PA#16: dinsdag is een poederdag (PA#17 en PA#18 komen er aan!)

PA#16: dinsdag is een poederdag (PA#17 en PA#18 komen er aan!)

Doorbijten, doorbijten en doorbijten. Zoals aangekondigd in mijn video weerbericht is het weekend veel te mild. De sneeuwgrens ligt op veel plekken rond de 2000 meter en in de dalen regent het lokaal intens aan de noordkant van de Alpen. Voor wat zon en beter weer moet je aan de zuidkant van de Alpen zijn. Maar er zit heel veel sneeuw in de forecast.

Het zijn dramatische beelden vanuit de noordalpen en moet er niet aan denken dat ik daar nu zit. Tot einde dag houdt de regen tot grote hoogte aan.

Regen in de Arlberg
Regen in de Arlberg
Waterig zonnetje op de Corvatsch
Waterig zonnetje op de Corvatsch

Zie het huidige dramatische weer als een vervelende transitie naar een nieuwe winter. Want een blik op de weerkaarten leert dat de winter helemaal niet ver is. Een koufront is deze zondag op weg naar de Alpen en wordt tegen de start van de avond in het noordwesten van de Alpen verwacht.

In de nacht naar maandag daalt de sneeuwgrens rap richting de 600-900 meter en sneeuwt het lekker door. De maandag zelf blijft het ook de gehele dag sneeuwen en blijft het koud. Tot en met de vroege dinsdagochtend sneeuwt het dan nog door, maar op dinsdag komt onder invloed van een rug van hogedruk de zon er door. Tot en met dinsdag valt er zo’n 10-35 cm, lokaal 50 cm boven de 1500 meter en 20-40 lokaal 70 cm boven de 2200 meter. Wees er wal op alert dat de sneeuwval vergezeld gaat van een harde tot stormachtige wind en dat het lawinegevaar voor maandag en dinsdag flink aangescherpt zal zijn. Check daarom je lokale lawinebericht (te vinden op de gebiedspagina’s op wePowder of via avalanches.org en pas er je plannen op aan.

Voor maandagmiddag, maar vooral dinsdag geldt er een poederalert voor:

In de loop van de dinsdag draait de wind naar het zuiden en wordt het weer wat milder. Het is de voorbode van een nieuwe storm welke het weer op woensdag en donderdag gaat bepalen.

PA#17: woensdag en donderdag

De storm die dinsdagavond richting de Alpen trekt brengt op woensdag allereerst veel sneeuw naar het uiterste noordwesten van de Alpen. Met name in in de Savoie de Haute Savoie het westen van Wallis en het westen van Kanton Bern. Valt dan veel sneeuw. Op donderdag breidt de sneeuwval zicht uit naar de rest van het noordwesten van de Alpen. De sneeuwgrens daalt daarbij richting de 500-900 meter en de winter is dan net zoals op maandag weer helemaal terug. Naar verwachting blijft het op vrijdag voornamelijk bewolkt met van tijd tot tijd sneeuw in het noordwesten van de Alpen. Het wordt weer wat milder en de sneeuwgrens klimt vanuit het westen langzaam omhoog.

Daarmee zijn de woensdag, donderdag en vrijdag poederdagen in:

Later deze week zal ik mijn verwachting inzake PA#17 nog verder aanscherpen.

Weekend 16 maart weer wat milder?

Volgens de laatste berekeningen zou het weekend van 16 maart dan weer wat milder moeten verlopen. Maar met een jetstream on fire kan er nog het een en ander wijzigen. Maar mocht het milde scenario doorzetten dan berekenen de modellen voor de dagen erna weer kouder weer met sneeuw. De winter is zeker nog niet over.

De start van Maart ziet er kortom goed uit. Het hoogseizoen is voorbij, er ligt een pak sneeuw en er volgt sneeuw. Tijd voor wat mooie roadtrips.

NK Freeride in Kappl 16-22 maart

Van 16 tot 22 maart vind in Kappl het NK freeride plaats. Het is onderdeel van het PFF (Poederbaas Freeride Festival). Een week lang in het teken van freeride en off-piste. Verschillende clinics waaronder een snow safety, freeride en tourski clinic. Daarnaast is er de mogelijkheid om deel te nemen aan de Qualifier en wie weet zelfs de Final van het NK Freeride.

Als de sneeuw goed is doen zelfs Arjen en ik mee aan de wedstrijd. Ik heb geregeld dat ik met mijn oude botten een roze strippenkaart krijg voor de lift naar boven. Het gaat immers om het meedoen en het lijkt me tof om met gelijkgestemden eens zo’n bergje af te knallen. Ik zal er ook voor zorgen dat Haas en ik wat extra Powfinder snowboards en een exemplaar van onze Powfinder split in onze boardbags hebben zodat je ter plekke een boardje kunt testen.

De lange termijnvoorspelling voor Kappl is goed. Onderstaand de 14 daagse voorspelling die je als wePowder Pro op onze site kunt vinden. Deze voorspelling wordt iedere ochtend ververst en als deze zo blijft dan gaat het een mooi festival worden. Ben je erbij? Je tickets boek je hier.

:nopro:
Wil je ook toegang tot de 14 daagse voorspelling voor Kappl? Word vandaag nog wePowder pro, krijg toegang tot onze 14 daagse sneeuw- en weerkaarten en natuurlijk die duizend+ routes. Oh ja, je support ons er ook nog eens poederonderzoek mee! Dank!
:nopro:

Stay stoked
Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
stienesproAuteur10 maart 2019 · 19:05

Dinsdag tot zaterdag vrij , denk dat we dinsdag pas gaan rijden, ik kijk uit naar de volgende update maar het ziet er GOED uit :)

Beginner
ThijsLAuteur10 maart 2019 · 19:26

Wij gaan donderdag rijden, kijk ook uit naar de volgende update! ❄❄❄

Expert
meteomorrisAuteur10 maart 2019 · 19:32

@@stienes ik zou maandagavond al gaan rijden en dinsdag meepikken. Wordt een mooie dag.

powfinder.com
Gevorderd
stienesproAuteur10 maart 2019 · 19:58

@@stienes ik zou maandagavond al gaan rijden en dinsdag meepikken. Wordt een mooie dag.

meteomorris op 10 mrt 2019 19:32

plannen dan toch maar wijzigen !! :)

Gevorderd
dejongarnoAuteur10 maart 2019 · 20:51

Ziet er goed uit!!

Ik heb wellicht passende vellen voor de Powfinder test-split, dus als je em deze kant op kan sturen @@meteomorris, dan kan ik em hopelijk as vrijdag ff testrijden samen met gids Serge en em 3 dagen (laten) testrijden op onze Backcountry Basecamp trip in het weekend erna. MERCI :)

##powfinderrules

Beginner
JuraSkiAuteur11 maart 2019 · 15:18

Volgens mij geldt dit poederalert ook voor Noord Piedmont. Er valt sinds zondagnacht flink sneeuw en het is gelukkig dramatisch kouder geworden. Het is nu -8C op 2000 m. Er ligt genoeg om te wensen dat je ski’s groter waren. Ik schat zo’n 30-40 cm
Vanwege de warmte en regen gisteren (zondag) die bevroren is ligt de verse sneeuw wel op een ijslaag. Wind is er ook. Lawinebericht is 3 nu maar ik zou een 4 niet raar vinden. https://cdn.wepowder.com/site/forum/14/915cbf8215e82a14e8a5ff3d54860eb2_2c5575f8_17b5_4d56_bbc0_9b381fee19bc.jpeg?width=800

Expert
meteomorrisAuteur11 maart 2019 · 17:13

@@Juraski, San Domenico?

powfinder.com
Gevorderd
barttoorn2Auteur11 maart 2019 · 17:16

vandaag in #waldamarlberg hele dag sneeuw, wel wat wind ook, maar dat mocht na de middag de pret niet drukken. Onderlaag is ijzig en aantal delen zeker ingeblazen door de wind, sneeuw nu nog steeds, dus dat zou morgen wel eens heel lekker kunnen worden hier, topliften waren de hele dag dicht ivm wind. Ik schat 20-30 cm vers gevallen al.

Beginner
JuraSkiAuteur11 maart 2019 · 19:02

@@Juraski, San Domenico?\

meteomorris op 11 mrt 2019 17:13

ja!

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!