Sub & midlayers outfit

• Slim
    Beginner
    Slim op 9 december 2019 · 22:43
    @Tim3, de Neutrino is nog maar net ‘middelgewicht’. voor -20 in kamp/noodgeval (dus geen zon en geen beweging, is dat nog maar het minimale. Je moet daar dan nog heel wat meer bij aantrekken.

Dus ja, hoe warm je wil gaan en hoe multifunctioneel, dat is altijd de vraag. Ik zeg zelf, grofweg 250g dons is aardig voor een echte winter jas voor dat soort gebruik. Voor extreme kou kies je wat dikkers, voor 3 seizoenen in de bergen kies je wat dunnere.

Over het algemeen hoeft een donsjack niet zo perfect te passen, het is geen maat kostuum, dus als L in het ene model van RAB je past, dan zal dat bij de andere ook wel zo zijn.

• ieism
    Tourist
    ieism op 10 december 2019 · 04:18
    Dus heb moeite om de gok te nemen de Neutrino pro te bestellen uit het buitenland met kans op overkill (in looks en warmte) en hem daardoor niet zo vaak te Tim3 op 9 dec 2019 20:55

Ik heb een vergelijkbare jas van norrona en daar woon ik zo'n beetje in de hele winter. Ik ben echt blij dat ik de warmste versie heb genomen. Volgens mij heeft Gina de Rab versie.
    Enige wens is een meer waterdichte buitenstof, maar dan zit je meteen in de prijsklasse orgaandonor.

splitfest.nl
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 10 december 2019 · 07:19
    Thanks voor de input @slim en @ieism! M'n twijfel over overkill komt van m'n enige referentie van een belachelijk warme Canada Goose jas die ik onder andere bij -40 droeg met een T-shirt er onder. Maar dat was denk ik een expeditie-gewicht jas, dus de neutrino zal wel niet zo belachelijk warm zijn? Als ie zo warm is, je beweegt een beetje en t zweet breekt je gelijk uit dan werkt t natuurlijk averechts. Ik ga er ff op broeden.
    bericht aangepast door Tim3 op 10 dec 2019 07:30 (10% bewerkt)
    'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
  • Moos
    Moos op 10 december 2019 · 09:55
    Is bij dit type jassen de fill power en aantal gram dons een aardige maat voor de warmte?
  • Slim
    Beginner
    Slim op 10 december 2019 · 16:36
    Is bij dit type jassen de fill power en aantal gram dons een aardige maat voor de warmte?Moos op 10 dec 2019 09:55
    Ja, inderdaad. Het vul volume is de hoeveelheid (vul gewicht) maal de fill power* en dat is een aardige indicatie voor de warmte.

Daarbij moet je wel letten op de maat, meestal worden de specs voor M of L gegeven, maar controleer even dat je niet het vlug gewicht van een S met dat van een XL vergelijkt.
    Ook speelt mee of het lang of kort model is, en wel of geen capuchon, die stukken moeten immers ook allemaal gevuld worden, dus dat is dons wat niet in de rest van de jas zit om hem dikker te maken.

Dus inderdaad, met 250g aan ~850FP dons voor maat L, inclusief capuchon, kom je in mijn ervaring bij jassen die geschikt zijn om in echt winters weer (<-20C ) te dragen zonder lichaams inspanning, dus tijdens pauzes of noodgevallen op dagtochten, of ‘s avonds en ‘s ochtends in kamp.

Op backpackinglight.com heeft Max Neale (http://maxneale.blogspot.com/ ) als uitgangspunt punt voor een winter parka schotjes constructie (dus niet doorgestikt) en ~5000 cubieke inch dons. Dat is iets minder dons dan ik zei, maar alle modellen in de test, inclusief de best geteste modellen, zitten daar ver boven, van 6000 tot ruim 10.000 kubiek inch.

*Fill Power is hoeveel volume (in kubieke inch) een (Amerikaanse) ons (=28g) dons opvult. Hoe hoger het getal hoe lichter en kleiner op te pakken je jas of slaapzak dus zal zijn bij gelijke warmte.

bericht aangepast door Slim op 10 dec 2019 17:09 (13% bewerkt)
  • Slim
    Beginner
    Slim op 10 december 2019 · 16:36
    Dubbel post. iPad en wepowder spelen niet fijn samen
    bericht aangepast door Slim op 10 dec 2019 17:12 (91% bewerkt)
  • Slim
    Beginner
    Slim op 10 december 2019 · 16:48
    Thanks voor de input @slim en @ieism! M'n twijfel over overkill komt van m'n enige referentie van een belachelijk warme Canada Goose jas die ik onder andere bij -40 droeg met een T-shirt er onder. Maar dat was denk ik een expeditie-gewicht jas, dus de neutrino zal wel niet zo belachelijk warm zijn? Als ie zo warm is, je beweegt een beetje en t zweet breekt je gelijk uit dan werkt t natuurlijk averechts. Ik ga er ff op broeden.Tim3 op 10 dec 2019 07:19
    De eerste vraag is waar je een gewatteerde jas voor wil gebruiken.
    De jassen waar we het hier over hebben, (mid of heavy weight dons of equivalent synthetisch), gebruik je voor koud weer en momenten zonder lichaams inspanning.
    Dat kan dus een pauze zijn tijdens een dag tocht, of etens tijd tijdens het kamperen. Als je lichaam niet veel beweegt, gaat de behoefte aan isolatie extreem snel omhoog met het dalen van de temperatuur.
    Tijdens flinke inspanning daarentegen veranderd de isolatie nauwelijks, zo heb je de zware inspanning bij -10C slechts anderhalf maal de isalotie nodig die je bij +15C ook nodig had.

Voor niet bewegend gebruik is het niet gauw te warm, en zal het zweet je ook niet uitbreken, als het een beetje warm is kun je hem altijd openritsen. Baat het niet dan schaadt het niet!
    Voor deze doelstelling, kun je dus beter te warm dan te dun kiezen. Zeker omdat dons zo licht is:
    Van 250g naar 300g dons, is je jas dus slechts 50g zwaarder, maar wel ongeveer 20% warmer! Het meeste gewicht zit in de stof en fournituren, dus de verhouding warmte/totaal gewicht wordt alleen maar beter bij een dikkere jas.
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 12 december 2019 · 16:37
    Goeie input! Het is toch de Electron geworden en net opgehaald. Had nog wat rond gevraagd en ik denk toch dat de Electron (190gr 800FP dons) precies is wat ik zoek. Iets allrounder en goed te combineren. De volgende keer dat er iets extreem kouds op het programma staat kan ik nog wel een heavy weight jas kopen, waar je vooral t beste in stil kan zitten. Voor nu is dit perfect! Heb hem met moeite net op de kapstok gehangen, ik zou er wel in willen wonen!
  • Slim
    Beginner
    Slim op 12 december 2019 · 20:38
    @Tim3, mooie jas! Ik weet wat je bedoelt, erg jammer als je een nieuwe donsjas hebt en je kunt hem niet aan. Misschien wordt het binnenkort koud in NL? Hier in Duluth was het gister en eergister -20C, dan had je hem nog eens aan gekund 😉.
    Met die Pertex Endurance buitenstof kun je hem ook nog gebruiken als je wat motregen hebt.

Let wel op dat je hem goed droogt. Laatst een podcast met iemand van Allied Down geluisterd, en die vertelde dat hun onderzoek uitwees dat vochtig opbergen, en eventueel schimmel meestal de oorzaak van de afname van loft was, niet zozeer het proppen.

Dus zeker met die minder ademende buitenstof goed opletten, waarschijnlijk binnenste buiten te drogen hangen, en goed uitgespreid en indien nodig in de droger. Het duurt echt veel langer dan je denkt voor echt al het vocht van zweet of sneeuw weg is.
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 12 december 2019 · 20:48
    @Slim, thanks voor de tips. Zo, Duluth is wel t klimaatje ja! Welke podcast was dat? Luister erg graag podcasts, helemaal als het outdoor en gear betreft 😀.
    bericht aangepast door Tim3 op 12 dec 2019 20:49 (10% bewerkt)
  • Slim
    Beginner
    Slim op 12 december 2019 · 23:08
    @Slim, thanks voor de tips. Zo, Duluth is wel t klimaatje ja! Welke podcast was dat? Luister erg graag podcasts, helemaal als het outdoor en gear betreft 😀.Tim3 op 12 dec 2019 20:48
    Blister Gear 30:
    https://blisterreview.com/podcasts/what-youre-wearing-pt-3-down-ep-64...

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro