Grande Belleface - Reaching Nirwana

Door wittelijnen op 27 maart 2019 · 11

De weg van Albertville naar Bourg Saint Maurice kent eenrichting in winter. In deze vallei passeer je de volwaardige domino van grotere skistations van Frankrijk. Met het vallen van de winter zijn de bergcols naar verder afgesloten. Skiparels in het wild, liggen hier verborgen tussen het gemechaniseerde skivertier.

15 km

Vanuit de bergdorpjes boven Bourg Saint Maurice bereikten we per skin de berg van Pointe de La Terrasse. Vanaf deze top is het op elke hoek van de windroos ski wildernis. Per skin zou je door kunnen reizen naar de Haute Savoie en Italië. Wanneer land vlak zou zijn dan zou de skintocht naar Mont Blanc, onafgebroken door wegen, maar een 15km bedragen. Beneden in het dal loopt de afgesloten bergcol, Cormet du Roselend, die Bourg verbindt met de plaats Beaufort. Wanneer winter valt - is de natuur hier heer en meester.

Verbluffend

De N/E kant van La Terrasse geeft toegang tot twee compleet verschillende couloirs, gelinkt door een open veld. De droomreis van Grande Belleface is 1500hm totaal. Via de besneeuwde weg van Cormet du Roselend ski je terug naar de realiteit. Een dag buiten intens geleefd, samen met Justin Augay, reizen door verbluffend landschap en skicondities die eveneens het hart raken.

Reacties

• Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 27 maart 2019 · 07:59
    Heerlijk!
    Snowboarding without friends is not snowboarding.
  • sanno
    Tourist
    sanno op 27 maart 2019 · 08:41
    lekkere beelden, geweldig landschap, maar G-translate had wel een off day.
    Lawine piepers, je wilt er niet dood mee gevonden worden.
  • MTV
    Beginner
    MTV op 27 maart 2019 · 09:06
    Wat een mooie couloirs. En prachtig onder woorden gebracht. Bedankt!
  • Poedertijn
    Advanced
    Poedertijn op 27 maart 2019 · 09:43
    Wat een lekkere beelden! Thanks.
    My drug is white powder. Deep, white powder.
  • vasco
    Advanced
    vasco op 2 april 2019 · 11:29
    Mooie lijn! Welke stukken is hij nou E4?
  • Polhovsky
    Expert
    Polhovsky op 2 april 2019 · 14:18
    tja, veel beter dan dat gaat het niet worden...
    'Skiing is the best way in the world to waste time' - Glenn Plake
  • Haas
    Expert
    Haas op 2 april 2019 · 15:03
    Nice!!! Beeld is verbluffend mooi maar eindelijk ook eens een tof muziekje!!
    There are no secrets, only information you don't yet have...!!
  • koen_djfistel
    Advanced
    koen_djfistel op 2 april 2019 · 15:32
    prachtig en prachtig én prachtige beelden !!!
    sbs roelz
  • Ee1co
    Advanced
    Ee1co op 2 april 2019 · 15:36
    Wat een gave lijn. Heerlijk. Bedankt voor het uppen want deze post had ik even gemist.
  • wittelijnen
    Tourist
    wittelijnen op 2 april 2019 · 22:26
    De muziek is van jazz held Mulatu Astatke - Yegelle Tezeta.

De E4 komt rechtstreeks van skitour en van de Volopress Toponeige. Het is voor mij ook even zoeken naar de E4 op deze wand. Mallory en Pain du Sucre (Chamonix) hebben allebei ook een E4 quotering. Daar was de expo vele malen meer intens. De 5.3 is naar mijn bescheiden mening ook wat overdreven. De condities waren natuurlijk all-time maar dan nog. Ding is eerder door Tardivel gedaan die gaf zelf aan dat een 5.2 wat passender is voor het gehele tafereel. Een 5.2 E3 is geschikter qua toponeige rating. Crux passages lagen er wel ultiem bij. In de topcouloir kun je een afklim passage treffen en de connectie met de tweede couloir kan een erg listige expo-traverse inhouden. 1500m oostwand maakt het mikken op juiste condities een ware sport (keek er al een paar jaar naar). 200m 50 graad en dan 1000m 40 graad zegt de topo > http://www.skitour.fr/topos/pointe-de-la-terrasse,8072.html...
    Vooral gewoon een erg fijn uitje. Dichtbij huis, super condities en vol met bijzonderheid.

rode lijn

Alle foto's -> http://tinyurl.com/y2esp48x

Merci
    Koen
    FB.com/koenbakkers.skier
  • wittelijnen
    Tourist
    wittelijnen op 4 april 2019 · 09:56
    Nog even de praktisch kant van vliegbeeld ->

Drone als tool

Naast dat zo’n drone ding (Spark) een fijn filmpje op kan leveren gaat het ding ook mee om praktische redenen. Bij het skiën van lijnen ‘on sight’ (zonder voor klimmen in de wand- wat toch vaak speelt bij een freeride approach lijn), kun je de wand ter plaatse bekijken en beoordelen. Bijvoorbeeld van bovenaf voor het daadwerkelijk indalen in de wand. De drone wordt zo een extra tool naast alles wat verder voor routeplanning van belang kan zijn.

Bij deze Grande Belleface lijn heb ik bewust de drone meegenomen. Vanuit een online bericht wist ik dat de wand een paar weken terug was geskied (in ok condities). Van bovenaf hebben we de de lijn ter plaatse bekeken en beoordeeld. Conditie wordt direct inzichtelijk maar het helpt ook bij de algehele visualisatie naast alle verdere route info.

Een mooi voorbeeld is ook het magische uitje met Robert Schippers en Roel van de Laan, drone heer van het eerste uur. Vanuit een skitour bericht dat iets -soort van in de buurt- was geskied en wat berichten over en weer met Rogier van Rijn (die in de regio woont), werd een plan gemaakt om de Pelas Verney couloir nader te gaan bekijken.

‘En boucle’ waarbij de Pelas Verney de opvolging zou zijn van een andere wand (La Blanche). Met een eerste rando-approach van de lift zouden we twee wanden/lijnen skiën on sight. Beide keren is de drone ingezet om van bovenaf de situatie te bekijken en te beoordelen. Naast de drone was er ook een hoop koord etc mee omdat abseilen een vast onderdeel zou zijn.

Eerlijk gezegd geloofde ik niet zo in het plan om circa half februari een dergelijke lijn te kunnen skiën. In april komt zoiets pas tot leven. Erg blij dat ik toch mijn fomo gevoel heb nagejaagd en daadwerkelijk die kant op ben gegaan. De drone gaf hier ook de info ter plaatse om daadwerkelijk door te zetten zonder in de misère te geraken. Dik ding die Pelas Verney!

bericht aangepast door wittelijnen op 4 apr 2019 09:57 (5% bewerkt)
    FB.com/koenbakkers.skier

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro