Winterprikje in de maak?

Winterprikje in de maak?

September bracht al de gebruikelijke eerste sneeuw, de herfststormen trekken steeds verder Europa in, de kaartverkoop voor het Freeride Film Festival is gestart en de inschrijvingen voor het NK Freeride zijn geopend. Ofwel: de meteorologische herfst begint op toeren te raken. En dus zullen er ook vaker winterprikjes op de weerkaarten verschijnen. Zo ook voor de start van oktober.

GFS en ECMWF: glijbaantje?

Al een dag of drie toveren de belangrijkste weermodellen een zogenaamde glijbaan op de weerkaarten. Ofwel een noordwestelijke tot noordelijke stroming richting de Alpen. De naam glijbaan is een koosnaampje van weerfreaks, meteorologen en poederjagers vanwege de glijbaan die je op bovenstaande weerkaarten zou kunnen zien. Een glijbaan betekent koude lucht uit het noorden die in de regel direct op de noordalpen en dat zou sneeuw voor de noordalpen kunnen betekenen.

Sneeuw op onze sneeuwkaarten

Onze sneeuwkaarten laten weer sneeuw zien voor midden volgende week en mogelijk dat het hooggebergte al een serieus nieuw laagje erbij krijgt. Een slag om de arm is het feit dat het allemaal nog ver weg is. Het event zou midden volgende week moeten plaatsvinden en zeker in de herfst blijken de modellen er vaker naast te zitten dan normaal. Iets wat te wijten is aan de enorme dynamiek in de luchtstromen op het noordelijk halfrond. De noordpool koelt af, de eerste sneeuw valt in Siberië en Canada, de atlantische oceaan is nog steeds warm met hurricanes tot gevolg en de jetstream wordt vanwege de temperatuurverschillen tussen het koude noorden en het warme zuiden van hot naar haar geslingerd. Dynamiek kortom en vooral ook een leuk moment om weer vaker naar onze forecastkaarten te kijken. Iedere ochtend staat er een nieuwe verse run voor je klaar zodat je met meer of juist minder stoke de werkdag kunt beginnen. Over een maand of 2 tot 3 mogen we weer en dus kan 1 november de voorpret zijn ultieme vorm krijgen op het Freeride Film Festival.

meteomorris

Reacties

Gevorderd
BoarderbuisAuteur29 september 2019 · 21:44

Jeuh, zijn we dan een soort van officieel gestart met de pre-winter?!?!

Expert
meteomorrisAuteur29 september 2019 · 23:52

@@Boarderbuis, nee dat nog niet. Maar de gletsjers gaan de komende weken wel hun broodnodige wit krijgen.

Maar in de regel ga ik zeker tot eind november nooit naar de Alpen. Vroeger wilde ik nog wel eens naar een gletsjer gaan, maar tegenwoordig lig ik dan vooral ergens met mijn boardje in de golven. Pre season is voor mij een top surf season, maar met een schuin oog kijk ik al wel naar de ontwikkeling van het sneeuwdek.

Lees her meer: https://wepowder.com/nl/forum/topic/247131

powfinder.com
Gevorderd
BoarderbuisAuteur1 oktober 2019 · 09:23

Ja, you’re right… Geduld is een schone zaak of zoiets ;-)
Surf ze! Er zijn iig ook golven in de maak in NL…

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!