Hulp over off-piste skiën

• luciafranse
    luciafranse op 3 oktober 2019 · 13:42
    Goedemiddag allemaal,

Momenteel studeer ik aan mijn eerste jaar Crossmediale communicatie. Voor deze studie moet ik een 'corporate story' schrijven, een verhaal over/voor een bedrijf/merk. Ik heb het merk Ortovox gekozen.
    Nu ben ik bezig met het verhaal schrijven. Het gaat over een jongeman die gaat touren maar in zijn eentje, dit gaat natuurlijk mis! Hij kan nog net op tijd gered worden en komt er levend uit.
    Een aantal feiten kan ik niet helemaal op een rijtje krijgen en ik hoopte dat jullie mij hierbij konden helpen.

- Hoe lang hou je het uit onder een lawine zonder airbag?
    - Hoe lang hou je het uit onder een lawine met airbag?
    - Kan je als je ruimte hebt nog bellen? Of heb je totaal geen bereik meer?

En de laatste vraag: Kunnen jullie voor mij de ervaring omschrijven? Ik ben zelf nog nooit echt goed off-piste geweest en kan dus niet geheel vanuit ervaring schrijven.
    Als jullie nog aanvullingen of ideeën hebben zijn die altijd welkom!

Alvast vele malen dank!
    Lucia
  • robbert
    Advanced
    robbert op 3 oktober 2019 · 15:33
    Hi Lucia,
    ik ben geen communicatie wonder, maar hier mijn advies
    - Doe wat research over het onderwerp en doelgroep
    - Wees voorzichtig met stellingen. In je bericht stel je dat het natuurlijk mis gaat als je alleen gaat toeren. Dat gaat nogal ver en klopt niet. Alleen toeren heeft een verhoogd risico profile maar gaat zeker niet altijd mis.

En antwoord op je vragen
    Wel of geen Airbag in beide gevallen is na 15 minuten volledig bedolven onder een lawine de overlevingskans aanzienlijk gedaald. Zie plaatje hieronder, dit geeft de overlevingskans tegen het aantal minuten dat een persoon geheel bedolven is. Het mag duidelijk zijn dat er niet veel tijd is. Het is waarschijnlijk dat de reddingsdienst niet op tijd komt. Dit is ook een reden om niet alleen op pad te gaan. Mocht het mis gaan dan heb je een grotere overlevingskans als je tochtgenoten je kunnen redden t.o.v. alleen onderweg.

Over het algemeen kan je zelf niet bellen als je geheel bedolven bent onder een lawine. Het is denk ik wel eens voorgekomen, maar dat is echt uitzonderlijk. Vandaar dat het ook niet handig is om alleen te toeren.

Off-piste is goed, het is skien / boarden / teleharken zoals het bedoelt is. Zeker een keer doen

succes met je opdracht, weet dat Ortovox ook redelijk wat met off-piste safety doet. https://www.ortovox.com/safety-academy-lab/avalanche-basics.... Daar kan je best wat informatie vinden voor je verhaal.

Groeten Robbert
  • sanno
    Tourist
    sanno op 3 oktober 2019 · 16:19
    Zoals Robbert al aangaf verdiep je wat meer in de materie voordat je een verhaal geromantiseerd verhaal gaat schrijven.

Nog even voor de duidelijkheid terugkomend op je vragen.

- Hoe lang hou je het uit onder een lawine zonder airbag?
    - Hoe lang hou je het uit onder een lawine met airbag?
    Een airbag draagt niet bij aan de overlevingstijd als je onder een lawine eindigt. Het zorgt er (mogelijk) voor dat je juist niet onder een lawine eindigt of tenminste minder diep. Hierdoor is de verwachte zoek-vind-uitgraaf tijd korter en dus je overlevingskans groter.

- Kan je als je ruimte hebt nog bellen? Of heb je totaal geen bereik meer?
    Je telefoon bereik zal niet veel slechter zijn onder een lawine, maar probeer die maar eens te bereiken. De dichtheid van de sneeuw zal zo hoog zijn dat je zelf niet kan bewegen en zelfs als je nog volledig in bewustzijn bent kan je weinig nders doen dan wachten op hulp (die als je alleen bent waarschijnlijk niet op tijd ter plaatse zal zijn om je te redden).

Dit gezegd hebbende er zijn altijd uitzonderingen. Dus misschien is jouw hoofdrol speler wel een uitzondering, maar gelieve dat uitzonderlijk geluk aan te geven in je verhaal. Succes ermee.
    Lawine piepers, je wilt er niet dood mee gevonden worden.
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 4 oktober 2019 · 07:47
    @robbert; 'Teleharken'... 😃 Ik zie mogelijkheden voor een nieuwe sport.
    bericht aangepast door Tim3 op 4 okt 2019 07:47 (1% bewerkt)
    'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
  • waingro
    Advanced
    waingro op 4 oktober 2019 · 08:03
    Sidenote het kan goed zijn dat je al binnen een minuut overleden bent aan de gevolgen van een trauma. De krachten die op je lichaam worden uitgeoefend zijn niet te onderschatten. In theorie heb je met een elektrische airbag die deflate na enkele minuten een iets hogere overlevingskans omdat je een grotere luchtkamer hebt. Maar goed het hebben van een airbag en het activeren zijn 2 verschillende zaken. Ik ga nooit op pad zonder mijn airbag maar besef me maar al te goed dat het geen garantie is. Ik ben nooit in de situatie geweest en heb geen idee of ik in de paniek er überhaupt wel aan denk om dat ding te trekken. Voorkomen is beter dan genezen. Als ik jou was zou ik het verhaal zo vertellen hoe het verhaal anders had kunnen lopen. Dus een soort van parallelle verhaallijn. 1 waar Henk overlijd en 1 waar hij overleeft omdat hij de de 3x3 methode heeft gebruikt en veilig op pad is gegaan. Succes
    AYSABTU - All your stoke are belong to us.
  • ErikDutch
    Tourist
    ErikDutch op 4 oktober 2019 · 11:34
    Ipv een airbag bestaat er ook nog een avalung die je wat meer ruimte moet geven onder de sneeuw.
    Maar idd wat meer verdiepen kan geen kwaad
  • BMT
    Advanced
    BMT op 4 oktober 2019 · 14:17
    Hi Lucia,
    Leuke opdracht:

Tip Als je schrijft voor/over Ortovox dan zou ik even contact met hun opnemen.

Ortovox is namelijk een van de bedrijven die standaarden zet op dit gebied, de organisator van de Alpin Kurs (saftey) in Nieder Östereich werkt voor Ortovox.

Denk dus goed na wat je wil gaan opschrijven en dat je niet het wiel opnieuw uitvindt.

Op je vraag of je kan bellen: als de lawine stopt bevriest de sneeuw direct en zit je vast in een soort van cementomhulsel met geen tot minimale beweginsvrijheid, als je de lawine al overleefd moet je ontzetted veel mazzel hebben om je telefoon te kunnen pakken. Dit is uiteraard worse case.

Om een idee te krijgen, zie deze video:

Succes BMT
  • luciafranse
    luciafranse op 4 oktober 2019 · 14:26
    Bedankt voor al jullie antwoorden!! Ik heb er zeker veel aan, bedankt.
    Heb al onderzoek gedaan maar kon simpelweg niet veel informatie vinden, vandaar mijn vragen.
    Het doel van het verhaal gaat er om dat je niet alleen op pad moet en wel equipment moet gebruiken zoals een airbag etc.
    Mijn docent zei dat er 2 plot twists in moeten zitten, vandaar dat het niet goed gaat. Ik weet dat het meestal wel goed gaat en niet alleen gaan.
    Nogmaals bedankt! Jullie hebben mij weer een stukje op weg geholpen. 😃
  • luciafranse
    Beginner
    luciafranse op 4 oktober 2019 · 14:50
    Hi Lucia,
    Leuke opdracht:

Tip Als je schrijft voor/over Ortovox dan zou ik even contact met hun opnemen.

Ortovox is namelijk een van de bedrijven die standaarden zet op dit gebied, de organisator van de Alpin Kurs (saftey) in Nieder Östereich werkt voor Ortovox.

Denk dus goed na wat je wil gaan opschrijven en dat je niet het wiel opnieuw uitvindt.

Op je vraag of je kan bellen: als de lawine stopt bevriest de sneeuw direct en zit je vast in een soort van cementomhulsel met geen tot minimale beweginsvrijheid, als je de lawine al overleefd moet je ontzetted veel mazzel hebben om je telefoon te kunnen pakken. Dit is uiteraard worse case.

Om een idee te krijgen, zie deze video:

Succes BMTBMT op 4 okt 2019 14:17

Bedankt voor de video! Zeker handig.

Helaas is het een opdracht waarvan ik het bedrijf niet mag contacteren. Alsnog bedankt voor de suggestie, ik ga er verder achteraan 😃
  • BMT
    Advanced
    BMT op 4 oktober 2019 · 14:54
    Het doel van het verhaal gaat er om dat je niet alleen op pad moet en wel equipment moet gebruiken zoals een airbag etc.

Dat is nog steeds zeer eenzijdig, behalve equipment Pieper/Schep/Sonde (evt Airbag) is kennis en ervaring in het gebruik plus kennis van de off-piste gevaren (wat is risicovol en wat minder) essentieel

Alleen gaan is niet gevaarlijker dan met meerdere mensen je loopt alleen het risico dat je niet wordt gered als het misgaat, maar dat geldt voor iedere risico activiteit die je in je eentje buiten de gebaande paden doet.

Mooi voorbeeld hiervan is de film 127 hours https://www.moviemeter.nl/film/68549/info/filtered
    bericht aangepast door BMT op 4 okt 2019 14:56 (2% bewerkt)
  • 49
    Advanced
    49 op 4 oktober 2019 · 15:33

Alleen gaan is niet gevaarlijker dan met meerdere mensen je loopt alleen het risico dat je niet wordt gered als het misgaat, maar dat geldt voor iedere risico activiteit die je in je eentje buiten de gebaande paden doet.
    BMT op 4 okt 2019 14:54

Alleen gaan is wel gevaarlijker. Er hoeft maar iets onschuldigs te gebeuren waardoor je jezelf niet meer kan verplaatsen en je hebt een groot probleem.

De kans dat je in een lawine terechtkomt zal niet groter zijn (waarschijnlijk zelfs kleiner), het gevolg is aannemelijk veel groter als directe hulp ontbreekt.

Risico (gevaar) is kans * gevolg. Ga alleen en de gevolgen van zelfs iets kleins kunnen groot zijn.
    bericht aangepast door 49 op 4 okt 2019 15:34
    montagna bianca, ti amo
  • robbert
    Advanced
    robbert op 4 oktober 2019 · 16:36
    @Tim3 was echt een typo.......... 😃

• martijnuiterwijk
    Advanced
    martijnuiterwijk op 4 oktober 2019 · 17:19
    Ik ken iemand die bedolven was, en zelf nog kon bellen naar de hulpdiensen. Die heeft gelijk al zijn beschermengelen verbruikt...
    Wellicht interessant. de jetforce airbags. die zorgen voor een luchtkamer doordat de airbags leeglopen na een tijdje.
    was naar beneden maar net zo makkelijk als naar boven

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro