De BCA Tracker 2 heb ik ook veel mee gewerkt en is makkelijk en duidelijk in gebruik. Voor het vinden van 1 slachtoffer, doet hij niet onder voor andere piepers, maar hij heeft inderdaad geen markeerfunctie voor een reeds gevonden slachtoffer. De Special Mode, bedoeld om na het vinden van 1 slachtoffer de volgende op te pakken, is inderdaad niet vanzelfsprekend en vereist extra oefening. Maar met de 3-Kreismethode kun je ook prima zonder special mode of zonder markeerfunctie je volgende slachtoffer vinden.
Dat een lawinepieper een paar jaartjes oud is, vind ik niet echt een sterk argument
@ieism . De allereerste Pieps DSP komt uit 2003 en is heel wat jaren de benchmark geweest en nog steeds zie ik er mensen goed mee werken.
Waar het op neer komt: er zijn een aantal merken die goede lawinepiepers maken. Mammut, Pieps, Arva, Ortovox. Meestal is hun topmodel voorzien van allerlei extra expertfuncties, waar de gemiddelde freerider, die op pad is met zijn buddies, niet veel gebruik van gaat maken en die verwarrend kunnen zijn. Die expertfuncties zijn vooral voor de experts om zo snel mogelijk een zo goed mogelijk beeld te krijgen van een onoverzichtelijke noodsituatie. De net niet topmodellen van die merken zijn voor de meeste mensen prima geschikt om mee te werken.
En dan goed de handleiding lezen en oefenen, oefenen, oefenen, zoals
@meteomorris zegt dus:
we zeggen altijd hier: ‘de beste pieper is de pieper die je kent’. Ongeacht welke je koopt ga er mee oefenen zodat je in geval van nood weet hoe je pieper, schep en sonde werken.
meteomorris op 27 feb 2019 13:00