De 10 beste tips voor de voorjaarsvakantie van 2020

De 10 beste tips voor de voorjaarsvakantie van 2020

De voorjaarsvakantie van 2020, het lijkt nog ver weg. Voor mij in ieder geval wel. Ik boek tot nu toe iedere voorjaarsvakantie pas 24 tot 48 uur van te voren, maar de overgrote meerderheid doet dat niet. Onlangs stelde @Slim die in de US of A woont de vraag waar in de Alpen hij tijdens de voorjaarsvakantie van 2020 het beste naar toe zou kunnen met zijn gezin. Zijn exacte vraag was de volgende:

Ik woon in Amerkia en heb mijn skivakanties de laatste jaren in de Utah en Colorado gedaan. Als wij naar Europa zouden komen in de winter dan wil ik me vooral richten op wat dingen die anders zijn (in positieve zin), dan wat ik daar beleef.

Zijn vraag bleef maar door mijn hoofd spoken hoewel er al heel wat suggesties voorbij kwamen in dit topic. Zeker omdat hij net zoals veel Nederlanders in 2020 in de laatste week van februari naar de Alpen wil gaan.

De context: hoogseizoen en toch positief anders

Slim geeft in zijn vraag twee belangrijke zaken mee. Allereerst wil hij in het hoogseizoen op vakantie en ten tweede zoekt hij iets dat anders is dan Utah en Colorado. Allereerst het eerste punt: hoogseizoen. In die periode heeft Frankrijk van 8 februari tot en met 9 maart vakantie. Aangezien in die periode meer dan 8 miljoen Fransen op wintersport gaan en 90% daarvan voor eigen land kiest zet dat een enorme druk op de Franse Alpen. Nederland viert vakantie tussen 15 februari en 2 maart en in Duitsland is men tussen begin februari en begin maart afwisselend op vakantie. Met name de laatste week van februari lijkt daarom een crime te gaan worden in het overgrote deel van Oostenrijk en Frankrijk. Laat dat nu net de week zijn dat Slim wil gaan.

Dan het tweede punt. Slim zijn referentie is Utah en Colorado en zoekt in positieve zin iets anders. Ik heb heel wat resorts daar bezocht en dit is mij bijgebleven: allereerst zijn er de dure skipassen, maar ook heel veel positieve aspecten zoals het gemiddeld zeer hoge niveau van skiën en snowboarden, het hoffelijke gedrag in de rij bij de skiliften en niet te vergeten de vriendelijkheid van de mensen die je graag wegwijs maken in een gebied. En als ik Slim goed begrijp heeft hij dus geen zin in gedrang bij de lift en kamikazepiloten en huftergedrag op de pistes. Wel @Slim welkom in Europa dat zo vol is van zijn sociale gedrag ten opzichte van Noord Amerikanen. Met name in het hoogseizoen kun je er mooie documentaires over schieten. Ik zal mijn best doen je in mijn onderstaande tips het huftergedrag, gedrang en kamikazepiloten te besparen.

De criteria van Slim

Aan zijn vraag koppelt hij een aantal criteria en wel de volgende:

  • In de Alpen
  • Niet te druk
  • Gezellig, sfeervol, maar rustig, stad of dorpje (geen feestgedruis!) gehucht mag ook.
  • Mooi ruig berglandschap uitzicht vanaf de pistes
  • Mogelijkheid tot “piste-tochten”, dus van het ene dal naar het andere.
  • Leuke berghutten/restaurantjes/lekker eten. Hoeft geen “haute cuisine” te zijn’
  • Middelgroot of groot aaneengesloten gebied. Ik vermoed dat zo’n 150km aan pistes zat zou zijn.
  • Goede mogelijkheden voor eenvoudige off-piste
  • Weinig “poederstress”.
  • (Lariks) bossen, of andere ski-bare bossen en pre.
  • I.v.m. Lang van te voren plannen, betrouwbare sneeuw kwaliteit en kwantiteit. Dus zowel wat hogers en noord hellingen, als iets tussen de bossen.
  • Mag best meerdere kleine, niet verbonden gebiedjes zijn, als er maar 1 verbonden gebied bij zit.

Dat is best een lijst… kortom ga er maar eens aan staan. Maar de vraag liet me maar niet los, zeker omdat heel veel Nederlanders in die periode weg gaan.

Schrappen op basis van criteria

Topdrukte in de Alpen, maar Slim wil het liever niet te druk. Gezellig en sfeervol maar geen feestgedruis en liefst een mooi ruig berglandschap dat afwijkt van Utah en Colorado. Dan kan het er al het een en ander geschrapt worden. Vergeet grote delen van Vorarlberg, Tirol en het Salzburgerland. Nederland en het zuiden van Duitsland hebben vakantie en dan is het topdrukte daar. Daarmee is direct ook een groot deel van het feestgedruis en lieflijk berglandschap afgevallen. Hetzelfde geldt voor Frankrijk waar het druk zal zijn in de gebieden van enige omvang vanwege de Franse vakanties. Een No Go dus. In deze landen zou ik enkel een uitzondering willen maken voor:

1. de Arlberg
De Arlberg blijft een mythische plek. Het moderne skiën is er uitgevonden, de pistes van bijzondere kwaliteit, het niveau van skiën en snowboarden hoog en het uitzicht fantastisch. Wie kiest voor Lech of Zürs gaat het grote feestgedruis uit de weg en het eten is er overal prima. Maar de laatste week van februari zal het er druk zijn, de poederstress hoog en je vindt er weinig skibare bossen (Sonnenkopf, de Rendl en Stuben daargelaten). Maar als je kiest voor Lech of Zürs ga je je zeker vermaken.

2. Val d’Isère
Val d’Isère maakt onderdeel uit van Espace Killy, wat ze tegenwoordig weer gewoon Val d’Isère-Tignes noemen. Een immens skigebied, twee gletsjers, vele imponerende drieduizenders, een zeer hoog niveau op de pistes, lariksbossen, toegankelijke off piste en bijna altijd goede sneeuw. Ik zou kiezen voor le Fornet om het feestgedruis in Val d’Isère te omzeilen. Maar het is er altijddruk, de poederstress hoog in die tijd van het jaar en de koffie veel te duur en niet te drinken. Gelukkig is het rond le Fornet altijd wat rustiger, maar het grote geld heeft zijn weg gevonden en de mix met het grootstedelijke Franse publiek is niet altijd de meest gelukkige. Desondanks is Val d’Isère een bestemming van wereldformaat.

In dit topic werden naast mijn bovenstaande tips ook de volgende gebieden gesuggereerd maar zou ik schrappen: Serre Chevalier (maar valt af, want Marseille heeft dan vakantie en dus gillend druk. Begrijp me goed, ik heb vele seizoen in Serre Che gezeten, maar het hoogseizoen wil ik er niet meer zijn), Montgenèvre (Marseille heeft vakantie en lijkt toch wel erg op Snowbird, dan heeft Via Lattea waar Montgenevre onderdeel van uit maakt wel wat beters te bieden), Les 2 Alpes (daar kan ik eigenlijk enkel negatieve dingen over noemen en is geen reclame voor de Alpen), La Grave (druk in deze periode en niet het ‘groomer’ gevoel dat @Slim zoekt, maar zeker iets voor op je bucketlist), Mittersil (de parkeerplaats op de Jochpass is tegenwoordig betaald parkeren en dat heeft een reden (drukte)), Zell am See (Hans Schnapps lijkte me een voldoende negatief argument), Saalbach-Hinterglemm (iets met feestgedruis?). Verder wordt le Grand Massif genoemd en het uitzicht op de Mont Blanc is er fenomenaal, maar ja… de Franse vakanties.

Een in Oostenrijk veelal vergeten regio is Karinthië/Ost Tirol. Daar is het significant minder druk want voor velen net te ver weg. Er zijn wat pareltjes te vinden, maar met uitzondering van Nassfeld is het aantal pistekilometers er te beperkt.

Het zoeken van een speld in een Zwitserse en Italiaanse hooiberg

Begrijp met niet verkeerd, ik rijd graag Franse of Oostenrijkse poeder, maar ik heb net als Slim een hekel aan drukte. Als Frankrijk en Oostenrijk afvallen dan resteren nog Zwisterland en Italië. Er zijn een aantal zaken die in het voordeel van Zwitserland pleiten. Door de sterke Zwitserse Frank is het er veel rustiger. De economie in Europa mag dan weer op volle toeren draaien, de weg naar Zwitserland is nog niet teruggevonden. Zelfs vele Zwitsers gaan met de sterke Frank in de portemonnee tegenwoordig graag naar de buurlanden. Daarnaast doet Zwitserland aan maximale vakantiespreiding zodat de vakanties van de scholen gespreid worden over een periode van 7 weken tussen medio januari en medio maart. Niet te vergeten is er het adembenemende berglandschap. De vele drie- en vierduizenders doen je smelten en een ritje met de trein naar of vanaf een van de pistes is een waar genot. Nadeel is wel de prijs, hoewel de prijzen voor onderdak en liftpassen in het hoofseizoen helemaal niet zoveel afwijken van die van de buurlanden. Vaak zijn er zelfs mooie regelingen te vinden om de kids bij een familievakantie van goedkoop onderdak en liftpassen te voorzien. Maar een espresso voor 5 Zwitserse Franken went nooit.

Nee, voor goedkope en goede espresso moet je naar Italië. Zowiezo wordt de innerlijke mens daar goed verwend voor een scherpe prijs. Het eten en drinken is er regelmatig van sublieme kwaliteit (het ietwat magere ontbijt daargelaten) en het land heeft nog veel meer. Het niveau op de pistes is hoog, de kwaliteit van de pistes er regelmatig excellent en de vriendelijkheid van de lokale bevolking ontwapenend. En dan zijn er nog de bergen. De Dolomieten, de Monte Rosa en de Piemonte met overal die kenmerkende middeleeuwse bergdorpjes. Genieten. De sneeuw wil wel eens uitblijven, maar zeker in de Dolomieten weten ze als geen ander met kunstsneeuw pistes van wereldniveau neer te zetten.

Maar goed, waarheen te gaan? Onderstaande lijst zijn mijn aanbevelingen op willekeurige volgorde samengesteld op basis van de wensenlijst van Slim:

3. Jungfrau region
Natuurlijk heeft Frankrijk de Mont Blanc, maar Zwitserland heeft de Eiger. Aan de voet van de Eiger (en de Mönch en de Junfgrau) ligt de Jungfrau region. Drie deelskigebieden gebundeld in één gebied. De Schilthorn probeert nog steeds mensen te trekken omdat James Bond er ooit een film heeft gedraaid, maar vele malen interessanter is de aanblik van het Jungfrau massief en het lager liggende Mürren. Een dorpje in de Anton Pieck traditie die onthaasten in zijn DNA heeft zitten. Geen auto’s, oude Zwitserse huisjes, instant rust, sleetjes waarmee je met je bagage door het dorp wandelt en het treintje dat je na een afdaling weer kunt pakken richting het dorp. Mürren is Zwitserland uit de boekjes met de Eiger als toetje. Voor dal naar dal skiën ga je richting Kleine Scheidegg. Achter je toornt de Eiger fier boven je uit terwijl jij over heerlijke piste en offpiste naar beneden zoeft. Als toetje is er het First skigebied boven Grindelwald waar je de hele dag in de zon naar beneden afdaalt. Wil je je kinderen Europa laten ervaren en ze kennis laten maken met hoe ooit de wintersport in Europa was, dan moet je zeker naar de Jungfrau region. Een hele positieve uitschieter afgezet tegen het feestgedruis in andere delen van de Alpen. Het is echt niet goedkoop, maar het is in vele opzichten nog zo puur. Ik zou een paar dagen in Mürren verblijven vanwege de sfeer en daarna naar het autovrije Wengen gaan voor een paar dagen dal tot dal skien.

4. St. Moritz Engadin
In St. Moritz in de Engadin is de basis gelegd voor het wintersport toerisme van nu. Het heeft de naam te duur te zijn, voor de jetset en te poch. Maar St. Moritz is ook de Corvatsch, het uitzicht over het (bevroren) meer, Pontresina, de gletsjer van de Diavolezza, de gortdroge lucht, de goede sneeuwkwaliteit, de vele zonuren, de rust en de mix van diverse skigebieden. Corviglia voor de zon en de heerlijke pistes, de Corvatsch voor de sneeuwkwaliteit en de mooie offpiste en de Diavolezza vanwege de omgeving, het uitzicht en de sneeuw. Het is de omgeving, de sneeuw- en pistekwaliteit en de keuze uit meerder gebieden die St. Moritz echt bijzonder maken. Bomen zijn lastiger want bijna alles is er wildschutz. Silvaplana is een heerlijke plek om te verblijven en wie via de Jullier pas richting de Engadin reist ervaart wat Europeanen bedoelen met Alpenpassen.

5. Via Lattea
Een pas op 2000 meter hoogte, lariksbossen die tot 2400 meter hoogte gaan, heerlijke koffie, panini’s, risotto’s en pizza’s. Via Lattea is meer dan een melkweg door een wit landschap. De charme van Cesana Torinese, het onbegrijpelijke labyrint van Grangesises, de schoonheid van de off-piste, het ski niveau en de waanzinnige sneeuw via een retour d’est. Je kunt zelfs een grensoverschrijdend uitstapje maken naar Montgenevre, maar laat de koffie daar alsjeblieft voor wat hij is. Via Lattea is piste en poeder op zijn Piemontees. Wat flair, wat chaos, soms wat mild en dan weer ijzig koud, maar altijd een avontuur. De beste ski in and ski out scoor je in Sestriere, de beste treeruns richting Pragelato en Borgata.
Enige nadeel is de Club Med die er gebouwd in in Pregaleto. Het is daardoor significant drukker geworden en de het Franse grootstedeijke publiek dat er komt staat nu niet echt bekend om zijn hoffelijkheid in liftrijen.

6. Davos-Klosters
Zo’n beetje dezelfde sneeuw als in Vorarlberg, één hoofdgebied en vier deelgebieden, een trein en bus infrastructuur die je na ieder off-piste avontuur efficient weer thuis brengt, altijd goede sneeuw en een berglandschap dat naar het zuiden toe steeds steiler wordt. Davos-Klosters heeft de naam ietwat tegen. Oubollig en gedateerd. Maar de pistes zijn er prettig, de off-piste nog beter en zelden is het er echt druk. Op die ene week na dan dat het world economic forum er zijn bodyguards parkeert. Voor wat kleinschalige grootstedelijke flair kies je voor Davos, kleinschaliger wordt het al in Klosters en wil je klein maar fijn dat oernacht je in Wolfgang of Laret. Je zult de kleinschaligheid van de Rinerhorn, Madrisa en Jakobshorn zeker waarderen. Vooral ook vanwege de excellente backsides die je het beste met een gids afdaalt en voor het dal naar dal gevoel ga je bij de Parsenn naar boven om te kunnen afdalen naar Davos, Wolfgang of Klosters.

7. Matterhorn Paradise
Rondom de Mont Blanc is het druk in deze tijd van het jaar, maar je kunt nog altijd naar die andere berg die tot de verbeelding spreekt: de Matterhorn. Zermatt, Cervinia of Valtournenche. Wat het ook wordt, de Matterhorn is nooit ver weg. Goed geprepareerde pistes? Check. Imposant berglandschap? Check! Lariksbossen? Check! Goed snowrecord? Check! Van dal tot dal? Check! Matterhorn Paradise heeft bijna alles. Een overweldigend berglandschap vol met glestjers, goed eten tegen betaalbare prijzen aan de Italiaanse kant, relatief beperkte poederstress, idylisch en echt wat anders dan Utah of Colorado. Hier ski je van het ene ooh naar het andere ooh moment. Vanwege de prijzen zelden echt druk. Wil je goedkopere onderdak dan verblijf je in Cervinia of Valtournenche. Waarvan ik de laatste sympathieker vindt. Wil je de totaal experience en is geld geen probleem dan moet je naar Zermatt. Hoe dan ook, dit is een must do in Europa. Niet alleen voor Noord Amerikanen, ook voor Europeanen overigens.

8. Monte Rosa
Aan de voet van het Monte Rosa massief met vierduizenders als de Lyskamm en de Dufourspitze ligt het Monte Rosa skigebied. Drie valleien met elkaar verbonden voor het ultieme dal naar dal gevoel. Vanuit Alagna ski je via het dal van Gressoney zo naar Champoluc en vice versa. Je vindt er lariksbossen, magnifiek uitzicht (de vergezichten vanaf de Indren richting de Po-vlakte zijn fantastisch op een mooie dag, net als het aangezicht van het Monte Rosa massief vanuit Staffal. Afdalingen van 2000 hoogtemeters zijn er mogelijk, de offpiste er fantastisch (huur een gids!) en de pistes van een goede kwaliteit. De koffie is er heerlijk, het eten goed (en betaalbaar) en de Italiaanse manier van leven bevrijdend. Buiten de weekenden om is het er rustig (Champoluc uitgezonderd) en wie in Staffal aan de liften verblijft heeft het ski in en ski out gevoel. Maar het mooiste dorp is Alagna. Ooit valley Y genoemd als geheimtip in Powder magazine maar tegenwoordig breed bekend. Het was er daarom ooit erg druk, maar de grote meute is weer weg. Tegenwoordig een heerlijk gebied. Enige probleem is de sneeuw die af en toe wegblijft, maar medio februari zouden er zeker wat stormen gepasseerd moeten zijn.

9. Livigno
De kwaliteit van liften zoals je in Oostenrijk gewend bent, de Italiaanse kwaliteit van koffie, een sneeuwklimaat vergelijkbaar met St.Moritz en prijzen zoals in Andorra. Livigno heeft heel veel dat op het lijstje van Slim voor een check zorgt. Lariksbossen, goede infrastructuur, sneeuwzeker, veel zonuren, perfecte groomers, charmant lintdorp. Het echte dal tot dalgevoel ontbreekt, maar daarvoor krijg je goed eten en de hartelijkheid van de lokale bevolking terug. Imposant berglandschap, internationaal publiek en goed toegankelijke off-piste. De lage prijzen zorgen ook voor ietwat feestgedruis en goedkope drank in de supermarkten, maar het wordt nooit echt vervelend. En of je nu vanuit Bormio via de pass of via Zwitserland en de tunnel naar Livigno rijdt, het is altijd een beleving om er te komen.

10. Arabba - Corvara
Last but not least Arabba - Corvara. Voor het echte dal tot dalgevoel moet je hier zijn. Sneeuwzeker? In dit deel van Italië zijn de winters eclectischer dan waar ook. Maar mocht de sneeuw uitblijven dan beheersen ze hier als geen ander de kunst van de kunstsneeuw. Nergens ter wereld vind je zulke goede kunstsneeuw pistes als hier. Ligt de echte sneeuw er wel dan is de mythische Val Mezdi een must do (huur een gids!). De uitzichten, kwaliteit van het eten en koffie zijn om je vingers bij af te likken. Persoonlijk vind ik Arabba het fijnste als uitvalsbasis, maar Corvara is ook niet mis.

Natuurlijk is mijn ljstje puur subjectief en ingegeven door de checklist van Slim. Want waarom geen Courmayeur (omdat het tegenwoordig te druk is in het hoogseizoen en het echte dal tot dalgevoel ontbreekt), of een van de befaamde Oostenrijkse gletsjers? De Pitztaler, Stubaier en Kaunertaler gletsjers zijn zeker minder druk, maar het ontbreekt aan bomen en idyllische dorpjes.
Aan de andere kant… Ik zei de 10 beste, maar ik doe er eentje bij om je verder aan het denken te zetten. Niet dat ze op alle facetten voldoen aan je checklist, maar ze zijn te mooi om te laten liggen.

11. Engelberg
Een goed snowrecord, de majesteuze Titlis, het uitzicht op Sustenhorn en Eiger in de verte, een heerlijk dorp, de fanastische Skilodge, de sfeer in de Yukatan en het internationale publiek. Engelberg is Amerika in de Alpen. Dezelfde sfeer als in de Cottonwoods of Jackson Hole met de bergen en cultuur van Europa. Hier proef je wat Europeanen met freeride bedoelen. De groomers zijn er goed, de liften ook, maar treeruns ga je er niet vinden.

Het zijn zeker niet de goedkoopste opties die ik heb neergezet, maar wie naar Europa komt is al een bak geld kwijt aan de vlucht. Maak er dan ook een droomreis van die de kids bij blijft. De Alpen zijn te mooi om je tijd verdoen in feestgedruis en rijen vol met hufters.

Wat ik zelf ga doen tijdens de voorjaarsvakantie van 2020?

Nog geen idee. Mijn lijstje met criteria is net wat anders dan die van Slim. Ik zou zomaar kunnen eindigen in een aantal van de gebieden hierboven, maar het gaat mij vooral om poeder. Liefst verse poeder. En dus stel ik mijn keuze zo lang mogelijk uit.

Maar ik hoop dat Slim (of jij ) hier wat aan heeft. Mocht je nog vragen hebben, off piste tips willen hebben, suggesties waar te eten of te slapen etc… schroom niet…

meteomorris

Reacties

Expert
meteomorrisAuteur10 maart 2019 · 13:55

@@Slim, speciaal voor jou naar aanleiding van dit topic (https://wepowder.com/nl/forum/topic/265754) Maar ook voor al die anderen die al nadenken over 2020.

powfinder.com
Gevorderd
AryenAuteur10 maart 2019 · 14:32

Mooie en nuttige uiteenzetting, Morris. Ook mijn dank. Ik zit ook net in die drukke week met m’n vakantie. Toch valt er altijd wel wat leuks te vinden.

Gevorderd
FreeArnoAuteur10 maart 2019 · 14:57

Nice! Gaaf artikel Maurice! Heerlijk lijstje met veel mooie herinneringen. Ik ben alleen in optie 10 nog nooit geweest. Een paar mooie belevingen en tips:

In Cervinia kun je slapen in het middenstation. Leuk voor 1 of 2 nachten. Het hotel is sfeerloos… maar als je ‘s avonds laat aankomt (na sluiten lift) komen ze je ophalen met sneeuwscooters. Dat vinden je kids leuk! Daarnaast ‘s ochtends als eerste boven bij de lift :-)

St. Moritz is fantastisch. En accomodatie betaalbaarder dan je denkt als je ff goed zoekt. Als het met het weer meezit vinden je kinderen picknicken op de berg toch leuker dan alweer een restaurant. En ‘s avonds wat vaker koken of uit eten buiten het centrum is ook niet duur.

Livigno is ook zo lekker. Heen of terug doe je natuurlijk met de autotrein. Vergeten je kids nooit meer. De hotels die echt hun best doen op bv het ontbijt: Verse cantuccini. Zoveel leuke restaurantjes. Sneeuwschoenwandelen in het bos. (In mijn geval) mama even lief aankijken en een ochtendje / middagje met de sneeuwscooter keer op keer in de offpiste omhoog getrokken worden voor een makkelijk (en maximaal resultaat) middagje onverspoord rijden.

