Seizoen St Anton

• Arnie777
    Advanced
    Arnie777 op 2 oktober 2019 路 15:30
    Hey Allemaal,

Graag zou ik voor het eerst een seizoen in Oostenrijk gaan doen. Het eerste resort wat er dan uitspringt is natuurlijk St, Anton. Puur voor het freeriden. Ik heb al seizoenen gedaan in Whistler, Red Mountain en Fernie (BC, Canada), Hotham alpine resort in Australia en Galibier Thabor in Frankrijk. Genoeg verschillende gebieden dus. Nu wil ik graag weten wat ik kan verwachten van een seizoen in St Anton. En of er eventueel nog een beter gebied is waar ik een seizoen zou kunnen zitten (mag ook ander land zijn, maar wil toch ook Oostenrijk een keertje meepakken). Is het altijd super druk of zijn er ook minder drukke periodes, hoe is de sneeuwkwaliteit gemiddeld gezien, is er een relatief goedkope supermarkt of kan ik beter met de auto ergens anders inslaan, dat soort vraagjes. Ik ga puur voor het offpiste/freeride potentieel, hoe goed de piste er om 11 uur bijligt maakt me niet uit. Bulten zijn ook leuk 馃槂 Klimmetje/tourtje op zn tijd is natuurlijk geen probleem. Periode begin december tot halverwege/eind april.

Bedankt voor de hulp!

Arnoud
    Freeride = Life
  • meteomorris
    Expert
    meteomorris op 2 oktober 2019 路 18:54
    Fantastisch gebied. Heel veel te halen en dan nog meer te halen. Poederstress all over the place. Anton krijgt altijd minder sneeuw dan Sonnenkopf, Lech of Warth. Wil je perse in St. Anton zitten of zijn de andere dorpen ook een optie?
    May the powder be with you.
  • Steef
    Advanced
    Steef op 2 oktober 2019 路 21:18
    Jammer dat StAnton niet in de Tiroler Snowcard zit. Als je een beetje flexibel bent/wilt zijn, dan zou ik toch voor een gebied kiezen wat met die pas meedoet. Je hebt dan zoveel meer opties....hooggebergte/alpenhoofdkam, zuid (ost tirol). Gewoon lekker skibummen vanuit een centrale plek in Tirol en ontdekken! Eigen vervoer en kms wilen maken is wel vereist natuurlijk. My2Cents...
    Every turn is a sign of weakness. I'm weak...
  • paulski
    Elite
    paulski op 3 oktober 2019 路 17:26
    Dikke aanrader! afgelopen seizoen ruim een maand gezeten, rond feb, heel weinig last gehad van poederstress. Als je bereid bent een beetje te hiken/touren en op tijd op de juiste plekken bent is er geen probleem. Montafon regio is trouwens ook heel vet!!!
  • Arnie777
    Advanced
    Arnie777 op 3 oktober 2019 路 20:14
    @Meteomorris, Andere dorpen zijn zeker een optie, alleen voor seizoensacco lijkt st anton het meest te hebben. Heb wat moeite met het vinden van seizoensacco in bijvoorbeeld sonnenkopf, pettneu of Stuben.

@Steef, klinkt goed! Ik had al iets gehoord van die tiroler ski pass. Vanaf waar zou jij dan je basis zetten? Eigen vervoer is het probleem niet, kilometers maken weet ik nog niet zeker, heb ik nog nooit op die manier gedaan. Benzine kosten gaan dan natuurlijk ook wel meewegen.

@Paulski, Montafon ken ik helemaal nog niet. Zie net dat het allemaal deelgebieden zijn. Welk gebiedje is dan het beste voor de freeride?
    Freeride = Life
  • AvdL
    Beginner
    AvdL op 4 oktober 2019 路 07:50
    @Arnie777 Afstanden zijn klein in Montafon. Als je een beetje centraal in Sankt Gallenkirch zou zitten, is het 10min rijden naar Gargellen en Latschau (Golm). Eventueel ben je met een half uurtje in Brandnertal, wat ook in de skipas zit.
    It's all about the turns duuuuuude!
  • meteomorris
    Expert
    meteomorris op 4 oktober 2019 路 08:47
    @Arnie 777 Montafon is leuk, maar daar ga je het niet volhouden tot eind april. Ligt te laag. Dan moet je toch echt Arlberg kiezen of gaan voor de Tiroler Snowcard met al gletsjergebieden en Obergurgl in de achtertuin.

Ik zie wel wat in de suggestie van Steef. Een zuidstau meepikken in Obergurgl, diep winter de treeruns van het Tannheimertal, touren in de Tirloer Dolomieten van het Axamer Lizum, steile lijnen in April op de Stubaier gletsjer, meedoen met het NK Freeride in Kappl, de lariksen van Fieberbrunn etc.. etc.. Wij zitten in de laatste fase van het nieuwe wePowder boek en als je alle gebieden (en freeridezones) uit dit boek in Tirol in 茅茅n seizoen kunt afkrassen dan heb je een epic winter.
    May the powder be with you.
  • Steef
    Advanced
    Steef op 4 oktober 2019 路 09:32
    Zo heb ik ooit eens een kleine 2 maanden vanuit Oetz als centrale plek gedaan. Was toen een mager sneeuwjaar voor Noord en was blij dat ik flexibel was en mij niet op 1 plek heb vastgepint. Met de auto of gratis skibus in 30 tot 45min in Solden waar ik toen veel onderweg was. Dat pikt ook vanuit zuid sneeuw mee, net als de Gurgls natuurlijk. Pitztal zit om de hoek, kaunertal en Stubai ook redelijk te bereiden. Rest wat verder. Maar voordeel is dat je waarschijnlijk in de wat onbekendere plaatsjes wel goedkopere acco gaat vinden.

Andere optie zou het Zillertal kunnen zijn. Genoeg opties daar en Hintertux ook binnen handbereik voor als je de hoogte in wilt.

Of, als je helemaal centraal wilt zitten in Tirol: Innsbruck. Alleen is de winterbeleving dan misschien ver te zoeken 馃槈
    Every turn is a sign of weakness. I'm weak...
  • popski
    Advanced
    popski op 4 oktober 2019 路 13:56
    Als de condities goed zijn (zoals afgelopen winter) en je bereid bent om een beetje te hiken heeft de Arlberg regio genoeg te bieden om je een volledig seizoen uit te leven.
    Inderdaad poederstress op de bekende afdalingen, maar je hebt er oneindig veel mogelijkheden indien je vanaf de topliften begint te hiken.
    Verplichte lectuur: https://wepowder.com/nl/ski-arlberg , de boekjes "Abseits der piste" en "Arlberger skitourenf眉rher".
    Of dit filmpje van je Paul de Groot, Koen Bakkers, Loic Isliker: https://wepowder.com/nl/forum/topic/264955
    Vanuit St. Anton ben je op minder dan 2u rijden in Sulden am Ortler, een topper bij zuidstau.
    Bij veilige condities: de Mittagsk枚gel in het Pitztal niet vergeten.
  • ThijsB
    Beginner
    ThijsB op 9 oktober 2019 路 11:45
    Niet te veel weggeven qua gebieden hoor guys! Sonnenkopf en Montafon waren heel erg goed dit jaar (Montafon zelfs in maart!) en die de drukte van St. Anton hoop ik toch echt te vermijden... 馃槈

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro