorrisAuteur13 februari 2019 · 11:08

Ha Morris, qua inneralpiene gebieden en het weekend: wordt het later warm in het Oosten.
Of is er geen verschil tussen zeg een Grens CH/Vorarlberg en verder richting het Oosten?

Vinnie op 12 feb 2019 14:36

Het wordt pas enigszins inneralpine vanaf Gargellen-Madrisa. Maar beter ben je af ten zuiden van Davos. Dat is echt wel wat meer inneralpine al. In Vorarlberg is alleen richting de Bielerhöhe sprake van een inneralpine karakter. Daar prima touren.

Meer naar het oosten moet je denken aan Ost Tirol (gevaarlijk sneeuwdek) of de meest zuidelijke valleien van Gastein etc.

powfinder.com
Gevorderd
HeinAuteur14 februari 2019 · 06:31

Is de salomon free ski app kaduuk? Hij geeff bij mjj al meer dan een week niet veel aan…
https://cdn.wepowder.com/site/forum/14/4970bdaaa1734c7c1cf9952f7a973d22_4668da9d_1f43_4a37_a588_83602d20f88f.jpeg?width=800

Rijd hard!
Toerist
pauldevriesAuteur14 februari 2019 · 08:00

@@Hein ik heb hier volgens mij ergens voorbij zien komen dat de ondersteuning voor het betreffende weer model eruit zou gaan. Dit zal hoogstwaarschijnlijk het probleem opleveren.

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!