De Jungfrau regio is ook prachtig. Met de trein naar boven ipv de lift. Als het gezin een dagje wat anders wil dan skiën: Een rondje maken met de trein van Interlaken via Grindelwald (ff taartje eten en chocolade voor bij de thee shoppen, de kids mogen uiteraard kiezen) naar de Kleine Scheidegg, en via de andere kant, Mürren, weer terug. Papa of mama kunnen de skies / board meenemen en wedstrijdje doen met de kids. Is het vanaf de Kleine Scheidegg sneller met de skies, of met het treintje naar Mürren? (Ik verklap niks…) Budget / Avontuur optie: Interlaken is wat goedkoper en een prima uitvalsbasis… met best wat campings / sta caravans te huur.

Bedankt voor het tochtje langs memory lane @@meteomorris

Dromen zijn er om te realiseren
Gevorderd
Ee1coproAuteur10 maart 2019 · 16:37

Mooi artikel zeg. Het mag nu wel weer offline want dit hoeft niet iedereen te weten ?

Om de genoemde redenen ga ik de laatste jaren ook naar Zwitserland of Noorwegen in het hoofdseizoen. Ik kies voor kleinere gebieden want met kleine kinderen hebben we nog niet veel nodig.

Last minute boeken zou ik graag willen maar die optie wordt hier thuis niet met gejuich ontvangen. Daar leg ik me de komende tijd dan maar bij neer ?

Gevorderd
KRoversAuteur10 maart 2019 · 17:07

Kom net terug uit Vars (Risoul / Foret Blanche).
In de superdrukke voorjaarsvakantie periode.
Schijnt.
En ik heb me verbaasd over de rust.
Nergens bij liften hoeven wachten. Een keer 10 minuten bij een sleper voor de liaison naar Risoul op een onhandig tijdstip, een keertje 5 bij een stoeltje, verder niet.
Rustig op de pistes.
Ideaal gebied voor families.
Snowpark met stevige schansen.
Speedpiste voor de echte racemalloten die 200 + km/u willen.
Overal bomen tot 2300 meter, dus ook bij grote sneeuwval geschikt om je te vermaken.
Maar ook zeer veel mogelijkheden om te toeren vanuit Vars of de omgeving.
Flinke N couloirs waar de sneeuw zelfs met de hitte en het hogedrukgebied nog erg goed leek (mijn vriendin was daar helaas niet voor te porren… ;-)…)
De Queyras op de hoek.

Het was dit jaar wel erg warm, maar er zijn veel hellingen op Noord te vinden waardoor de pistes er lang goed bleven. Off-piste dit jaar vooral voorjaarsomstandigheden waardoor het moment van de dag wel een dingetje was.

Vorig jaar na een paar dagen mooi weer een berg zuidstau sneeuw mogen begroeten en dagen tussen de bomen in de poeder gezeten. En toen ook erg rustig.\

Grootste minpunten?
Flink eind rijden waarbij je de verkeersstromen naar de andere gebieden moet zien te omzeilen. Maar ja, als je uit de USA komt… Vlieg op Marseille en je bent er al bijna.
Het was vrij warm, dus global warming kan een puntje zijn voor de pistekwaliteit in de toekomst.

Als je niet het grootse gebied ter wereld zoekt heeft Vars volgens mij heel wat mogelijkheden.

Avalensemble!
Expert
meteomorrisAuteur10 maart 2019 · 17:25

@@KRovers, Vars Risoul ligt in de zuidalpen en wordt voornamelijk bezocht door wintersporters uit Marseille en Nice. Daar liep de vakantie al op 24 februari af. (Zie ook: https://vacances-scolaires.education/). Nu hadden enkel Parijs, Montpellier en Toulouse vakantie en die gaan eerder richting de Noordalpen en de Pyreneeën. De Duitsers die voor de drukte in Oostenrijk zorgden komen niet naar de Franse Zuidalpen. Dat verklaart de rust. Volgend jaar valt onze topweek gelijk met de vakanties in Marseille.

powfinder.com
Beginner
JapserAuteur10 maart 2019 · 18:01

Ik zou hem bijna voor me zelf houden maar vind Plose (Brixen) echt formidabel in genoemde week; wat een uitzicht, wat een eten, wat een prijzen, wat een rust, wat een dal afdaling! Er lag dit jaar laatste week februari geen poeder maar terrein bied genoeg en de pistes waren ondanks zeer warme weer fantastisch (27 graden in dal in de zon, niet de lucht temperatuur)

Beginner
HavanaAuteur14 maart 2019 · 17:46

Super topic. Helaas zitten wij volgend jaar ook aan de schoolvakanties vast. Mijn wishlist lijkt behoorlijk veel op die van @@Slim. Op basis van de tips van @@meteomorris heeft Livigno de beste papieren.

Toerist
sannoAuteur14 maart 2019 · 18:01

Ik heb dit jaar naar Livigno gekeken, maar als je vast zit aan een vliegtuig wat waarschijnlijk @@slim ook heeft viel het bij mij uiteindelijk af vanwege de toch wel lange rit vanuit Milaan en de bijkomende onzekerkheid hoe het zit met winterbanden/kettingen e.d. bij Italiaanse huurauto’s (gebaseerd op mijn ervaring van alweer 7 jaar terug, dus kan verbeterd zijn)
Maar al met al als je uitgaat van een luchthaven kan je op een andere conclusie komen, hoewle Italie altijd geweldig is, maar niet altijd veel sneeuw heeft. Livigno daar gelaten natuurlijk.

Lawine piepers, je wilt er niet dood mee gevonden worden.
Beginner
SaintUsugeAuteur14 maart 2019 · 22:53

In drukke weken zou ik voor Zauchensee kiezen. Geen druk gebied, zelfs in drukke periodes aangezien er weinig accomodaties zijn. En poederen kun je daar best goed. En op korte afstand van Salzburg.

Beginner
HavanaAuteur17 maart 2019 · 10:08

N.a.v. de tips van @@meteomorris een mooi appartement geboekt in Livigno via AirBNB. Meteen 2x 2 persoonskamer erbij in Youth Hoster :D in Klosters, aan de voet van de autotrein op de vrijdag.

Vrijdag lekker rustig via de A61 en Basel naar Klosters bollen, 18:30 aanschuiven bij het diner en dan bijtijds op met de trein richting Livigno te gaan. Nu al zin in en ik moet nog bijna een jaar wachten :D

Beginner
SlimAuteur18 maart 2019 · 23:50

@@Morris,
Ontzettend bedankt voor dit uitgebreide en prachtig geschreven artikel!
Veel van die filmpjes had ik al beken, erg goed om te zien!

Jij hebt waarschijnlijk , vaker en recenter, in Amerika gesnowboardt dan ik in Europa, denk je dat mijn lijstje van “gewenste verschillen” een beetje klopt?

Ik weet dat het hoge eisen zijn, en dat voor velen van jullie er betere opties zijn, zoals bijvoorbeeld het hier vaak genoemde: “kleine familie gebiedjes bezoeken, en daar off piste skien”.
Dat klinkt als een super goed idee, en zou ik waarschijnlijk ook doen als ik nog in Europa woonde, maar de uitgestrektheid van de Europese skigebieden is nu juist een van de opmerkelijke verschillen.
Ook met de tijd is het zo’n kwestie: als wij pure Amerikaanse toeristen waren zouden we lekker buiten de Nederlandse vakanties gaan (wij hebben de week voor deze ook vrij, en een week begin april), maar ik wil juist zo graag op pad met mijn skiënde Nederlandse vrienden.

Verder iedereen ontzettend bedankt voor tips, commentaar en ervaringen.

Beginner
SlimAuteur19 maart 2019 · 00:01

“Het zijn zeker niet de goedkoopste opties die ik heb neergezet, maar wie naar Europa komt is al een bak geld kwijt aan de vlucht. Maak er dan ook een droomreis van die de kids bij blijft. De Alpen zijn te mooi om je tijd verdoen in feestgedruis en rijen vol met hufters”

Precies, ik kom ieder jaar in de zomer naar Europa, dus dan ski ik in Amerika. Als ik dus in de winter naar Europa zou komen, (en dus mijn Amerikaanse skitrip moet missen), dan moet het wel een leuke vakantie blijven, want anders kan ik beter geooon in Amerika blijven en zomers naar de Alpen.
.

Beginner
SlimAuteur19 maart 2019 · 00:04

@@Sanno,
Goed punt over bereikbaarheid, Milan is inderdaad een goede optie voor ons(Delta/KLM). Maar omdat het al zo’n lange lijst lastige eisen was had ik “bereikbaarheid vanaf groot vliegveld” maar weg gelaten ;-)

Beginner
MarijntAuteur19 maart 2019 · 09:54

Mooi topic dank @@meteomorris ! Dit kan ik ook goed gaan gebruiken voor de komende jaren. En @@Slim succes met het plannen van jullie skitrip naar Europa!

Gevorderd
TeleaddictAuteur20 maart 2019 · 08:21

Top allemaal! Zijn stiekem ook al aan het nadenken over 2020. Zonet nog een weekje er met m’n vrouw er tussenuit gepiept en de kids bij de schoonouders. Maar die beginnen nu ook mondig genoeg te worden om te zeggen dat ze volgend jaar mee willen :$.

De dochters zijn dan 5jr, 3,5jr en 1,5jr dus ben ook benieuwd naar het concept “skilessen” in die tijd. Hoor gemengde verhalen en tips:\

  • klasjes van 12-14 kids dus beter maar hier in NL lessen nemen op een borstelbaan\
  • als er nog (groot)ouders zijn die oppas spelen is een kinderweide/kinderpistes in de buurt van het onderkomen relaxt. Niet een lift/gondel ertussen als de oppas toevallig geen liftpas heeft.
    Iemand mooie aanvullingen? Maar wellicht kan ik voor bovenstaande info ook wintersporters.nl eens afstruinen :)

Denk dat mijn instelling die vakantie zoiezo wordt dat ik niets verwacht van Freeride/Tour, en elke run meegenomen is. Het echte snoepen gebeurd wel op andere trips of als ze weer iets ouder zijn en allemaal op les.

http://verticaldissidents.net
Beginner
HavanaAuteur20 maart 2019 · 10:54

Mijn ervaring met kids en skiën. Ze gingen voor het eerst mee toen mijn zoontje bijna 4 was - mijn dochter was toen nog 2. Wij kozen toen bewust voor Ehrwald omdat daar ook een KDV was op de piste. Mijn zoontje ging op les, 's ochtends van 10:00 - 12:00 en dan weer van 14:00 - 16:00. Mijn dochter ging naar het KDV, dat kostte wel wat maar was enorm goed voor elkaar. Ze vond het prachtig daar.

Wij deden dat doen zonder overblijven en dat is achteraf niet handig, want 2 uur overbruggen is heel lang. Overigens hebben veel skischolen een lunchpauze van “maar” 1,5 uur. Mijn zoontje maakte redelijke vorderingen en kon aan het einde van de week de blauwe piste af in de ploeg. Klasjes waren best groot, maar niet overdreven. Man of 10 zo uit mijn hoofd.

Het jaar daarna ging mijn zoontje (toen bijna 5) weer op les, in Lermoos dit keer. Mijn dochter ging ook mee (toen 3 jaar), net als opa en oma. Mijn dochter heeft toen wel een soort proeflesje gedaan van een uurtje, maar dat was het dan ook. We pasten toen om beurten op mijn dochter.

Vorig jaar door omstandigheden niet met wintersport geweest (beiden nieuwe baan en nieuw huis).

Dit jaar wel weer gegaan. Zoontje inmiddels 7 en dochter 5. Beiden op les, met overblijven. Mijn vrouw wilde dat eigenlijk niet maar was achteraf erg blij dat ik mijn zin heb doorgedreven. De kinderen vonden het fantastisch en het stelde ons in staat tochten te maken. Qua skiën was het ongelofelijk wat een vorderingen ze beiden gemaakt hebben in één week tijd. Mijn dochter skiede dus voor het eerst en kwam aan het einde van de week simpel de blauwe piste af en zelfs rood. Mijn zoontje was echt niet meer te houden en ging ook als een raket.

Achteraf gezien lijkt skiën een beetje op zwemmen: je kan vroeg beginnen maar ze leren gewoon veel sneller als je wat later begint.

Qua freeride moet je inderdaad niks verwachten, maar het kan ook zo maar meevallen. Dit jaar heb ik toch 3 poederdagen meegepakt. Je moet er wel rekening mee houden dat de lessen vaak pas 10:00 of 11:00 beginnen dus de eerste uren ben je kwijt of je moet met je partner afspreken dat zij ze brengt. Aangezien ik ook al op een andere trip was geweest, heb ik dat niet gedaan en heb steeds zelf mijn kinderen weggebracht. Het is tenslotte een familievakantie.

Mocht je een lift nodig hebben om de kids naar Kinderland te brengen en is er meestal ook een speciale skipas beschikbaar voor opa’s en oma’s, tegen een democratische prijs.

Ik weet niet of het een optie is, maar je zou kunnen overwegen de jongste thuis te laten. Die doe je toch geen plezier mee en je zult hoe dan ook iets van opvang moeten regelen, of je (schoon)ouders meenemen en daar moet je ook maar zin in hebben :D

Gevorderd
49Auteur20 maart 2019 · 13:47

@@slim, laatste week februari 2020 is carnavalsweek rond Milaan. Als je naar Alagna wil komen, stuur maar pm als je meer info of hulp wil. De gemiddelde Amerikaan vindt het hier wel mooi ruig geloof ik. :)

montagna bianca, ti amo
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!