Road trip Canada: last minute accomodatie?

• jorrebor
    Tourist
    jorrebor op 17 oktober 2019 · 19:14
    Hoi Iedereen,

We zijn bezig met het plannen van een trip naar Canada (BC en Alberta) in maart 2020. Nu vragen we ons af of we van te voren al accommodatie moeten boeken of dat we dat last minute kunnen doen?

Iemand hier ervaring mee? We zijn met 5 personen.

alvast bedankt!
  • eskimo1973
    Beginner
    eskimo1973 op 18 oktober 2019 · 11:59
    Hey
    Wij zijn vorig jaar met 2 richting BC geweest, voor een CMH helitrip en hebben 3dagen op voorhand afgereisd en Fernie en Whitewater meegepikt.
    De acco hebben we zo'n 3weken op voorhand geboekt, er was nog voldoende keuze.

Hangt er dus wat van af met hoeveel je gaat, 5 in jouw geval is misschiel al wat trickier, en welke resorts je gaat aandoen. Voor whitewater zaten we in Nelson (als ik het goed herinner) en daar was de keuze toch wat beperkter.
    Ik zou het risico niet nemen , de accomodaties kunnen hoog oplopen als de betere deals de deur uit zijn.
    Morris ging ook die richting uit vorig jaar, misschien heeft hij wel tips.
    bericht aangepast door eskimo1973 op 18 okt 2019 12:00 (6% bewerkt)
  • hubaa1
    Beginner
    hubaa1 op 20 oktober 2019 · 10:27
    Misschien een idee. Wij gaan met 4 man in februari en hebben een camper gehuurd. Grote 7 persoonscamper voor 10 dagen, kost minder dan 1.200,-.
  • Japser
    Beginner
    Japser op 20 oktober 2019 · 13:24
    in de Alpen lukt het ook altijd zelfs in het hoogseizoen s’ochtends boeken voor zelfde dag gaat om flexibel zijn en naar alternatieven kunnen kijken zal in Canada niet anders zijn.
  • meteomorris
    Expert
    meteomorris op 20 oktober 2019 · 15:57
    @jorrebor

Weekenden en public holidays kunnen erg druk zijn. Zeker in de gebieden die dichter bij Vancouver of de grote steden van Alberta liggen.
    Last minute met 5 personen dan iets betaalbaars boeken wordt dan wat lastig.

Indien je richting BC en Alberta gaat stel je dan in op een compleet andere ervaring dan in de Alpen, want:
    1. er liggen een factor 20 minder skigebieden in BC en Alberta dan in de Alpen
    2. De afstanden tussen skigebieden zijn in de regel eerder 1,5 uur of meer rijden
    3. Bij een dikke dump staat er direct een rij van hier tot Tokyo. In Revelstoke staan de eerste al om 5 uur in de ochtend in de rij en dan zijn de bekende lijnen al om 11 uur allemaal afgekrast
    4. Sneeuwval is er een stuk complexer dan in de Alpen, microklimaten, de vele rivieren en meren en de vorm van het landschap maken het lastig om goede voorspellingen te maken. Intense dumps zijn goed te voorzien, maar de kleine dumps die iedere dag wat cm brengen zijn vaker lokaal en moeilijk te voorspellen.
    5. De west naar oost doctrine. In de regel valt de meeste sneeuw in het westen, maar door de nabijheid van de oceaan wil die ook wel eens zwaar en nat zijn. De gebieden in Alberta pakken in de regel hartje winter minder sneeuw, maar moeten het van het begin en het einde van het seizoen hebben.

Als je gaat dan is het verstandig wat daagjes heliski of catski in te boeken om het geweldige terrein te ervaren. Doe je dit niet dan kun je met een beetje pech met de 'net-niet-trip' kater blijven zitten. BC is waanzinnig, maar te vaak heb ik van mensen gehoord dat ze het in de resorts allemaal net gemist hebben.

Daarmee zeg ik niet dat Canada niet geweldig is. Integendeel, in al die jaren ben ik het enorm gaan waarderen en snap hoe het werkt. Een uitje naar een icehockey game, de stoke, de beschaafdheid bij de lift, de tree runs etc... Alleen daarvoor is het al een trip waard, maar wil je het echt ervaren boek dan die heli of catski.

Nu zul je mogelijk zeggen 'mijn carbon footprint?'...
    Wel laat ik het zo zeggen, de CO2 uitstoot van je retourtje Calgary of Vancouver is zo hoog, daar valt die heli of catski bij in het niet.
    Oeps, valt dit verkeerd? Kan ik me voorstellen. Ik worstel er mee en compenseer sinds 2 winters nu mijn uitstoot via treesforall. Ik bereken mijn uitstoot (ook van mijn trips naar de Alpen en betaal dan vooraf een bedrag waarmee ze bomen planten en regenwoud aankopen).

Heb ik je nu aan het twijfelen gebracht? Wel, ik heb veel gezien maar er kan niets boven de Alpen... 😉
    Succes met verderzoeken, plannen etc... mocht je vragen hebben, shoot!

@Jasper, Canada is toch echt wel iets anders dan de Alpen. Je kunt het wat betreft weer, afstanden, remoteness etc. beter vergelijken met Noorwegen.
    May the powder be with you.
  • jorrebor
    Tourist
    jorrebor op 21 oktober 2019 · 22:00
    Hey allen!

Thanks voor jullie input!
    In principe gaan we vooral touren, dus over poederstress maak ik me minder zorgen. Maar om 8 uur 's avonds nog 2 uur te moeten rijden omdat dat ene resort vol zit is natuurlijk wat gaar.

Nu hoorden we dat er bij die resorts altijd een plaatsje dichtbij ligt waar nog wel accomodatie te vinden is, zoals Canmore bij Banff of Salmon Arm bij Revelstoke.

Is jullie ervaring dat ook deze stadjes snel vol raken?

• Slim
    Beginner
    Slim op 21 oktober 2019 · 22:32
    in de Alpen lukt het ook altijd zelfs in het hoogseizoen s’ochtends boeken voor zelfde dag gaat om flexibel zijn en naar alternatieven kunnen kijken zal in Canada niet anders zijn.Japser op 20 okt 2019 13:24Dat kan in Canada denk ik zeker wel anders zijn. Waar je naar moet kijken is het aantal beschikbare bedden. Als je een skiresort hebt bij een grote stad, met hotels en zaken reizigers, dan is er veel aanbod. Maar de meeste skigebieden liggen nu eenmaal NIET bij een grote stad, dus dan is het aantal beschikbare bedden veel kleiner.

Dat gezegd hebbende, kun je voor midden Maart ook wel wachten tot midden januari om te boeken, als je bereid bent om iets verder te rijden of iets meer te betalen.
    Feestdagen zijn er voorzover ik weet niet in Maart in Canada of de VS, dus doordeweeks verwacht ik wel dat het rustig is. Meestal is ook een Maandag feestdag niet zo heel druk, eerder de zaterdag of zondag er voor.

In gebieden dichtbij een grote stad kan het doordeweeks wel vrij druk zijn als het flink dumpt, dan nemen veel locals natuurlijk een snipperdag.

Met VRBO en Airbnb zit je vaak aan 3 nachten minimum, en sowieso zitten daar flinke vaste kosten bovenop de prijs per nacht, dus is het beter meerdere nachten te doen.

bericht aangepast door Slim op 21 okt 2019 22:59
  • Slim
    Beginner
    Slim op 21 oktober 2019 · 22:41
    @jorrebor,
    “Bij” is betrekkelijk. Canmore is bijvoorbeeld 155km van Lake Louise(om maar eens een besmetting en skigebied in Banff National Park te noemen). Volgens Google 1:11 rijden, maar als je vanwege sneeuw 60km/hr rijd, dan is het al 3 uur...

Waarom Salmon Arm als je naar Revelstoke wil? Ook al weer 100km, en is nauwelijks groter dan Revelstoke(stadje) zelf. Bovendien, als je wil toeren ga je waarschijnlijk eerder naar Roger’s Pass, en dat is nog 65km voorbij Revelstoke.

Heb je trouwens ook naar ski lodges gekeken? Zal niet heel veel meer beschikbaar zijn nu, maar wel super gaaf en niet eens zo heel duur.

https://backcountrylodgesofbc.com/
    bericht aangepast door Slim op 21 okt 2019 22:51 (7% bewerkt)
  • skiester
    Advanced
    skiester op 21 oktober 2019 · 23:36
    +1 voor de camper. Flexibel, altijd onderdak bij je. Nooit accostress
    Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
  • meteomorris
    Expert
    meteomorris op 22 oktober 2019 · 13:00
    +1 voor de camper. Flexibel, altijd onderdak bij je. Nooit accostressskiester op 21 okt 2019 23:36

Bij veel resorts hebben ze goede camperplekken. Bij Revelstoke staat vaak een heel dorp bij de lift te kamperen. In whitewater kun je ook tot aan de lift doorrijden. Een serieuze optie om te overwegen.
  • ijsbeer
    Expert
    ijsbeer op 22 oktober 2019 · 18:57
    Canada Super tof! heb zelf met een camper rond gereden en alleen touren gemaakt vanaf de weg. geen heli en cat voor mij. zo kan t dus ook als compromis 😉 Want ik weet t niet hoor met dan co2 compenseren. is dat niet een beetje makkelijk je schuldgevoel afkopen om ondertussen niet je gedrag te hoeven aan te passen?
    bericht aangepast door ijsbeer op 22 okt 2019 19:00 (100% bewerkt)
  • meteomorris
    Expert
    meteomorris op 22 oktober 2019 · 20:48
    Canada Super tof! heb zelf met een camper rond gereden en alleen touren gemaakt vanaf de weg. geen heli en cat voor mij. zo kan t dus ook als compromis 😉 Want ik weet t niet hoor met dan co2 compenseren. is dat niet een beetje makkelijk je schuldgevoel afkopen om ondertussen niet je gedrag te hoeven aan te passen?ijsbeer op 22 okt 2019 18:57

De vlucht van en naar Canada is de grootste druppel (circa 2,5 ton CO2 voor een retour).
    CO2 compenseren is natuurlijk een soort van schuldgevoel afkopen, maar stel je voor dat iedereen zijn huidige fotoprint zou afkopen, dan maken we al een stapje omdat we 1. bestaand regenwoud opkopen en zo voorkomen dat er gekapt wordt 2. we duurzame bos planten. Beter iets dan niets, maar je hebt gelijk ik moet kritischer worden op mijn eigen uitstoot. Het boek 'de verborgen impact' van Babette Porcelijn was een openbaring voor me. Als eens gelezen?

Ze heeft ook een handige impact calculator laten maken: http://impact.babetteporcelijn.com/nl/#/
  • hubaa1
    Beginner
    hubaa1 op 24 oktober 2019 · 08:34
    @jorrebor

Weekenden en public holidays kunnen erg druk zijn. Zeker in de gebieden die dichter bij Vancouver of de grote steden van Alberta liggen.
    Last minute met 5 personen dan iets betaalbaars boeken wordt dan wat lastig.

Indien je richting BC en Alberta gaat stel je dan in op een compleet andere ervaring dan in de Alpen, want:
    1. er liggen een factor 20 minder skigebieden in BC en Alberta dan in de Alpen
    2. De afstanden tussen skigebieden zijn in de regel eerder 1,5 uur of meer rijden
    3. Bij een dikke dump staat er direct een rij van hier tot Tokyo. In Revelstoke staan de eerste al om 5 uur in de ochtend in de rij en dan zijn de bekende lijnen al om 11 uur allemaal afgekrast
    4. Sneeuwval is er een stuk complexer dan in de Alpen, microklimaten, de vele rivieren en meren en de vorm van het landschap maken het lastig om goede voorspellingen te maken. Intense dumps zijn goed te voorzien, maar de kleine dumps die iedere dag wat cm brengen zijn vaker lokaal en moeilijk te voorspellen.
    5. De west naar oost doctrine. In de regel valt de meeste sneeuw in het westen, maar door de nabijheid van de oceaan wil die ook wel eens zwaar en nat zijn. De gebieden in Alberta pakken in de regel hartje winter minder sneeuw, maar moeten het van het begin en het einde van het seizoen hebben.

Als je gaat dan is het verstandig wat daagjes heliski of catski in te boeken om het geweldige terrein te ervaren. Doe je dit niet dan kun je met een beetje pech met de 'net-niet-trip' kater blijven zitten. BC is waanzinnig, maar te vaak heb ik van mensen gehoord dat ze het in de resorts allemaal net gemist hebben.

Daarmee zeg ik niet dat Canada niet geweldig is. Integendeel, in al die jaren ben ik het enorm gaan waarderen en snap hoe het werkt. Een uitje naar een icehockey game, de stoke, de beschaafdheid bij de lift, de tree runs etc... Alleen daarvoor is het al een trip waard, maar wil je het echt ervaren boek dan die heli of catski.

Nu zul je mogelijk zeggen 'mijn carbon footprint?'...
    Wel laat ik het zo zeggen, de CO2 uitstoot van je retourtje Calgary of Vancouver is zo hoog, daar valt die heli of catski bij in het niet.
    Oeps, valt dit verkeerd? Kan ik me voorstellen. Ik worstel er mee en compenseer sinds 2 winters nu mijn uitstoot via treesforall. Ik bereken mijn uitstoot (ook van mijn trips naar de Alpen en betaal dan vooraf een bedrag waarmee ze bomen planten en regenwoud aankopen).

Heb ik je nu aan het twijfelen gebracht? Wel, ik heb veel gezien maar er kan niets boven de Alpen... 😉
    Succes met verderzoeken, plannen etc... mocht je vragen hebben, shoot!

@Jasper, Canada is toch echt wel iets anders dan de Alpen. Je kunt het wat betreft weer, afstanden, remoteness etc. beter vergelijken met Noorwegen.
    meteomorris op 20 okt 2019 15:57

Wij hebben met camper op het programma sunshine, kicking, revelstoke, red mountain, white water en Fernie staan.
    Een dagje gids of catboarden zit er mischien wel in, maar niet meer dan dat.
    Om toch onverspoorde poeder te vinden, zijn er geen kleine onbekendere gebiedjes te vinden? Meer dan 1 of 2 liften hebben we niet nodig voor een poederdag....
    Thanks!
    bericht aangepast door hubaa1 op 24 okt 2019 08:35

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro