Salomon Shift + QST99 review

• ERES
    Beginner
    ERES op 18 februari 2019 · 12:46
    Ook ik had het geluk om een week de Shift binding te mogen testen.

Allereerst over mij: Ik kom overal prima naar beneden, heb geen moeite met technisch moeilijk terrein en geef wel eens gas. Niet briljant, wel ervaren.

Over mijn gear: Ik heb met 3 schoenen in de shift gestaan, salomon qst max bc, salomon mtn lab, atomic hawx ultra. Alle 3 relatief stijve schoenen. Overige ski's die mee waren tijdens de vakantie: Salomon s/max son of a blast, amplid a10/30 met beast.

Over mijn (toer)ervaringen: Diverse dagtoertjes, meestal rond de 1000 hm per dag. Gedaan op 2500gram zware ski's afgemonteerd met een guardian, 126 mm onder de voet met een beast en lichter materiaal als een atomic backland met kingpin.

Wat heb ik er mee gedaan? 3 dagen skiën in terrein variërend van poeder tot harde piste, 1 korte tour van 400 hm.

Wat vond ik er van?
    - De shift binding skiet als een normale binding. Vertrouwde gevoel net als bij de STH2 WTR was er direct.
    - De instap komt iets nauwer dan andere 'conventionele' bindingen, je moet iets beter letten op ijs onder de schoen. Ja, hierdoor is een ski midden in een stoeltjeslift naar beneden gevallen wat de nodige hilariteit (maar helaas ook gevaar) opleverde.
    - Toeren voelt net als een normale toerbinding. Omdat ik gewend ben te toeren op relatief zware ski's en bindingen, was dit voor mij een heerlijk lichte setup. Vergelijkbaar met de beast/kingpin
    - De Salomon qst99 van dit jaar is een stuk beter dan de vorige, heel lijnvast en erg prettig om op hoge snelheid carvend te skiën. De ski was ook relatief scherp geslepen, naar mijn gevoel. Iets meer focus en minder foutmarge, maar ik genoot. (FIJN!)

Waren er ook minpunten? Ja, helaas:
    - De stijfhulp klapte bij 1 van de ski's soms weer in.
    - De stopper bleef bij 1 van de ski's niet goed zitten
    - Vanwege de verschillende schoenen, een beetje moeten stellen in lengte maar vooral hoogte van het AFD. Dit werkt echter niet vlekkeloos (was vooraf bij MK medegedeeld), de AFD blijft soms hangen en dat is jammer, zeker gezien het zo nauw komt omdat de voorbak naar mijn gevoel kleine 'vleugeltjes' had.

Conclusie:
    Een theoretisch briljante binding die ik met 100% zekerheid zou kopen, mits de kleine bugs er uit zijn gehaald. De problemen met de stopper/binding waren te wijten aan ijsvorming, de AFD pas je normaliter niet zo vaak aan dus zou dat ook geen probleem meer zijn en op 1 pre release in een lift door ijs onder de schoen, was het voor mij een perfecte combinatie tussen prettig touren en prettig afdalen.

Zou ik mijn beast er voor inruilen? Niet per direct, maar als ik een nieuwe ski koop zal ik de beast niet overzetten, maar een shift binding bestellen.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro