Ongekend mild, komend weekend sneeuwprikje?

Ongekend mild, komend weekend sneeuwprikje?

Vrijdag viel er 10-30 cm verse sneeuw in het noordoosten. Lokaal werd zelfs de 40-50 cm aangetikt in de Noordstaugebieden van Steiermark, Ober- en Niederösterreich. Maar enkel boven de 1400 meter. Daaronder heeft het lange tijd geregend en in dit deel van de Alpen gaan de liften vaak niet hoger dan zo’n 2000 meter.

Het is de komende dagen het enige aan verse sneeuw dat er te halen valt. In de westalpen is het al tijden droog en dus trok ik met mijn kids richting het noordoosten. Traditioneel boeken we niets en rijden tijdens hun schoolvakantie achter de stormen aan. Het was even heerlijk genieten, maar de milde lucht komt er aan. We hebben Irdning als uitvalbasis gekozen, niet ver van Donnersbach in Steiermark. Hierdoor liggen gebieden als Planneralm, Riesneralm, Tauplitz, Wurzeralm, Hinterstoder en zelfs Krippenstein niet al te ver weg. Onze quest werd beloond met poeder.

Sneeuw op de bomen op 1300 meter
Sneeuw op de bomen op 1300 meter
Pillow time
Pillow time
Lekker sprayen
Lekker sprayen

Beide boys dragen een lawinepieper. De oudste heeft ook nog een rugzak met schep en sonde bij zich. Natuurlijk hebben we van te voren het lawinebericht gecheckt. Vanwege de warmte van de afgelopen dagen, het feit dat de milde lucht niet echt ver weg is en de zon alweer een stuk hoger staat dan midden januari kozen we voor die skigebieden in de buurt met veel noordhellingen waar de sneeuw langer vers op bleef. Het was van de eerste tot de laatste lift maximaal genieten, wetende dat het de komende dagen erg mild gaat worden.

Ongekend mild

Het kaartje hierboven laat de temperatuurafwijking zien ten opzichte van wat normaal is voor de tijd van het jaar op 850 hPa. Zeg een goede 1350 meter hoogte. Het is er de komende dagen een goede 8-12 warmer dan normaal is voor de tijd van het jaar. En dan wordt het mild, zeer mild. Ongekend mild. Woensdag vriest het overdag enkel nog in het hooggebergte en een temperatuurkaartje als hieronder verwacht je eerder midden april dan tegen het einde van februari. Alleen in de hoogste delen van de Alpen vriest het dan nog.

Ongekend mild
Ongekend mild

Gelukkig zijn de nachten veelal koel en helder zodat het sneeuwdek kan uitstralen en zich weer kan verstevigen. Maar zolang vochtige lucht uitblijft kun je de komende week op steile noordhellingen nog steeds onverspoorde poeder vinden.

De nachten zijn koud
De nachten zijn koud

Hogedruk dominant tot donderdag

Tot en met donderdag is hogedruk dominant. Neerslag van betekenis blijft uit. Mogelijk dat dinsdag/woensdag zelfs nog milder kunnen uitvallen als wat hogere bewolking voor meer vocht in de lucht kan gaan zorgen. Poeder is dan een zeldzaamheid en enkel met een stevige hike of flink wat touren is er nog lekkere poeder te vinden. Let daarbij op voor wolkenvorming en een snel vochtig wordend sneeuwdek.

Tot en met donderdag hogedruk
Tot en met donderdag hogedruk
Sneeuw vanaf vrijdag
Sneeuw vanaf vrijdag

Sneeuw vanaf vrijdag

De modellen hinten op een verandering vanaf vrijdag. Hogedruk verliest zijn grip op de Alpen en fronten vinden mogelijk weer hun weg naar de Alpen. Maar het is allemaal nog erg breekbaar, want:

  • waar en hoeveel sneeuw gaat er vallen?
  • Wat doet de sneeuwgrens?
  • hoe lang houdt de sneeuwval aan?
  • wat doet de temperatuur na de sneeuwval?

Belangrijke vragen waarvan de antwoorden op dit moment niet direct voor een poederalert stemming zorgen bij mij. Want de sneeuw komt uit west tot noordwest, waarschijnlijk tussen donderdag en zaterdag, volgens de huidige berekeningen met een hoge sneeuwgrens, mogelijk koelt het even stevig af, maar dan is de neerslag mogelijk al opgedroogd en dan zijn er ook nog modellen die direct daarna een forse temperatuurstijging berekenen. De vlag gaat hier nog niet de lucht in zo zul je begrijpen.

Later deze week meer en dan hoop ik ook meer antwoorden te hebben. Morgenavond (maandag) heb ik een reisdag na een dagje touren. Houd er rekening mee dat mijn volgende update er mogelijk pas op dinsdag is. Natuurlijk zal ik mijn best doen om vragen onder dit blog zsm te beantwoorden.

Stay stoked
Morris

meteomorris

Reacties

Expert
ieismAuteur24 februari 2019 · 21:29

Eén sneeuwbuitje en een dag of twee kou. Dat is alles wat we vragen, en dan zeur ik twee weken niet meer okee. Eéntje maar.

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Expert
Freerider JobAuteur25 februari 2019 · 10:03

Fingers crossed voor de week vanaf 2 maart, Cas en ik hopen op poeder in Les Arcs. Volgens MeteoFrance komt er (wat) maar inderdaad met een hoge isotherm…

Gevorderd
robbertAuteur26 februari 2019 · 08:35

Best apart voorjaarscondities in februari. Beetje aanpassen is best prima. Met @@Roelaano paar dagen op pad, dit was afgelopen zaterdag Titlis Oost Couloir, 2 x abseil aan het eind.

https://cdn.wepowder.com/site/forum/14/7cf59d87d80262f0b0dcf8cd3bd4be61_img_20190223_135258_20_28large_29.jpg?width=800

Expert
ieismAuteur26 februari 2019 · 09:23

Hopen op een Indian winter in de Alpen dan, als het ergens moet lukken is het dan wel Engelberg… Toch gewoon een lekkere dag, en niet echt veel toeristen daar zeker? :)

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
robbertAuteur26 februari 2019 · 17:41

enkel de gebruikelijke groepjes bij de Rotair. Geulen vinden ze niet mooi denk ik :)

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!