PA#15: Z-U-I-D-S-T-A-U!

PA#15: Z-U-I-D-S-T-A-U!

Na tweede speldeprikjes met poederdagen voor het noordwesten volgt er nu meer sneeuw. Deze keer voor het zuiden. Of beter gezegd voor de Simplon-Gotthard-Ticino-Engadin regio. Welkom storm Cornelius! Lang hebben we op je moeten wachten, maar eindelijk ben je er dan. De weermodellen debateren nog over de hoeveelheid sneeuw die je gaat brengen, maar ik ben al reuze blij als je me 30-50 cm vers brengt. Ik ben nog blijer als je daadwerkelijk de firestarter bent zoals je je nu op de weerkaarten presenteert, want het heeft er alle schijn van dat je niet alleen jezelf maar ook je stormvrienden hebt uitgenodigd om onze Alpen van verse sneeuw te voorzien. Laat het zo zijn!

Storm Cornelius
Storm Cornelius

Vandaag, dinsdag is een poederdagje

Zoals aangekondigd is vandaag een poederdagje in de gebieden op de grens van Frankrijk en Zwitserland. Net ten noorden van de Mont Blanc is er zo’n 25-40 cm verse sneeuw gevallen. Voldoende voor een heerlijk poederdagje voordat de zuidstau op gang komt.

Les Marécottes
Les Marécottes

In de rest van het noordwesten van de Alpen viel zo’n 5-20 cm. In combinatie met de sneeuw die er al op vrijdag viel is er vandaag zeker een lijntje te scoren. Gister was er met een mooie hike nog voldoende te halen en met de paar centimeter die er de afgelopen nacht vielen is het alleen maar beter geworden. Rond de Arlberg regio viel afgelopen nacht weer wat wit en vandaag is het er stralend weer.

Het zijn zoals gezegd speldeprikjes, maar wie het kleine niet eert is een mooie zuid- of noordstau niet weerd. Maart kent een leuke start en doet de dryspell van de afgelopen twee weken snel vergeten.bZeker omdat het de komende dagen alleen maar beter gaat worden.

Sneeuwval afgelopen 3 dagen
Sneeuwval afgelopen 3 dagen

Hoogseizoen komt tot een eind

Het eerste goede nieuws is dat we volgende week de grootste piek van het hoogseizoen achter ons hebben. Daarmee worden de keuzemogelijkheden om poeder te scoren alweer een stuk groter. Veel schoolvakanties in Europa lopen komend weekend op hun einde waarmee het iets rustiger wordt in de Alpen. Rijen als hieronder zullen we de komende weken steeds minder gaan zien. Natuurlijk is het in de usual suspects altijd drukker

Chamonix vanochtend
Chamonix vanochtend

Het wordt na komend weekend vele malen minder druk wat de druk van de voorzieningen haalt. Je hoeft echt geen week of weken van te voren meer te boeken. Net voor vertrek is meer dan voldoende. Ook zal het bij de liften en zeker in de backcountry rustiger worden. Natuurlijk is het gedurende de weekenden nog steeds druk, maar de piek ligt echt achter ons.

TIP: lees ook even ‘hoogseizoen: tips om toch poeder te scoren

Veel sneeuw in de forecast

De jetstream heeft zijn weg weer naar de Alpen gevonden en storm Cornelius is de eerste storm die de Alpen komt bezoeken. Volgens de grote weermodellen passeren de komende 10 dagen tenminste 3 stormen de Alpen met significante sneeuwval tot gevolg.

Sneeuwverwachting komende 10 dagen
Sneeuwverwachting komende 10 dagen

Nu is een verwachting voor de komende 10 dagen bij een jetstream on fire altijd opletten geblazen. Kleine wijzgingen kunnen significante gevolgen hebben voor de stormpaden. De hoeveelheden en met name de plekken waar de meeste sneeuw valt zullen de komende berekeningen zeker nog wat gaan wijzigen. Maar het goede nieuws is dat de majeure weermodellen voor de komende 10 dagen het eens zijn dat 3 stormen de Alpen passeren. Houd daarom rekening met tenminste 3 poederalerts voor de komende periode.

De ingrediënten liggen op tafel

Het hoogseizoen ligt achter ons, er ligt overal een pak sneeuw en er zit veel sneeuw aan te komen. De basis voor een of meerdere mooie poedertrips de komende dagen is aanwezig. Het vierde ingrediënt is flexibiliteit. Daarmee bedoel ik: zorg dat je vrij kunt nemen en wees flexibel met je onderdak. Ofwel in normaal Nederlands: heb geduld.

TIP: lees nog even het artikel ‘10 tips om je eigen poedertrip te plannen’.

Wacht gewoon met boeken. Een poedertrip waarbij je van dag tot dag beslist levert vaak de mooiste avonturen op. En regelmatig ook de diepste poeder. Niets zo vervelend indien je 75% van je poedertrip op de verkeerde plek bent. Want vergeet niet. Bij een storm zien we vaak stau aan de ene kant van de Alpenhoofdkam en föhn aan de andere kant van de Alpenhoofdkam. Waarmee de cirkel rond is… want poederalert#15 brengt een flinke zuidstau en zuidföhn teweeg.

PA#15: zuidstau en zuidföhn

Bovenstaand het plaatje voor woensdagmiddag en donderdag. Een straffe zuidelijke stroming zorgt voor de aanvoer van milde en vochtige lucht vanuit het zuiden. Deze drukt op woensdagmiddag en donderdag massa’s met bewolking en vocht tegen de zuidkant van de Alpen aan. Allereerst zien we sneeuw in de gebieden ten zuiden en oosten van de Ecrins. De sneeuwgrens is hier nog een dingetje. Blijft de wind lange tijd zuidoost dan zien we de laatste sneeuwgrens in de westelijke Piemonte en zal deze hoger liggen in de Franse Hautes Alpes. Maar wordt deze meer zuidwest dan zal de sneeuwgrens juist lager liggen in de Hautes Alpes.

Ik verwacht dat de sneeuwgrens allereerst lager ligt in de Piemonte (rond de 1100-1400 meter) en hoger in de Hautes Alpes (1700-2000 meter) en dat deze in de nacht naar donderdag overal rond de 1300-1500 meter komt te liggen. Mogelijk dat net ten zuiden van de Ecrins zelf de stuwing dermate zal zijn dat de orografische afkoeling al voor een lagere sneeuwgrens zal zorgen in Pelvoux en Puy St. Vincent. Morgen hoop ik daar meer over te weten.

In de loop van de woendag breidt de sneeuwval zich uit naar het noorden van de Piemonte, het simplon gebied, het noorden van Ticino en de zuidkant van de Gotthard tot aan de zuidelijke Engadin. Tegen de Alpenhoofdkam ligt de sneeuwgrens dan rond de 1000-1200 meter, in de vooralpen rond de 1400 meter. Vanwege de enorme stuwing en orografische afkoeling verwacht ik hier de meeste sneeuw tussen woensdagmiddag en donderdagmiddag. De sneeuwgrens zal daarbij in de loop van de donderdag wat gaan oplopen omdat de zuidelijke stroming wegvalt en de afkoeling door extreme stuwing dan wegvalt. In de loop van de donderdagmiddag volgt er dan een koufront dat sneeuw brengt naar het noordwesten van de Alpen.

Daarmee ziet het er tot en met vrijdag als volgt uit:
woensdag: rap opstekende zuidföhn en zeer mild in de noordalpen. Opkomende sneeuwval ten zuiden van de Franse Ecrins (Hautes Alpes), de westelijke en noordelijke Piemonte en het noorden van Ticino inclusief dat mooie resort in Uri pal boven de Gotthard tunnel.
donderdag: aanhoudende sneeuwval in de noordelijke Piemonte, het noorden van Ticino en het zuiden van Graubunden. Later op de dag volgt er een koufront vanuit het westen dat sneeuw brengt richting het noordwesten van de Alpen.
vrijdag: sneeuw in het noordwesten van de Alpen en opklaringen vanuit het westen.

PA#15: where to go?

Donderdagmiddag en vrijdag is het aan in:

  • de noordelijke Piemonte
  • maar met name in het noorden van Ticino en dat gebied in Uri
  • ook het noorden van de (Hautes Alpes) krijgt net voldoende voor wat poederbochten

Komend weekend?

Na vrijdag wordt het weer heel even rap milder. De zaterdag start koel in de ochtend, maar op nadering van een warmtefront wordt warmer. Tegen de avond (timing kan nog veranderen) staat er een koufront gepland vanuit het noordwesten met sneeuw voor het noordwesten van de Alpen.

Omdat timing en stormpad nog wat kunnen wijzigen laat ik het hier voor vandaag bij en ga ik morgen dieper in op het weekend.
Je poederchase start je donderdag en vrijdag in de Gotthard. Woensdag vertel ik je meer over aankomend weekend.

En na het weekend?

Ook volgende week staan er stormen op het programma met sneeuw vanuit zuidwest en noordwest. Wax up, leg je stormkleding klaar en maak je op voor een heerlijke trip. De winter is nog lang niet voorbij.

:nopro:
Wil je meer details? Als wePowder pro krijg je toegang tot 14 daagse sneeuw- en weerkaarten en de 14 daagse voorspelling per gebied zodat je geen dump meer mist. Word vandaag nog wePowder pro, krijg toegang tot onze 14 daagse sneeuw- en weerkaarten en natuurlijk die duizend+ routes. Oh ja, je support ons er ook nog eens poederonderzoek mee! Dank!
:nopro:

Stay stoked
Morris

meteomorris

Reacties

Expert
ieismAuteur5 maart 2019 · 12:09

Balen dat de City Nightline niet meer gaat, dat zou perfect geweest zijn voor een bonusdagje vrijdag in dat gebied in Uri.

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
powderdudeAuteur5 maart 2019 · 12:16

Hi Morris
Ik ga morgen rijden om vanaf donderdag tot zondag te poederen. Is San Domenico een goede optie ? Ik ben daar niet bekent maar hij staat bovenin de lijst . Is dat een leuk Freeride gebied(je) vanaf donderdag of heb je nog andere suggesties ? Ik denk dat Engadin niet zoveel krijgt als ik het goed begrijp ? Volgende week kan ik niet weg helaas .

Enjoy :-))
Beginner
BrakkemanAuteur5 maart 2019 · 12:26
Toerist
bdrumAuteur5 maart 2019 · 13:04

Wie het kleine niet eert*

Gevorderd
powderdudeAuteur5 maart 2019 · 13:45
Enjoy :-))
Gevorderd
powderdudeAuteur5 maart 2019 · 13:45
Enjoy :-))
Gevorderd
powderdudeAuteur5 maart 2019 · 13:46

Nice ? Thanks

Enjoy :-))
Gevorderd
ThijsBAuteur5 maart 2019 · 14:27

En de mensen in NL maar denken dat de winter afgelopen is… Vanaf zaterdag twee weken in de alpen, eerste week met de fam in La Plagne, daarna met vrienden daar waar de sneeuw valt, JACKPOT!!

Gevorderd
robbertAuteur5 maart 2019 · 18:03

Donderdag denk ik tunnelen, Airolo heeft iets meer bomen

Beginner
JuraSkiAuteur5 maart 2019 · 19:49

@powerdude. Ik ben vanaf as zaterdag in San Domenico. Laat even weten als je er dan ook nog bent, ik ken het pareltje goed.

Gevorderd
powderdudeAuteur5 maart 2019 · 20:14

@@juraSki ! Thanks . Ik laat het weten ?

Enjoy :-))
Toerist
MichvielAuteur5 maart 2019 · 23:48

BK freeride in Nendaz komende maandag! Lekker lekker.

Beauty is in the eye of the beholder.
Gevorderd
barttoorn2Auteur6 maart 2019 · 08:47

Donderdag denk ik tunnelen, Airolo heeft iets meer bomen

robbert op 5 mrt 2019 18:03

@@robbert ben jij in airolo momenteel? if yes, keep us posted please, trip in het verschiet vanaf vrijdag

Gevorderd
robbertAuteur6 maart 2019 · 20:48

@@barttoorn2 nope ben niet in Airolo, zit aan de Noord kant. Angel mountain baby

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!