Tip gezocht: Slowakije (Jasna)

• Sparoth
    Beginner
    Sparoth op 19 februari 2019 · 15:23
    Dag vrienden,

Met twee poedermaatjes stond een tripje gepland voor week van 3-10 maart, maar nooit nagedacht dat het dan voorjaarsvakantie is en dus extreem druk in de alpen, en dus poeder waarschijnlijk ver te zoeken is.
    Touren in de alpen dus een optie, maar willen ook wel eens wat nieuws proberen en is zo een idee geopperd om mogelijk Slowakije te proberen.

Wie heeft er insiders tips? Is Jasna genoeg voor een week of is richting hoge Tatra voor wat "uitdagenders" eventueel een beter idee?

Op het forum is wel wat te vinden natuurlijk maar is wat gelimiteerd en in plaats van een oud topic te kapen dacht ik begin iets nieuws.

Bedankt voor eventuele tips!

• Bros
    Advanced
    Bros op 19 februari 2019 · 16:02
    Toevallig laatste een artikel of de Tatra gelezen in een frans toerskiblad:

http://www.skirandomag.com/2018/11/16/ski-de-rando-dans-les-tatras/...

Hier vind je een paar fotos en een kaartje. Volgens mij best goede mogelijkheden daar... Bv Roháce - Spálená

Ik heb het artikel digitaal, stuur maar een pm als je dat wilt hebben.
    bericht aangepast door Bros op 19 feb 2019 16:17 (12% bewerkt)
    Bros
  • sanno
    Advanced
    sanno op 19 februari 2019 · 16:06
    In Jasna is er genoeg te halen op zich. Op de zuidkant, maar vooral op de noordkant.
    Vanaf het bergstation kan je zowel over links als over rechts naar beneden.
    https://www.jasna.sk/en/activities/ski-fun-active/freeride/...
    Het was niet heel druk off-piste dus kan je er best wel een weekje vermaken afhankelijk hoe snel je ergens op uit gekeken bent.
    Persoonlijk zou ik als je er toch heen rijdt de tijd verdelen tussen Jasna en wat daagjes in de hoge Tatra. Ligt dicht genoeg bij elkaar om het zelfs vanuit 1 uitvalsbasis te doen.

Toen ik er was hadden ze het over meeste sneeuw in jaren. Als dat werkelijk zo is dan hoop ik voor je dat het dit jaar beter is, want ik vond het niet overdreven veel. Het was gewoon prima.

De meeste mensen die naar Jasna komen zijn Polen en Lietouwers naast de Slowaken natuurlijk.
    Lawine piepers, je wilt er niet dood mee gevonden worden.
  • Sparoth
    Beginner
    Sparoth op 19 februari 2019 · 19:29
    Thanks alvast!
    @Bros ik heb je een PM gestuurd.

@Sanno wat denk je dan als uitvalsbasis? Eventueel Liptovsky Mikulas? Ik zit zomaar een beetje op de kaart te kijken.

Enig idee van het niveau van Engels? Lijkt me in de gebieden OK als ik de websites zie...
  • sanno
    Advanced
    sanno op 19 februari 2019 · 19:53
    Wij zaten aan de piste en dat was wel praktisch omdat we geen auto hadden. Maar het was niet goedkoop.
    In Liptovsky Mikulas zit je op 10 minuten rijden van de Lucky skilift en voor de helft van de prijs. Ook zit daar een grote supermarkt.

In de restaurants en cafes wordt meestal wel Engels gesproken.
    Nu ik er over nadenk waren er wel wat gekke dingen rondom skipassen aanschaffen, maar ik ben fijne er van vergeten. Het blijft toch een beetje een oostblok ervaring. Veel rijen, veel stempels en veel loketten (die soms wel soms niet alles in 1 keer kunnen regelen).

Als je een keer wat anders wilt is dit een prima 'anders'.

Als je er een roadtrip van wilt maken kan je natuurlijk ook Zakopane in Polen erbij doen. Is niet heel veel verder rijden.
    Lawine piepers, je wilt er niet dood mee gevonden worden.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro