Geartips voor beginnende freerider

• SidiNick
    SidiNick op 27 februari 2019 · 10:55
    Hey iedereen!

Meteen let de deur in huis vallen. Ben nu al een paar jaar aan boarden, aleen pistes knallen voornamelijk. Nu ben ik een maand geleden terug gekomen van onze skivakantie in Ischgl. Hier hebben we 2 dagen met gids in Galtür echt pow kunne ervaren na een verse 40cm laag. Dit was me zo goed bevallen dat ik dit zeker nog wil doen!

Nu mijn vraag, ik zou graag starten met het kopen van een 3-eenheid. Heeft iemand een mooi setje gezien? Zelf had ik dit gezien:
    https://www.blue-tomato.com/nl-BE/product/bca-T2+Rescue+Package+Lawine...

Ik zag ook dat je op deze website bepaalde cursussen kunt kopen, maar vind niet direct terug hoe dat net werkt. Dit interesseert mij enorm. Ik heb zelf 2 kleine kindjes, dus vind veiligheid belangrijk.

Ben benieuwd 🤞
  • ieism
    Tourist
    ieism op 27 februari 2019 · 11:51
    Ik zou zelf een paar tientjes meer uitgeven en een Mammut Barryvox pieper nemen. Niet dat er iets mis is met de BCA, maar die is al een paar jaartjes oud en de MAMMUT is nieuw en up te daten.
    Probe zou ik een Pieps kiezen, schep is een Pieps tour T een prima ding. Dan kom je op 310euro en heb je echt een veel betere set naar mijn mening. Ik ontvang geen geld van Mammut ofzo, maar het nu naar mijn mening de beste pieper op de markt.
    https://www.snowcountry.nl/mammut-barryvox-package-38437.html...#

Als geld geen punt is neem je de Barryvox S, https://wepowder.com/nl/forum/topic/255531
    bericht aangepast door ieism op 27 feb 2019 11:51 (1% bewerkt)
    splitfest.nl
  • SidiNick
    SidiNick op 27 februari 2019 · 12:14
    Kijk, aan dit soort antwoorden heb ik veel aan, merci @ieism! En idd voor die 30 euro meer kan ik beter niet twijfelen.

• meteomorris
    Expert
    meteomorris op 27 februari 2019 · 13:00
    @SidiNick, we zeggen altijd hier: ‘de beste pieper is de pieper die je kent’. Ongeacht welke je koopt ga er mee oefenen zodat je in geval van nood weet hoe je pieper, schep en sonde werken.

Maar nood probeer je zoveel mogelijk uit te sluiten. Liefst gebruik je je pieper nooit voor een noodsituatie. Om te voorkomen dat het mis gaat hebben we alle noodzakelijke kennis voor je gebundeld in de safety Academy https://wepowder.com/nl/academy

We hebben twee modules, maar module 1 is meer dan genoeg voor je als beginnende freerider. De safety academy is een online cursus met bijbehorend boek. De cursus is voorzien van vele illustraties en bijna 100 video’s waarin we je uitleggen hoe een en ander werkt. Natuurlijk is alles ook nog eens uitgeschreven. Om te toetsen of je de stof begrijpt hebben we ieder hoofdstuk van een set afsluitende vragen voorzien. En alles in het Nederlands beschreven en uitgelegd. Succes!
    May the powder be with you.
  • markindealpen
    Advanced
    markindealpen op 27 februari 2019 · 13:04
    En na de academy de boel in praktijk brengen middels een cursus bij het snow safety center, echt n aanrader.
  • ThijsB
    Beginner
    ThijsB op 27 februari 2019 · 14:12
    Toevoeging; ga zoveel mogelijk met gidsen op pad en vraag waarom ze bepaalde routes doen, waar ze op letten, waarom ze bepaalde dingen juist niet doen e.d., wees nieuwsgierig! De ervaring leert mij dat bijna alle gidsen dit graag willen uitleggen. Een cursus van SSC is zeker een hele goede aanrader (zelf ook gedaan), maar eigelijk wil je gewoon zoveel mogelijk ervaring op doen om deze kennis ook zelf, op de juiste manier, toe te passen, op het moment dat je zonder gids gaat. M.a.w. de kracht van herhaling (door experts) is hier zeker van toepassing, mijn inziens!
  • martijnuiterwijk
    Advanced
    martijnuiterwijk op 27 februari 2019 · 17:12
    Kijk, aan dit soort antwoorden heb ik veel aan, merci @ieism! En idd voor die 30 euro meer kan ik beter niet twijfelen.

SidiNick op 27 feb 2019 12:14

Ik ben zeer tevreden met de bca, en vind hem prettiger dan de barryvox van mn vriendin.
    Echter is het zo de beste pieper is die je het beste kent. Er zijn mensen die vertouw ik nog met een 1 antenne pieper van 30 jaar oud, dan sommige met het nieuwste en het duurste 😉
    was naar beneden maar net zo makkelijk als naar boven
  • ieism
    Tourist
    ieism op 27 februari 2019 · 17:48

SidiNick op 27 feb 2019 12:14

Ik ben zeer tevreden met de bca, en vind hem prettiger dan de barryvox van mn vriendin.
    Echter is het zo de beste pieper is die je het beste kent. Er zijn mensen die vertouw ik nog met een 1 antenne pieper van 30 jaar oud, dan sommige met het nieuwste en het duurste 😉martijnuiterwijk op 27 feb 2019 17:12

Ik heb zelf een bca als reserve pieper, en als je er mee overweg kan is het zeker een prima ding. Maar ik ken vrijwel niemand die de special mode echt goed genoeg beheerst om stressvrij te zoeken. Maar dat is wat ik een beetje in de loop der jaren heb gezien, kan best zijn dat het voor jou prima werkt.
    Voor een beginner is het niet direct heel makkelijk, vandaar dat ik eerder een mindere 3 antennepieper aan zou raden en inderdaad veel oefenen.
    splitfest.nl
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 28 februari 2019 · 07:19
    De BCA Tracker 2 heb ik ook veel mee gewerkt en is makkelijk en duidelijk in gebruik. Voor het vinden van 1 slachtoffer, doet hij niet onder voor andere piepers, maar hij heeft inderdaad geen markeerfunctie voor een reeds gevonden slachtoffer. De Special Mode, bedoeld om na het vinden van 1 slachtoffer de volgende op te pakken, is inderdaad niet vanzelfsprekend en vereist extra oefening. Maar met de 3-Kreismethode kun je ook prima zonder special mode of zonder markeerfunctie je volgende slachtoffer vinden.

Dat een lawinepieper een paar jaartjes oud is, vind ik niet echt een sterk argument @ieism . De allereerste Pieps DSP komt uit 2003 en is heel wat jaren de benchmark geweest en nog steeds zie ik er mensen goed mee werken.

Waar het op neer komt: er zijn een aantal merken die goede lawinepiepers maken. Mammut, Pieps, Arva, Ortovox. Meestal is hun topmodel voorzien van allerlei extra expertfuncties, waar de gemiddelde freerider, die op pad is met zijn buddies, niet veel gebruik van gaat maken en die verwarrend kunnen zijn. Die expertfuncties zijn vooral voor de experts om zo snel mogelijk een zo goed mogelijk beeld te krijgen van een onoverzichtelijke noodsituatie. De net niet topmodellen van die merken zijn voor de meeste mensen prima geschikt om mee te werken.

En dan goed de handleiding lezen en oefenen, oefenen, oefenen, zoals @meteomorris zegt dus:
    we zeggen altijd hier: ‘de beste pieper is de pieper die je kent’. Ongeacht welke je koopt ga er mee oefenen zodat je in geval van nood weet hoe je pieper, schep en sonde werken.
    meteomorris op 27 feb 2019 13:00
  • pauldevries
    pauldevries op 28 februari 2019 · 08:14
    Top, ik lees even vanaf de zijlijn mee. Want zit in het zelfde schuitje. de academy 1 en 2 al wel aangeschaft en veel mee gelezen op wepowder! @SidiNick welke gids heb je gehad? ik zit de laatste week van maart namelijk in Ischgl en zoek ook nog een gids o.i.d.
  • martijnuiterwijk
    Advanced
    martijnuiterwijk op 28 februari 2019 · 10:41
    eens en eens. Als je met de sp functie kunt werken kom je er ook uit. thans bij t oefenen. Wat mij zo tegen staat bij Mammut is het hoesje. vind dat zo een onding. moet 10 keer alles omdraaien voordat ik dat ding in t hoesje hebt. doet me aan vroeger denken allen stond ik toen maar 1x met t hoesje te kloten 😉.

prettig vind ik t display ook in de felle zon. heel inituiv. doen wat de lampjes en t scherm zeggen. Ook t aanzetten vind ik prettig ipv schuiven en als je heb perongeluk doorschuift naar search (piep of mammut) hoet je niet te hopen op de return so send modus

buiten dat is voor mij markeren meer dan genoeg. Stel je bent met een groep. ga je eerst alle zoeken en markeren of bij de eerste graven. je hebt c.a 15 a 20 min
    was naar beneden maar net zo makkelijk als naar boven
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 1 maart 2019 · 16:30
    Dat hoesje van die nieuwe Barryvox is inderdaad een forse ontwerpfout als je het mij vraagt. Hoe iemand zoiets kan bedenken is voor mij een groot raadsel. Ik heb degene al meerdere keren vervloekt. Als je alles open moet ritsen en dan twee handen nodig hebt om de pieper goed terug te stoppen, dat zou in de testfase al duidelijk moeten zijn geworden. Dat is wel wat me een beetje doet terugverlangen naar de Tracker 2.
    Verder niks dan lof over zoekfunctie, groupcheck, zoeksnelheid en markeerfunctie, analoog geluid bij de Barryvox S-versie. Qua zoeksnelheid in de fine-search fase doet hij niet veel onder voor de tracker 2, m'n vorige pieper, wat overigens een heel simpel en fijn apparaat is, nog steeds.
    Maar dat hoesje van die Barryvox ..., sommige ontwerpers zouden een designverbod moeten krijgen. Jammer dat ze hun naam niet op hun werk mogen zetten. Zo ben ik ook nog op zoek naar de ontwerper van m'n Petzl-hoofdlamp 😀 om die eens flink de waarheid te zeggen, maar genoeg gemopperd.
    bericht aangepast door Aryen op 1 mrt 2019 16:33 (4% bewerkt)
  • ijsbeer
    Expert
    ijsbeer op 1 maart 2019 · 19:36
    Dat hoesje van die nieuwe Barryvox is inderdaad een forse ontwerpfout als je het mij vraagt.Aryen op 1 mrt 2019 16:30

gewoon de pieper in je broekzak. ook beter als je in je tshirt een lekker lauw topje op loopt.
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 1 maart 2019 · 19:46
    Nee, ik heb hem liever hoger zitten. Hoe dichter bij m'n mond hoe eerder ik mogelijk weer lucht heb, is het idee. En ik vind het niet fijn zitten in m'n broekzak.
  • SidiNick
    SidiNick op 4 mei 2019 · 20:02
    Uiteindelijk dit nieuw setje kunnen kopen tegen de prijs van 240 euro via Snowcountry. Nu nog zoveel mogelijk inlezen en oefenen!

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro