Advies nodig!!

• lennartajax
    Beginner
    lennartajax op 18 november 2010 · 20:47
    Hee, ik al mij zelf eerst even snel voorstellen! Ik ben Lennart van der Marel en 18 jaar oud. Kom uit Leiderdorp en studeer nu sportmanagement aan de Haagse Hoge school. Ik skie al 14 jaar, dus rood of zwart maakt niet meer uit. En nu ben ik op het niveau aangekomen dat ik wel veder wil dan alleen de piste.
    Twee jaar geleden dacht ik dat ik het wist, freestyle dat is het helemaal. Twee jaar achter elkaar twin-tips gehuurd en geoefend. Wel voor uitgegaan qua niveau maar het was het niet helemaal!

Vorig jaar naar Grindelwald in Zwitserland geweest, er lag heel veel sneeuw(nou ja voor mijn doen dan!). En toen wist ik wat ik wilde, buiten de piste skiën!

Toen ik thuis kwam ging ik op onderzoek uit, en kwam ik hier terecht. Lang nagedacht wat ik nou wilde en hoe ik het aan wil gaan pakken. Want door alle verhalen merk ik dat er toch een best groot risico inzit!!

Nu zit ik te twijfelen om eerst een keer met ski-madness mee te gaan, of nog een jaar skiën en 1 of 2 dagen een gids huren. Nu is mijn vraag wat raden jullie mij aan? Want er is zoveel informatie ik weet nu gewoon niet wat het handigst is! Alvast bedankt!
  • Dio
    Advanced
    Dio op 18 november 2010 · 20:59
    Hola Lennart,

Vooral lekker gaan skiën. Niet gaan prutsen op 2 meter afstand van de piste maar ga inderdaad met Ski Madness of de nieuwe skicamps van Ripstar mee of haak aan bij een van de groepjes die bij Sander Kan aan hun techniek gaan werken. Zet lawine 1 van www.snowsafety.nl op je verlanglijst. Regel een paar dikke bakken in de WePowder Labs en gas erop!
    Life is what happens the moment you put your phone away.
  • Jaap
    Tourist
    Jaap op 18 november 2010 · 21:12 For cryin' out loud...
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 18 november 2010 · 22:16

Hoi Lennart,

Dit al gelezen?

http://www.wepowder.nl/forum/index.php/topic,1770.0.html...

@Jaap Link is deaud  😀
  • JanG131
    Beginner
    JanG131 op 19 november 2010 · 00:38
    Link werkt spook, deze link meteen ook geven, is wat directer

http://www.wepowder.nl/nieuws/de-spots-light-werken-aan-je-techniek...
  • lennartajax
    Beginner
    lennartajax op 19 november 2010 · 08:28
    Bedankt in ieder geval! Zal zelf is kijken wat de mogelijkheden daar precies zijn! Het nadeel wat ik heb is dat ik vast zit aan de vakantie en dat ik geen rijbewijs heb..

Maar Spookjuh jij bent zelf toch ook nog beginner? hoe ben jij begonnen? welke stappen eerst?
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 19 november 2010 · 08:54

Bedankt in ieder geval! Zal zelf is kijken wat de mogelijkheden daar precies zijn! Het nadeel wat ik heb is dat ik vast zit aan de vakantie en dat ik geen rijbewijs heb..

Maar Spookjuh jij bent zelf toch ook nog beginner? hoe ben jij begonnen? welke stappen eerst?

Hee Lennart,

Hoe ben ik begonnen? In het kort:

- Gear gekocht (pieper/schep/sonde)
    - Nieuwe rugzak (Deuter Freeride Pro 30) gekocht om alle sh*t in te doen  😀
    - Mijn ouwe Atomic C 9.18 latten verkocht (het http://www.wepowder.nl/forum/index.php/topic,1371.0.html... waarbij ik ze te koop aanbood is een klassieker  ;D)
    - Nieuwe latten gekocht (althans overgenomen)
    - Lawine I doen bij het SSC (20 en 27 november)
    - Tips & Tricks sessie gedaan bij Ski-Madness
    - Eerste weekend van januari mee met het wePowder TestLAB en daar nog ski-clinic doen voor gevorderden en een dag met een gids mee.
    - En als laatste gewoon je ding gaan doen, en safety first.

Dat in a nutshell  😉
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 19 november 2010 · 09:13
    Welkom tussen de junks!
    Hmmm... ik denk dat een hele riedel nieuwe gear kopen er niet inzit voor Lennart, vooralsnog.
    Maar de rest van Spookjuh's lijstje kan je zo volgen.

Mijn advies zou zijn: doe in ieder geval lawine I theorie bij snowsafety. Is 125 euries maar dat is op te hoesten en het dubbel en dwars waard.
    En dan zo vaak je kan met freeridereizen mee, waar je onder begeleiding poeder leert rijden. Ski madness, Ripstar, Een clinic doen bij Edward Bekker of een weekend mee met een powderchase (is een goede optie voor iemand zonder rijbewijs: er wordt altijd gecarpoold, maar helaas voor dit seizoen al vol)

Hang rond op dit forum, kom eens op een wepowder bijeenkomst (freeride film festival vanavond in A' dam! Of de SCC reunie as zondag, je hebt ze vast voorbij zien komen) Je leert poederfanaten kennen, met wie je later eventueel kunt rijden. Zowel in auto als op de berg.

En veel skieen!
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 19 november 2010 · 11:20
    Ik begrijp dat mijn lijstje misschien wat afschrikt, maar het is maar een voorbeeld van mij persoonlijk. Wat @Dutchess ook aangeeft investeer eerst in lawine training, want safety is het allerbelangrijkste. Je kunt een goede lawine 3-eenheid al scoren voor ongeveer:

[center]
    ]

Nieuwe latten hoef je ook niet perse te kopen, want je kunt ook gebruik maken van het materiaal uit de wePowder LABS. Zo zijn er veel manieren te bedenken om de kosten in de hand te houden.
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 19 november 2010 · 11:25
    De spullen uit de Labs zijn wel bedoeld als testspullen :😃 Labs is niet opgezet als een goedkope bibliotheek of zo 😋
  • doov
    Advanced
    doov op 19 november 2010 · 11:55

Ik begrijp dat mijn lijstje misschien wat afschrikt, maar het is maar een voorbeeld van mij persoonlijk. Wat @Dutchess ook aangeeft investeer eerst in lawine training, want safety is het allerbelangrijkste. Je kunt een goede lawine 3-eenheid al scoren voor ongeveer:

Je hebt al een set voor € 150. Al krijg ik nu waarschijnlijk op mijn lazer van Opa, want zo´n 1 antenne pieper is niet echt state of the art. Gevonden worden is geen probleem, vinden wel. Je mag wel altijd als eerste de helling af.
    Welcome back my friends to the snow that never ends. Let's rocker!
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 19 november 2010 · 12:21

[quote author=Spookjuh link=topic=1883.msg26783#msg26783 date=1290162026]

Je hebt al een set voor € 150. Al krijg ik nu waarschijnlijk op mijn lazer van Opa, want zo´n 1 antenne pieper is niet echt state of the art. Gevonden worden is geen probleem, vinden wel. Je mag wel altijd als eerste de helling af.
    [/quote]

Aangezien ik opa morgen tref bij Lawine 1 speelde ik maar op safe  ;D Ik heb geen zin in spanking  😋
  • lennartajax
    Beginner
    lennartajax op 21 november 2010 · 15:27
    Het is voor mij inderdaad niet mogelijk om al die spullen te betalen! Dat zal voorlopig ook nog wel even zo blijven..

Maar ik zat er in ieder geval aan te denk om de theorie van Lawine 1 dit jaar te gaan doen, en kijken of ik ergens tiid heb voor een tips en tricks bij ski madness! maar in ieder geval bedankt!
  • sebasmorel
    Tourist
    sebasmorel op 21 november 2010 · 15:37
    Ik heb een paar jaar geleden een " Freeride Instructieweek" bij Edward Bekker in Chamonix geboekt. Met zo een week kom je erachter waar je staat qua techniek en conditie en zijn de safetyspullen inbegrepen in de prijs. Het is een goeie gelegenheid om erachter te komen of dit is wat je wilt. Daarna kun je gaan sparen voor alle spullen en Lawine I gaan volgen. Meer weten http://www.edwardbekker.com/index.php/nl/winter/all-mountain-instructi...

Maar ook gidsen als Martijn Shell en Sander Kan (Kanski) bieden volgens mij dergelijke programma's aan.
  • lennartajax
    Beginner
    lennartajax op 21 november 2010 · 16:20
    ziet er ook goed uit, het nadeel is wel dat de prijs ook wat hoger is!
  • Janusius
    Beginner
    Janusius op 21 november 2010 · 16:26

Dat geldt eigenlijk altijd voor dat soort trips. Doe jezelf echter een plezier en kies er een keer voor ipv. voor de geijkte wintersportvakantie met een vriendengroep waarin je toch altijd veel meer geld en tijd in de kroeg spendeert dan je vooraf had gewild. Poeder is een keuze en als je weinig geld hebt zul je vaak nog wat scherper moeten kiezen. Uiteindelijk zul je er geen spijt van hebben. Je stoke gaat door het dak, je leert er enorm veel van en je ontmoet mensen met wie je uiteindelijk kunt gaan rijden (zodat je ook minder afhankelijk bent van die hele dure verzorgde reizen, maar ook zelf op stap kan gaan).
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 21 november 2010 · 22:09

[quote author=lennartajax link=topic=1883.msg26928#msg26928 date=1290352844]

Dat geldt eigenlijk altijd voor dat soort trips. Doe jezelf echter een plezier en kies er een keer voor ipv. voor de geijkte wintersportvakantie met een vriendengroep waarin je toch altijd veel meer geld en tijd in de kroeg spendeert dan je vooraf had gewild. Poeder is een keuze en als je weinig geld hebt zul je vaak nog wat scherper moeten kiezen. Uiteindelijk zul je er geen spijt van hebben. Je stoke gaat door het dak, je leert er enorm veel van en je ontmoet mensen met wie je uiteindelijk kunt gaan rijden (zodat je ook minder afhankelijk bent van die hele dure verzorgde reizen, maar ook zelf op stap kan gaan).
    [/quote]

+1 helemaal mee eens.
  • Lampie
    Tourist
    Lampie op 22 november 2010 · 13:14
    Je kunt ook een 'gewone' skiweek boeken en als het dan toch gaat sneeuwen een dag bij een skileraar in het gebied boeken. De gear kun je altijd lenen of bijhuren op de skischool en zo hou je de kosten aardig in de klauwen. Regelmatig gedaan voor bedragen tussen de 25 en 45 euri per dag.
    glisseur de poudre
  • jriph
    Tourist
    jriph op 22 november 2010 · 18:09
    +1

Een drieeenheid is natuurlijk belangrijk, maar veel belangrijker is dat je het ding niet hoeft te gebruiken.

Kijk lawines zijn natuurlijk een probleem soms, maar afhankelijk van het gebied heb ik veeeel meer problemen gezien van het volgen van suckertracks: mensen die ergens boven een cliff belanden omdat ze een paar sporen  volgden die er wel goed uitzagen..(ook verdwaald  :😃, of lastiger ..van een gozer met een speedwing 😃.

we demand rigidly defined areas of doubt and uncertainty !
  • ginga
    Tourist
    ginga op 22 november 2010 · 21:41 nuff said
  • Janusius
    Beginner
    Janusius op 23 november 2010 · 13:08

Je kunt ook een 'gewone' skiweek boeken en als het dan toch gaat sneeuwen een dag bij een skileraar in het gebied boeken. De gear kun je altijd lenen of bijhuren op de skischool en zo hou je de kosten aardig in de klauwen. Regelmatig gedaan voor bedragen tussen de 25 en 45 euri per dag.

