Shift Binding

• Waterman
    Beginner
    Waterman op 20 april 2019 · 06:30
    Daar sta je dan met 7 goede skibuddy’s op Schiphol met evenveel lange skitassen en kilo’s bagage. Na alles ingecheckt te hebben gingen we dan op weg naar een groot avontuur in Noord-Macedonië om voor het eerst te gaan catskien. Van Wepowder en MK Skiservice kreeg ik een paar mooi Atomic Backlands latten mee met de fameuze Shift bindingen. Om te testen. Graag zelfs.

Bij de uitleg van MK over hoe de binding van ski naar loopstand gaat viel me direct op hoe sterk en solide de binding oogt. Geen breekbare veertjes, kleine onderdelen, en goedkoop plastic. Nee, de binding ziet eruit alsof hij aan kan waarvoor hij gemaakt is. Dit geeft me een veilig en zeker gevoel. Niet dat ik lijnen recht naar beneden streep maar de vaart heb ik er toch vaak wel inzitten en dan wil je vertrouwen hebben in je materiaal.
    De eerste dag merk ik direct in de afdaling dat binding dicht op de skistaat. De overdracht van kracht en druk is hiermee lekker direct en het gevoel wat ik had over de stevigheid en betrouwbaarheid heeft zich nog verder in mijn kop genesteld. Ik ervaar hierdoor 0,0 twijfel over de binding en kan lekker naar beneden rammen op de glooiende hellingen in Macedonië. Elke dag neemt het vertrouwen in de ski, wat een top bakken, en de binding toe en elke dag ga ik weer een beetje harder en zelfverzekerder van de berg. Jammer genoeg is niets menselijks mij vreemd en ga ik dag drie redelijk hard op mijn plaat. Resultaat, alles uit behalve mijn oorbellen. Een ijzig harde hobbel komt als vervolg op een andere iets grotere hobbel waardoor ik mijn evenwicht verlies en mezelf begraaf in een klein laagje sneeuw. De binding schiet, zoals ingesteld, netjes uit en er gebeurt gelukkig niets met mijn ledematen. Dit is natuurlijk wat een binding moet doen maar gek genoeg geeft ook deze kennis van de het materiaal nog meer vertrouwen. Het enige minpunt wat ik tijdens de afdaling kan vinden is dat de stoppers supersterk in elkaar blijven zitten. Normaal vind ik dat een fijne bijkomstigheid van bindingen maar nu irriteert het me mateloos. De ski’s krijg je alleen met grof geweld van elkaar.
    Op een mooie zonnige dag met een klein beetje sneeuw besluit ik met mijn buddy’s te gaan touren. De sneeuwcondities, het is op sommige plekken ijzig en dan weer hard en op hoger gelegen delen is het weer kiezelhard afgewisseld met slush en harde toplaag wat lager op de berg. Kortom niet ideaal om alleen maar af te dalen. En touren is toch echt de allermooiste manier om van de natuur te genieten. Het “ombouwen” van de binding naar de loopstand gaat toch iets minder makkelijk dan ik verwacht en wat ik zag bij MK. Er is in mijn ogen redelijk veel kracht voor nodig, hetgeen wel in lijn is met de stevigheid van het gebruikte materiaal maar het is wel irritant. Zeker als je al wat koudere handen hebt en elke klap doordringt tot op het bot. Wat ik ook mis in de loopstand is meerdere opties om de hellingshoek aan te passen. Ik las in andere reviews dat het loskomen van de stoppers bij het omhooglopen voorkwam maar daar heb ik gelukkig geen ervaring mee. De “ring” op de voorbak is flexibel en werkt goed en makkelijk. Schijnbaar zit er wel een verschil in de voorbak en achterbak. Ik heb geen idee of de binding gloedje nieuw is en daarom nog stug of dat dat een eigenschap is die ook na veelvuldig gebruik aanblijft. Lettende op het gewicht valt de shift, en ik heb dus niet de specs vergeleken, tussen de grote lompe tourbindingen en de verfijnde techbindingen maar dan met de eigenschappen van de alpine binding. In mijn optiek de perfecte combi.
    Zelf ben/was ik door de het gewicht en het makkelijk uitklikken, je hoeft niet moeilijk te doen met je skistok achter je, tot voorkort een zeer groot fan van de techbinding. Zowel mijn K2 Backlands en als Dynafit Huscarans zijn uitgerust met Dynafit TLT Radical bindingen. Maar nu ik de Shift ontdekt heb lijkt hier een einde aan te gaan komen en ga ik in ieder geval mijn volgende paar latten uitrusten met de Shift binding.
    MK en Wepowder, excuus voor het wachten en dank voor het lenen en testen.

bericht aangepast door Waterman op 20 apr 2019 06:31
    Meribel

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro