PA#22: retour d'est in de maak

PA#22: retour d'est in de maak

De Alpen liggen ingeklemd tussen hogedruk in het noorden en lagedruk ten zuiden van de Alpen. Met name dit lagedrukgebied ligt dicht genoeg bij de Alpen om de komende 96 uur het weer in de Alpen te bepalen. In eerste instantie leidt dat tot een mix van bewolking, zon en van tijd tot tijd wat lichte sneeuwval in delen van de Alpen.

Donderdag: sneeuw in Piemonte, Graubünden en Alpenhoofdkam Italië en Oostenrijk

Een zwakke storing drukt zich vandaag tegen het westen en zuiden van de Piemonte, Oberwallis, Graubünden en de Alpenhoofdkam tussen Italië en Oostenrijk aan. Dat levert 5-15, lokaal 20 cm verse sneeuw op. Omdat het redelijk mild is valt er pas sneeuw boven de 1500-1700, lokaal zelfs pas boven de 2000 meter.

Sneeuwval donderdag
Sneeuwval donderdag

Vrijdag: lokaal ruimte voor de zon, zuidwesten en noorden bewolkt

Vrijdag is het weer lokaal rustig in de Alpen. Met name in de Alpenhoofdkam van de Franse Noordalpen, het noorden van de Franse Zuidalpen en Zwitserland overheerst de zon. Tegen de vooralpen en in de dalen kan nog wat restbewolking vervelend doen, maar hoger op de berg schijnt veelal de zon. Een leuke dag in die gebieden waar donderdag en de dagen ervoor wat vers viel. Zeker op noordhellingen een soort van poederdagje.

Uitzondering vormen het uiterste zuidwesten, Oostenrijk en het noordoosten van Italië. In de meest zuidelijke Franse Alpen is de lucht instabiel en kan het gedurende de dag gaan regenen, onweren en sneeuwen op zeer grote hoogte. In Oostenrijk en het noordoosten van Italië daarentegen is het veel kouder. Lichte sneeuw valt er al boven de 800-1000 meter, het is bewolkt en daarmee een lastige dag op de pistes, maar zeker off piste.

Genua laag
Genua laag

Zaterdag en zondag: opkomende retour d’est

De zaterdag is het al snel bewolkt in grote delen van de Alpen. Uitzondering is de Alpenhoofdkam in Zwitserland en Frankrijk. Maar Oostenrijk, Italië, maar zeker ook de vooralpen en zuidalpen van Zwisterland liggen dan al vol in de bewolking. Het sneeuwt dan licht. In de loop van de zaterdag, maar met name in de nacht naar zondag intensiveert de neerslag. De sneeuwgrens gaat daarbij met de instromende koude lucht vanuit het oosten fors onderuit. De zondag sneeuwt het dan flink door.

Grootste vraagteken is waar het exacte zwaartepunt komt te liggen. De modellen twijfelen daar nog een beetje over. Zowiezo profiteert de westelijke en zuidelijke Piemonte van forse sneeuwval, maar de modellen twijfelen of de Monte Rosa danwel meer naar het oosten de Ortler regio het meeste gaat oppikken. Voorlopig ga ik uit van de oostkant van de Monte Rosa omdat bij een dergelijk bovenlucht patroon zijn 9 van de 10 keer de meeste sneeuw hebben opgepikt.

Maandag: een poederdag

Maandag keert de zon (tijdelijk) weer terug en dan volgt er een poederdag. Een diepe poederdag.

Kortom…

Een lastig weekend met veel bewolking en vaak slecht zicht. Meeste kans op wat verse sneeuw in de Alpenhoofdkam van Zwitserland. Voor touren een nog lastiger weekend. Instromende bewolking maakt het lastig om stevige touren te plannen. Maar dan maandag… oh maandag… Een ouderwetse poederdag.

Stay stoked
Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
powderdudeAuteur11 april 2019 · 14:20

@@Morris. Zou leuk zijn nog een laatste keer de pow in ? Wanneer verwacht je de volgende update te doen ? Niet alles is meer open toch ?

Enjoy :-))
Gevorderd
powderdudeAuteur11 april 2019 · 14:20

@@Morris. Zou leuk zijn nog een laatste keer de pow in ? Wanneer verwacht je de volgende update te doen ? Niet alles is meer open toch ?

Enjoy :-))
Gevorderd
powderdudeAuteur11 april 2019 · 14:20

@@Morris. Zou leuk zijn nog een laatste keer de pow in ? Wanneer verwacht je de volgende update te doen ? Niet alles is meer open toch ?

Enjoy :-))
Gevorderd
SamSamAuteur11 april 2019 · 14:47

Interesting. Verleidelijk om vrijdagavond in Brussel op de flixbus te stappen naar Milaan of Bern

Expert
meteomorrisAuteur11 april 2019 · 15:32

@@powderdude, morgen
@@SamSam zeker

powfinder.com
Gevorderd
jasperpAuteur11 april 2019 · 16:13

Rond innsbruck vandaag slecht zicht vanwege laaghangende bewolking en regen tot ongeveer 1800m. Daar boven lokaal schoendiep en weinig wind. Als er morgen iets meer zicht is, wordt het een mooi voorgerechtje voor het feest na het weekend!

Gevorderd
49Auteur11 april 2019 · 16:23

15-18/4: liften monte rosa gesloten …

montagna bianca, ti amo
Expert
ieismAuteur11 april 2019 · 17:55
Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
petertavAuteur11 april 2019 · 21:34

Nu in Karinthië met het gezin, zware natte sneeuw… evengoed daarstraks de kids hevig doorregend/sneeuwd afgezet en dan toch nog eens de piste willen doen en dit werd 5x terug nr boven… onderin regen maar boven de 1700m verse sneeuw, van het natte zwaardere kaliber. Toch even braaf wat ‘routes’ gekozen en met milde glimlach en doorweekt naar binnen. Nog steeds mistig en nat nu… Slechte sneeuw bestaat nu eenmaal niet!! (Zei ooit een wijze man…) Ik skip even een bericht:

Gevorderd
petertavAuteur11 april 2019 · 21:38

Bij deze, ik kom zaterdagavond toe in Belgenland maar wil gerust terug aansluiten voor zondag en vooral maandag nog wat te scoren!! Aldus indien er nog iemand of enkelingen nog ter plekke zijn daar waar het vooral maandag heerlijk is, graag sluit ik me nog aan. Ik hoor het meer dan graag!

Gevorderd
sebvdkampproAuteur11 april 2019 · 23:15

Monte Rosa inderdaad open vanaf 19/4, vanaf eind april “Spring Schedule”.

“… from April 19th to 28th, you can keep skiing on the Salati area: lifts from Stafal and Alagna to Indren will still be open.
The opening times will be those of the 2018/2019 winter season, except for lifts in Alagna, which will open at 8.00 a.m…
Important to remind: chairlift Cimalegna-Passo dei Salati will be closed on week days.
But fun won’t finish yet! From April 29th to May 5th the spring schedule will be back, this year only from Stafal to Indren.”

Gevorderd
SamSamAuteur12 april 2019 · 11:10

damn Macugnaga blijkbaar ook dus. Zouden die echt niet open doen als daar maandag zo een perfect pak ligt? Blasphemy!

Gevorderd
SamSamAuteur12 april 2019 · 11:11

@@SamSam https://schneetourenbus.ch

ieism op 11 apr 2019 17:55

Dank! Ga ik eens bekijken

Gevorderd
evr66proAuteur12 april 2019 · 13:57

Hmm, sneeuwval lijkt een stuk minder heftig te worden dan in de forecast van gisteren ;(

Expert
meteomorrisAuteur13 april 2019 · 08:13

Zondag-maandag: Corvatsch!

powfinder.com
Gevorderd
sebvdkampproAuteur13 april 2019 · 11:03

Hoi Morris, thnx. Hoe zie jij de rest van de week (t/m donderdag) bij Corvatsch?

Expert
meteomorrisAuteur13 april 2019 · 11:28

@@sebvdkamp maandag mooi weer. Dinsdag bewolkt, daarna weer zonnig.

powfinder.com
Beginner
Patrick1973Auteur13 april 2019 · 13:18

Hey Morris, ik kan pas vanaf woensdag in de alpen zijn, heeft het nog zin om naar corvatsch te rijden of heb je betere tips ? Het zal voor mii waarschijnlijk de laatste trip van het seizoen zijn dus had graag nog wat poeder gezien…
Of moet ik me focussen op de sneeuwval van 23/04, al is dat nog erg ver ?

Gevorderd
BodyAuteur14 april 2019 · 13:03

Ik ben juist terug van Corvatsch. De sneeuwkwaliteit is zeer goed en boven ligt er nog een pak vers!!
Mooie hikes gedaan tussen opklaringen door.
Super freeride gebied!✌️

Gevorderd
Michiel199Auteur15 april 2019 · 16:08

@@meteomorris we hebben plannen met Pasen, komt er nog een weerbericht?
Gr Michiel

Expert
meteomorrisAuteur15 april 2019 · 16:41

@@Michiel199 ja. Er zit nog veel rommel in de modellen (overgang van winter naar zomer doet zich gelden wat de modellen instabiel maakt), maar er komt zeker een update.

powfinder.com
Gevorderd
Guy.Auteur15 april 2019 · 19:10

Is er een legendarisch Paaspoeder alert in de maak?..

Gevorderd
evr66proAuteur15 april 2019 · 20:41

Is er een legendarisch Paaspoeder alert in de maak?..

Guy. op 15 apr 2019 19:10

zou toch zo mooi zijn!

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!