Laagdrempelige lezingen/avonden over lawine safety

• Cheizz
    Beginner
    Cheizz op 20 februari 2019 · 13:35
    Ik heb wat vrienden die graag naast de piste skiën, maar zich niet bewust zijn van de risico's e.d. Ze zijn ook momenteel nog niet bereid om echt geld uit te geven aan clinics, theoriecursussen, materiaal, de Academy, etc.

Mijn vraag is: zijn er binnenkort nog laagdrempelige (lees 'gratis') avonden/lezingen/praatjes over lawinegevaar? Niet dat dat de basis moet worden van hun kennis in de sneeuw, maar om ze te prikkelen er meer over te willen weten en ze toch te doen inzien dat ze moeten investeren als ze veilig off-piste willen gaan.

Uiteraard heb ik zelf al flink gezocht op de voor de hand liggende sites van organisaties, shops, google, facebook etc. Maar ik kom alleen maar aankondigingen uit het verleden tegen.

Weet iemand nog zo'n event in de Randstad binnenkort? Of moet ik gewoon wachten tot volgend seizoen?
    gigiski.com
  • meteomorris
    Expert
    meteomorris op 20 februari 2019 · 14:29
    @Cheizz, je kunt ook wachten tot een van hen in een lawine komt....
    Okay, beetje lullig. Maar als ze niet willen moeten ze het ook niet doen. Als ze niet gemotiveerd zijn heeft het weinig nut.
    Beter ga je dan met wat andere vrienden buiten de pistes.
    May the powder be with you.
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 20 februari 2019 · 14:46
    Ik heb wat vrienden die graag naast de piste skiën, maar zich niet bewust zijn van de risico's e.d. Ze zijn ook momenteel nog niet bereid om echt geld uit te geven aan clinics, theoriecursussen, materiaal, de Academy, etc.Cheizz op 20 feb 2019 13:35
    Misschien ook een beetje flauw, maar wat @meteomorris zegt. Als de bereidheid er bij hen niet is, moet je je afvragen of je met hen buiten de paaltjes wilt glijden.
    When life gets too complicated.... SKI
  • SneeuwHaas™
    Advanced
    SneeuwHaas™ op 20 februari 2019 · 14:57
    Forward ze ook wat confronterende filmpjes? Misschien dat het dan tot ze doordringt.

Rex Monte - Amor Nix
  • Cheizz
    Beginner
    Cheizz op 20 februari 2019 · 14:58
    Nergens staat dat IK met ze op pad ga buiten de piste... Alleen dat ze dat zelf graag doen. Bovendien staat er dat ze 'momenteel' nog niet bereid zijn daar (voor hen) serieus geld in willen steken. Hopelijk na een goed awareness-praatje wel. Daar gaat het me nou juist om.
    In elk geval wens ik ze niet toe dat ze in een lawine terecht komen. 'Eigen schuld' roepen is dan ook niet mijn stijl.

Je kan ook toejuichen dat iemand probeert ze tot enige bewustwording te bewegen zonder direct eigenbelang...
    gigiski.com
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 20 februari 2019 · 15:02
    In die context juich ik het wel degelijk toe. Ik hoop dat je hun bewustzijn op een positieve manier kunt prikkelen.
  • ieism
    Tourist
    ieism op 20 februari 2019 · 15:06
    Doe een leuk filmavondje en drop deze er in. Begin op 7 minutes ofzo..
    splitfest.nl
  • ERES
    Beginner
    ERES op 20 februari 2019 · 15:15
    Beetje afgezaagde reactie van @meteomorris, denk niet dat hij de positieve bedoeling inzag. Wat mij betreft prima idee cheizz en ik ken het probleem. Ben benieuwd, kan er zelf ook nog wel een aantal mensen naartoe schoppen.
  • meteomorris
    Expert
    meteomorris op 20 februari 2019 · 15:21
    Nergens staat dat IK met ze op pad ga buiten de piste... Alleen dat ze dat zelf graag doen. Bovendien staat er dat ze 'momenteel' nog niet bereid zijn daar (voor hen) serieus geld in willen steken. Hopelijk na een goed awareness-praatje wel. Daar gaat het me nou juist om.
    In elk geval wens ik ze niet toe dat ze in een lawine terecht komen. 'Eigen schuld' roepen is dan ook niet mijn stijl.

Je kan ook toejuichen dat iemand probeert ze tot enige bewustwording te bewegen zonder direct eigenbelang...Cheizz op 20 feb 2019 14:58

@Cheizz, chill.... Ik wens niemand een lawine toe, maar de realiteit is dat bij sommige mensen dan pas het kwartje valt. De vrienden van jou hebben nu waarschijnlijk/mogelijk een zeer lage risico intelligentie en een zeer hoge risico bereidheid, met name ingegeven door onwetendheid. Een dergelijke groep is lastig om op andere gedachten te brengen omdat het tot nu toe altijd goed is gegaan. Een lezing zal daar weinig aan veranderen is mijn ervaring. Safety is helaas niet cool, maar gelukkig zijn airbags en piepers al een stuk sexier. Mijn ervaring is dat als ze eenmaal geld hebben uitgegeven aan spullen ze ook nog wel wat tientjes willen uitgeven aan een cursus of lezing. Terwijl andersom slimmer zou zijn...
  • AvdL
    Beginner
    AvdL op 20 februari 2019 · 15:35
    @Cheizz en @ERES waar komen die vrienden vandaan?
    It's all about the turns duuuuuude!
  • ieism
    Tourist
    ieism op 20 februari 2019 · 15:35
    Ik ben het met Morris eens hoor, bij sommigen valt het kwartje zelfs nooit. En als een cursus of lezing gratis moet zijn om die gasten ervan te overtuigen dat het de moeite waard is dan vraag ik me af of dat zin heeft. Ik ben vroeger bij genoeg lezingen geweest waar mensen letterlijk wegliepen omdat ze het onzin of bangmakerij vonden, en ik heb ook zat voorbeelden gezien van mensen die cursussen gedaan hebben maar er niets van opgestoken hebben.
    Het lijkt soms net alsof een bepaalde evolutionaire vertakking van de mens het net even allemaal anders ziet. Net als van die waarschuwingen op pakjes sigaretten die bij heel veel mensen dus niks doen.

Niet zelf mee op pad gaan, en lekker laten gaan. Het idee is mooi, maar mensen veranderen is moeilijk.
    splitfest.nl
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 20 februari 2019 · 15:36
    @meteomorris; jouw tweede reactie is zinniger dan de eerste. Maar is jouw ervaring echt dat een lezing juist dit soort mensen niet helpt om hun ogen te openen? Heb toch het idee dat de helft van dit soort laagdrempelige lezingen dit als voornaamste doel heeft. 'Een lage risico intelligentie en een hoge risico bereidheid vanwege onwetendheid' lijken mij 2 eigenschappen waar je het een en ander aan kan doen. Ook al zal dit niet zo makkelijk gaan als mensen die lawinekunde als spons op (willen) nemen, maar voor die doelgroep zijn dit soort lezingen dan weer ontoereikend.
    bericht aangepast door Tim3 op 20 feb 2019 15:41 (16% bewerkt)
    'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 20 februari 2019 · 15:44
    Forward ze ook wat confronterende filmpjes? Misschien dat het dan tot ze doordringt. SneeuwHaas™ op 20 feb 2019 14:57
    Mmm, naar mijn beleving helaas niet 😞
    Wat ik op dit vlak heb ervaren:
    - Sommige mensen, verder echt niet gek, blijven het bestaan en de waarschijnlijkheid van lawines volstrekt ontkennen, al staan ze er letterlijk naast.
    - Goed voorbeeld doet (mogelijk, een deel van je buddies) volgen. Vraag of een van je buddies zin heeft mee te doen met een pieperoefening/filmfestival.
    - Dit proces kan zo jaren duren. Gaat de nodige energie in zitten. Dus pik de krenten uit je pap en ga met sommige buddies de kroeg in en zoek/koester je speciale poederbuddies die die energie wel waard zijn.

Wat betreft Morris' punt over de coolheid van airbags: Gelukkig wel, maar al geef je 'n aap een gouden ring...
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • ERES
    Beginner
    ERES op 20 februari 2019 · 15:51
    @Cheizz en @ERES waar komen die vrienden vandaan?AvdL op 20 feb 2019 15:35

Ik denk dat, laten we eerlijk zijn, een ieder hier op het forum die vrienden wel om zich heen heeft. Betekent niet dat je er ook daadwerkelijk mee buiten de piste skiet, maar als je met vrienden praat zijn er genoeg mensen met stoere verhalen zonder kennis en gear.
  • evr66
    Beginner
    evr66 op 20 februari 2019 · 16:02
    Ken ook wel van die gevallen. Enerzijds heb ik zoiets van zoek het maar uit, anderzijds, gebeurt er wat, is dat toch ook vervelend, ook als je er niet bij bent.

Ook al geprobeerd een klein stukje van de online cursus te laten doorlopen, maar men verdomt het eigenlijk gewoon. Korte intro die Rolf onlangs gaf was de reactie: geen tijd voor...

Tsja, snap dan ook de reactie van Morris wel een beetje die dit ongetwijfeld al veel vaker bij de hand gehad heeft.
  • meteomorris
    Expert
    meteomorris op 20 februari 2019 · 16:24

Ik denk dat, laten we eerlijk zijn, een ieder hier op het forum die vrienden wel om zich heen heeft. Betekent niet dat je er ook daadwerkelijk mee buiten de piste skiet, maar als je met vrienden praat zijn er genoeg mensen met stoere verhalen zonder kennis en gear.ERES op 20 feb 2019 15:51

Jazeker, ik kan er een stadsbus mee vullen. Zelfs hardcore alpinisten.
  • meteomorris
    Expert
    meteomorris op 20 februari 2019 · 16:37
    @Cheizz wel een mooi topic wat je hebt opgestart. Het onvermogen van ons allen om anderen ervan te overtuigen iets aan hun eigen veiligheid te doen. En niet zomaar anderen maar directe vrienden of kennissen.
  • ieism
    Tourist
    ieism op 20 februari 2019 · 17:05
    splitfest.nl
  • Wesselbeuk
    Beginner
    Wesselbeuk op 20 februari 2019 · 22:27
    Ik ben het met Morris eens hoor, bij sommigen valt het kwartje zelfs nooit. En als een cursus of lezing gratis moet zijn om die gasten ervan te overtuigen dat het de moeite waard is dan vraag ik me af of dat zin heeft. Ik ben vroeger bij genoeg lezingen geweest waar mensen letterlijk wegliepen omdat ze het onzin of bangmakerij vonden, en ik heb ook zat voorbeelden gezien van mensen die cursussen gedaan hebben maar er niets van opgestoken hebben.
    Het lijkt soms net alsof een bepaalde evolutionaire vertakking van de mens het net even allemaal anders ziet. Net als van die waarschuwingen op pakjes sigaretten die bij heel veel mensen dus niks doen.

Niet zelf mee op pad gaan, en lekker laten gaan. Het idee is mooi, maar mensen veranderen is moeilijk. ieism op 20 feb 2019 15:35

Hier ben ik het zeker mee eens, de psyche van de mens zit namelijk zo in elkaar dat je dingen die je niet wil zien, minder snel zal onthouden. Daar komt bij dat gratis lezingen vaak minder aankomen bij het publiek.

Wanneer ik als sportpsycholoog een gratis lezing geef krijg ik veel reacties als: "Misschien wel voor andere mensen, maar voor mij werkt het toch niet." Terwijl als de entree een tientje is iedereen aan mijn lippen hangt en het meteen in de training gaat proberen...

Blijkbaar gaan mensen pas opletten als het pijn doet.
  • AvdL
    Beginner
    AvdL op 21 februari 2019 · 08:29

Ik denk dat, laten we eerlijk zijn, een ieder hier op het forum die vrienden wel om zich heen heeft. Betekent niet dat je er ook daadwerkelijk mee buiten de piste skiet, maar als je met vrienden praat zijn er genoeg mensen met stoere verhalen zonder kennis en gear.ERES op 20 feb 2019 15:51

Wat ik wilde zeggen, als jullie die vrienden mobiliseren wil ik wel een poging doen iets te organiseren... Avondje met lezing en pieperzoeken voor beginners oid.
    It's all about the turns duuuuuude!
  • Polhovsky
    Expert
    Polhovsky op 21 februari 2019 · 09:37
    @Cheizz: lijkt me heel goed dat je tenminste een poging onderneemt je vrienden bewust te maken van de risico's in plaats van te wachten tot één van hen in een lawine komt. Volgens mij organiseert de Bever weleens clinics en anders zou je het op locatie in de bergen kunnen proberen. Daar wordt zeker regelmatig één en ander georganiseerd.
    'Skiing is the best way in the world to waste time' - Glenn Plake
  • Cheizz
    Beginner
    Cheizz op 27 juli 2019 · 19:48
    Wat ik wilde zeggen, als jullie die vrienden mobiliseren wil ik wel een poging doen iets te organiseren... Avondje met lezing en pieperzoeken voor beginners oid.AvdL op 21 feb 2019 08:29Die vrienden zitten in regio Den Haag.. Zeg maar Randstad.
    gigiski.com
  • Skimama
    Beginner
    Skimama op 28 juli 2019 · 09:44
    Pieperfest van Snowsafety is bijna gratis.
    Met dit jaar ook nog een mooie lezing van icoon Bruno Jelk.
    Lekker laagdrempelig op het strand met een pizza na.
    Lijkt me de ideale setting om er ongemerkt wat awareness in te krijgen bij je vrienden.
    In the end you won’t remember the time you spent working in the office or mowing your lawn. So climb the goddamn mountain.
  • Cheizz
    Beginner
    Cheizz op 28 juli 2019 · 15:44
    Ken ook wel van die gevallen. Enerzijds heb ik zoiets van zoek het maar uit, anderzijds, gebeurt er wat, is dat toch ook vervelend, ook als je er niet bij bent.

Ook al geprobeerd een klein stukje van de online cursus te laten doorlopen, maar men verdomt het eigenlijk gewoon. Korte intro die Rolf onlangs gaf was de reactie: geen tijd voor...

Tsja, snap dan ook de reactie van Morris wel een beetje die dit ongetwijfeld al veel vaker bij de hand gehad heeft.evr66 op 20 feb 2019 16:02
    Herkenbaar. Bij mij is het meer het geval: als iemand 'die erop zit' (lees: een professional wiens vak het is) het zegt wordt het eerder aangenomen dan van mij (die vriend die er zo onbegrijpelijk veel tijd en geld in steekt).
    En er zit wel eigenbelang bij voor mij: ik ski graag met deze mensen en wil ook graag met ze het terrein in. Maar wel verantwoord en op basis van evenwaardige kennis en instelling voor wat betreft de risico's en besluitvorming. Zij willen op zich ook wel het terrein in, maar niet op mijn voorwaarden. Gevolg (nu) we gaan allemaal het terrein in, maar niet samen.
    bericht aangepast door Cheizz op 28 jul 2019 15:45
    gigiski.com
  • evr66
    Beginner
    evr66 op 29 juli 2019 · 12:23
    Ha @cheizz dat is de situatie hier nu ook ongeveer. Iedereen doet het, maar niet samen. Zal voor het komende pieperfeest nog eens een poging doen.
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 29 juli 2019 · 15:49
    Volgens mij kun je mensen blijven wijzen op de risico's die er aan kleven, maar als ze er niks mee willen doen dan is en blijft dat hun verantwoordelijkheid. Ik vraag me af hoeveel effort je (we?) er nog in wil steken om mensen wat bewustzijn bij te brengen.
  • Cheizz
    Beginner
    Cheizz op 29 juli 2019 · 21:26
    Nou, het is niet dat ik de personen in kwestie al jaren op de risico's wijs. Het zijn mensen die zelf altijd tussen de pistes hebben gespeeld en dat als heel normaal beschouwen. Pas afgelopen winter hebben we voor het eerst samen geskied (überhaupt, niet per se off-piste). Dus ik heb zeker nog hoop. Ze hebben in die week ook om zich heen gekeken en het is ze al opgevallen dat hele groepen off-piste aan het skiën zijn met een pieper en een rugzak. 'Hm, dat is dus niet alleen voor de die-hards' was de reactie. De ogen zijn dus op zich geopend. Maar dat leidt nog niet automatisch tot inschrijven voor en geld uitgeven aan een goede cursus en clinics.
    gigiski.com
  • mark75
    Beginner
    mark75 op 1 augustus 2019 · 07:11
    @Cheizz, goed dat je andere op de risico's wijst en zelfs actief laagdrempelig info voor hen zoekt. precies wat ze nodig hebben! ook net naast de piste loert het gevaar natuurlijk. Een gids is aan te bevelen echte berggeiten die hopelijk de risico's goed uitleggen. Ook dit zal te veel kosten voor hen meebrengen realiseer ik me. Het feit dat ze er nu over nadenken is een goede stap en mbv youtube zullen ze hopelijk vanuit de theorie wijzer worden en niet vanuit de praktijk. Het is trouwens al erg knap dat ze off piste skiers zien en weten dat ze een pieper om hebben, maar dit terzijde....😉. ride safe! een goede off piste skier is een oude etc...
    Onequiver
  • siebrengombert
    Tourist
    siebrengombert op 2 augustus 2019 · 22:16
    @Cheizz, de website https://kbyg.org/ (know before you go) is een gratis "cursus" voor lawine veiligheid. Weliswaar in het Engels, maar enkel registratie is nodig en geeft al een redelijke bewustwording van risico's met diverse goede links naar het een en ander. Veel goedkoper kunnen we het denk ik niet maken maar de wepowder safety academy voor een paar tientjes is ook een prima begin of een mooi verjaardagskado 😃. Met 2 uurtjes internetten kun je toch een hoop zien, zonder zelf iets te kunnen dat dan wel weer. Ik zie de website eigenlijk meer als een movatie om er serieus werk van te maken, je moet toch ergens beginnen.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro