De Shift Binding Test: Chamonix

• misterr
    Advanced
    misterr op 19 maart 2019 · 21:25
    Enkele weken geleden was het dan zo ver. Ik mocht een setje Bent Chetlers 100 met Shift bindingen ophalen bij MK Skiservice. Nadat de boel keurig was afgesteld en de Chetlers van een vers laagje wax waren voorzien kon ik ze mee nemen voor een weekje Chamonix.

Met vijf vrienden hadden wij afgesproken met onze gids "Doutz" die ons alle hoeken van het Mont Blanc Massief zou laten zien.

Omdat de laatste sneeuwval meer dan 10 dagen geleden was heb ik alle condities kunnen testen. Te beginnen met een eerste dagje benen opwarmen op en naast de piste.

Ik was verrast over de stijfheid en wendbaarheid van de Bent Chetlers. Het zijn best lichte skies en ik had het idee dat ze vooral poeder georienteerd waren. Ze reageren goed op korte bochten en draaien snel door verspoorde en opgevroren sneeuw naast de piste. Je krijgt redelijk wat energie terug uit je bocht voor dit type ski.
    Als je echter wat meer snelheid gaat maken beginnen de tip en tail al snel te klapperen en voor lange GS bochten vond is de Chetler dus ook niet echt geschikt, Nou is deze ski hier natuurlijk ook niet voor gemaakt, maar ook in de poeder zowel verspoord als onverspoord is de ski niet stabiel op snelheid. Ik vind hem daarom dus ook niet echt geschikt om offpiste lange bochten te skien, simpelweg omdat bij ieder hobbeltje of verharding de ski behoorlijk begint te zwabberen.
    Ik denk dat de Bent Chetler 100 ideaal is voor treeruns en om van kleine bultjes af te poppen, maar niet helemaal ideaal voor het hooggebergte.

En dat was nou net wat deze week ons ging brengen. De eerste dag met de gids stond de Vallee Blanche op het programma, en na wat gehannes met de harnasjes konden we afdalen over het richeltje bij Aguile du midi. Na een korte afdaling op skies konden de vellen eronder voor een klim van 3 uur richting de Dent du Geant. Ik had de avond ervoor wat met de Shift binding gespeeld en hij kwam zo vanzelfsprekend over dat ik niet de moeite had genomen om nog even op Youtube te kijken hoe die echt werkte.
    Toen we de boel om moest bouwen op een ijzige gletscher had ik daar wel een klein beetje spijt van en ik kon dus ook pas als laatste van de groep naar boven.

Los van mijn eigen onhandigheid gaat omschakelen van skien naar skinnen prima. De switch aan de voorkant klapt makkelijk je alpine voorbak open, en ook aan de achterkant klik je eenvoudig in de loopstand. Zodra je in je binding stapt klikt de achterbinding sowieso goed vast om het remmetje omhoog te houden. Om aan de voorzijde in de tech pins te stappen moet je ze even met skistok open duwen, dit gaat makkelijk op vlak terrein, maar wat lastiger op en steile poederhelling.

Lopen gaat lekker licht met de tech voorbak. Je staat automatisch al iets voorover wat op erg lange vlakke stukken misschien vervelend kan zijn, maar ik heb er geen last van gehad. Verder heeft De Shift heeft maar één hiellift van 10graden, dit is misschien beperkt maar ik kwam er ook op steile stukken prima mee uit de voeten. De hiellift is wel eenvoudig met je skistok omhoog of naar beneden te klappen.

De volgende dag begonnen we met direct met stijgen vanaf de bovenste lift en was het behoorlijk ijzig. Ik merkte bij het inklikken niet dat er ijs in mn inserts zat totdat ik op een steiler stuk moest spitzenkeheren en ik één ski een stuk naar beneden slingerde. Gelukkig kwam deze tot stilstand zonder dat het remmetje uitgeklapt was. Goed opletten dus op koude dagen dus of de voorbak van de binding echt goed vast geklikt zit, maar dit is niet anders dan met andere pin bindingen

De overige dagen hebben we alle condities gezien, van poeder tot verijst en van vlak tot steil. De shift binding voelt in alle condities solide en ik heb geen moment getwijfeld of de skies wel aan zouden blijven. Na een paar keer oefenen gaat het switchen tussen lopen en skien best wel snel, en ik heb geen last gehad van vastgevroren onderdelen of stukken IJs tussen de binding.

De enige verbetering die ik zou kunnen bedenken is iets meer stevigheid voor de remmen. de skies bleven niet goed in elkaar zitten, wat lastig kan zijn als je ze op je rugzak bindt. Ik besef me dat dit wellicht met gewichtsbesparing te maken heeft, en dat traditionele tech bindingen vaak uberhaubt geen rem hebben.

Samenvattend ben ik erg enthousiast over de shift binding. Zoals in alle verkooppraatjes beschreven neemt hij echt de nadelen van traditionele tourbindingen weg, en werkt hij bij het afdalen als een alpine binding. Voor korte/middellange tourtjes is hij wat mij betreft licht genoeg en voor het serieuzere tourwerk kun je altijd nog terecht bij een conventionele tech binding. De shift binding heeft wat mij betreft ook een heel groot voordeel op zijn enige serieuze concurrent (De Kingpin) namelijk de alpine voorbak.

Bij aanschaf van mijn volgende tourset zou ik vrijwel zeker voor een shift binding gaan, tenzij er tegen die tijd iets beters op de markt is.
    Ik wil Wepowder en MK Skiservice graag bedanken voor het ter beschikking stellen van deze set. Hij heeft bijgedragen aan een topweek in Chamonix.

• Slim
    Beginner
    Slim op 20 maart 2019 · 12:58
    Leuk verhaal en mooie foto’s!

Ik denk dat naast lichtgewicht ook gewoon toeval een rol speelt w.b.t. Hoe de remmen in elkaar grijpen. Ook de breedte van de ski en de hoeveelheid camber schelen daarbij veel. Mijn frame binding remmen grijpen niet beter in elkaar dan de Shift remmen bij de skis van mijn vrouw.

Mag ik vragen waarom je de Tecton niet minstens zo’n concurrent voor de Shift vindt als de Kingpin?
  • Ors
    Advanced
    Ors op 21 maart 2019 · 22:11
    "Als je echter wat meer snelheid gaat maken beginnen de tip en tail al snel te klapperen en voor lange GS bochten vond is de Chetler dus ook niet echt geschikt"

Geen idee waar je het over hebt! Rij al jaren met veel plezier op de Bent Chetlers en heb totaal geen last van klapperen. Verspoord of onverstoord, mijn BC's ploegen als een tanker door de sneeuw. Geloof dat er redelijk wat pro riders (sage e.a.) er net zo over denken 😃
    Screw the cool guy standard procedure... I'm gonna CLAIM! --Shane
  • MickeydeHaas
    Advanced
    MickeydeHaas op 21 maart 2019 · 22:46
    Volgens mij gaat dit om de 100mm BC. Die lijkt al lang niet meer op de originele poederbak waar Bentchetler op skied. Ze plakken de naam nu op allemaal modellen. Sage is volgens mij meer van de Automatic of nu heet die de Backland of zoiets. Die is wel een behoorlijk stuk meer directional en stijver dan de BC.
    bericht aangepast door MickeydeHaas op 21 mrt 2019 22:47
    One step at a time.
  • misterr
    Advanced
    misterr op 22 maart 2019 · 11:13
    "Als je echter wat meer snelheid gaat maken beginnen de tip en tail al snel te klapperen en voor lange GS bochten vond is de Chetler dus ook niet echt geschikt"

Geen idee waar je het over hebt! Rij al jaren met veel plezier op de Bent Chetlers en heb totaal geen last van klapperen. Verspoord of onverstoord, mijn BC's ploegen als een tanker door de sneeuw. Geloof dat er redelijk wat pro riders (sage e.a.) er net zo over denken 😃Ors op 21 mrt 2019 22:11

Het gaat inderdaad om de Bent Chetler 100mm, ik heb nooit op de originele geskied, maar uit verschillende reviews lees ik dat 100mm echt een ander type ski is als de 120mm.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro