Verse sneeuw voor Oostalpen (poederalertje!)

Verse sneeuw voor Oostalpen (poederalertje!)

We staan aan de vooravond van een felle winterprik. Na de zomerse temperaturen van vrijdag, zaterdag en zondag volgt er in de nacht naar maandag een actief koufront. De temperatuur gaat minimaal 10 graden omlaag en in de Noordstau van Oostenrijk en het Oosten van Zwitserland valt verse sneeuw.

Tussen hogedrukgebied Irmelin en lagedrukgebied Louie komt tijdelijk een noordelijke stroming tot gang. Hierdoor vindt koudere lucht de weg naar de Alpen. Op de scheiding van deze luchtlagen ontwikkelt zich een koufront dat in de nacht naar maandag tegen de noordkant van de Alpen wordt aangedrukt. Met name vanaf maandagmiddag tot en met dinsdagochtend kan het even intens sneeuwen.

Tussen zondagavond en woensdagochtend levert dat een bruikbaar laagje verse sneeuw op in de hogere delen van de Zentral Schweiz, Vorarlberg, het westen van Tirol, de gletsjergebieden van Tirol en de hogere delen van het Salzburgerland. Op de meest steile noordhellingen is de sneeuw ondanks de warmte van de afgelopen dagen vers gebleven. Met de nieuwe sneeuw on top zorgt dat op dinsdag, woensdag en donderdag toch weer voor wat poederdagen.

Poederalert?

Ik verwacht 15-25, lokaal mogelijk 35 cm in de meest gunstig gelegen regio’s. Bepalend daarbij is de ligging (Gebergtes met een noordwest tot noordexpositie vangen het meest) en de mate van vocht en warmte die zich net voor het arriveren van het front gebundeld heeft in de dalen waar de kou plotsklaps van zondag naar maandag in zal knallen. De eerste neerslag is voor de nacht van zondag naar maandag berekend. Maar dan nog niet de echt grote hoeveelheden. De meeste sneeuw valt in de loop van de maandag. Typisch koufront weer dan. Op de toppen en graten staat een straffe noordenwind en de sneeuwval heeft dan een buiig karakter. Het ene moment zeer intens, het andere moment slechts een paar vlokken. De verschillen kunnen daardoor lokaal best groot zijn vanwege het buiige karakter van het front.

De beste sneeuw verwacht ik dinsdag en woensdag boven de boomgrens. Met name bowls en couloirs die op het noorden gericht zijn kunnen erg goed zijn. Tegelijkertijd zullen graten en toppen juist vaak kaal zijn door de wind. Dus even afzien op de eerste meters en dan knallen door de verse pof. Vanwege het buiige karakter is het lastig al exacte resorts te noemen, maar ik houd maandag de meetstationnetjes voor je in de gaten en houd je op de hoogte waar de meeste sneeuw valt zodat je tijdig weet waar je dinsdag moet zijn. In het kort:

  • Zondag: mild en zonnig
  • Maandag: flink kouder en sneeuw voor de noordstaugebieden en de gletsjers ten noorden van de Alpenhoofdkam in Oostenrijk. Ook sneeuw voor het oosten van Zwitserland. Zonnig, maar kouder in rest van de Alpen.
  • Dinsdag: Nog steeds sneeuwval in met name de noordstaugebieden en de gletsjers ten noorden van de Alpenhoofdkam in Oostenrijk. In de middag misschien wat zon. Rest van de Alpen kouder en zonnig.
  • Woensdag: opnieuw sneeuwval voor noordstaugebieden en hoger gelegen gebieden van Salzburgerland en Steiermark.
  • Donderdag: droog en zonnig

Weekend milder en zonnig

Het volgende weekend wordt dan weer milder en zonnig. Komende week vanaf dinsdag kortom poeder scoren boven de 1900 meter in:

  • Zentral Schweiz
  • Vorarlberg
  • het westen van Tirol
  • de gletsjergebieden van Tirol
  • de hogere delen van het Salzburgerland

Stay stoked
Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
Haas™Auteur24 maart 2019 · 18:02

De temperatuur gaat minimaal 10 graden omlaag en in de Noordstau van Oostenrijk en het Oosten van Zwitserland valt verse sneeuw.

Klosters was vandaag 18 graden in het dorp, dus die verkoeling komt als geroepen.

Volgens mij vond deze meneer het wel prima vandaag ?
https://cdn.wepowder.com/site/forum/14/6c5401c0a2182f1fffdbdb8dfe3b96e7_dsc08421.jpg?width=800

Rex Monte - Amor Nix
Gevorderd
Ee1coproAuteur24 maart 2019 · 18:10

Ik houd dit topic eens goed in de gaten. We zitten nu in Davos maar als het in Oostenrijk beter lijkt verkassen we daar heen.

Beginner
GerritAAuteur25 maart 2019 · 09:38

Morgen lekker naar Zell am See / Kaprun lekker nog paar daagjes genieten van de pow en het zonnetje einde van de week.

And snow it is.....
Gevorderd
Ee1coproAuteur25 maart 2019 · 11:34

Het sneeuwt lekker door in Davos maar geen zicht en de pow blijft voor vandaag buiten bereik.

Gevorderd
PoedertijnAuteur25 maart 2019 · 12:22


Volgens mij vond deze meneer het wel prima vandaag ?
[/post]

Bovenop de Casanna zeker? ;-)

My drug is white powder. Deep, white powder.
Gevorderd
Haas™Auteur25 maart 2019 · 12:59

\

Volgens mij vond deze meneer het wel prima vandaag ?
[/post]

Bovenop de Casanna zeker? ;-)

Poedertijn op 25 mrt 2019 12:22

Yes :)

Rex Monte - Amor Nix
Gevorderd
KoppelbaasAuteur25 maart 2019 · 20:52

Net terug van Sölden en op de noordhellingen tussen de 2500-3000m daar nog heerlijke poeder kunnen vinden (wel beetje zoeken). Zondag was daar de poeder ook echt weg en hadden we op zuidhellingen één groot onverspoord firn-fest :-) . Beetje tussen twee poederalerts in dus, want ik lees nu dat het morgen weer gaat sneeuwen. Timing is a bitch.

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!