Weekvoorspelling: na verse sneeuw volgt een Indian Summer

Weekvoorspelling: na verse sneeuw volgt een Indian Summer

De eerste sprays zijn al getrokken in Chamonix, de stoke loopt op en om me heen hoor ik ‘laat die winter maar komen’. De beelden van maandagochtend zijn daarom heerlijk om de week mee te beginnen. Een mooi, maar vooral nog dun laagje wit in combinatie met wat zon. Onderstaand beeld van Tignes laat goed het verschil tussen gister (zondag 6 oktober) en vandaag (maandag 7 oktober) zien.

^ Winter is coming. In oktober iedere maandag een verse weekvoorspelling en bij een flinke winterprik meer updates. Wil je geen vlokje missen? Check dan dagelijks onze forecast pagina’s.

In het oosten van de Alpen sneeuwt het nog licht, maar ook daar komt dinsdag de zon er door. Tijdelijk, want dinsdagavond begint het dan alweer te regenen en sneeuwen vanuit het westen. Een stromdepressie trekt het noordwesten van Europa in en bijbehorend front raakt daarbij de Noordalpen. Echt koud wil het daarbij niet worden. Het nulgradenniveau zakt op woensdag van 3000 meter naar 2000 meter in de westalpen en 1700 meter in de oostalpen. Significante sneeuw valt er enkel in het hooggebergte boven zo’n 2500-2700 meter. Reken op gemiddeld zo’n 10-20 cm en voorlopig blijft het daarbij volgens de huidige berekeningen.

Indian Summer

Na passage van het front op donderdag neemt de hogedrukinvloed toe. De neerslag droogt op, de aanvoer van koelere lucht wordt afgeknepen en de middagtemperatuur gaat in stijgende lijn. Het wordt mild en een Indian Summer doet zijn intrede in de Alpen. Niet ongebruikelijk voor de tijd van het jaar. Volgens de laatste berekeningen houdt die tot ver volgende week stand.

Eind deze week in de Alpen heerlijk weer voor wat trails, rotsklimmen in de zon, een mtb tochtje of zomeer luieren in de zon. Denk wel aan een extra laagje voor het einde van de dag. Het wordt ondanks de milde temperaturen in de avond rap kouder.

Lees-, kijk-, luistertipstips voor de komende week

Het sneeuwdek is nog veel te dun en van de winter nog geen spoor. Maar voor je het weet is het zover. Wat lees, kijk en luistertips voor de komende week:

  1. Investeer in je kennis en kunde. Start nu met de Safety Academy
  2. Matig uit de zomer gekomen? Tijd om fit te worden
  3. Meer en betere poeder scoren? Zo haal je het meeste uit je winter.
  4. Behoefte aan stoke? Het Freeride Film Festival komt er aan. Check alvast wat van de trailers zou ik zeggen. (Tickets zijn hier te koop .

Stay stoked
Morris

meteomorris

Reacties

Beginner
dorfkeAuteur14 oktober 2019 · 09:19

hey @@meteomorris heb je nog een update voor komende week? Ik ben komend weekend in de alpen en dacht een dagje wat materiaal te gaan testen op een gletsjer. Volgens jullie modellen moet er dinsdag en / of komend weekend wel wat vallen tot 2500m, wat zou de beste keuze zijn: zermatt / saas fee / engelberg?

Expert
meteomorrisAuteur14 oktober 2019 · 14:13

@@dorfke, update komt. Ben alleen retedruk met het nieuwe boekwerk wat er aan zit te komen. Maar er komt een update!

powfinder.com
Beginner
dorfkeAuteur14 oktober 2019 · 22:04

Geen probleem, ik zie het wel verschijnen (het boek en de update =)

Gevorderd
DutchessAuteur22 oktober 2019 · 18:05

Dat belooft nogal een indian summer te worden… tot plaatselijk 30 graden in de oostelijke delen van Europa? Eind oktober? Pfoe!

https://www.severe-weather.eu/mcd/record-breaking-late-october-heatwave-mk/

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!