Lawine Crans-Montana 19 februari

• EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 19 februari 2019 · 19:23
    https://www.srf.ch/news/regional/bern-freiburg-wallis/unglueck-in-cran...
    Grote lawine van 300 meter lang over een piste heeft vanmiddag meerdere mensen begraven. Er wordt nog gezocht naar 10-12 mensen (!).
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • meteomorris
    Expert
    meteomorris op 19 februari 2019 · 19:39 May the powder be with you.
  • meteomorris
    Expert
    meteomorris op 19 februari 2019 · 19:40
    Ja, heftig. Op piste
    May the powder be with you.
  • Arjen
    Advanced
    Arjen op 19 februari 2019 · 20:36
    https://www.blick.ch/news/lawine-lawine-reisst-mehrere-personen-in-cra...

Beelden op de site van Blick. Heel heftig dit.
    One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
  • michielneyens
    Advanced
    michielneyens op 19 februari 2019 · 21:09
    Heftig!
    Beauty is in the eye of the beholder.
  • Micko
    Advanced
    Micko op 20 februari 2019 · 09:15
    Enge gedachte dat dit kan gebeuren op een ogenschijnlijk veilige piste. Ook al is de kans dat dit gebeurt erg klein, moet ik dan toch mijn kinderen tijdens de wintersportvakantie op de piste een pieper aan doen? Aan de ene kant lijkt 't me overdreven en niet echt comfortabel, aan de andere kant schakel je een risico uit.
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 20 februari 2019 · 09:17
    Als je piepers hebt liggen, waarom zou je het dan niet doen? Op een gegeven moment merk je niet meer dat je hem om hebt, is mijn ervaring.
    bericht aangepast door Aryen op 20 feb 2019 09:18 (39% bewerkt)
  • Freerider Job
    Expert
    Freerider Job op 20 februari 2019 · 09:35
    @ Micko en @Aryen, Inderdaad zeker geen overbodige luxe. Ik heb mijn zoon Casper al aangeleerd een pieper om te doen toen hij 8 jaar oud was. Nu is hij 15 jaar oud en al een hele goede freerider, hij weet niet anders zodat hij de pieper altijd om doet. Standaard uitrusting, evenals zijn ABS rugzak al 6 jaar lang
  • Nodesktophero
    Expert
    Nodesktophero op 20 februari 2019 · 10:02
    Net de hele vorige week met een gids van Air Glaciers op pad geweest in die buurt. Alle flanken waarvan de lawine een piste kan bereiken worden daar op regelmatige basis gedynamiteerd vooraleer ze worden vrijgegeven, dat zagen we bijna elke ochtend.
  • Anton
    Tourist
    Anton op 20 februari 2019 · 10:35
    Indrukwekkend filmpje:

https://twitter.com/alexisramu/status/1097977862378979330?s=19...

Via:
    https://www.planetski.eu/news/11432

bericht aangepast door Anton op 20 feb 2019 10:37 (20% bewerkt)
  • meteomorris
    Expert
    meteomorris op 20 februari 2019 · 11:12
    Enge gedachte dat dit kan gebeuren op een ogenschijnlijk veilige piste. Ook al is de kans dat dit gebeurt erg klein, moet ik dan toch mijn kinderen tijdens de wintersportvakantie op de piste een pieper aan doen? Aan de ene kant lijkt 't me overdreven en niet echt comfortabel, aan de andere kant schakel je een risico uit.Micko op 20 feb 2019 09:15

De kans dat je kinderen hier in terecht komen is net zo groot als de kans dat je de staatsloterij wint. Ik denk dat de weg van en naar school gevaarlijker is. Niet lullig bedoelt, maar we moeten het niet enger maken dan het is. Het zijn de bergen en er kan iets misgaan. Dat proberen pistediensten tot een minimum te beperken.

Overigens vallen er jaarlijks meer doden op de pistes door ongelukken, aanrijdingen etc.... daar horen we nooit iets over. Begrijp me niet verkeerd, ik ben geschokt door de beelden en leef erg mee met de geblesseerden en hoop dat die ene snel buiten levensgevaar is, maar we moeten zaken wel in perspectief blijven bezien.

Overigens hebben mijn kids net als die van @Freerider Job altijd een pieper om. Maar meer om ze te leren zo op te staan in de bergen. Ik ben het wel eens met @Aryen. Maar voor de gemiddelde wintersporter is dit weggegooid geld. Koop dan een uitrusting voorzien va Recco en ga naar een skigebied waar ze met Recco werken.
  • meteomorris
    Expert
    meteomorris op 20 februari 2019 · 11:39
    Overigens is inmiddels bekend dat de 34 jarige man die in het ziekenhuis lag is overleden..

Sterkte aan familie en nabestaanden.
  • Arjen
    Advanced
    Arjen op 20 februari 2019 · 12:24 One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
  • Micko
    Advanced
    Micko op 20 februari 2019 · 15:07
    Ik ben het wel eens met @Aryen. Maar voor de gemiddelde wintersporter is dit weggegooid geld. meteomorris op 20 feb 2019 11:12
    Ja, dat is ook eigenlijk het punt. Ik heb 2 piepers liggen, waarom zou ik mijn kinderen ze niet aan doen als ik zelf op de piste blijf tijdens familievakanties. Maar ben het met je eens dat de kans erg klein is, dat zoiets gebeurt.
  • meteomorris
    Expert
    meteomorris op 20 februari 2019 · 15:23
    Ik ben het wel eens met @Aryen. Maar voor de gemiddelde wintersporter is dit weggegooid geld. meteomorris op 20 feb 2019 11:12
    Ja, dat is ook eigenlijk het punt. Ik heb 2 piepers liggen, waarom zou ik mijn kinderen ze niet aan doen als ik zelf op de piste blijf tijdens familievakanties. Maar ben het met je eens dat de kans erg klein is, dat zoiets gebeurt. Micko op 20 feb 2019 15:07

@Micko, als je de piepers hebt, lekker omdoen. Ontstaan leuke gesprekken over met je kids en het kan nooit kwaad om ze al wegwijs te maken met die dingen.
  • kanski
    Elite
    kanski op 20 februari 2019 · 20:22 Never ski faster than your guardian Angel can fly!
  • wildstyle
    Advanced
    wildstyle op 20 februari 2019 · 22:41
    this avalanche seems to happens quite regularly ... here is the exact same slope going in 2014 .......

bericht aangepast door wildstyle op 20 feb 2019 22:42 (12% bewerkt)

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro