Sneeuw op komst

Sneeuw op komst

Het einde van een ongekend milde periode is in zicht. Het weer in de Alpen op dit moment doet eerder denken aan midden april dan eind februari. Vooral woensdag wordt het nog eens bizar mild met een temperatuur die al snel 12 of meer graden BOVEN het normaal ligt op 850 hPa. Ofwel op een hoogte van zo’n 1350 meter. Op zuidhellingen is het met dergelijke temperaturen al vanaf zo’n 13 uur niet meer te doen of je moet een zak met rietjes en fles aanmaaklimonade in je rugzak hebben. Gooi dan de aanmaaklimonade in de sneeuw, rietjes erbij en je hebt een instant slushpuppy party. Leuk, om te lachen… maar het doet me wel achter mijn oren krabben. Gleitschnee lawines als grootste gevaar tijdens het hoogseizoen. Het moet niet heel veel gekker worden met de klimaatverandering.

Woensdag ongekend mild op 1350 meter hoogte
Woensdag ongekend mild op 1350 meter hoogte

Desondanks reed ik vandaag gewoon weer poeder, maar ik moet zeggen dat er veel inventiviteit voor nodig was. Op veel plaatsen in het hooggebergte heeft een straffe wind het sneeuwdek kaalgeblazen en uitgehard. Daar valt weinig te halen. Ook zonhellingen hebben het moeilijk. Zelfs boven de 2000 meter is het zoeken naar poeder. Zuidhellingen zijn compleet nat gedurende de dag en zelfs oost en westhellingen hebben last van de warmte en de zon. Maar ietwat lager op de berg, op steile noordhellingen, liefst een mooi bos is de sneeuw nog immer vers en poederig. De bomen houden de kou vast en houden de zoninstraling op afstand. Het vergt veel denk-, speur,- en zoekwerk maar met behulp van de expositie- en hellingshoekkaarten op wePowder Pro scoorde ik vandaag lekker wat koude pof ergens in een klein maar fijn gebiedje waar de rijen bij de liften zo goed als niet bestaan. Na mijn eerste stop in Steiermark gokte ik dat ik in dit kleine inneralpine gebiedje nog wat kon vinden en mijn vertrouwen werd beloond.

:nopro:
Wil je ook hellingshoekkaarten, expositiekaarten, routes en uitgebreidde weersvoorspellingen? Als wePowder Pro krijg je toegang tot 14 daagse sneeuw- en weerkaarten en de 14 daagse voorspelling per gebied zodat je geen dump meer mist. Daarnaast hebben we ook nog eens duizend+ freerideroutes voor je ingetekend in de mooiste freeride gebieden van de Alpen. Word vandaag nog wePowder pro, krijg toegang tot onze 14 daagse sneeuw- en weerkaarten en natuurlijk die duizend+ routes. Oh ja, je support ons er ook nog eens poederonderzoek mee! Dank!
:nopro:

Tot en met donderdag mild

Het blijft tot eb met donderdag mild in de Alpen. Weliswaar neemt de luchttemperatuur iets af op donderdag, maar omdat de luchtvochtigheid toeneemt voelt het net zo warm aan als op woensdag. Het is een signaal dat er een weersverandering aan zit te komen.

Vanaf vrijdag sneeuw?

Vrijdag trekt een front het noordwesten van de Alpen in. Aanvankelijk ligt de sneeuwgrens nog hoog en sneeuwt het pas rond de 1900 meter. Later zakt deze richtig de 1400 meter om op zaterdag te eindigen rond de 1100 meter in het noordwesten en 700 meter in het noordoosten van de Alpen. Helaas is op het moment dat de daling van de temperatuur inzet het grootste deel van de neerslag al gevallen. De zaterdag start fris, maar in de loop van de zaterdag wordt het als snel weer warmer en vooral de zondag is weer te warm voor de tijd van het jaar. Het nulgradenniveau gaat in het weekend weer richting de 2000 meter.

Na koudeprik weer te warm voor de tijd van het jaar.
Na koudeprik weer te warm voor de tijd van het jaar.

Genoeg voor een poederalert?

Afgelopen vrijdag viel er zo’n 20-50 cm verse sneeuw in het noordoosten en dat was genoeg voor twee dagen plezier in de poeder. Gaan zaterdag en zondag wederom goed worden? Ja, in het hooggebergte tussen Chambery en Vorarlberg gaat voldoende vallen om van de zaterdag een poederdag te maken, maar lager tussen de bomen is het waarschijnlijk te weinig.

Maar het wordt ook opletten. In de loop van de zaterdag en zeker de zondag wordt het rap milder. Zeker de zondag wordt met inkomende wind en bewolking een lastige dag. Reken op veel lawine activiteit en de nodige poederstress na zoveel dagen zonder poeder.

Doe rustig aan, wamt later volgende week gaat het veel beter worden. Trust me.

Morgen een verdere aanscherping. In ieder geval:

  • zaterdag een poederdag in de noordwest
  • volgende week gaat ouderwest kouder worden met sneeuw

Stay stoked
Morris

meteomorris

Reacties

Expert
ieismAuteur27 februari 2019 · 05:40

Hallelujah

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
ThijsBAuteur27 februari 2019 · 09:57

“ouderwest”, bewussie @@meteomorris ? ;)

Beginner
Patrick1973Auteur27 februari 2019 · 14:45

@@meteomorris, is er een reden waarom het weermodel blijft hangen op gisteren ? lijkt of de update van vandaag niet doorkomt ?

Expert
meteomorrisAuteur27 februari 2019 · 16:27

@@Patrick1973 bij het opschonen van wat data is er iets te rigoureus gewerkt. Alles wordt vandaag gefixed en morgen werkt alles weer ouderwets.

powfinder.com
Expert
meteomorrisAuteur27 februari 2019 · 16:28

“ouderwest”, bewussie @@meteomorris ? ;)

ThijsB op 27 feb 2019 09:57

lol… vanavond een update… dan gaan we het zien ;)

powfinder.com
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!