Poederalerts!!! Eerst zuid, daarna noordwest

Poederalerts!!! Eerst zuid, daarna noordwest

Gister kondigde ik al een poederalert aan voor de Simplon-Gotthard-Ticino-Engadin regio. Storm Cornelius gaat daar voor sneeuw zorgen. En daarna volgen nog meer stormen voor de Alpen. Let is snow!

De ingrediënten voor de komende 10 dagen

Het hoogseizoen ligt achter ons (lees ook even 'hoogseizoen: tips om toch poeder te scoren), er ligt overal een pak sneeuw en er zit veel sneeuw aan te komen. De basis voor een of meerdere mooie poedertrips de komende dagen is aanwezig. Het vierde ingrediënt is flexibiliteit. Daarmee bedoel ik: zorg dat je vrij kunt nemen en wees flexibel met je onderdak. Ofwel in normaal Nederlands: heb geduld. (Lees zeker nog even 10 tips om je eigen poedertrip te plannen).

PA#15: zuidstau en zuidföhn

Bovenstaand het plaatje voor vandaag en donderdag. Een straffe zuidelijke stroming zorgt voor de aanvoer van milde en vochtige lucht vanuit het zuiden. Allereerst zien we sneeuw in de gebieden ten zuiden en oosten van de Ecrins. Ik verwacht dat de sneeuwgrens allereerst lager ligt in de Piemonte (rond de 1100-1400 meter) en hoger in de Hautes Alpes (1700-2000 meter) en dat deze in de nacht naar donderdag overal rond de 1300-1500 meter komt te liggen.

In de loop van vandaag breidt de sneeuwval zich uit naar het noorden van de Piemonte, het simplon gebied, het noorden van Ticino en de zuidkant van de Gotthard tot aan de zuidelijke Engadin. Tegen de Alpenhoofdkam ligt de sneeuwgrens dan rond de 1000-1200 meter, in de vooralpen rond de 1400 tot 1800meter. Vanwege de enorme stuwing en orografische afkoeling verwacht ik hier de meeste sneeuw tussen woensdagmiddag en donderdagmiddag. De sneeuwgrens zal daarbij in de loop van de donderdag wat gaan oplopen omdat de zuidelijke stroming wegvalt en de afkoeling door extreme stuwing dan wegvalt. In de loop van de donderdagmiddag volgt er dan een koufront dat sneeuw brengt naar het noordwesten van de Alpen.

Daarmee ziet het er tot en met vrijdag als volgt uit:

  • Vandaag: rap opstekende zuidföhn en zeer mild in de noordalpen. Opkomende sneeuwval ten zuiden van de Franse Ecrins (Hautes Alpes), de westelijke en noordelijke Piemonte en het noorden van Ticino inclusief dat mooie resort in Uri pal boven de Gotthard tunnel.
  • Donderdag: aanhoudende sneeuwval in de noordelijke Piemonte, het noorden van Ticino en het zuiden van Graubunden. Later op de dag volgt er een koufront vanuit het westen dat sneeuw brengt richting het noordwesten van de Alpen.
  • Vrijdag: sneeuw in het noordwesten van de Alpen en opklaringen vanuit het westen.

PA#15: where to go?

Donderdagmiddag en vrijdag is het aan in:

  • de noordelijke Piemonte waar 10-35 cm valt
  • maar met name in het noorden van Ticino en dat gebied in Uri waar 20-50 cm valt
  • ook het noorden van de (Hautes Alpes) krijgt net voldoende voor wat poederbochten

Veel sneeuw in de forecast

De jetstream heeft eindelijk zijn weg weer naar de Alpen gevonden. Storm Cornelius is de eerste storm die de Alpen komt bezoeken en er volgen er nog meer. Volgens de grote weermodellen passeren de komende 10 dagen tenminste 3 tot 4 stormen de Alpen met significante sneeuwval tot gevolg. Nu is een verwachting voor de komende 10 dagen bij een jetstream on fire altijd opletten geblazen. Kleine wijzgingen kunnen significante gevolgen hebben voor de stormpaden. De hoeveelheden en met name de plekken waar de meeste sneeuw valt zullen de komende berekeningen zeker nog wat gaan wijzigen. Blijf flexibel kortom en kies zo laat mogelijk.

Komend weekend?

De zaterdag start fris, maar het wordt het rap milder. Pas op zondag (timing kan nog veranderen) staat er een koufront gepland vanuit het noordwesten met sneeuw voor het noordwesten van de Alpen. Met significante sneeuwval tot gevolg. Ook volgende week staan er stormen op het programma met sneeuw vanuit zuidwest en noordwest. Wax up, leg je stormkleding klaar en maak je op voor een heerlijke trip. De winter is nog lang niet voorbij.

:nopro:
Wil je meer details? Als wePowder pro krijg je toegang tot 14 daagse sneeuw- en weerkaarten en de 14 daagse voorspelling per gebied zodat je geen dump meer mist. Word vandaag nog wePowder pro, krijg toegang tot onze 14 daagse sneeuw- en weerkaarten en natuurlijk die duizend+ routes. Oh ja, je support ons er ook nog eens poederonderzoek mee! Dank!
:nopro:

Stay stoked
Morris

meteomorris

Reacties

Toerist
jobslegersAuteur6 maart 2019 · 18:19

Aiai ik had gehoopt dat Arlberg ook nog wat zou meepakken want die staat op de agenda voor za t/m di. Valt Oostenrijk helemaal uit de boot of is er ergens toch nog een kans voor wat vers?

Gevorderd
WiebeAuteur6 maart 2019 · 23:53

Aiai ik had gehoopt dat Arlberg ook nog wat zou meepakken want die staat op de agenda voor za t/m di. Valt Oostenrijk helemaal uit de boot of is er ergens toch nog een kans voor wat vers?

jobslegers op 6 mrt 2019 18:19

De Arlberg profiteert meestal mee van noordwestelijke koude nazwiepers dus de kans is best groot dat ook daar wat valt. Maar over hoeveelheden valt nu nog weinig zinnigs te zeggen, dat zal em in de jetstream details zitten. Zaterdag zal het al best wat duidelijker zijn, fingers crossed!

Toerist
jobslegersAuteur7 maart 2019 · 09:46

De Arlberg profiteert meestal mee van noordwestelijke koude nazwiepers dus de kans is best groot dat ook daar wat valt. Maar over hoeveelheden valt nu nog weinig zinnigs te zeggen, dat zal em in de jetstream details zitten. Zaterdag zal het al best wat duidelijker zijn, fingers crossed!

Wiebe op 6 mrt 2019 23:53

Bedankt voor je reactie Wiebe.

Het wordt lastig kiezen merk ik. We zijn met twee en in principe vrij van keuze naar waar we gaan maar niet van tijdstip. Als ik nu naar de kaarten en weerberichten kijk dan zie ik voor de komende dagen voornamelijk sneeuw, ook overdag. Dag treeruns is leuk maar niet voor 4 dagen.

Expert
ieismAuteur7 maart 2019 · 10:05

4 dagen treeruns is niet leuk? Ok.

Dan zou ik Ticino doen, de kans dat het daar zaterdag en zondag halfbewolkt tot open is is veel groter. En je kan makkelijk de tunnel door naar het noorden. Vrijdag treeruns in Airolo, dat is dan wel op na een dag. Daarna Cari of Nara. Nara is vaak helderder bij weststroming dan Airolo maar minder sneeuw. Dan zondag eventueel nog de noordelijke nazwieper meepakken in Engelberg of omgeving.

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Beginner
RutgerAuteur7 maart 2019 · 10:21

Aiai ik had gehoopt dat Arlberg ook nog wat zou meepakken want die staat op de agenda voor za t/m di. Valt Oostenrijk helemaal uit de boot of is er ergens toch nog een kans voor wat vers?

jobslegers op 6 mrt 2019 18:19

de ervaring leert dat daar in dit soort situaties veel sneeuw gaat vallen. alleen zondag zal de vorstgrens wel flink omhoog gaan. maar het zou mij verbazen als daar niet minstens 1m valt vanaf 2000m .zaterdag tm dinsdag en maandag dinsdag lijkt het gewoon koud te zijn.

The object in life is not to be on the side of the majority,
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!