Ik moet zeggen dat ik zelf niet zo'n fan ben van de combinatie skischool en freeriden. Voor mijn gevoel hebben toch veel leraren een 'ik ken het gebied zo goed dus mij kan niets gebeuren'-houding. Ga zelf liever met een gids mee, vooral omdat ik ook nog nooit een drie-eenheid in de buurt van een skischool ben tegengekomen en omdat je dan tenminste echt op stap gaat, ipv. de afgetrapte stukjes tussen de piste.
    Daarnaast,.. als het niet gaat sneeuwen in die week, dan ben je weer een week verder zonder iets te zijn opgeschoten. Ik zeg gewoon durven kiezen, dan kom je er een stuk sneller!
  • lennartajax
    Beginner
    lennartajax op 30 november 2010 · 17:38

Is dit  http://www.wepowder.nl/forum/index.php/topic,1811.msg25172.html#msg251...; iets voor je?

Dit lijkt mij wel wat, ik heb dan alleen nog wel wat vragen! Hoe zit het met vervoer? Ik heb totaal geen kennis met een lawine peiper, sonde en een schep... als ik het goed begrijp is dat geen probleem?
  • ffKnallen
    Advanced
    ffKnallen op 30 november 2010 · 19:20

Ik heb een paar jaar geleden een " Freeride Instructieweek" bij Edward Bekker in Chamonix geboekt. Met zo een week kom je erachter waar je staat qua techniek en conditie en zijn de safetyspullen inbegrepen in de prijs. Het is een goeie gelegenheid om erachter te komen of dit is wat je wilt. Daarna kun je gaan sparen voor alle spullen en Lawine I gaan volgen. Meer weten http://www.edwardbekker.com/index.php/nl/winter/all-mountain-instructi...

Maar ook gidsen als Martijn Shell en Sander Kan (Kanski) bieden volgens mij dergelijke programma's aan.

Vraagje, je noemt nu drie namen Bekker, Shell en Kan allen skiërs zo blijkt, weet je toevallig ook 3 namen van snowboarders die dit soort programma's aanbieden? Eén naampje zou ook al genoeg zijn  😉 Thx
  • doov
    Advanced
    doov op 30 november 2010 · 19:34
    Kanski heeft al eens een naam van een boarder bij hem in de buurt genoemd.
    Gebruik de zoekfuctie ff of stuur een PM
    Welcome back my friends to the snow that never ends. Let's rocker!
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 30 november 2010 · 22:52
    Dat was deze: http://www.freshtracks.ch/home.htm

Ik ben in maart in de alpen, en als de poeder dan in Verbier lijkt te gaan vallen, wil ik wel een dagje of twee boeken bij deze gast, en volgens mij denken Teze en Djfistel er ook zo over!
  • Polderboarder
    Tourist
    Polderboarder op 1 december 2010 · 07:59

Ik ben in maart in de alpen, en als de poeder dan in Verbier lijkt te gaan vallen, wil ik wel een dagje of twee boeken bij deze gats, en volgens mij denken Teze en Djfistel er ook zo over!

Mooie link, deze ga ik onthouden. Als ik in febr. met de familie in Blatten-Belalp ben voor de te dure wintersportvakantie kan ik er misschien een dagje tussenuit knijpen en bij die gast wat boeken.
    WeRookie
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 1 december 2010 · 09:16
    He Polderboarder! Ik zit zelf in Blatten/Belalp voor de familie winersport met oud en nieuw. Ken het gebied niet. Heb je misschien wat tips?
  • ffKnallen
    Advanced
    ffKnallen op 1 december 2010 · 12:23

Ik ben in maart in de alpen, en als de poeder dan in Verbier lijkt te gaan vallen, wil ik wel een dagje of twee boeken bij deze gast, en volgens mij denken Teze en Djfistel er ook zo over!

Ziet er interessant uit! Bedankt voor de link!
  • sebasmorel
    Tourist
    sebasmorel op 2 december 2010 · 21:08
    Edward Bekker biedt in ieder geval ook een snowboard programma aan, http://www.edwardbekker.com/index.php/nl/winter/snowboard-freeride.... Maar er zijn er ongetwijfeld meer te vinden in de http://www.wepowder.nl/spots.
  • semmel
    Expert
    semmel op 2 december 2010 · 21:32
    Ga lekker een camp doen Lennart..! Leer je leuke mensen kennen met veel stoked... Alle aanbieders in de spots zijn aan te raden..!
    Respect the Mountains..!

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro