Een goede of slechte start van de winter?

Een goede of slechte start van de winter?

Eindelijk, hehe, gelukkig, dat was lang wachten. Zomaar wat kreten die ik voorbij zag komen toen SNOWvember werd aangekondigd. Maar is de winter echt zo laat? Ik heb via de NASA even de satellietbeelden van de afgelopen 4 seizoenen erbij gepakt om ze te vergelijken met die van het huidige seizoen.

Oktober 2019
Oktober 2018
Oktober 2017
Oktober 2016
Oktober 2015

Er zijn zeker jaren dat de laatste week van oktober was dan nu, maar vorig seizoen was nog slechter eind oktober. Veel beter was het in 2015 en 2016. Maar ik ben even de data in gedoken. Want oktober 2015 mag dan zo wit geweest zijn, daarna volgde het grote wachten met pas op 3 januari 2016 serieuze sneeuwval. Het tegenovergestelde geldt voor oktober 2016. Toen lag er weinig wit en volgde er een lange periode van droogte.

Nu is het niet zo dat een witte oktober garant staat voor een droge november en december en dat een droge oktober veel sneeuw geeft in november. Iedere winter is een nieuwe winter waarbij een omega blokkade of juist een straffe jet stream het verschil kunnen maken bij de start.

Gelukkig zagen we maandag al witte toppen op de satellietbeelden en ook voor de komende 10 dagen ziet het er hoopvol uit. En als de data geen aanknopingspunten bieden dan is er nog altijd de sneeuwdans. Laten we hopen op een goede winter!

4 november 2019
4 november 2019

TIP: lees ook het artikel ‘Noordalpen: zijn late winters beter?

meteomorris
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!